B230ft -93 oljekylda kolvar eller inte?

boffe_winqvist
26 augusti 2011 · 29 Inlägg

hej har en 945 ftt 93a. har läst runt lite och får inget riktigt svar på om det sitter olje spidare på ft-93 motorn. någon som har delat på en ft-93 motor och kan svara på min fråga?

StlpMK Team T-Röd Racing
28 augusti 2011 · 507 Inlägg

Tror de kom på FK motorerna

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
boffe_winqvist
28 augusti 2011 · 29 Inlägg

nej det sitter på ft också men det snackas massa om det kom 93 eller 94 verkar inte som om det är någon seriös som vet hmm

StlpMK skrev:
Tror de kom på FK motorerna

StlpMK Team T-Röd Racing
28 augusti 2011 · 507 Inlägg

boffe_winqvist skrev:
nej det sitter på ft också men det snackas massa om det kom 93 eller 94 verkar inte som om det är någon seriös som vet hmm

StlpMK skrev:
Tror de kom på FK motorerna

Aha, de kan ju vara på din då men oxå inte, men de kvittar ju ändå om du inte ska trimma mycket

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
boffe_winqvist
29 augusti 2011 · 29 Inlägg

ja. men det hade ju varit kul att veta. man vet ju aldrig om det blir något roligt av motorn i framtiden smile

StlpMK skrev:

boffe_winqvist skrev:
nej det sitter på ft också men det snackas massa om det kom 93 eller 94 verkar inte som om det är någon seriös som vet hmm

StlpMK skrev:
Tror de kom på FK motorerna

Aha, de kan ju vara på din då men oxå inte, men de kvittar ju ändå om du inte ska trimma mycket

StlpMK Team T-Röd Racing
29 augusti 2011 · 507 Inlägg

boffe_winqvist skrev:
ja. men det hade ju varit kul att veta. man vet ju aldrig om det blir något roligt av motorn i framtiden smile

StlpMK skrev:

boffe_winqvist skrev:
nej det sitter på ft också men det snackas massa om det kom 93 eller 94 verkar inte som om det är någon seriös som vet hmm

Aha, de kan ju vara på din då men oxå inte, men de kvittar ju ändå om du inte ska trimma mycket

Jo men de kommer ju fram då om du river motorn å ska trimma smile

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
rossboss
29 augusti 2011 · 265 Inlägg

95 kom kolv kylning om jag inte är ute och cyklar!

Tomas_H
29 augusti 2011 · 486 Inlägg

Jag sett det på en B234F motor från -91. Och på B230FT motorer från -92

Man behöver inte plocka isär för att kolla, man ser det på blocket utifrån. Fyra små runda utgjutningar på avgassidan under grenröret.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Jiimpa
29 augusti 2011 · 767 Inlägg

Tomas_H skrev:
Jag sett det på en B234F motor från -91. Och på B230FT motorer från -92

Man behöver inte plocka isär för att kolla, man ser det på blocket utifrån. Fyra små runda utgjutningar på avgassidan under grenröret.

Det där kan inte stämma. 16V motorn har inte oljekylning till kolvarna och på B230FT kom det först -93 och sedan kom det -95 på B230FK

Tomas_H
29 augusti 2011 · 486 Inlägg

Jiimpa skrev:

Tomas_H skrev:
Jag sett det på en B234F motor från -91. Och på B230FT motorer från -92

Man behöver inte plocka isär för att kolla, man ser det på blocket utifrån. Fyra små runda utgjutningar på avgassidan under grenröret.

Det där kan inte stämma. 16V motorn har inte oljekylning till kolvarna och på B230FT kom det först -93 och sedan kom det -95 på B230FK

Jodå. Jag har sett det med egna ögon. Varför skulle skriva det om det inte var sant?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Jiimpa
29 augusti 2011 · 767 Inlägg

Tomas_H skrev:

Jiimpa skrev:

Tomas_H skrev:
Jag sett det på en B234F motor från -91. Och på B230FT motorer från -92

Man behöver inte plocka isär för att kolla, man ser det på blocket utifrån. Fyra små runda utgjutningar på avgassidan under grenröret.

Det där kan inte stämma. 16V motorn har inte oljekylning till kolvarna och på B230FT kom det först -93 och sedan kom det -95 på B230FK

Jodå. Jag har sett det med egna ögon. Varför skulle skriva det om det inte var sant?

Det finns ju ingen anledning för dig att skriva det om det inte är sant..
Jag påstår inte att du ljuger, dock är jag tveksam att B234F har oljekylning av kolvarna tills jag fått källa på det.

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
29 augusti 2011 · 547 Inlägg

jag har oljekylt på min b230ft -94 iaf!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
schnauz
29 augusti 2011 · 1 758 Inlägg

94 kom det "officiellt" på FT-blocken, dock är det ingen exakt siffra - finns 93or som har det också.
B204FT/GT har alltid oljekylning, redan från start -89.

Är väldigt enkelt att se om blocket har oljekylning till kolvarna. Har man kvar original kamkåpa med klisterlappen så ska det stå ett "L" på denna (direkt efter motornumret). Kollar man vid oljefiltret så ser man utbuktningen till den nedre oljekanalen som går horisontellt bakåt på blocket. Sitter det oljekylmunstycken i blocket så är det fyra "klumpar" på den (en vid varje cylinder). Block utan munstyckena har samma kanal, men saknar "klumparna".

EDIT: letade upp några bilder också:
http://forumbilder.se/images/7a201123418PM9823.jpg
Motorkod L = oljekylda kolvar.
http://forumbilder.se/images/65201123537PMe912.jpg
Block utan munstycken - följ undre oljekanalen från oljefiltret och bakåt: inga utbuktningar.
http://forumbilder.se/images/df201123622PMbeae.jpg
Block med munstycken - utbuktningar på kanalen, en vid varje cylinder.

Senast redigerat av schnauz (5 september 2011)

cagiva_mannen Lysekil
29 september 2011 · 90 Inlägg

vecka 11 1993 kom oljekylning

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
SupraMannen
29 februari 2012 · 43 Inlägg

Min är från 93-02-11 och jag har oljekylda kolvar. Så kan ju inte ha kommit vecka 11?
Det är en gammal polisbil så kanske kom lite tidigare på dom för att hålla bättre? En gissning bara.

Toyota Aristo "JZS161 2JZ GTE VVTI SingelTurbo" (1999)
mauser240
26 november 2012 · 2 Inlägg

Hej på er alla.

River upp en lätt föråldrad tråd eftersom jag inte tror på svaren jag hittat.

Alltså, visst finns det 8 ventilare utan turbo med kolvoljekylning också?

StlpMK Team T-Röd Racing
26 november 2012 · 507 Inlägg

mauser240 skrev:
Hej på er alla.

River upp en lätt föråldrad tråd eftersom jag inte tror på svaren jag hittat.

Alltså, visst finns det 8 ventilare utan turbo med kolvoljekylning också?

svar ja

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
mauser240
26 november 2012 · 2 Inlägg

Tänkte det. Kanske du kan svara på i vilka bilar? Har för mig 240 iaf.

lewwan Överladdad gröngöling
7 januari 2014 · 1 302 Inlägg

Hur mycket kan man trimma utan oljekylda kolvar?
Mvh

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Mreque89 Oturen själv
18 oktober 2014 · 593 Inlägg

mauser240 skrev:
Hej på er alla.

River upp en lätt föråldrad tråd eftersom jag inte tror på svaren jag hittat.

Alltså, visst finns det 8 ventilare utan turbo med kolvoljekylning också?

Supergammal tråd men ja, min B230FD från 93 har oljekylda kolvar. Gammal sugis smile.

Kul att veta och med dessa bilderna extremt enkelt att kolla!

Brum
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang