Guide: Kabeldragning 740

Vita_Vargen
27 juli 2011 · 1 281 Inlägg

Guide: Slutstegskablage dragning Volvo 740

Inledning:
Då 740 är en av dom vanligaste ungdoms bilarna idag och då alla ungdomar idag ska ha in en bas i bilen för att dunka musik kändes det lämpligt med en sån här guide.
Detta är hur jag gjorde kabeldragningen i min egen 740. Det är den tredje 740in jag drar slutstegs kablage i och jag har även dragit slutstegs kablage i 3 st 940 så jag har hunnit lära mig lite om vart man kan gömma kablarna i dessa bilar. Är inte stora skillnader mellan 940 och 740 så man kan använda denna guide till 940 med.

Demontering:

Jag tycker det är enklast att börja demontera så mycket inredning som krävs så att man fritt kan dra kablarna och justera in dom så att dom ligger bra.

Mitt konsolen:

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0352.jpg

Börja med att lossa askkoppen genom att helt enkelt trycka upp spärren undertill och sedan ta ut underdelen.
Nästa steg är prylfacket med 12v uttaget, det monterar man ut genom att lossa plastbiten ytterst på 12v kontakten. Under den döljer sig 2 st skruvar. Efter dessa lossats kan man plocka ur facket och koppla ur strömmen till 12v kontakten.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0353.jpg

För att demontera mittendelen vid handbromsen och växelspaken börjar man med att lossa dom två skruvar som fäster den vid kardantunneln(sitter under handbromshandtaget).
Efter det är det bara lirka bort den, kan vara lite trixigt men det är bara lägga i lite olika växlar o dra åt handbromsen så ska det gå att få loss den.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0356.jpg

Har du en automat måste du även ta bort den lilla klämman längst upp.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0357.jpg

Efter klämman lossats kan man böja plasten lite och få igenom växelväljaren.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0358.jpg

På undersidan finns det tre stycken kablar, 2 st till stolsvärmen och en till lampan som lyser upp knapparna. Koppla ur samtliga.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0355.jpg

För att demontera den bakre delen av mittkonsolen lossar man luckan i botten av armstödsfacket.
Under den döljer sig 2 skruvar, lossa dessa.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0361.jpg

Sen plockar du ur bakre askkoppen(tryck ner metall spärren).
När den har lossats kan man trycka upp två plast spärrar som håller fast den delen askkoppen sitter i och sedan lossa den för att koppla ur lampan till bältesvarnaren.
Efter den har lossats är det bara lyfta bort mittkonsolen.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0364.jpg

Bör se ut ungefär så här i din bil nu. Bortsett från lågnivån då som vi inte kommit till än smile

Handskfacket

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0369.jpg

Börja med att lossa detta plastskydd. Sitter med tre plastskruvar som man vrider 90 grader för att lossa.
Efter plast skyddet lossats kan man skruva ut dom 2 st muttrar som sitter i var ände av handskfacket. Dessa lossas med en 10-nyckel.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0371.jpg

Under en plastbit döljer sig denna skruv som ska roteras 90 grader för att handskfacket ska gå att lossa.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0366.jpg

Öppna handskfacket och ta bort dess skydd som döljer skruvarna.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0367.jpg

Slutligen lossa dessa skruvar.
Nu ska handskfacket bara vara att plocka ner. Du kan behöva lirka lite innan det lossnar.


Tröskellister

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0378.jpg

För att ta bort dess är det bara lossa på dom luckor som täcker för skruvarna och sedan lossa skruvarna. 

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0380.jpg

Väldigt smidigt att ha ett verktyg som detta för att komma åt skruven närmast stolen.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0381.jpg

Du kommer även behöva lossa interiören som täcker för B-stolpen. Denna lossas lätt med två skruvar som sitter under täcklock. Min b-stolpes interiör var trasig sen jag köpte bilen så därför skruven sitter där med delar av interiören med sig tongue

Baksätet

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0344.jpg

Har ingen bild på det på plats, men för att lossa på sittdynan så trycker man ner i framkant och sen bakåt och sedan upp lite medans man slutar trycka bakåt.
Ryggstödet ska inte behöva lossas.

Kabeldragning

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0377.jpg

Nu är det färdig demonterat och vi går vidare till kabeldragningen.
Denna finns det ju många olika sätt att göra.

Lite saker att tänka på :
Dra ej lågnivå och strömmen bredvid varandra.

Helst 30-50 cm avstånd mellan kablarna.

Köp en bra lågnivå, ju bättre isolering desto mindre känslig är den för störningar.

Kabelstammen för bilens bakljus osv. ligger på vänster sida, mao är det rekommenderat att inte dra lågnivån där.

Volvo 740 och 940 är långa bilar, om man drar runt mycket så kan man sluta med en för kort kabel. Dom flesta kit har 5m långa kablar.

Kitet jag använder mig av är ett Autoleads från MDS som kostade 499 kr. Inte det bästa men duger till en vinterbil smile
Vill man ha ett billigt alternativ så har jag kört biltemas kit för 199 kr.
Använde det  i en tidigare bil, funkar men rekommenderar den inte då tyvärr lågnivånkontakten är av skitdålig kvalité och går sönder lätt.
Och tro mig det är inte skoj att ha en bit av kontakten fast inne i slutstegets lågnivå ingång!

Torpedväggen

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0373.jpg

För att dra kabeln från batteriet in i kupén och senare till bagaget måste vi dra den igenom torpedväggen, den separerar kupén från motorrummet.
I torpedväggen finns massa gummigenomföringar. Dessa funkar utmärkt att dra upp till 21mm2 kablar utan några som helst problem.
Jag använder mig av genomföringen på bilden den ligger precis bakom höger fjäderben, på samma sida som batteriet på icke-turbo modeller.

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0374.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0375.jpg

Kabeln kan man dra längst med andra kablar i motorrummet, det gör det lätt att bunta upp kabeln så den inte hänger löst.
Säkringen ska helst sitta inom 15 cm från batteriet(kabellängd), i autolead kitet sitter den ca 30 cm in och jag lät den sitta kvar där för att inte förlora kabel längd.

Lågnivåkabeln:

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0364.jpg

Denna viktiga komponent är vad som leder den stör-känsliga ljudsignalen. Dra denna så långt ifrån starkström kablar som möjligt.
I 740 ligger som tidigare nämnt kabelstammen på vänster sida och på höger sidan rekommenderar jag att man drar strömmen om man har en icke-turbo.
Det som blir kvar är mitten, därför vi demonterade hela mittkonsolen tidigare. Dra kabeln från stereon ner förbi säkringscentralen och vidare bakåt.
När du kommer till slutet av handbromsen, där mattan börjar så rekommenderar jag att du drar den under mattan för att slippa att den ligger öppet.

Låg nivån drog jag sedan vidare under sätet och under mattan i bagaget för att sedan leda ut den vid slutsteget.

Strömkabeln:
Denna drog jag under listen på höger sida och sedan upp längst sidan av baksätet(så långt listen går) och sedan in vid skärmen under "inbrottsrutan"(den trekantiga).
Där finns det nån tunn foam-liknanade material som täcker för ett hål. Bara gör hål i detta och leda in kabeln där, sen gäller det att lyckas fånga upp det inne ifrån bagageutrymmet.

Vid lite seriösare byggen så bör man även byta kabeln mellan generatorn och batteriet så att den motsvarar vad man dragit bak till slutstegen.
Ingenting som jag anser behövs vid enklare byggen där man bara slänger in nån enkel baslåda och slutsteg.

Jordning:
Denna del är oerhört viktig att den görs noggrant. En dålig jordning kan i värsta fall leda till ett bränt steg. Generator vin är också nått man kan få om man jordat dåligt.
Där du kopplar jorden ska du se till så att det är plåtrent så att det blir metall mot metall. Oftast så får man slipa eller skrapa bort lacken.

Samma sak som med strömmen så bör man göra en del extra grejer i motorutrymmet vid seriösare byggen.
Byta ut jordnings kablarna på batteriet till samma dimention som man dragit bak till slutsteget/stegen.

Slutresultat:

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20744%20GLE/DSC_0387.jpg

Har ingen bas än därför det inte är nånting inkopplat på högtalarkanalerna än smile

Hoppas du har haft nytta av denna guide och om du har några tips till guiden så är det bara lämna en kommentar!

Kommer fylla på med lite mer bilder!

Senast redigerat av Vita_Vargen (29 juli 2011)

huntelaar DLS
27 juli 2011 · 1 147 Inlägg

Inget tips tyvärr, men kanon för de som behöver denna sorts hjälp!

BudgetDunkaren Osponsrad
27 juli 2011 · 1 631 Inlägg

Sweet guide och initiativ.. Kommer nog va många som nyttjar denna wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
BudgetDunkaren Osponsrad
27 juli 2011 · 1 631 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Sweet guide och initiativ.. Kommer nog va många som nyttjar denna wink

Du skulle ju kunna lägga upp samma sak fast med "The Big Three"... Om du känner för det. Många missar detta oxå.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Vita_Vargen
27 juli 2011 · 1 281 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:

BudgetDunkaren skrev:
Sweet guide och initiativ.. Kommer nog va många som nyttjar denna wink

Du skulle ju kunna lägga upp samma sak fast med "The Big Three"... Om du känner för det. Många missar detta oxå.

Slutsteg, kabeldragning, låda? Eller är jag helt ute o snurrar på uttrycket? big_smile

BudgetDunkaren Osponsrad
27 juli 2011 · 1 631 Inlägg

"The Big Three" är snabbt översatt "de viktiga tre"..
Säg att du drar 25kvmm till steget från batteriet.
Då skall man dra följande : 1 lika tjock kabel från generatorn till pluspolen. 1 lika tjock kabel från batteriets minuspol till ramverket,typ fjäderbenet eller liknande. 1 lika tjock kabel från blocket till ramverket.

En bra guide : http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc 

Så har jag dratt i de senaste byggena wink

Senast redigerat av BudgetDunkaren (27 juli 2011)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Vita_Vargen
28 juli 2011 · 1 281 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
"The Big Three" är snabbt översatt "de viktiga tre"..
Säg att du drar 25kvmm till steget från batteriet.
Då skall man dra följande : 1 lika tjock kabel från generatorn till pluspolen. 1 lika tjock kabel från batteriets minuspol till ramverket,typ fjäderbenet eller liknande. 1 lika tjock kabel från blocket till ramverket.

En bra guide : http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc 

Så har jag dratt i de senaste byggena wink

Ah, jo hade lite koll på uttrycket men finns ju flera saker man kan mena smile

Verkligen bra guide, ska lägga till den i guiden samt info om att uppgradera dess kablar om man vill.
Personligen känner jag inte att det finns behov för det i byggen med ett enkelt slutsteg som inte drar mycket ström. Gör man mer seriösa byggen så kollar man nog inte in denna guide wink

M_icke_
28 juli 2011 · 3 466 Inlägg

Tycker det saknas det absolut viktigaste.. Jorden!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Nitromast Dr. Scanner
29 juli 2011 · 2 167 Inlägg

Suverän guide, hjälpte litegrann nu när jag drog om alla lågnivåkablar.

Något du kan lägga till om jordningen är ju att det finns ett suveränt ställe i baksätet, bälteshållaren! smile

Wingren850
10 augusti 2011 · 203 Inlägg

denna tråd kan man nog få användning av:)

Ponitus
4 januari 2015 · 130 Inlägg

Kanoners. Tackar för denna!

Volvo 940 S 2.3 "Nittiofyrnollan" (1996)
LilleMan142
26 juli 2015 · 199 Inlägg

Riktigt bra guide! Tänkte bara finns det mer exakta tips på var man kan gå sätta jord? Hittar nästan igen bra ställe om man inte ska krångla iväg jorden bakom regskyllten. Vid låset om ni förstår var jag är? Eller som tidigare nämnt bältes bulten.
Och en annan grej är kanske inte just spesefikt 740 utan mer ljud över lag. H
hur långt klarar man sig med 35mm2? Har funderingar på om jag ska uppgradera mig och ha ett till steg för mids och High. Har just nu ett N3 nano steg från Massive Audio med Toro 122 bas. Kan jag sätta ett steg till och använda ett delningsblock och dela den 35an till två steg?
Fortfarande så jag har 35 in i n3 steget men jag annan till det mindre steget jag tänkte. Eller blir det för klen kabel då. Eller kommer det fela någon annan stans? Generator, batteri? 100 amp generator och ett standard batteri. Hoppas det var ok och posta frågan här.
Dennis.

Volvo 142 (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang