Rinner olja ur pysventil. Volvo 855 T-5R -95

VOLVOlution Kvinnlig fartdåre
19 augusti 2011 · 48 Inlägg

Har haft ett himla svajigt ladd på Volvon ända sen jag chippa den för ca 1.½ årsen och bytte verkligen ALLT! Magnetventil, IC, bytte ut chipet etc men inget funka så köpte mig en bra beg 16T i hopp om att gamla turbon va slut. De va den. Glappa jätte mycket och drog en hel del olja. Dock bestod de svajiga laddet efter bytet och i ett sista desperat försök satte jag dit en pysventil. Till min glädje ligger nu laddet stadigt på 1.1 bar MEN...

I den slang som är "i det fria" på pysventilen kommer det olja. Har haft loss ventilen och sköljt ur den men olja kommer givetvis tillbaka. Kan tänka mig att det ligger en del olja efter den gamla turbon så min fråga är om detta är farligt? Har kört med den nya turbon i ca 1 mån. Bör man ta loss alla rör, slangar, kanske tillome IC och "göra rent" eller kan man hoppas på att det avtar?

Jätte tacksam för svar!

Wrooom!
bart112
19 augusti 2011 · 3 Inlägg

Lite olja är det väl inte omöjligt att det ligger kvar. Men är turbon frisk så tycker inte jag att det borde komma några enorma mängder. Ta bort allt och gör rent, glappar den nya turbon nåt?

BMW 335i "M-sport" (2007)
VOLVOlution Kvinnlig fartdåre
19 augusti 2011 · 48 Inlägg

Turbon glappar inte! Har kollat den ordentligt och den är bra! De konstiga tycker jag är att det rinner färsk olja ur pysen? Bytte olja och filter på den ganska nyligen och det syns likssom när det rinner ut?

Wrooom!
Revotech Pedal To The Metal
19 augusti 2011 · 750 Inlägg

Känns ju sóm du har otätt mellan axel och komphus på turbon..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
VOLVOlution Kvinnlig fartdåre
19 augusti 2011 · 48 Inlägg

Men kan det vara otätt av någon annan anledning än slitage?

Wrooom!
Revotech Pedal To The Metal
19 augusti 2011 · 750 Inlägg

Njae.. kinaturbos läcker ju där ibland. Men generellt sett så är det bara slitage eller low quality tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
VOLVOlution Kvinnlig fartdåre
19 augusti 2011 · 48 Inlägg

Hmmm... Det är ju en orginal Volvo turbo från en S60. Men hur tar man reda på om det är där det läcker?

Wrooom!
Janneutanb
19 augusti 2011 · 7 272 Inlägg

Hur är det med vevhusventen då?

Revotech Pedal To The Metal
19 augusti 2011 · 750 Inlägg

Brains skrev:
Hur är det med vevhusventen då?

Ja där har du nåt.. Men lättast är ju att lossa tryckrör och se hur mycket det ligger i röret och i turbon. Ligger det massa där så är det ju inte vevhuset iaf

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang