Volvo 740 glt 88b lh2.4 - B230FK -96, Problem?

enbergg
15 augusti 2011 · 139 Inlägg

Tjenare, håller på att lyfta ner en B230Fk från 1996 års 945 LTT, min 740 GLT är av modell 88B och har LH2.4, Funderar på om det är nånting jag måste göra för att få det att funka? har både LTT och FT,ns tänd å bränsleboxar, guldboxar, och en kabelhärva från en 89as 245a och även original kabel stammen från 940in var motorn kommer ifrån, min fråga är nu det är pratet om spridar motstånd och dylikt?
Kan jag bara ta främre delen av min 940 härva (främre = under huven) å plugga in den å dra bort 740ins, så har jag motståndet? byter boxar, å vrider på nyckeln, vad jag förstår så är det exakt samma givare även på B234F å B230FK

Ska nämligen lyfta ner motorn redan imorgon, vill ha lite kött på benen med mig ut i garaget efter jobbet,

Mvh Enberg

Om603 Turbo!
henke_92 TBM NINJA
16 augusti 2011 · 917 Inlägg

lyfter då jag söker liknande svar

dock så vet jag att 940 spridar relän är låg ohmiga å diverse andra är högohmiga

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
enbergg
16 augusti 2011 · 139 Inlägg

vart sitter dessa relän då? Varför inte bara byta ist för att löda motstånd? Vad händer om jag bara pluggar in min främre del av kabelhärvan från turbo motorn ner i glt härvan, då det är samma styr system?

Om603 Turbo!
rossboss
16 augusti 2011 · 265 Inlägg

Robin du måste löda spridarmotstånd på kabelhärvan
sedan använd befintlig härva som du har inne i bilen byt endast boxar sedan tar du motor härvan från 940 motorn dvs fk 

http://forum.turboperformanceclub.com/v … ee7cacceaa

OM DU INTE KÖR MED MOTSTÅND OCH STARTAR SÅ BRÄNNER DU MED STOR SANNOLIKHET BRÄNSLE BOXEN !

Bra guide för att visa hur man löder in spridar motstånd

om du har användare på tpc dock till 240 men där ser du iallafall motorn är fk
Sedan har jag en bra pdf du kan komma förbi och läsa
får du se om lh 2.4

enbergg
16 augusti 2011 · 139 Inlägg

måste bara få se hur det ska sitta och hur det fungerar- har ju en hel kabelstam från en 940turbo, ingenting jag bara kan ta från den? Typ relä från den eller nå, kanske sitter samma på volvos 16v glt? Kanske ja slipper köpa motstand att löda dit, mvh enberg

Om603 Turbo!
Banck
16 augusti 2011 · 51 Inlägg

ett annat problem jag stötte på var att motorfästena inte var de samma på b230fk som på b234f. så du behöver även nya motorfästen.

mvh John

enbergg
16 augusti 2011 · 139 Inlägg

kom ju nya motorfästen eller iaf nya motor kuddar (91?) inte bara det som skiljer? dvs, bara på med glt motorfästen på FK blocket? eller är det så helt annars?

Har fortfarande inte klurat ut det där med elen än...

Om603 Turbo!
Banck
16 augusti 2011 · 51 Inlägg

nej det ena fästet i framvagnsbalken har ett helt annat läge, på b234:an är det ena fästet svetsat i balken, det måste du ha bort och sedan sätta ett nytt fäste lite längre ut. det finns hål i balken för att bulta dit.

Mvh John

enbergg
18 augusti 2011 · 139 Inlägg

Tack så mycket för svaret John, har tittat upp det där nu, å såg att jag måste kapa bort det gamla fästet, och fixa tillbaka ett original som man bara skruvar rakt ner med fyra bultar! smile

Ska lyfta ner motorn imorgon/senare ikväll, sen får vi se om jag fått några problem med kabelstammen,

Om603 Turbo!
enbergg
22 augusti 2011 · 139 Inlägg

henke_92 skrev:
lyfter då jag söker liknande svar

dock så vet jag att 940 spridar relän är låg ohmiga å diverse andra är högohmiga

ALLA volvos Turbo motorer till och med B23ET & B230ET har låg ohms spridare, dock sitter ju motståndet bara i härvan, så lika lätt att bara köra med Hög ohms spridare, ska ta mina gamla från 16ventilaren, hög ohms å pumpar bara 33cc mindre än turbo spridarna!

Om603 Turbo!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang