Supra mkiv Timeattack

Phant0m2006
14 augusti 2011 · 82 Inlägg

Har vart reggad här länge nu men inte fått tummen ur att skapa en projekt tråd. men nu så.....

Som alla vet så sägs det att supror inte kan svänga, strippen bil duger dom till men inte på bana.
Ingen har väl direkt visat att det är fel innan, men jag tänkte försöka bevisa motsatsen.

2005
Bilen 3 dagar efter att jag hämtat den i stockholm
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/supransankomst012.jpg

Ganska fort så montras lite nya delar
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/DSC_2257.jpg

2006
Fortfarande bpu trots våta drömmar om singel

http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/helsingborg015.jpg

Elmia 2006
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/_MG_6893.jpg


http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/_MG_6891.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/supraparty025.jpg

http://www.coffe.dk/gallery/cars07/070825_streetrace_gbg/images/phant0m1.jpghttp://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/2-1.jpg


2007
Nu blev det änligen singel
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/Mantorp027.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/Bild009.jpg



2008
Så införskaffades en Eurospec och allt godis flyttades över, nja nästan allt iaf.
Det är denna jag byggt på senaste året, j-specen får stå å skämmas i ett hörn i garaget.

Några dagar efter inköp, vinge å huv från J-specen
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/DSC_0084.jpg

Några dagar innan inköpet såg J-specen ut såhär, men den bilen blev ganska tom på roliga delar fort.
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/DSC00518.jpg

Under 2009 kördes den helt stock, men till 2009 så va allt bytt och dom första stapplande stegen på bana togs, många läxor blev det. hoppas på att jag gjort dom flästa tills i år.

Men målet va redan satt. att bli en av dom snabbaste gatbilarna i sverige på bana, OJ! va många tvivlare det blev på alla forum när man stack fram hakan lite....
"supran är för tung" nått jag fick höra säkert tusen gånger.

Elmia 2009
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/IMG_0180.jpg

Elmia 2010
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/0049.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/0047.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/img_3755.jpg

Elmia 2011
http://main.superiorimports.se/wp-content/gallery/major-aero-carbon-cover-box/_mg_3485a.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/IMG_0378.jpg




Sec på motorn & bilen.
3.4L 2jzgte Singel turbo

Cp kolvar
Carillo stakar
stroker vev 3.4L
Titan billet main caps
Titan remhjul (veven)
Clevait 077 lager till hela motorn
Ferrera titan vetiler (01mm oz)
Ferrera fjädrar
Ferrera retainers
Ferrera säten
Ferrera lockers (svenska namnet?)
Ferrera Guiders (svenska namnet?)
Boostlogic top packning
Arp 1/2" head studs
Arp Main studs
Jun kamdrev

Pressition Pt 6768 dbb turbo
Boostlogic 4"downpipe
Boostlogic 4"Mid pipe
Boostlogic 4" catback
Boostlogic Ceramic Heat Coated grenrör
4" AEM Filter
Tial 44 mm Wastegate
Boostlogic Fulerail
Rc 1000 cc spridare
Aeromotive -10AN soppa filter
Aeromotive -10AN soppa regulator
Dual GSS341 Walbro pumpar i tanken
Aeromotiv Eliminator pump från cathtanken
Jun made soppa cathtank
Jun Kamdrev
Greddy 3raders ic
Greddy kamrem
Greddy Typ R stiff spring dump
GSC 269 Kammar
Hks Dli
Hks evc 5
Hks Turbotimer
TRD oljelock
TRD kylarlock
TRD termostat
PWR vattenkyl
Cetrab 25 raders oljekyl
Dubbla Aap fläktar

AEM motorstyrning
AEM 3.5bars mappsensor
AEM luft temp sensor
AEM Mettis insprutning

Växelåda Getrag
c's short shift
Alu bussningar
TRD L.S.D (Diff) 1.5 vägs
Exedy trippel disk

Chassi
Delrin bussningar  i framvagnen
Titans swaybars
KW coilovers 3 vägs 
Greddy fjäderbensstag
Halv bur

Fälgar
Volk sf racing ... pullveralcke i svart
CCW 505 (F10x19 & B 11,5 x 19

R-Däck
Toyo R888
fram 245 x 40 - 18
Bak 285 x 35 - 18

Yokohama Advan
Fram 265 x 30 x 19
Bak 315 x 25 x 19


Bromsar
K-sport 8kolvs ok och 356mm skivor
Pagir gula broms belägg
Bak Euro ok och slizade skivor
Stålomspunnaslangar till bak och fram

Inredning
Sparco Milano 2 i svart grå mocka stolar
Till race 1st Tillet B6 Cf stol
Sparco cf pedaler
Sparco 4p bälten
Sparco mocka ratt

Mätare
Defi BF Egt
Defi BF Boost
Defi BF Oljetemp
Defi BF Vatten temp
Defi BF Oljetryck
Defi BF soppatryck
Defi Link
Redalert egt vakt

TRD 320km/h h-mätare
TRD 10 000 rpm mätare
Aem Bredbandslambda

Exterior
ARP gt 500 vinge
Do-luck front
Do-luck kjolar
APR f1 backspeglar
Major aero deffuser
Major aero Avgaskydd
Major aero Filter box
Major aero splitter
Major aero Canards
Major Remhjuls kitt
Major Billet tension brecket
Major Ac removal kitt
Major Stumma motorfästen
Major Skvalplåtar

2010
Papper från mappningen hos ppf.
Detta va med HKS kammar 272 och en Pt67 dbb
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/DSC00684.jpg


Året efter så mappades den hos DTE racing i riktigt motorbänk
Målet va att få en så körbar kurva som möjligt.
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/IMG_3030.jpg

2010
Nu va målet att bli riktigt snabb lite närmre.
2010 så började det gå riktigt fort
Mantorp 1:23:7
Vilket då var det näst snabbaste någon hade kört på Mantorp.
Snabbare va en Porsche GT2 med Alx Danielson bakom ratten och Suprammanen som byggherre.
Lite senare så blev även Puppan med sin Porsche laningens snabbare.

Strippen blev tyvärr inte än lyckad histora.
11:3 med gatdäck, men när Mt et däcken åkte på så spräcgdes kåpan till diffen å sen den så har det inte blivit någon 402m tid tyvärr.

Kinnekulle blev därimot bra.
Målet va att köra under minuten och en det va nära under JDM Faceoff
1:00:001....
Åkte hem snidade ihop en splitter
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/DSC00907.jpg
Åkte tillbaka och körde.....
Under färden till kullen så blårök bilen som fan och kändes konstig.
Visade sig sen att det va brända tätningar och blås packning till turbon.
Men efter mycket felsökande åkta vi ut på några varv för att bars testa lite... men det gick fort !
http://forumbilder.se/images/0c2010122202Pc037.jpg

Film från körningen
http://www.youtube.com/watch?v=55TOw_MAokg

Efter det varvet så va hela motor rummet fyllt med olja....
Total ras ?
nej som tur va inte. Visade sig vara för dålig vevhus vent och mycket skvalp i tråget.
Inget som inte gick att lösa alltså.

2011
Började med att åka å köra på Kullen igen.
Två snabba klipp från den körningen.
59.1 Första varvet för året.
http://www.youtube.com/watch?v=1KuCRZKpLLQ
59.5 Lungt varv på fyran där jag normalt kör på tren. 
http://www.youtube.com/watch?v=ght7lTRiYFs

Efter det va det dax att ta tag i att lätta bilen lite.
Då har kriget mot kilorna börjat.

Sparco milan2 som jag kört med väger 16kg styck och den nya stolen 3.75

Under tidtagning så kommer jag skruva ut passagerar stolen så det är väl den vilkten vi får räkna.

Så vikt minskningen där blev 16+16= 32 - 3,75 = 28,25

Såhär ser det ut med nya stolen i.
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/IMG_0577.jpg

Har haft sparco cf pedaler liggandes nu i flera år så idag slog jag slag i saken å skruvad dit dom.

När jag tog bort gummi delarna på pedalerna så vägde dom dubbelt så mycket som pedalerna, men skruv och muttror sabbade lite där så det blev dead even i vikt kampen.
Men så här blev det iaf, och nu kan jag änligen tå/häla och revmatcha.
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/IMG_0583.jpg

Sen så skruvade jag bort airbagen på passagerarsidan

Småsaker som togs bort.
HKS EVC 5
VsV kontakter.

Vikter
Airbag 3,8kg
Högtalare med låda V-sida 1.132kg
Högtalare med låda H-sida 1.150kg
EVC 250g
VSV 60g
Skruvar till airbag och högtalare 80g

Blev ju ett lite fult hål där airbagen satt så va tvungen att göra nått åt det.
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/IMG_0621.jpg

Nu får ni inte reta mig för detta.....
Men fick bli så att jag bockade till en 1mm aluplåt och satte Biltemas kolfiber tejp.
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/IMG_0622.jpg
Airbagen är dock iväg på avjutning så kommer bli en lövtumm i äkta cf lite senare, men hans inte med nu.

Totalt viktminskning : 34,723kg

Och resultat blev
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/IMG_0626.jpg
Siffrorna är med mig i bilen (99kg) och 1/3 tank.
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/IMG_0624.jpg

Så målet är runt 1490 till nästa år. Utan mig i då naturligtvis.

Bild på hur bilen ser ut just nu.
http://main.superiorimports.se/wp-content/uploads/2011/07/img_0152-508x381.jpg

Blev ett ganska långt första inlägg, men tro inte att det inte kommer hända mer. för detta är bara starten på projektet och tanken är att hålla denna projekt tråd i liv framöver.

I skrivande stund är bilen sveriges tredje snabbaste gatbil och målet med bilen är nått. men nya mål har satts upp och dom lär inte nås på ett bra tag. 

Tycker ni om projektet än så länge så tycker jag ni kan hjälpa mig lite å lägga en röst i en tävling.
Det är få dagar kvar å jag behöver verkligen lite hjälp.
Klicka på länken ---> http://www.sonaxbilvard.se/johanna
Tryck sen på "gilla" Du behöver Facebook för att kunna rösta, se till att vara inloggad innan du röstar då det visat sig att rösterna kan försvinna annars.
Ni får gärna rösta även om inte projektet tilltala er.

Skriv gärna vad ni tycker om projektet hitentills.
Anledning till redigering:

Koop
14 augusti 2011 · 1 867 Inlägg

Alltid lika kul att läsa om denna/dessa.
Fortsätt jobba mot dina mål, jag tvivlar inte en sekund på att du kommer lyckas.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Jerk-R
14 augusti 2011 · 593 Inlägg

Grymt bygge, supror kan svänga, absolut, men de kan en volvo 855a också, frågan är bara hur mycket man behöver göra för att komma dit.. Inget illa menat, riktigt kul bygge tycker jag, de är allt för sällan folk bryr som att kunna svänga(utan att bränna däck då) i min mening..

De är massvis med effekt du har i maskinen där kan vara lite tufft att tygla dom på banan? Eller?

//Jerker

Lozinmust "Unloaded"
14 augusti 2011 · 1 557 Inlägg

Tycker mig se mycket onödig inredning kvar i bilen? Är fälgarna aluminium eller magnesium? Hur mycket styling kan gå bort i förmån för lägre vikt? Blinkers på bana? Fläktar/värmepaket? Massvis med vikt att "åtgärda" wink

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Anton-DekorTeknik
14 augusti 2011 · 964 Inlägg

Jerk-R skrev:
Grymt bygge, supror kan svänga, absolut, men de kan en volvo 855a också, frågan är bara hur mycket man behöver göra för att komma dit.. Inget illa menat, riktigt kul bygge tycker jag, de är allt för sällan folk bryr som att kunna svänga(utan att bränna däck då) i min mening..

De är massvis med effekt du har i maskinen där kan vara lite tufft att tygla dom på banan? Eller?

//Jerker

Hahaha.

Supran är sveriges snabbaste japanska bil 2010 och nästa helg kanske 2011.
Skulle vilja se en 855 ens komma nära dom tiderna.
Skulle se den modd listan haha

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
calle2jz
14 augusti 2011 · 371 Inlägg

Antonicracing skrev:

Jerk-R skrev:
Grymt bygge, supror kan svänga, absolut, men de kan en volvo 855a också, frågan är bara hur mycket man behöver göra för att komma dit.. Inget illa menat, riktigt kul bygge tycker jag, de är allt för sällan folk bryr som att kunna svänga(utan att bränna däck då) i min mening..

De är massvis med effekt du har i maskinen där kan vara lite tufft att tygla dom på banan? Eller?

//Jerker

Hahaha.

Supran är sveriges snabbaste japanska bil 2010 och nästa helg kanske 2011.
Skulle vilja se en 855 ens komma nära dom tiderna.
Skulle se den modd listan haha

det skulle jag också vilja se...

Phant0m2006
14 augusti 2011 · 82 Inlägg

Lozinmust skrev:
Tycker mig se mycket onödig inredning kvar i bilen? Är fälgarna aluminium eller magnesium? Hur mycket styling kan gå bort i förmån för lägre vikt? Blinkers på bana? Fläktar/värmepaket? Massvis med vikt att "åtgärda" wink

Du har så rätt så. men saken är den att jag vill behålla den som en gatbil, vilket innebär massa kopromisser tyvärr.


Jerk-R skrev:
Grymt bygge, supror kan svänga, absolut, men de kan en volvo 855a också, frågan är bara hur mycket man behöver göra för att komma dit.. Inget illa menat, riktigt kul bygge tycker jag, de är allt för sällan folk bryr som att kunna svänga(utan att bränna däck då) i min mening..

De är massvis med effekt du har i maskinen där kan vara lite tufft att tygla dom på banan? Eller?

//Jerker

Jag skulle gissa på att jag är typ lika snabb som Volvos 855 som dom körde Btcc med.
Sen är det en Racebil och min en gatbil.
Skulle man sattsa på pikepeak med en 855 så skulle den nog bli mycket snabbare än min bil.
Men tar man en 855 å behåller lika mycket original som jag gjort så tror jag inte äns den skulle stå imot min "slöa" supra.

Phant0m2006
14 augusti 2011 · 82 Inlägg

Glöm inte rösta !
Klicka på länken ---> http://www.sonaxbilvard.se/johanna
Tryck sen på "gilla" Du behöver Facebook för att kunna rösta, se till att vara inloggad innan du röstar då det visat sig att rösterna kan försvinna annars.

_aero Burn rubber! not your soul..
14 augusti 2011 · 538 Inlägg

Kul bygge ska följas! smile

En liten fråga bara, du skrev att du först körde 1.00.001 på kinnekulle å sen med splitter 58.7 var enda skillnaden mellan körningarna splittern eller va de nå mer som gjorde att du putsa tiden så pass?

Mvh Magnus

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Phant0m2006
14 augusti 2011 · 82 Inlägg

_aero skrev:
Kul bygge ska följas! smile

En liten fråga bara, du skrev att du först körde 1.00.001 på kinnekulle å sen med splitter 58.7 var enda skillnaden mellan körningarna splittern eller va de nå mer som gjorde att du putsa tiden så pass?

Mvh Magnus

Splittern va ända skillnaden.
Förutom att packningaen till turbon av blåst under 58.7 tiden vilket borde gett sämmre spool.
Led av ganska omfattande understyrning under första körningen så splittern va till stor hjälp.

_aero Burn rubber! not your soul..
14 augusti 2011 · 538 Inlägg

Phant0m2006 skrev:

_aero skrev:
Kul bygge ska följas! smile

En liten fråga bara, du skrev att du först körde 1.00.001 på kinnekulle å sen med splitter 58.7 var enda skillnaden mellan körningarna splittern eller va de nå mer som gjorde att du putsa tiden så pass?

Mvh Magnus

Splittern va ända skillnaden.
Förutom att packningaen till turbon av blåst under 58.7 tiden vilket borde gett sämmre spool.
Led av ganska omfattande understyrning under första körningen så splittern va till stor hjälp.

Okej imponerande att bara splittern gör så mkt! Borde ju blivit ändå lite bättre tid om inte packningen varit trasig. Hur långt bak går splittern?

Har nämligen själv byggt splitter på min bil å funderat lite på hur mkt nytta den egentligen gör. Kolla gärna in den! smile

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Go_sideways
14 augusti 2011 · 428 Inlägg

Kul att äntligen få lite mer info om denna bilen,bygget,tider mm smile
Kommer absolut att följas. Lycka till framöver!

Phant0m2006
14 augusti 2011 · 82 Inlägg

_aero skrev:

Phant0m2006 skrev:

_aero skrev:
Kul bygge ska följas! smile

En liten fråga bara, du skrev att du först körde 1.00.001 på kinnekulle å sen med splitter 58.7 var enda skillnaden mellan körningarna splittern eller va de nå mer som gjorde att du putsa tiden så pass?

Mvh Magnus

Splittern va ända skillnaden.
Förutom att packningaen till turbon av blåst under 58.7 tiden vilket borde gett sämmre spool.
Led av ganska omfattande understyrning under första körningen så splittern va till stor hjälp.

Okej imponerande att bara splittern gör så mkt! Borde ju blivit ändå lite bättre tid om inte packningen varit trasig. Hur långt bak går splittern?

Har nämligen själv byggt splitter på min bil å funderat lite på hur mkt nytta den egentligen gör. Kolla gärna in den! smile

V1 http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/DSC00907.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/DSC00724.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/DSC00723.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/DSC00722.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/DSC00721.jpg
V2: nuvarande
http://i14.photobucket.com/albums/a346/Phantomen/IMG_0623.jpg

Frippe08 Galen
14 augusti 2011 · 849 Inlägg

första mk4an jag tycker är riktigt najs smile Bra jobbat!

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Jerk-R
14 augusti 2011 · 593 Inlägg

Jerk-R skrev:
Grymt bygge, supror kan svänga, absolut, men de kan en volvo 855a också, frågan är bara hur mycket man behöver göra för att komma dit.. Inget illa menat, riktigt kul bygge tycker jag, de är allt för sällan folk bryr som att kunna svänga(utan att bränna däck då) i min mening..

De är massvis med effekt du har i maskinen där kan vara lite tufft att tygla dom på banan? Eller?

//Jerker

Jag skulle gissa på att jag är typ lika snabb som Volvos 855 som dom körde Btcc med.
Sen är det en Racebil och min en gatbil.
Skulle man sattsa på pikepeak med en 855 så skulle den nog bli mycket snabbare än min bil.
Men tar man en 855 å behåller lika mycket original som jag gjort så tror jag inte äns den skulle stå imot min "slöa" supra.

Skönt att du faktiskt förstog mitt inlägg till skillnad från några andra..
Förstår precis vad du menar, men min poäng var väl lite i stil med att de inte spelar såå stor roll vilken kaross man väljer.. alla bilar kan bli snabba, beroende på hur mkt man moddar dom. Vilket också pekar på att du har en mkt bättre utgångspunkt som tagit en supra istället för en gammal volvo.
Sen finns de ju bättre alternativ, men inget som talar för att du inte skulle kunna smiska dom på fingrarna med din supra! Bilen är inte allt, föraren är minst lika viktig!

Återigen, grymt bygge! Kul att se någon som gör lite annorlunda!

//Jerker

M.Persson
14 augusti 2011 · 461 Inlägg

I skrivande stund är bilen sveriges tredje snabbaste gatbil.

Hur har du kommit fram till det?

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
Woojen
14 augusti 2011 · 1 101 Inlägg

Sjukt! ska bli skoj å se på JDM faceoff!

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Phant0m2006
14 augusti 2011 · 82 Inlägg

M.Persson skrev:
I skrivande stund är bilen sveriges tredje snabbaste gatbil.

Hur har du kommit fram till det?

Hehe Den meningen är ju så fel på så många sätt igentligen.

Med snabbast menar jag på bana inte stripp eller topfart.
Och jag menar tidsmässigt på Mantorp som blivit en måttstock i sverige.
Men ser man på Kullen där är jag snabbast.
Det finns snabbare, men dom är så nära racebilar man kan komma. Alltså inga gatbilar.

Glöm inte rösta ! Klicka på länken ---> http://www.sonaxbilvard.se/johanna
Tryck sen på "gilla" Du behöver Facebook för att kunna rösta, se till att vara inloggad innan du röstar då det visat sig att rösterna kan försvinna annars.

Senast redigerat av Phant0m2006 (14 augusti 2011)

Phant0m2006
15 augusti 2011 · 82 Inlägg

Nu behöv ett ryck i rösningen.
Behöver all hjälp jag kan få.
Så lägg din röst !
http://www.sonaxbilvard.se/johanna

BIL_TOKIG
18 augusti 2011 · 7 Inlägg

förarstolen ser inte så bekväm ut smile

Ford fairlane 500 xl "351cui V8" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang