Inbyggt delningsfilter Saab 9-5?

Nausea Avstängd
13 juli 2011 · 598 Inlägg

Har en -01a med AS2 och när jag bytte högtalare runtom i bilen hörde jag att det inte alls lät bra i dörrarna fram och tänkte att det måste vara ett delningsfilter inkopplat nånstans för jag har bara en liten spole som lågpassfilter. Googlade lite och såg att 9-3 (-99) enligt instruktionsboken har en delning vid antingen 110 eller 200 herz på högtalarna i framdörrarna. Kan nån bekräfta om det är likadant i 9-5? Vet nån med AS3 om Harman Kardon förstärkaren också har ett inbyggt filter? Står det i instruktionsboken? Det blir ju inte bra med ett 2-vägs system så nu får jag väl leta upp nåt "välljudande" 3-4 tums kit yikes till instrumentbrädan som matchar basen i framdörrarna hmm Nån som har ett annat förslag?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Signalen till dom olika elementen är delad och klar ja, om det är som i 9-3SS så spelar dörrarna från ca 40Hz och uppåt, medans högtalarna på brädan spelar 120Hz och uppåt. På brädan passar 3,5" högtalare, finns en del koaxialer i den storleken att välja på som passar mer eller mindre rakt av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Nausea Avstängd
13 juli 2011 · 598 Inlägg

Uppåt också? Jag läste bara om ett lågpassfilter vid 110 eller 200 Hz. Men jag kanske inte läste så noga... Bara ett problem med koaxialer i den storleken. De låter inget vidare. Jag är allergisk mot billiga filter av typen liten kondensator vid sidan av diskanten. Är det nån som vet om Harman Kardon förstärkaren har en delning till högtalarna i hatthyllan eller är det fullrange så man kan få lite med lite djupbas också? 5,25 tums högtalarna i bakdörrarna är enligt min högst ovetenskapliga bedömining (lyssningstest) "fullrange" men de klarar ju ingen djupbas direkt.

Senast redigerat av Nausea (13 juli 2011)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Lågpassfilter tror jag inte finns, det gör iaf inte det i 9-3SS/SC. Sen ang. Små koaxialer, kolla på Amega Q-Cox350, dom duger för att vinna SQ tävlingar med. wink Ett billigare alternativ som ändå spelar helt ok är Axton.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Nausea Avstängd
13 juli 2011 · 598 Inlägg

Jo, jag kollade upp det igen och det ska finnas på system 3. Av 2 möjliga. Saab sjuka? http://www.saabturbo.cz/wp-content/uplo … ab-9-3.pdf  På sida 48 står det 200 Hz, men lite längre fram på sida 70 står det 110 Hz. Flumriders hela bunten...

Tack för tipset, jag ska försöka lyssna på Amegan nån dag.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Se där ja! Alltid lär man sig något nytt. smile Tog för givet att det var lika som i 9-3SS/SC där dörrhögtalarna spelar fritt uppåt i frekvens, tyvärr. Men då är ju den delen löst, bara att stoppa i ett par koaxialer på brädan då så har du hela ljudbilden igen. Amegorna finn bland annat hos Seastreams i Kungsängen, men även hos AVD (som jag har för mig ligger i Sundsvall) och om du bara vill lyssna så finns dom såklart även hos mig, i Falun.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Nausea Avstängd
17 juli 2011 · 598 Inlägg

Får bli min "projekttråd". Jag har nu bytt ljudet från bakdörren till framdörren, helt enkelt switchat kablar till steget. Det blir bättre midbas för det är en 6,5 tums Infinity Kappa men så öppnade jag steget och på kretskortet står det mid/high på de kanaler som nu spelar fram och min "woofer" är en DLS 5,25 tummare i bakdörren. Nåt med hälften vunnet...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang