Prb med högnivå omvandlare signal

Greatsnyggo saabtok
18 juli 2011 · 1 306 Inlägg

Är så att jag har kopplat in baslåda i bilen och annvänder en högnivå-lågnivå omvandlare för sno signal ifrån högtalarna som sitter i hatthyllan orginal på min bil.

Men  känns som de är nåt fel  på röd och vit kontakt  ?  är så att  de borde ge mer gung i basen

min tanke är att de är nå fel på omvandlaren eller så är de nå galet när ja snor signal ifrån högtalaren.

prb är att när ja drar ut ena signal kabelen och sedan stoppar i den  så blir de inge skillnad  tror de är den vita  ? borde väl inte bli så om allt funka? När ja drar ut den röda tror ja de var så märks skillnad .... Lika så sitter de två ställ skruvar pp omvandlaren en för vänster ocjh en för höger ..... Blir skillnad när ja skruvar ena men inte andre .... Så rent logiskt känns de som de är fel på omvandlaren eller nåt knas på signalen ifrån org högtalaren i bilen


Rätta mig om ja har fel eller kom med tips va de är för fel .....Bilen ifråga är saaben  9-3 ss  aero 2007


mvh Ante

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Du har alltså tagit signalen från dom små 4" högtalare som sitter i hatthyllan? Grattis, fel signal. Ta från dörrarna istället så får du basfrekvenserna med. Men hur som ska inte omvandlaren bete sig så, reklamera.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Greatsnyggo saabtok
18 juli 2011 · 1 306 Inlägg

Nää precis misstänkte de kunna vara prb med signal ifrån de högt med... Japp har beställt ny omvandlare den andra var biltema skit ... Ska leta reda på Vilka kablar det är till midbasarna

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
fcm
18 juli 2011 · 147 Inlägg

ok lite ot här kanske chriztoffer det här är inte mitt ämne för jag ogillar omvandlare men vad spelar det för roll om man tar från front eller rear det borde vara samma signal för det sitter ju filter på högtalarna som talar om vilken freq som skall spela eller har jag fel bara en undran

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
Nää precis misstänkte de kunna vara prb med signal ifrån de högt med... Japp har beställt ny omvandlare den andra var biltema skit ... Ska leta reda på Vilka kablar det är till midbasarna

Vad blev det för omvandlare nu då? Spelar egentligen ingen jätteroll när man ska ha till en bas men jag kan varmt rekommendera Audison Connection SLI2, då får du ut både lågnivå och remote samt att den ger ut en relativt bra signal.


fcm skrev:
ok lite ot här kanske chriztoffer det här är inte mitt ämne för jag ogillar omvandlare men vad spelar det för roll om man tar från front eller rear det borde vara samma signal för det sitter ju filter på högtalarna som talar om vilken freq som skall spela eller har jag fel bara en undran

I 9-3SS (med flera) sitter inte filtret vid högtalaren utan i huvudenheten/förstärkaren, signalen man får ut är alltså redan filtrerad. Den signal som går till högtalarna i hatthyllan samt dom på instrumentbrädan är delad vid 120Hz, ingen bas där alltså. Signalen till dörrarna däremot är delad vid 40Hz och det med en låg branthet (tror det är 12dB) så man får med det mesta av basen ändå.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bmwvol SPC : skaraborg performance club
19 juli 2011 · 205 Inlägg

har 2 kompisar som kör med biltemas och de funkar fint än så långe smile

Volkswagen Passat "skrap skrap" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Jo vist fungerar dom, för det mesta, men en del har högre krav än att det bara ska "fungera" och då finns det bättre alternativ än Biltemas. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bmwvol SPC : skaraborg performance club
19 juli 2011 · 205 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jo vist fungerar dom, för det mesta, men en del har högre krav än att det bara ska "fungera" och då finns det bättre alternativ än Biltemas. wink

jo sant smile jag kör media markts tongue

Volkswagen Passat "skrap skrap" (2001)
fcm
19 juli 2011 · 147 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Greatsnyggo skrev:
Nää precis misstänkte de kunna vara prb med signal ifrån de högt med... Japp har beställt ny omvandlare den andra var biltema skit ... Ska leta reda på Vilka kablar det är till midbasarna

Vad blev det för omvandlare nu då? Spelar egentligen ingen jätteroll när man ska ha till en bas men jag kan varmt rekommendera Audison Connection SLI2, då får du ut både lågnivå och remote samt att den ger ut en relativt bra signal.


fcm skrev:
ok lite ot här kanske chriztoffer det här är inte mitt ämne för jag ogillar omvandlare men vad spelar det för roll om man tar från front eller rear det borde vara samma signal för det sitter ju filter på högtalarna som talar om vilken freq som skall spela eller har jag fel bara en undran

I 9-3SS (med flera) sitter inte filtret vid högtalaren utan i huvudenheten/förstärkaren, signalen man får ut är alltså redan filtrerad. Den signal som går till högtalarna i hatthyllan samt dom på instrumentbrädan är delad vid 120Hz, ingen bas där alltså. Signalen till dörrarna däremot är delad vid 40Hz och det med en låg branthet (tror det är 12dB) så man får med det mesta av basen ändå.

är det så i alla bilar eller bara i saab

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Det kan jag tyvärr inte svara på, det skiljer sig nog åt en del skulle jag tro. Men SAAB kör egentligen med båda varianterna, iaf om man har stora ljudsystemet, för då ligger en delning ut till högtalarna i brädan, men där sitter även diskanter som har en kondensator pålödd för sin delning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Greatsnyggo saabtok
20 juli 2011 · 1 306 Inlägg

satt i ny högnivå omvandlare nu och tar signal ifrån midbasarna kan säga skillnaden var enorm smile .... Blire till och byta ut 3" i instrument brädan bara och så  dämpa  dörrarna  och bak så gott de går ...

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Kul att höra. smile Kommer du till Gävle på söndag så man får se och lyssna på skapelsen?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Greatsnyggo saabtok
20 juli 2011 · 1 306 Inlägg

japp hade funderingar på åka ner faktiskt ....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
fcm
20 juli 2011 · 147 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det kan jag tyvärr inte svara på, det skiljer sig nog åt en del skulle jag tro. Men SAAB kör egentligen med båda varianterna, iaf om man har stora ljudsystemet, för då ligger en delning ut till högtalarna i brädan, men där sitter även diskanter som har en kondensator pålödd för sin delning.

ok där lärde jag mig något nytt tackar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang