Hög och låg nivå ingångar på orginal sterio kia sportage 2011

bmwvol SPC : skaraborg performance club
13 juli 2011 · 205 Inlägg

tjena är sugen på att koppla in bas i bilen men orkar inte ta bort hela instrumentpanelen för att kolla om det finns hög och låg nivå ingångar på sterion. och om det inte finns vilken sterio kan man byta till ist?

Volkswagen Passat "skrap skrap" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juli 2011 · 8 744 Inlägg

HögnivåUTgångar finns det garanterat då det är dom som förser originalhögtalarna med effekt, lågnivåUTgångar däremot tvivlar jag på att det finns rakt av på din originalenhet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bmwvol SPC : skaraborg performance club
13 juli 2011 · 205 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
HögnivåUTgångar finns det garanterat då det är dom som förser originalhögtalarna med effekt, lågnivåUTgångar däremot tvivlar jag på att det finns rakt av på din originalenhet.

så de finns inte stor chans att jag kan koppla in slutsteg och bas allså? sad

Volkswagen Passat "skrap skrap" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Jo, du kan koppla vi högnivån. Antingen så köper du ett slutsteg som tar högnivå direkt (bästa alternativet) eller så en hög/lågnivåomvandlare och ett valfritt slutsteg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bmwvol SPC : skaraborg performance club
13 juli 2011 · 205 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jo, du kan koppla vi högnivån. Antingen så köper du ett slutsteg som tar högnivå direkt (bästa alternativet) eller så en hög/lågnivåomvandlare och ett valfritt slutsteg.

kan du kanske länka ett sånt slutsteg?  eller så en hög/lågnivåomvandlare ?

Volkswagen Passat "skrap skrap" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Exempel på slutsteg: Hertz HE1D (bara att koppla in jord ström samt högnivåkablar och köra, behövs ingen remote) och så ett exempel på omvandlare: Audison Connection SLI2 (samma sak där, koppla in jord och ström samt högnivå, då får du ut lågnivå samt remote).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bmwvol SPC : skaraborg performance club
14 juli 2011 · 205 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Exempel på slutsteg: Hertz HE1D (bara att koppla in jord ström samt högnivåkablar och köra, behövs ingen remote) och så ett exempel på omvandlare: Audison Connection SLI2 (samma sak där, koppla in jord och ström samt högnivå, då får du ut lågnivå samt remote).

verkar ju rätt enkelt tongue men tror jag har fattat fel ifrån början tongue brukar de bara oftas sitta högnivå ingångar på sterion? för isåfall kan jag ju köpa vilket steg som helst typ , men tror du de steget skulle orka driva några hyffsat bra basar?

Senast redigerat av bmwvol (14 juli 2011)

Volkswagen Passat "skrap skrap" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Stereon (huvudenheten) har UTgångar, inte INgångar. wink Och ja, i princip alla enheter har högnivåutgångar, det är bara ett annat ord för högtalarutgång. Alla slutsteg har dock inte högnivåINgångar, mel det börjar finnas på allt fler.

Just det steget (Hertz HE1D) duger för att driva en "normal" eller två lättdrivna basar, det lämnar inga mängder med effekt så kolla.ut en baslåda du vill ha först så kan vi tipsa om steg sen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bmwvol SPC : skaraborg performance club
14 juli 2011 · 205 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Stereon (huvudenheten) har UTgångar, inte INgångar. wink Och ja, i princip alla enheter har högnivåutgångar, det är bara ett annat ord för högtalarutgång. Alla slutsteg har dock inte högnivåINgångar, mel det börjar finnas på allt fler.

Just det steget (Hertz HE1D) duger för att driva en "normal" eller två lättdrivna basar, det lämnar inga mängder med effekt så kolla.ut en baslåda du vill ha först så kan vi tipsa om steg sen.

aha tongue hahah  ah men dom stegen jag har sett har ju dom ingångnarna? tex röd och vit sen ståre typ high input?  det gick inte att länka ifrån sidan :S så skriver fakta om basen ist en kompis har en sån men tycker den dunkar lite för mycket så något som dunkar lite mindre men gillar när de kommer djupa baslåtar.

Effekt Max: 1400 Watt
Effekt RMS: 700 Watt
2x12"
50 mm talspolar
Impedans: 4 Ohm

Volkswagen Passat "skrap skrap" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Röd och vit kontakt är lågnivå, då behövs en omvandlare. Finns visserligen steg som har högnivå via RCA-kontakter men det är sällsynt.

Siffrorna där om basen säger egentligen ingenting förutom antlet och storleken på basarna (2x12") samt hur mycket effekt dom tål. Men din bil är öppen melln skuff och kupé va? Då kan en 12" bas räcka bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bmwvol SPC : skaraborg performance club
14 juli 2011 · 205 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Röd och vit kontakt är lågnivå, då behövs en omvandlare. Finns visserligen steg som har högnivå via RCA-kontakter men det är sällsynt.

Siffrorna där om basen säger egentligen ingenting förutom antlet och storleken på basarna (2x12") samt hur mycket effekt dom tål. Men din bil är öppen melln skuff och kupé va? Då kan en 12" bas räcka bra.

okej för typ alla steg jag har sett så finns det sån röd och vit, så om de ska vara ett bra steg så ska det finns high input och low input med RCA- kontakter på steget? ska ha det i en kia sportage.

Volkswagen Passat "skrap skrap" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Antalet ingångar gör inte steget bra, men du behöver antingen ett steg som tar högnivå in (via RCA eller separat kontakt, vilketsom är oviktigt), alternativt ett vanligt steg med lågnivå in samt en separat hög/lågnivåomvandlare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TT-Avant
14 juli 2011 · 6 851 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Exempel på slutsteg: Hertz HE1D (bara att koppla in jord ström samt högnivåkablar och köra, behövs ingen remote) och så ett exempel på omvandlare: Audison Connection SLI2 (samma sak där, koppla in jord och ström samt högnivå, då får du ut lågnivå samt remote).

Jag skulle verkligen inte välja dessa HE steg. har satt det i några bilar och jag undrar fortfarande, vart finns effekten? Den måste vara väl gömd innuti steget, för ut hittar den inte!

Bättre är isf. att välja en hög/lågnivå omvandlare och annat steg, tex. ett tvåkanals stegn som bryggas om man väljer en normal bas med singel 4ohms spole.
Kommer troligen ge mycke mera glädje.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
14 juli 2011 · 6 851 Inlägg

bmwvol skrev:

ChriZtoffer skrev:
Stereon (huvudenheten) har UTgångar, inte INgångar. wink Och ja, i princip alla enheter har högnivåutgångar, det är bara ett annat ord för högtalarutgång. Alla slutsteg har dock inte högnivåINgångar, mel det börjar finnas på allt fler.

Just det steget (Hertz HE1D) duger för att driva en "normal" eller två lättdrivna basar, det lämnar inga mängder med effekt så kolla.ut en baslåda du vill ha först så kan vi tipsa om steg sen.

aha tongue hahah  ah men dom stegen jag har sett har ju dom ingångnarna? tex röd och vit sen ståre typ high input?  det gick inte att länka ifrån sidan :S så skriver fakta om basen ist en kompis har en sån men tycker den dunkar lite för mycket så något som dunkar lite mindre men gillar när de kommer djupa baslåtar.

Effekt Max: 1400 Watt
Effekt RMS: 700 Watt
2x12"
50 mm talspolar
Impedans: 4 Ohm

det finns något som kallas volymkontroll..denna kan man justera volymen med så det inte dunkar så mycke.
Även på steget sitter en gain som man inte måste, eller ska va på max. Ner med den på min och se om allt dunkar lika mycket då. roll

Förstår inte folk som säger att de inte vill ha något för det "låter för mycke"...det är det man har en volymkontroll till för att justera nivån till den man SJÄLV tycker är lagom.
En stereo i bilen behöver inte gå på MAX hela tiden...

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 juli 2011 · 8 744 Inlägg

TT-Avant skrev:

ChriZtoffer skrev:
Exempel på slutsteg: Hertz HE1D (bara att koppla in jord ström samt högnivåkablar och köra, behövs ingen remote) och så ett exempel på omvandlare: Audison Connection SLI2 (samma sak där, koppla in jord och ström samt högnivå, då får du ut lågnivå samt remote).

Jag skulle verkligen inte välja dessa HE steg. har satt det i några bilar och jag undrar fortfarande, vart finns effekten? Den måste vara väl gömd innuti steget, för ut hittar den inte!

Bättre är isf. att välja en hög/lågnivå omvandlare och annat steg, tex. ett tvåkanals stegn som bryggas om man väljer en normal bas med singel 4ohms spole.
Kommer troligen ge mycke mera glädje.

Det var bara första bästa exempel som jag hittade. smile Finns ju andra exempel också, DLS X-A10, Mosconi ONE 120.2 m.fl. Jag har själv ingen erfarenhet av Hertz steget så jag tänker inte uttala mig om det, men Mosconit som jag länkade till har jag bara bra att säga om!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TT-Avant
14 juli 2011 · 6 851 Inlägg

Ja och jag skriver bara att just det steget är tyvärr inget vidare, mest för att han kanske inte ska skaffa det då han troligen inte blir nöjd wink (vet dock inte hur kräsen han är, men iaf.)
Finns mer prisvärda steg en det..bara ett litet råd till han alltså wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
bmwvol SPC : skaraborg performance club
14 juli 2011 · 205 Inlägg

tackar för svaren smile är ju inte skitkräsen tongue men vill ha nått som dunkar lagom i bilen, inte nått överdrivet. Men dunka ska de göra, och för dyrt ska det inte vara heller. tongue

Volkswagen Passat "skrap skrap" (2001)
evilaudio
14 juli 2011 · 16 195 Inlägg

bmwvol skrev:
tackar för svaren smile är ju inte skitkräsen tongue men vill ha nått som dunkar lagom i bilen, inte nått överdrivet. Men dunka ska de göra, och för dyrt ska det inte vara heller. tongue

å va e "dunka lagom"??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
bmwvol SPC : skaraborg performance club
14 juli 2011 · 205 Inlägg

evilaudio skrev:

bmwvol skrev:
tackar för svaren smile är ju inte skitkräsen tongue men vill ha nått som dunkar lagom i bilen, inte nått överdrivet. Men dunka ska de göra, och för dyrt ska det inte vara heller. tongue

å va e "dunka lagom"??

jadu de va en bra fråga tongue man ska ju känna att det är bas i bilen.

Volkswagen Passat "skrap skrap" (2001)
evilaudio
14 juli 2011 · 16 195 Inlägg

bmwvol skrev:

evilaudio skrev:

bmwvol skrev:
tackar för svaren smile är ju inte skitkräsen tongue men vill ha nått som dunkar lagom i bilen, inte nått överdrivet. Men dunka ska de göra, och för dyrt ska det inte vara heller. tongue

å va e "dunka lagom"??

jadu de va en bra fråga tongue man ska ju känna att det är bas i bilen.

fast de gör man ju med en 6,5" bas i rätt låda.. eller ett riktigt bra monterat framsystem.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang