2765
Sök

Volvo 16v turbo hur e bäst o bygga?

575 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#1
Gårt i tankarna att bygga en 16v turbonotor till min 740.

Undrar va som e bäst att användas sig av för delar, ska va hyffsat billigt o klara runt 400hk.

Alt 1.

En b234f med h-profil och tjockare toppackning och lr svarvade kolvar.
ev. lite portning och kammar från KL.
gt3076.
KL grenrör.

Passar stakar från en b230ft i en B234F?

Alt 2.

b230ft botten med b234f topp och svarvade kolvar sen samma grejjer.


Ska köra med megasquirt och ev. e85 Så vilka spridare skulle passa till detta?

MSCR

8 267 Inlägg
5 augusti 2011
#2
Ska du köra E85 så finns ju alternativ 3: Bara byta vevstakar (samma som i B230) och lämna bottendelen orörd i övrigt. För mappar man bara riktigt så slipper man kompsänka och får en roligare maskin på köpet.


575 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Ska du köra E85 så finns ju alternativ 3: Bara byta vevstakar (samma som i B230) och lämna bottendelen orörd i övrigt. För mappar man bara riktigt så slipper man kompsänka och får en roligare maskin på köpet.

Ok d lät ju bra men kanske kompsänka lite me en packning bara för safe? tongue

MSCR

8 267 Inlägg
5 augusti 2011
#4
SuperGnaget skrev:
Marlboroman skrev:
Ska du köra E85 så finns ju alternativ 3: Bara byta vevstakar (samma som i B230) och lämna bottendelen orörd i övrigt. För mappar man bara riktigt så slipper man kompsänka och får en roligare maskin på köpet.

Ok d lät ju bra men kanske kompsänka lite me en packning bara för safe? tongue

Hade jag inte gjort, ska man köra e85 så är det ju bättre att utnyttja dem fördelar det ger.


575 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
SuperGnaget skrev:
Marlboroman skrev:
Ska du köra E85 så finns ju alternativ 3: Bara byta vevstakar (samma som i B230) och lämna bottendelen orörd i övrigt. För mappar man bara riktigt så slipper man kompsänka och får en roligare maskin på köpet.

Ok d lät ju bra men kanske kompsänka lite me en packning bara för safe? tongue

Hade jag inte gjort, ska man köra e85 så är det ju bättre att utnyttja dem fördelar det ger.

Okok, tack för svaret smile

MSCR

Thedriftking
5 augusti 2011
#6
bygg vidare på det block du har? du har ju smidda kolvar osv, så på med 16v topp och några fina kammar smile

Dr. Turbo
459 Inlägg
5 augusti 2011
#7
Gt3076 är för stor för 400hk

Du behöver bara ca 49mm kompressorinduser för 400hk på bensin och 47mm om du ska köra på E85
t.ex GT2871R med minsta kompressorn (49mm) eller GT2860R med största kompressorn (47mm) om du tänker på Garrett, tyvärr T25 fläns på dem men ...


575 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#8
Big Al skrev:
Gt3076 är för stor för 400hk

Du behöver bara ca 49mm kompressorinduser för 400hk på bensin och 47mm om du ska köra på E85
t.ex GT2871R med minsta kompressorn (49mm) eller GT2860R med största kompressorn (47mm) om du tänker på Garrett, tyvärr T25 fläns på dem men ...

D funkar finfint på denna bilen som har en motor på endast 2l så..Men inte bestämt nåt än får se va man kommer över wink

Sen o byta en fläns e ju inte så svårt smile

MSCR

385 Inlägg
17 augusti 2011
#9
SuperGnaget skrev:
Big Al skrev:
Gt3076 är för stor för 400hk

Du behöver bara ca 49mm kompressorinduser för 400hk på bensin och 47mm om du ska köra på E85
t.ex GT2871R med minsta kompressorn (49mm) eller GT2860R med största kompressorn (47mm) om du tänker på Garrett, tyvärr T25 fläns på dem men ...

D funkar finfint på denna bilen som har en motor på endast 2l så..Men inte bestämt nåt än får se va man kommer över wink

Sen o byta en fläns e ju inte så svårt smile

b234f är på 2,3L därav namnet b234.

mvh
Senast redigerat av volvo142-73 (17 augusti 2011)

575 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
#10
volvo142-73 skrev:
SuperGnaget skrev:
Big Al skrev:
Gt3076 är för stor för 400hk

Du behöver bara ca 49mm kompressorinduser för 400hk på bensin och 47mm om du ska köra på E85
t.ex GT2871R med minsta kompressorn (49mm) eller GT2860R med största kompressorn (47mm) om du tänker på Garrett, tyvärr T25 fläns på dem men ...

D funkar finfint på denna bilen som har en motor på endast 2l så..Men inte bestämt nåt än får se va man kommer över wink

Sen o byta en fläns e ju inte så svårt smile

b234f är på 2,3L därav namnet b234.

mvh

blevlite fel där, skulle länka till en polares s13 me sr20det motor me gt3076 ;P

MSCR


Sök