Projekt: SAAB 9-3ss Aero Nordic Extreme R ca400HK

Nordic Extreme R: (Såld / Projekt avslutat)
  • 98 Följare
  • 181 368 Visningar
  • Projektet avslutat 9 juni 2016
bengi
26 februari 2012 · 404 Inlägg

UhrJr skrev:

bengi skrev:
Jo,  fixar det i sommar, Erik fixat själv så det blir nog inga problem.  De kostar ju inte mer än ca 2000.
Första turbo x bromsarna sen intercooler!

Kör do88.se du. Dom är grymma smile

Blir en sån i sommar, visst är den Bolt on de som DO88 har?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
26 februari 2012 · 839 Inlägg

bengi skrev:

UhrJr skrev:

bengi skrev:
Jo,  fixar det i sommar, Erik fixat själv så det blir nog inga problem.  De kostar ju inte mer än ca 2000.
Första turbo x bromsarna sen intercooler!

Kör do88.se du. Dom är grymma smile

Blir en sån i sommar, visst är den Bolt on de som DO88 har?

Jajemen. Funkar hur bra som helst smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
bengi
27 februari 2012 · 404 Inlägg

UhrJr skrev:

bengi skrev:

UhrJr skrev:

Kör do88.se du. Dom är grymma smile

Blir en sån i sommar, visst är den Bolt on de som DO88 har?

Jajemen. Funkar hur bra som helst smile

Fan va gött!

Är fortfarande helg häpen över hur bra bilen går nu!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
27 februari 2012 · 404 Inlägg

Skall försöka få upp lite bilder och lite tips på hur jag monterade eftermarknads stereo i bilen!



Det blev riktigt bra!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
29 februari 2012 · 404 Inlägg

Så här blev det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-a6118b6fd415d511813d6c69f36067dc.jpg
Pioneer 6400BT

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
lingua
1 mars 2012 · 2 271 Inlägg

Snyggt!big_smile Och grymt med matchande grön.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
bengi
2 mars 2012 · 404 Inlägg

lingua skrev:
Snyggt!big_smile Och grymt med matchande grön.

Den stereon är grym! Man kan välja vilken färg som helt, och den spelar sjukt bra!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
2 maj 2012 · 404 Inlägg

Länge sedan det hände nåt i den här tråden. Men nu harjag kommit igång igen!

Idag kom paket från TWM Performance!
https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-57c0a07820b58220349bde032a13c7bc.jpg

Innehållande en Short Shifter! Samt aluminium bussningar till växelspakshållaren!

Började med att byta ut de gamla gummi bussningarna mot de nya i aluminium, bolt on!
https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-27e9872f74452231fed299635c675857.jpg


Sen på med ShortShiftern, passa kanon, lite meckit att ställa in den så att den gick fint på alla växlar, men det gick till slut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-e867e78d4a6516a2f0bbd1706d138b04.jpg


Den känns verkligen gedigen! Väldigt nöjd! Tycker den lyfte hela looken i bilen!

Senast redigerat av bengi (2 maj 2012)

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
2 maj 2012 · 404 Inlägg

Det finns en sak som alla kan göra själva utan att det behöver kosta nästan nånting, men som ger sktibra resultat!
Om man inte vill slänga ut pengar på nya aluminium bussningar till växelspaken, går det precis lika bra med vanliga brickor och en ny längre m5 50mm bult!

Ta bara bort gummi bussningen, vänd metal biten som sitter i upp och ner samt placera 3 st brickor på höjd under växelspakshållaren. Sätter man en m5 50 mm i det två hålen fram så kommer de att ta i i plåten under vilket är kanon, då det stadgar upp hela konstruktionen som annars tenderar att vicka lite när man växlar till 1, 3, 5.

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-551d818d5928cc2d344387fc0519d9a4.jpg

Här är allt som behövs!

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-ffb632045a97932da013c9e35574a515.jpg

Senast redigerat av bengi (2 maj 2012)

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
2 maj 2012 · 404 Inlägg

Är nån mer intresserad av ShortShiftern så skapade jag en ny tråd här!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p3233746

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
27 juni 2012 · 404 Inlägg

Provade igår att loopa mina kablar utan adaptrar etc och det var busenkelt!

Jag tog bara ur kablarna som suttit i orginal CD spelaren, tog ur fiberkablarna och använde mig av en (bläckpenna) för att loopa kablarna. Jag hittade en penna som hade lagom tjockt rör för att optiska kabarna skulle passa och sitta fast i röret. tejpade fast dem så var den biten klar.

Sen drog jag en ny högtalarkabel från centerhögtalaren ner till org förstärkaren bakom ACC, kopplade in mig på de två understa stiften till höger.

Eftersom strömkablarna jag använt tidigare till min Pioneer stereo nu sitter i original förstärkaren tog jag minus och remote från kabelhärvan med sockerbit, + från cigarett kontakten. Allt funkar prima!

Har nu alla ljud och en fin Pioneer stereo, idag skall jag försöka mig på att få igång rattknapparna!!

Nu är allt 99% bra, bara rattknapparna saknas, men eftersom jag har Pioneer är det nog inget större problem då Pioneer tillverkar adapter kablar till nästan alla bilar, inte till 2003-2006 men det är nog samma rattknapps kablage som till 2007 och framåt då rattknapparna är samma.

Skall försöka få upp lite bilder på detta!!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
1 oktober 2012 · 404 Inlägg

Maptunes CoilOver kit beställt! Ska bli mycket intressant!!
http://www.maptun.com/webshop/pics_fullsize/3485_ec6c_1_sbl.jpg

http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … p;car=93ss

Senast redigerat av bengi (1 oktober 2012)

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
schollin
2 oktober 2012 · 11 Inlägg

bengi skrev:
Provade igår att loopa mina kablar utan adaptrar etc och det var busenkelt!

Jag tog bara ur kablarna som suttit i orginal CD spelaren, tog ur fiberkablarna och använde mig av en (bläckpenna) för att loopa kablarna. Jag hittade en penna som hade lagom tjockt rör för att optiska kabarna skulle passa och sitta fast i röret. tejpade fast dem så var den biten klar.

Sen drog jag en ny högtalarkabel från centerhögtalaren ner till org förstärkaren bakom ACC, kopplade in mig på de två understa stiften till höger.
..

Blev tipsad om din tråd och om att du kommit långt när det gäller stereo i 9-3SS, och det verkar ju stämma! smile

Hinner inte ögna igenom alla sidor nu men kommer följa och läsa igenom allt senare.

Inlägget citerat ovan är det som direkt fångar min uppmärksamhet. Jag håller på att rensa min 9-3:a på inredning, blir renodlad lekbil. Vill ha SID:en kvar och varningsplingen, då måste jag ha kvar ICM:en också och hade tänkt prova loopa fibern till den för att slippa resten. Ska kika ikväll på kablaget vid cd-växlaren och se om jag förstår hur du fått ihop det. Antar att du tagit ett plaströr från en bläckpenna och kortat ner det till minsta möjliga längd som behövs och tryckt på röret utanpå fiberkabeln.

Varför drog du kabel till centerhögtalaren? Plingen från SID/ICM, kommer de från centerhögtalaren eller från något annat?

Saab 9-3SS Aero "Sväng Edition" (2003)
bengi
2 oktober 2012 · 404 Inlägg

schollin skrev:

bengi skrev:
Provade igår att loopa mina kablar utan adaptrar etc och det var busenkelt!

Jag tog bara ur kablarna som suttit i orginal CD spelaren, tog ur fiberkablarna och använde mig av en (bläckpenna) för att loopa kablarna. Jag hittade en penna som hade lagom tjockt rör för att optiska kabarna skulle passa och sitta fast i röret. tejpade fast dem så var den biten klar.

Sen drog jag en ny högtalarkabel från centerhögtalaren ner till org förstärkaren bakom ACC, kopplade in mig på de två understa stiften till höger.
..

Blev tipsad om din tråd och om att du kommit långt när det gäller stereo i 9-3SS, och det verkar ju stämma! smile

Hinner inte ögna igenom alla sidor nu men kommer följa och läsa igenom allt senare.

Inlägget citerat ovan är det som direkt fångar min uppmärksamhet. Jag håller på att rensa min 9-3:a på inredning, blir renodlad lekbil. Vill ha SID:en kvar och varningsplingen, då måste jag ha kvar ICM:en också och hade tänkt prova loopa fibern till den för att slippa resten. Ska kika ikväll på kablaget vid cd-växlaren och se om jag förstår hur du fått ihop det. Antar att du tagit ett plaströr från en bläckpenna och kortat ner det till minsta möjliga längd som behövs och tryckt på röret utanpå fiberkabeln.

Varför drog du kabel till centerhögtalaren? Plingen från SID/ICM, kommer de från centerhögtalaren eller från något annat?

Va kul! Alltid rolig när man kan hjälpa till! enda anledningen till att jag drog ny kabel till centern är för att alla andra högtalare går direkt kopplade till min eftermarknadsstereo eller till ett slutsteg. Centerhögtalaren var inte kopplad till nåt, då den bara förstår ljudbilden enligt mig. Så centern är den enda högtalaren som är kopplad till originalförstärkaren vilket betyder att jag har alla varningsljud kvar i den. (kan även höra brus från radion om man startar orginal radion)

Men en penna med lite tjockare bläckrör är allt som behövs för att loppa! Lycka till! Bara att fråga om du undrar nåt!

BTW, om du vill göra så att ESP alltid är avstängd så kan du bara koppla bort den fysiska ESP knappen! Kanske är roligare om du bara ska ha den till lekbil! big_smile

Lycka till!!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
schollin
3 oktober 2012 · 11 Inlägg

bengi skrev:
Va kul! Alltid rolig när man kan hjälpa till! enda anledningen till att jag drog ny kabel till centern är för att alla andra högtalare går direkt kopplade till min eftermarknadsstereo eller till ett slutsteg. Centerhögtalaren var inte kopplad till nåt, då den bara förstår ljudbilden enligt mig. Så centern är den enda högtalaren som är kopplad till originalförstärkaren vilket betyder att jag har alla varningsljud kvar i den. (kan även höra brus från radion om man startar orginal radion)

Men en penna med lite tjockare bläckrör är allt som behövs för att loppa! Lycka till! Bara att fråga om du undrar nåt!

BTW, om du vill göra så att ESP alltid är avstängd så kan du bara koppla bort den fysiska ESP knappen! Kanske är roligare om du bara ska ha den till lekbil! big_smile

Lycka till!!

Nu förstår jag inte riktigt. Förstärkaren, är det inte EHu:n? Den sitter väl på O-Bus slingan den med. Loopar man kabeln från ICM:en så är väl inte längre EHU:n inlopplad? Kommer blinkersljudet från EHU:n? Hur kan det komma ljud därifrån om ehu:n inte är inkopplad på o-bussen längre?

Bra tips där angående ESP:n! Ska kolla kablaget där också och se om jag kan vända på funktionen med en annan knapp. Så det alltid är avstängt men går att slå på. Efter jag lättade bilen är viktfördelningen inte optimal, mer lättat baktill än fram så den är för lätt i ändan. Så jag gillar att slå på esp:n när man ligger i höga hastigheter på motorväg så man får hjälp om arslet skulle vilja glida ut lite.

Saab 9-3SS Aero "Sväng Edition" (2003)
bengi
4 oktober 2012 · 404 Inlägg

Du måste ha EHUn kvar som sitter bakom acc för att få ljud. Men CD-spelare kan du ta bort och bara loopa signalen gå vidare. Utan ICM starta inte bilen alls. Så du loopar fiber kabel vid CD spelaren.

Ljuden kommer från ICM och skickas via fiber till EHU, du skall bara använda EHU för att omvandla den optiska signalen för att kunna koppla på en högtalare på EHU för att få dina chim ljud.

schollin skrev:

bengi skrev:
Va kul! Alltid rolig när man kan hjälpa till! enda anledningen till att jag drog ny kabel till centern är för att alla andra högtalare går direkt kopplade till min eftermarknadsstereo eller till ett slutsteg. Centerhögtalaren var inte kopplad till nåt, då den bara förstår ljudbilden enligt mig. Så centern är den enda högtalaren som är kopplad till originalförstärkaren vilket betyder att jag har alla varningsljud kvar i den. (kan även höra brus från radion om man startar orginal radion)

Men en penna med lite tjockare bläckrör är allt som behövs för att loppa! Lycka till! Bara att fråga om du undrar nåt!

BTW, om du vill göra så att ESP alltid är avstängd så kan du bara koppla bort den fysiska ESP knappen! Kanske är roligare om du bara ska ha den till lekbil! big_smile

Lycka till!!

Nu förstår jag inte riktigt. Förstärkaren, är det inte EHu:n? Den sitter väl på O-Bus slingan den med. Loopar man kabeln från ICM:en så är väl inte längre EHU:n inlopplad? Kommer blinkersljudet från EHU:n? Hur kan det komma ljud därifrån om ehu:n inte är inkopplad på o-bussen längre?

Bra tips där angående ESP:n! Ska kolla kablaget där också och se om jag kan vända på funktionen med en annan knapp. Så det alltid är avstängt men går att slå på. Efter jag lättade bilen är viktfördelningen inte optimal, mer lättat baktill än fram så den är för lätt i ändan. Så jag gillar att slå på esp:n när man ligger i höga hastigheter på motorväg så man får hjälp om arslet skulle vilja glida ut lite.

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
4 oktober 2012 · 404 Inlägg

DB Schenker har tappat bort mitt paket! Skulle fått mina CoilOvers igår men de (glömde) det i bilen, leverans uteblev.. idag kan de inte hitta det...

Fy Schenker!!!!!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
schollin
4 oktober 2012 · 11 Inlägg

bengi skrev:
Du måste ha EHUn kvar som sitter bakom acc för att få ljud. Men CD-spelare kan du ta bort och bara loopa signalen gå vidare. Utan ICM starta inte bilen alls. Så du loopar fiber kabel vid CD spelaren.

Ljuden kommer från ICM och skickas via fiber till EHU, du skall bara använda EHU för att omvandla den optiska signalen för att kunna koppla på en högtalare på EHU för att få dina chim ljud.

Skruvade isär allt möjligt ikväll och kollade runt lite. Slutade med att jag loopade ljussignalen med en bit fiber inne i ICM:en. Ljuden får jag klara mig utan, räcker med att SID:en funkar med varningar i text. Så kan jag lätta bort EHU:n också. Här syns en bild: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 8#p2240328 Kommer fler när jag är klar och monterat ihop allt. Testade lite provisoriskt först.

Hoppas ditt paket dyker upp imorrn!

Saab 9-3SS Aero "Sväng Edition" (2003)
bengi
5 oktober 2012 · 404 Inlägg

Kul! Skall läsa ikapp i din tråd ikväll!!

Fick paketet kl 21:30 igår kväll....  Ska försöka montera det idag!

Har inte hittat så mycket om andra som prövat MapTuns coilovers så jag ska försöka göra en full rapport!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
lingua
5 oktober 2012 · 2 271 Inlägg

bengi skrev:
Kul! Skall läsa ikapp i din tråd ikväll!!

Fick paketet kl 21:30 igår kväll....  Ska försöka montera det idag!

Har inte hittat så mycket om andra som prövat MapTuns coilovers så jag ska försöka göra en full rapport!

Läckert! jag vill gärna höra.smile Dock funderar jag på mer sänkning än 40 mm så tittar mest på H&R's coils.
Men all läsning innan ett dyrt köp är guld värt.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang