850 T5 Gnisslar och knackar som en tok!

Kirllkil
23 augusti 2011 · 79 Inlägg

Tja!
Jag har en 850 T5 -94 som helt plötsligt en dag började knacka som tusan och gnissla varje gång jag varvade lite, men de gick som den skulle upplevde jag och de hände mycket plötsligt, Ljudet kom från kamaxel kåpan och har nu rivit bort kamrem och axlar samt ventilkåpa för att inte hitta något fel. Imorgon ska jag lyfta av toppen men undrade om ni har någon idé vad jag ska kolla? OBS. Glt växellåda i denna, men ljudet verkar inte komma därifrån

Nu till nästa problem som jag läst mycket om men inte förstått riktigt, Jag har 2 glt kammar (92) i bra skick jag tänkt sätta i efter renovering, och undrar nu om det bara är att lyfta i dem som de ska sitta och sätta ihop det eller måste jag byta drev? och om någon ger förslag på nollning vill jag ha en förståelig förklaring på hur man går tillväga eller om det går att göra utan det utan större risker!

ajonasson
23 augusti 2011 · 583 Inlägg

Måste börja med att säga att jag inte är superkunnig på volvomotorer.

Dock kan jag ge dig ett generellt tips om att finna och identifiera ljud. Skaffa ett stetoskop finns billiga bra på biltema. De fungerar enormt bra!. Man kan tillåmed höra insugsluften susa in i insuget. Väldigt bra att identifiera missljud.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Kirllkil
23 augusti 2011 · 79 Inlägg

Tack för tipset! Men ljudet är alltså inte svårt att höra utan det knackar med stort K samtidigt som det gnisslar som att ett lager håller på att skära ihop totalt!

ajonasson
24 augusti 2011 · 583 Inlägg

Men du får möjligen reda på exakt varifrån. Inte bara att det knackar och viner. Möjligen att det knackande ljudet och det vinande ljudet inte kommer ifrån samma ställe?.

Så när ett är återgärdat så har du det andra kvar och får riva hela motorn igen smile.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Kirllkil
24 augusti 2011 · 79 Inlägg

Det är det som är frågan wink om någon anar felet säg till! jag kommer självklart inte sätta ihop motorn forens problemet är åtgärdat!

Marlboroman
24 augusti 2011 · 8 234 Inlägg

Snurrat på alla remskivor? Vattenpumpen? Mätt om alla kolvarna går upp lika högt i loppen? Plockat ur luftarna och kollat om någon av dem gnagt mot toppen?

Glt-kammarna är bara att sätta i som de ska sitta, du behöver inte byta drev.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Melin82
24 augusti 2011 · 513 Inlägg

håller med Marlboroman, kolla spännaren till generatoremmen osv .
Håller även med om kammarna, bara att sätta i som t5 kammarna men skulle vilja lägga till att när du sätter i glt kammarna ändrar du karaktären på kammen och kan vara ide att mappa om den då vissa har fått problem med att ventilerna står lite öppet när den tänder eller nått åt det hållet.

Kirllkil
24 augusti 2011 · 79 Inlägg

Har snurrat på alla skivor och har inte upptäckt något gnissel, har inspekterat  toppen och ser inga problem där heller, ska inspektera luftarna nu, men kan inte växellådan rasat? eller då skulle inte jag kunna köra bilen alls kanske? Ljudet kom från Kamremskåpa/ sidan av toppen och varje gång jag petade på gasen så den varvade lite så gnissla det värre och knacka lite högre....

Kirllkil
24 augusti 2011 · 79 Inlägg

Men hur kolla jag om de gnisslar då? för har ifs snurrat på alla remskivor men krävs det inte att det går lite fort för att höra att de gnisslar? sen märkte jag ingen större skillnad när jag slog på hel lyset, för då borde det ju gnissla mer eller hur? om det var generator spännaren vill säga

Melin82
24 augusti 2011 · 513 Inlägg

Du har ju en del som skulle kunna knacka gnissla där. Om det inte är motorn i sig med kolvar och topp osv så sitter ju kammremmen som driver förutom kammarna vattenpumpen, och du har ojepumpen som sitter på veven. Sen har du drivremmen utanför som driver oljeservo, generator och ev en acpump. Till kammremmen har du löprulle som kan dumma sig. Drivremmen har en löprulle och en spännare som kan jävlas. Men om du slår på lyset att det skulle bli värre vet jag inte, lite men mer om ac slår till.

Kirllkil
24 augusti 2011 · 79 Inlägg

Har känt på alla hjul och upptäcker inga glapp eller gnissel? har kollat alla tryckare inget konstigt där, kolvarna såg ut att må bra med tanke på att de gått 20 k mil, så jag har inte hittat ngt sad jag vill ju inte sätta ihop bilen igen för att sedan upptäcka att gnisslet och knacket är kvar, jag upptäckte dock att 4ans topp bult satt i princip löst kunde dra loss den mycket lätt jämfört med dem andra (det är anledningen till att det spruta vatten ur toppen misstänker jag) men om motorn knackar och gnisslar på tomgång kan det inte vara växellådan right?

BDamberg
24 augusti 2011 · 311 Inlägg

Kirllkil skrev:
Men hur kolla jag om de gnisslar då? för har ifs snurrat på alla remskivor men krävs det inte att det går lite fort för att höra att de gnisslar? sen märkte jag ingen större skillnad när jag slog på hel lyset, för då borde det ju gnissla mer eller hur? om det var generator spännaren vill säga

Du har rätt i att sakerna måste snurra rätt snabbt för ett gnissel ska uppstå. Min gamla löprulle gnisslade och ljudet följde med varvtalet. Tog av drivremmen och snurrade på hjulet, inget gnissel. Tog bort hela rullen, fortfarande inget gnissel. Tog sen och tryckte på hjulet samtidigt som jag snurrade och då kände man små hackningar eller hur man ska beskriva det. Och ja, det var den rullen som var kass tongue

Antar att du kanske redan testat detta men var tvungen att skriva det då det kanske kan hjälpa någon annan. Lycka till!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Kirllkil
24 augusti 2011 · 79 Inlägg

Tack ska kolla det! men det jag funderar på då är, vart kom det brutala knackadet ifrån? kan någon ge svar på om de tror att det är växellådan eller ej? för bilen gick som den skulle och ljudet kom INTE från växellådan som man kan läsa i mina tidigare inlägg, någon borde kunna ge mig en bra riktning eller iaf döma bort lådan på mina inlägg!

Kirllkil
25 augusti 2011 · 79 Inlägg

Har kollat en del och kommit fram till att växellådan kan det knappast vara och gnisslet kan vara, generator, vattenpump, eller remspännare men vart ifrån kommer då det där knackandet som metall möter metall :s

Melin82
25 augusti 2011 · 513 Inlägg

Enkelt test, koppla ur och slutar ljudet. Då är det lådan eller dyl men du säger att ljudet kommer från andra sidan, så det är nog ett lager som gett sig/håller på. Sen vilket och vart det sitter ska nog du lyssna dig fram till. Starta den utan drivremmen, har du inget ljud då är ljudet kopplat till det som snurrar med remmen. Har du ljud så ja då är felet djupare in.

Kirllkil
25 augusti 2011 · 79 Inlägg

Okej big_smile tack! någon som har en bra idé hur man kollar vatten pumpen? för den sitter på kamremmen va?

Melin82
25 augusti 2011 · 513 Inlägg

Tja man åker nog på att ta av remmen och se efter. Känna efter glapp och liknande fel.

Melin82
25 augusti 2011 · 513 Inlägg

Tja man åker nog på att ta av remmen och se efter. Känna efter glapp och liknande fel.

Kirllkil
26 augusti 2011 · 79 Inlägg

Kan det inte ha varit turbon som gett upp eller är det bara en dum tanke?

Stenzzon
26 augusti 2011 · 173 Inlägg

kanske är urtrampnings lagre som låter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang