Min Saab är svår startad efter tankning. *löst*

Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

azid skrev:
Tankar du alltid på samma ställe? Tänkte om macken kanske har problem med drivmedlet.

Nej jag tankar på olika ställen och det blir lika på alla

Volvo S80 (1999)
Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

discokapten skrev:
Åk upp till carlia bil i falun annars, har haft mycket att göra med dem och de är mycket duktiga.

jag har frågat dem på björkmans bil i hedemora (saab) och dem vet inte

Volvo S80 (1999)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
21 augusti 2011 · 5 650 Inlägg

Mister_Sunken skrev:

discokapten skrev:
Åk upp till carlia bil i falun annars, har haft mycket att göra med dem och de är mycket duktiga.

jag har frågat dem på björkmans bil i hedemora (saab) och dem vet inte

genom och fråga så kan de ju inte ge exakta svar föräns de felsökt bilen.
dvs du kommer få lika dåliga svart här med massa gissningar på vad de kan vara då ingen här har kollat bilen.

så lämna in den på felsökning lär du få reda på problemet .

och en felsökning är bara att de letar fel de byter inte en pinal utan att du gått med på de

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mister_Sunken
21 augusti 2011 · 41 Inlägg

MrEricsson skrev:

Mister_Sunken skrev:

discokapten skrev:
Åk upp till carlia bil i falun annars, har haft mycket att göra med dem och de är mycket duktiga.

jag har frågat dem på björkmans bil i hedemora (saab) och dem vet inte

genom och fråga så kan de ju inte ge exakta svar föräns de felsökt bilen.
dvs du kommer få lika dåliga svart här med massa gissningar på vad de kan vara då ingen här har kollat bilen.

så lämna in den på felsökning lär du få reda på problemet .

och en felsökning är bara att de letar fel de byter inte en pinal utan att du gått med på de

Ja det har jag ju gjort på en verkstad här i säter och sen har dem också pratat med en saab verkstad.

Volvo S80 (1999)
discokapten Kapten på disco!
21 augusti 2011 · 1 729 Inlägg

Mister_Sunken skrev:

MrEricsson skrev:

Mister_Sunken skrev:

jag har frågat dem på björkmans bil i hedemora (saab) och dem vet inte

genom och fråga så kan de ju inte ge exakta svar föräns de felsökt bilen.
dvs du kommer få lika dåliga svart här med massa gissningar på vad de kan vara då ingen här har kollat bilen.

så lämna in den på felsökning lär du få reda på problemet .

och en felsökning är bara att de letar fel de byter inte en pinal utan att du gått med på de

Ja det har jag ju gjort på en verkstad här i säter och sen har dem också pratat med en saab verkstad.

Lämna in bilen på felsökning, posta i tråden när du fått ett estimat på vad det kan vara och hur mycket det kan kosta så lovar jag att ge dig ett vettigt råd, men INGEN kan sitta och gissa sig till vad det är för fel, du behöver koppla upp den mot tech2:an för att ens ha en chans att se vad det kan vara.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Dansken-
21 augusti 2011 · 950 Inlägg

Vi hade en bil som dog efter tankning och där var det Fill Limit Vent Valve (FLVV) som var trasig. Då hamnar där bensin i EVAP kanistern. Det är lätt att kolla om du kan lyfta upp bilen. Koppla bort anslutningarna till EVAP kanistern och om där rinnar ut bensin är där, har du nog hittat problemet.

Nybergrobin
21 augusti 2011 · 2 381 Inlägg

Har du testat att ta bort tanklocket och vänta tex 5min innan du skruvar tillbaka det?  Testa med tex halv tank och se och samma problem uppstår. Om inte kanske ovanstående teori ang "Fill Limit Vent Valve" vara ett möjligt fel.

Mister_Sunken
5 september 2011 · 41 Inlägg

discokapten skrev:

Mister_Sunken skrev:

MrEricsson skrev:

genom och fråga så kan de ju inte ge exakta svar föräns de felsökt bilen.
dvs du kommer få lika dåliga svart här med massa gissningar på vad de kan vara då ingen här har kollat bilen.

så lämna in den på felsökning lär du få reda på problemet .

och en felsökning är bara att de letar fel de byter inte en pinal utan att du gått med på de

Ja det har jag ju gjort på en verkstad här i säter och sen har dem också pratat med en saab verkstad.

Lämna in bilen på felsökning, posta i tråden när du fått ett estimat på vad det kan vara och hur mycket det kan kosta så lovar jag att ge dig ett vettigt råd, men INGEN kan sitta och gissa sig till vad det är för fel, du behöver koppla upp den mot tech2:an för att ens ha en chans att se vad det kan vara.

Fick nyss bilen från carlia bil i borlänge, dem har fel sökt min bil om det här med att den får för mager blandning. dem sa att det är luftmassemätaren.
kan man byta den själv?

Volvo S80 (1999)
a7x
5 september 2011 · 91 Inlägg

Mister_Sunken skrev:

discokapten skrev:

Mister_Sunken skrev:

Ja det har jag ju gjort på en verkstad här i säter och sen har dem också pratat med en saab verkstad.

Lämna in bilen på felsökning, posta i tråden när du fått ett estimat på vad det kan vara och hur mycket det kan kosta så lovar jag att ge dig ett vettigt råd, men INGEN kan sitta och gissa sig till vad det är för fel, du behöver koppla upp den mot tech2:an för att ens ha en chans att se vad det kan vara.

Fick nyss bilen från carlia bil i borlänge, dem har fel sökt min bil om det här med att den får för mager blandning. dem sa att det är luftmassemätaren.
kan man byta den själv?

Ja absolut! Tror du klarar dig med en vanlig skruvmejsel. smile

Mister_Sunken
6 september 2011 · 41 Inlägg

okej okej, är inte så kunnig på motorer och sånt, men får ta hjälp av nån som kan smile

Volvo S80 (1999)
Mister_Sunken
6 september 2011 · 41 Inlägg

Vart får man tag på bra luftmassemätare? smile

Volvo S80 (1999)
mangedif Snäll pöjk
6 september 2011 · 703 Inlägg

Skroten! Hehe nä men en saab verkstad har nog. kolla biltema annars också men tror inte det finns till din bil där..

Ack vet jag förgasarmotorer!
eddievan QM inom flyget
30 september 2012 · 4 Inlägg

Hej, ser att tråden har legat ute ett tag men jag chansar.
Jag har samma motor i min Opel Vectra och jag har noterat samma problematik.

Det där med EVAP Kanistern lät intressant, tack för det.

Min fundering har gått runt huruvida det bildas ett lätt övertryck under normal motorgång som, när man tankar försvinner så när man startr så tar det ett par sekunder innan soppan kommer fram till motorn, undertrycket skulle ha till uppgift att förse matarpumpen samt motorn med ett positivt tryck (finns liknande installationer på flygplan vet jag). Men fasiken den soppaförbrukningen vill man ju inte ha.

Gillade även inlägget med att "om man åker omkring med en motorlampa som säger Mager Blandning så kan kolvarna smälta".

Ska kolla upp den där EVA-kanistern.

eddievan QM inom flyget
30 september 2012 · 4 Inlägg

Mister_Sunken skrev:
När jag tankar min bil och har den avstängd så när jag ska starta den och åka så är den svår startad och så är det varje gång, vad kan felet vara?

Hej Mister_Sunken, har du fortfarande kvar problemet med att motorn är lite seg att starta efter tankning?

Dansken-
30 september 2012 · 950 Inlägg

eddievan skrev:
Hej, ser att tråden har legat ute ett tag men jag chansar.
Jag har samma motor i min Opel Vectra och jag har noterat samma problematik.

Det där med EVAP Kanistern lät intressant, tack för det.

Min fundering har gått runt huruvida det bildas ett lätt övertryck under normal motorgång som, när man tankar försvinner så när man startr så tar det ett par sekunder innan soppan kommer fram till motorn, undertrycket skulle ha till uppgift att förse matarpumpen samt motorn med ett positivt tryck (finns liknande installationer på flygplan vet jag). Men fasiken den soppaförbrukningen vill man ju inte ha.

Gillade även inlägget med att "om man åker omkring med en motorlampa som säger Mager Blandning så kan kolvarna smälta".

Ska kolla upp den där EVA-kanistern.

Den motor du har i din bil är samma som i en SAAB 9-3 med V6 turbomotor.
Bränslepumpen ska fungera lika bra med eller utan övertryck. Pumpen sitter inne i tanken och är alltså helt dränkt i bränsle, så efter en tankning borde den ha optimala förhållanden för att kunde fungera rätt.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 september 2012 · 5 650 Inlägg

hade de där problemet på en saab en gång och inte kort där efter gick soppa pumpen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
St3v3
30 september 2012 · 357 Inlägg

MrEricsson skrev:
hade de där problemet på en saab en gång och inte kort där efter gick soppa pumpen

Den höll alltså ganska länge?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 september 2012 · 5 650 Inlägg

St3v3 skrev:

MrEricsson skrev:
hade de där problemet på en saab en gång och inte kort där efter gick soppa pumpen

Den höll alltså ganska länge?

nån månad efter den började bli svårstartad efter tankningar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
eddievan QM inom flyget
30 september 2012 · 4 Inlägg

MrEricsson skrev:

St3v3 skrev:

MrEricsson skrev:
hade de där problemet på en saab en gång och inte kort där efter gick soppa pumpen

Den höll alltså ganska länge?

nån månad efter den började bli svårstartad efter tankningar

Okay, det verkar logiskt att pumpen kanske tappar "effekt" under uppstart när den börjar lite sliten, men varför bara vid tankningarna?

Jag ska pröva att starta efter att tanklocket har varit borttaget utan att ha tankat, visst det låter korkat, jag vet, men jag tycker hela grejen är lite mystisk.

Den här problematiken har funnits senaste 6 månaderna.

Jag vet att pumpen sitter i tanken men oavsett var pumpen är placerad så "mår den bättre" av att vara matad snarare än att den suger utan assistans.

Senast redigerat av eddievan (30 september 2012)

eddievan QM inom flyget
2 oktober 2012 · 4 Inlägg

Ja klart är i alla fall att bilen blir inte svårstartad om jag bara stannar bilen, öppnar tanklocket och sedan startar bilen.

Strange....

Betyder det att bara för att jag häller ned soppa genom påfyllningen ned i tanken så blir motorn svårstartad ??

Definition på svårstartad är att motorn startar efter ca 5-6 sekunder, irriterande nog att börja pumpa med högerfoten som man gjorde på gamla förgasarmotorer lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang