JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 211 636 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
Funkiee Saab älskare!
14 maj 2014 · 4 597 Inlägg

5000kr så är en tech 2 din wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
-Norgren-
14 maj 2014 · 95 Inlägg

JKDesign skrev:

-Norgren- skrev:

JKDesign skrev:

Klockrent! Jobbar du som bilmek?

Jajamen jobbar som mekaniker på en taxiverkstad.

Önskar dock att man hade tillgång till en Tech2..

Okej trevligt, då kanske du vet ungefär vad en verkstad tar för att byta subframebussningarna på en 9-5 -02?

Mekar man mycket saab skulle nog tech 2 vara en fördel ja wink

Kan kolla upp det på jobbet imorgon, har det ej i huvudet. Dock så är vi ju rätt så billiga i jämförelse med dom andra verkstäderna här i Umeå. Som jag kollat upp iaf. Men du får i alla fall ett hum big_smile

Funkiee skrev:
5000kr så är en tech 2 din wink

Haha jo jag vet. Skulle varit en 1/5 av priset dock wink

JKDesign
15 maj 2014 · 4 442 Inlägg

-Norgren- skrev:

JKDesign skrev:

-Norgren- skrev:
Jajamen jobbar som mekaniker på en taxiverkstad.

Önskar dock att man hade tillgång till en Tech2..

Okej trevligt, då kanske du vet ungefär vad en verkstad tar för att byta subframebussningarna på en 9-5 -02?

Mekar man mycket saab skulle nog tech 2 vara en fördel ja wink

Kan kolla upp det på jobbet imorgon, har det ej i huvudet. Dock så är vi ju rätt så billiga i jämförelse med dom andra verkstäderna här i Umeå. Som jag kollat upp iaf. Men du får i alla fall ett hum big_smile

Funkiee skrev:
5000kr så är en tech 2 din wink

Haha jo jag vet. Skulle varit en 1/5 av priset dock wink

Lysande wink

Senast redigerat av JKDesign (15 maj 2014)

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
15 maj 2014 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:
5000kr så är en tech 2 din wink

Funkiee has it wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Peterw
15 maj 2014 · 70 Inlägg

Fyfasen! Nu e det ju nästan så man ska beställa ett set smile Och fan vad coils sänkta 9-5or det kommer att rulla nu snart smile Skulle dock vilja haft någon annan som testat innan, feg som man är. Men det lär väl dyka upp när som smile
Tack för all info wink

Funkiee Saab älskare!
15 maj 2014 · 4 597 Inlägg

Peterw skrev:
Fyfasen! Nu e det ju nästan så man ska beställa ett set smile Och fan vad coils sänkta 9-5or det kommer att rulla nu snart smile Skulle dock vilja haft någon annan som testat innan, feg som man är. Men det lär väl dyka upp när som smile
Tack för all info wink

Jag har XYZ, sjukt grymma, men verkar va svåra o få tag på nu. Blir en helt annan bil, typ en gocart o inte alls obekväm o åka i smile

Tyvärr har jag ingen Tech2 men det finns en sida som säljer o då ligger dom på ca 5000kr smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
15 maj 2014 · 4 442 Inlägg

Peterw skrev:
Fyfasen! Nu e det ju nästan så man ska beställa ett set smile Och fan vad coils sänkta 9-5or det kommer att rulla nu snart smile Skulle dock vilja haft någon annan som testat innan, feg som man är. Men det lär väl dyka upp när som smile
Tack för all info wink

Tack för din kommentar Peter!

Ja snart kommer det nog rulla ett gäng wink som det verkar så är max axeltryck på dessa coils:

fram: 1055kg
bak: 1025kg

Vilket är lägre än vad det skall vara på en 9-5a, iom att bilen är tyngre än vad coilsen är byggda för så tror jag man får en rätt komfortabel fjädring ändå.

Vad jag har läst så tycker folk med lätta bilar ex. Golf MK1 att dom är väldigt stötiga, medans saab ägare tycker dom är bra.

Så det får nog bli en order inom snar framtid.

Får jag bara reda på till vilken bil dom igentligen skall sitta på så hittar man dom i tyskland för ca. 2000sek inkl frakt.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
15 maj 2014 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:

Peterw skrev:
Fyfasen! Nu e det ju nästan så man ska beställa ett set smile Och fan vad coils sänkta 9-5or det kommer att rulla nu snart smile Skulle dock vilja haft någon annan som testat innan, feg som man är. Men det lär väl dyka upp när som smile
Tack för all info wink

Jag har XYZ, sjukt grymma, men verkar va svåra o få tag på nu. Blir en helt annan bil, typ en gocart o inte alls obekväm o åka i smile

Tyvärr har jag ingen Tech2 men det finns en sida som säljer o då ligger dom på ca 5000kr smile

Aha på så vis, tänkte i och med alla dina polis prylar i bilen att du ägde en för att kunna programera om och greja smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
15 maj 2014 · 4 442 Inlägg

Kan ha någonting på G snart grabbar wink vad får ni veta inom kort!

Stay tuned...

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
-Norgren-
15 maj 2014 · 95 Inlägg

JKDesign skrev:
Kan ha någonting på G snart grabbar wink vad får ni veta inom kort!

Stay tuned...

Beställt coils nu? ;-)

JKDesign
15 maj 2014 · 4 442 Inlägg

-Norgren- skrev:

JKDesign skrev:
Kan ha någonting på G snart grabbar wink vad får ni veta inom kort!

Stay tuned...

Beställt coils nu? ;-)

Skulle kunna vara något åt det hållet...

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
to0b
15 maj 2014 · 202 Inlägg

Apollo-fälgarna gjorde sig riktigt bra på bilen! smile

JKDesign
15 maj 2014 · 4 442 Inlägg

to0b skrev:
Apollo-fälgarna gjorde sig riktigt bra på bilen! smile

Tack så mycket!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Peterw
16 maj 2014 · 70 Inlägg

Spännande! Hade verkligen behövt ett par coils med, tycker sänkningarna gör 9-5orna för höga i fram! Måste va grymt skoj att åka med också, tycker man kan ligga på rätt okej i kurvor med bara en sänksats å gubbhög wink


JKDesign skrev:

-Norgren- skrev:

JKDesign skrev:
Kan ha någonting på G snart grabbar wink vad får ni veta inom kort!

Stay tuned...

Beställt coils nu? ;-)

Skulle kunna vara något åt det hållet...

JKDesign
16 maj 2014 · 4 442 Inlägg

Peterw skrev:
Spännande! Hade verkligen behövt ett par coils med, tycker sänkningarna gör 9-5orna för höga i fram! Måste va grymt skoj att åka med också, tycker man kan ligga på rätt okej i kurvor med bara en sänksats å gubbhög wink


JKDesign skrev:

-Norgren- skrev:

Beställt coils nu? ;-)

Skulle kunna vara något åt det hållet...

Jag instämmer helt, sällan man blir helt nöjd med sänkningssatserna. Att kunna ställa själv precis som man vill ha det, lite aggresivt framåtlutat är ju det ultimata wink Så förhoppningsvis kan jag bli en förebild för oss med -02 och nyare 9-5or smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Skruvar till det
16 maj 2014 · 1 702 Inlägg

Seså skynda dig få hem coilsen och montera så du kan berätta hur du upplever dom.
Jag fiskar lite från andra som har dessa monterade med men det är bra med mycket feedback så kan jag känna mig säker när jag beställer själv framöver.

Fick precis idag ett inlägg från en kille i saabturboclub på facebook där han hade köpt coilovers från Maptun och efter bara 1000 mil körda så gick ena fram sönder och dessa coils kostar ju ca 7000 mot Ta Technix som man får hem under 2000 så som sagt är det en chansning eller kommer dessa budgetvarianterna hålla bättre än Maptuns???

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
16 maj 2014 · 4 597 Inlägg

kan ha kommit in en sten mellan dam skyddet o då skiter det sig direkt

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
16 maj 2014 · 4 442 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Seså skynda dig få hem coilsen och montera så du kan berätta hur du upplever dom.
Jag fiskar lite från andra som har dessa monterade med men det är bra med mycket feedback så kan jag känna mig säker när jag beställer själv framöver.

Fick precis idag ett inlägg från en kille i saabturboclub på facebook där han hade köpt coilovers från Maptun och efter bara 1000 mil körda så gick ena fram sönder och dessa coils kostar ju ca 7000 mot Ta Technix som man får hem under 2000 så som sagt är det en chansning eller kommer dessa budgetvarianterna hålla bättre än Maptuns???

Jag skall göra mitt bästa, det är svårt att säga om dom kommer hålla bättre. Men för att jämnföra med maptuns så kan man inte sänka dessa mer än 40mm vilken man kan göra med sänkningsfjädrar. med TA ka man sänka upp till 80mm vilket är för mycket, men möjligheten finns wink

Jag återkommer i ärendet så fort jag vet mer, har du en 9-5 som är äldre än -02 så passar ju opel vectra B till 100% så det är ju bara att köra. läser du några sidor tillbaks i tråden finns omdöme ifrån en som kör med dessa på sin 9-5 kombi.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Skruvar till det
16 maj 2014 · 1 702 Inlägg

JKDesign skrev:

Skruvar till det skrev:
Seså skynda dig få hem coilsen och montera så du kan berätta hur du upplever dom.
Jag fiskar lite från andra som har dessa monterade med men det är bra med mycket feedback så kan jag känna mig säker när jag beställer själv framöver.

Fick precis idag ett inlägg från en kille i saabturboclub på facebook där han hade köpt coilovers från Maptun och efter bara 1000 mil körda så gick ena fram sönder och dessa coils kostar ju ca 7000 mot Ta Technix som man får hem under 2000 så som sagt är det en chansning eller kommer dessa budgetvarianterna hålla bättre än Maptuns???

Jag skall göra mitt bästa, det är svårt att säga om dom kommer hålla bättre. Men för att jämnföra med maptuns så kan man inte sänka dessa mer än 40mm vilken man kan göra med sänkningsfjädrar. med TA ka man sänka upp till 80mm vilket är för mycket, men möjligheten finns wink

Jag återkommer i ärendet så fort jag vet mer, har du en 9-5 som är äldre än -02 så passar ju opel vectra B till 100% så det är ju bara att köra. läser du några sidor tillbaks i tråden finns omdöme ifrån en som kör med dessa på sin 9-5 kombi.

Absout min är ju en 01 aero men jag köpte den som reservdelsbil och det sitter inte aerofjäderben på nu så därför tänkte jag direkt köpa coils.

I samma disskution hade en annan kille maptuns coils som han kört med i över 2000 mil utan problem så det är väl olika hur man kör och så vidare, Funkiee kan ha en poäng där .
Jo det är ju den friheten man vill ha att kunna sänka mer än vad bara fjädrar gör, men hårdheten i ta:s coils är väl inte ställbar.

Jag ska kolla närmare i din tråd jag har ju läst en hel del innan men tappade bort dig just efter du monterade dubbla utblås.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
JKDesign
16 maj 2014 · 4 442 Inlägg

Skruvar till det skrev:

JKDesign skrev:

Skruvar till det skrev:
Seså skynda dig få hem coilsen och montera så du kan berätta hur du upplever dom.
Jag fiskar lite från andra som har dessa monterade med men det är bra med mycket feedback så kan jag känna mig säker när jag beställer själv framöver.

Fick precis idag ett inlägg från en kille i saabturboclub på facebook där han hade köpt coilovers från Maptun och efter bara 1000 mil körda så gick ena fram sönder och dessa coils kostar ju ca 7000 mot Ta Technix som man får hem under 2000 så som sagt är det en chansning eller kommer dessa budgetvarianterna hålla bättre än Maptuns???

Jag skall göra mitt bästa, det är svårt att säga om dom kommer hålla bättre. Men för att jämnföra med maptuns så kan man inte sänka dessa mer än 40mm vilken man kan göra med sänkningsfjädrar. med TA ka man sänka upp till 80mm vilket är för mycket, men möjligheten finns wink

Jag återkommer i ärendet så fort jag vet mer, har du en 9-5 som är äldre än -02 så passar ju opel vectra B till 100% så det är ju bara att köra. läser du några sidor tillbaks i tråden finns omdöme ifrån en som kör med dessa på sin 9-5 kombi.

Absout min är ju en 01 aero men jag köpte den som reservdelsbil och det sitter inte aerofjäderben på nu så därför tänkte jag direkt köpa coils.

I samma disskution hade en annan kille maptuns coils som han kört med i över 2000 mil utan problem så det är väl olika hur man kör och så vidare, Funkiee kan ha en poäng där .
Jo det är ju den friheten man vill ha att kunna sänka mer än vad bara fjädrar gör, men hårdheten i ta:s coils är väl inte ställbar.

Jag ska kolla närmare i din tråd jag har ju läst en hel del innan men tappade bort dig just efter du monterade dubbla utblås.

Okej då förstår jag, ne precis hårdheten är inte ställbar på Ta-coilsen. Dom flesta skriver att dom är stötiga, men dom som har det på 9-5a säger att det är bra. Själv hoppas jag att det är lite fjädringsväg så det inte blir helt stumt.

Ska man köra bana och hoppas på grym väghållning tror jag inte riktigt TA är rätt val.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang