VW Golf mk1 långtidsprojekt! || Börjar spåra?

Tänkte kolla vart bilen tog in vatten, men spårade ur lite. Sen stod totalrenovering med avslutande tysksuk på schemat! Nu har det spårat totalt, och tanken är att bygga den perfekta bilen VW missade. Häng med på en resa till VW-paradiset! :)
  • 167 Följare
  • 213 863 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 januari 2018
Stackarn
16 september 2013 · 1 200 Inlägg

Big-Nyz skrev:
Har missat att du har ett sånt här rwd-projekt på gång! Hur går det? Är det e30 bakvagn du ska ha dit? Hur mycket behöver balken kortas för att gå dit? Varför har du snittat upp holkarna för bussningarna? Du får gärna posta upp mera siffror och exakta funderingar ifall du vill ha feedback, jag gillar sånt här och har ju gjort en liknande operation själv. smile

Haha ja därför jag följer ditt projekt slaviskt! big_smile Står rätt still nu, mest pillat på Jettan nu i sommar, samt att jag monterade ihop en moppe nu inför försäljning. Har även tagit på mig jobb som materialare för byns Div-1 lag i hockey, så schemat är rätt fullt just nu. Sen släpps ju GTA 5 imorgon, så kommer nog ta ytterligare nån vecka innan man får lite kvaitetstid i garaget sad

Jag gjorde så att jag skiter i att korta själva bakvagnsbryggan, tar ut fickor i balkarna bak för att få plats med den istället. Boxar in fickan i balken med 3mm plåt, så tror nog inte det är någon fara för att det ska ge sig sen smile Siffror har jag inte i huvudet, men kommer garanterat posta lite mer ritningar och funderingar när det blir aktuellt, alltid roligt med konstruktiv feedback när det gäller sånt!

Är nog stor chans att du kommer få några PM framöver också! big_smile

Mvh!

Big-Nyz
16 september 2013 · 582 Inlägg

Stackarn skrev:

Big-Nyz skrev:
Har missat att du har ett sånt här rwd-projekt på gång! Hur går det? Är det e30 bakvagn du ska ha dit? Hur mycket behöver balken kortas för att gå dit? Varför har du snittat upp holkarna för bussningarna? Du får gärna posta upp mera siffror och exakta funderingar ifall du vill ha feedback, jag gillar sånt här och har ju gjort en liknande operation själv. smile

Haha ja därför jag följer ditt projekt slaviskt! big_smile Står rätt still nu, mest pillat på Jettan nu i sommar, samt att jag monterade ihop en moppe nu inför försäljning. Har även tagit på mig jobb som materialare för byns Div-1 lag i hockey, så schemat är rätt fullt just nu. Sen släpps ju GTA 5 imorgon, så kommer nog ta ytterligare nån vecka innan man får lite kvaitetstid i garaget sad

Jag gjorde så att jag skiter i att korta själva bakvagnsbryggan, tar ut fickor i balkarna bak för att få plats med den istället. Boxar in fickan i balken med 3mm plåt, så tror nog inte det är någon fara för att det ska ge sig sen smile Siffror har jag inte i huvudet, men kommer garanterat posta lite mer ritningar och funderingar när det blir aktuellt, alltid roligt med konstruktiv feedback när det gäller sånt!

Är nog stor chans att du kommer få några PM framöver också! big_smile

Mvh!

Jep, nu vet jag ju inte hur dina trösklar ser ut men månne det inte ska hålla. Den där bilen är ju oberoende inte byggd för RWD, så förstärka måste du ju i vilket fall som helst. God fortsättning!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Stackarn
16 september 2013 · 1 200 Inlägg

Big-Nyz skrev:
Jep, nu vet jag ju inte hur dina trösklar ser ut men månne det inte ska hålla. Den där bilen är ju oberoende inte byggd för RWD, så förstärka måste du ju i vilket fall som helst. God fortsättning!

Är typ en balk inne i tröskeln också. 3mm box med en liten box inuti (svårförklarat!) blir det. Kommer givetvis förstärka upp som tusan också smile

Mvh!

Hugo1975
8 februari 2014 · 16 Inlägg

Dags för en uppdate tycker jag smile nu när man har dankat igenom 23 sidor med text å bilder å så stannar de upp...

Saab 9-5 "LAS vegas" (1998)
Stackarn
9 februari 2014 · 1 200 Inlägg

Hugo1975 skrev:
Dags för en uppdate tycker jag smile nu när man har dankat igenom 23 sidor med text å bilder å så stannar de upp...

Tjenare, välkommen och ursäkta!

Har haft absolut noll tid till att pyssla med golfen, har dels dragit på mig en heltidsanställning (som går över till fast på torsdag, yay!), plus ideellt arbete kvällstid i form av materialare för hockeylaget här i byn. Har dessutom införskaffat mig en ny bruksbil som det såklart ska pysslas med (har inte ens haft tid att lägga upp den här på gorg!). Har även letat rätt på en ny garagegranne då den förre (med amazonen) inte längre ville hyra pga tidsbrist. PLUS att det är OS.

Lite nya planer har dock inträffat. Skippar E30-bakvagnen och satsar på en bakvagn med riktig bakvagnsbrygga. Så nästa steg är att införskaffa lite material till balkar. Detta planerar jag faktiskt att göra inom kort! Är snart ett uppehåll i hockeyn, så då borde jag kunna klämma in lite garagetid smile

Hugo1975
10 februari 2014 · 16 Inlägg

Så där ja GRATTIS då till jobbet smile

Eeh.. hockey?!? är det någonting man kan äta eller? wink
OSt mja de hör till nog samma kattegori som nå annat *haha*

Kul att det fortsätter, å jag kommer att följa då jag "råkade" skaffa mig en egen 1'a här om dagen..

Saab 9-5 "LAS vegas" (1998)
Stackarn
10 februari 2014 · 1 200 Inlägg

Hugo1975 skrev:
Så där ja GRATTIS då till jobbet smile

Eeh.. hockey?!? är det någonting man kan äta eller? wink
OSt mja de hör till nog samma kattegori som nå annat *haha*

Kul att det fortsätter, å jag kommer att följa då jag "råkade" skaffa mig en egen 1'a här om dagen..

Hockey är nog bland de bästa saker på denna planet smile

Skoj! Har du några planer med bilen?

Hugo1975
11 februari 2014 · 16 Inlägg

Ne du hockey kommer nog sist av allt *haha*

Jupp till helgen så kommer ett väghållnings kitt åka på samt nya lysen,grill,blinkers sen en väl behövlig service med alla tändelar å div annat smått som ska bytas när man iaf håller på och river där runt motorn.

framöver så kommer inredningen ändras och förnyas lite samt ett omfattande ljudbygge sen ev en ny lack på de om jag inte får nå galet för mig.

Saab 9-5 "LAS vegas" (1998)
Stackarn
11 februari 2014 · 1 200 Inlägg

Hugo1975 skrev:
Ne du hockey kommer nog sist av allt *haha*

Jupp till helgen så kommer ett väghållnings kitt åka på samt nya lysen,grill,blinkers sen en väl behövlig service med alla tändelar å div annat smått som ska bytas när man iaf håller på och river där runt motorn.

framöver så kommer inredningen ändras och förnyas lite samt ett omfattande ljudbygge sen ev en ny lack på de om jag inte får nå galet för mig.

Hockey e fint de wink

Fan va grett! Släng upp ett projekt här om du inte gjort det redan.

Hugo1975
11 februari 2014 · 16 Inlägg

Stackarn skrev:

Hugo1975 skrev:
Ne du hockey kommer nog sist av allt *haha*

Jupp till helgen så kommer ett väghållnings kitt åka på samt nya lysen,grill,blinkers sen en väl behövlig service med alla tändelar å div annat smått som ska bytas när man iaf håller på och river där runt motorn.

framöver så kommer inredningen ändras och förnyas lite samt ett omfattande ljudbygge sen ev en ny lack på de om jag inte får nå galet för mig.

Hockey e fint de wink

Fan va grett! Släng upp ett projekt här om du inte gjort det redan.

Tänkte göra det till helgen.. smile

Saab 9-5 "LAS vegas" (1998)
Stackarn
11 februari 2014 · 1 200 Inlägg

Hugo1975 skrev:
Tänkte göra det till helgen.. smile

Kanon! Säg till vart man hittar den sen! smile

raggarpearson
10 december 2014 · 118 Inlägg

faan skit intressant big_smile men hur går de för dig??

Ford Fiesta (1982)
Stackarn
13 december 2014 · 1 200 Inlägg

raggarpearson skrev:
faan skit intressant big_smile men hur går de för dig??

Haha jadu! big_smile

Jobbar 8-17, har som jag skrev tidigare i tråden även dragit på mig jobb som materialförvaltare i hockeyklubben, så jag är i ishallen runt 6 dagar i veckan. Plus jour på jobbet...

Är jag i garaget så är det mest småpill med bruksbil eller liknande. Har dock tagit ut lite ledighet nu i jul för en gång skull (haft 7 semesterdagar på 1.5år), så då tänkte jag faktiskt få lite gjort! Har iofs småpillat med grejor till golfen också, men inget stort som är värt att uppdatera.

Vågar dock på mig att lova minst en liten update innan julledigheten är slut!


Kul att du tagit dig tid att läsa lite här smile


Mvh,

Senast redigerat av Stackarn (6 januari 2015)

Stackarn
6 januari 2015 · 1 200 Inlägg

Stackarn skrev:
...Vågar dock på mig att lova minst en liten update innan julledigheten är slut!...

Ja du, har man lovat så har man! Var i garaget igår, och eftersom att jag börjar jobba om 9 timmar så är det väl dags att uppdatera nu då! wink

Eftersom att man har ändrat planerna ang bakvagn så måste man ju svetsa igen fickorna man kapade upp. Har tidigare gjort förra sidan, så jag la igen balken även på högra sidan.


Såhär såg det ut innan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-dfa246f2bdf4eda552a17a8ae98d7a2d.jpg



Så då kapar vi till en passande bit i 3mm plåt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-32efce66124f5e2b4a77a2a133806122.jpg




Även en till framsidan och dra fram svetsen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-47c37f2393211a4d22cc603ddc6506ea.jpg




3mm borde räcka till, original är 1mm:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-5d07b0e22e0ce8e0105d2e82fc10dced.jpg




Givetvis är även undersidan (framsidan på bilden) helsvetsad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-439934dbb4e76bf8122d08563d8a0006.jpg




Var rätt skoj att vara i garaget och pyssla igen, så jag lovar att det inte tar lika lång tid tills nästa update är! wink


mvh!

Senast redigerat av Stackarn (6 januari 2015)

fb32
23 april 2015 · 38 Inlägg

duktig
eftersom du gjort så mycket jobb på den sätt in en bättre motor m låda vr6 eller nyare 1.8 turbo

Stackarn
29 april 2015 · 1 200 Inlägg

fb32 skrev:
duktig
eftersom du gjort så mycket jobb på den sätt in en bättre motor m låda vr6 eller nyare 1.8 turbo

Hej och välkommen till en rätt inaktiv tråd! (bättring kommer, så småningom)

Ja, planen är nu rakställd vr6 med en snurra, ingen mer 1.6l förgasare smile


Mvh,

Micke181
7 september 2015 · 300 Inlägg

Händer det något här? smile

Stackarn
18 september 2015 · 1 200 Inlägg

Micke181 skrev:
Händer det något här? smile

Bra dött. Ingen inspiration men är där och tittar lite några gånger i månaden.

Vågar lova en update innan vintern ivf, men kanske är på saker runt ikring så som blästerskåp osv.


Mvh,

FelixNilsson
2 september 2016 · 19 Inlägg

Väldigt inspirerande projekt! Önskar bara att det kommer några fler uppdates snart roll

Stackarn
8 september 2016 · 1 200 Inlägg

FelixNilsson skrev:
Väldigt inspirerande projekt! Önskar bara att det kommer några fler uppdates snart roll

Haha, ja samma här! smile Med tanke på mitt förra löfte i inlägget ovanför ditt så vågar jag nog inte lova något alls längre! Men jag har tankar om att bakvagnen ska vara på plats innan nästa sommar ivf, och när man väl har börjat...


Mvh,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang