JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 210 629 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
14 juli 2014 · 4 442 Inlägg

nyllet skrev:
massa bilder smile så jag vet hur jag ska lösa det hehe blir perfekt

Ska försöka smile

Funkiee skrev:
http://rejsa.nu/im/_garaget/7530_2010-0 … g_3072.jpg
så ser XYZ coils ut

Ser inga större skillnader förutom hjälpfjäder, sen justerar du höjden bak genom att släppa/spänna fjädern? Ska nog gå ändå på något vis smile

nyllet skrev:

Funkiee skrev:
http://rejsa.nu/im/_garaget/7530_2010-0 … g_3072.jpg
så ser XYZ coils ut

så såg min gamla d2 ut typ med

http://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-2348896cebc9f5a431142d2c4bc519bc.jpg


Men detta var den gamla varianten dom nyare D2 har dom tagit bort hjälp fjädern

Ser ut att vara rätt lika funkiees xyz bak.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
15 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Fundering:

Dämpningsvägen är 10cm kortare på coilsen, ska man verkligen ha original bumpstopp?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-86e2d6ccd6e079206105d872a6fb0e2f.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
nyllet
15 juli 2014 · 2 564 Inlägg

JKDesign skrev:
Fundering:

Dämpningsvägen är 10cm kortare på coilsen, ska man verkligen ha original bumpstopp?
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-86e2d6ccd6e079206105d872a6fb0e2f.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

ring mikael på MR tuning kolla han verkar ju vara väldigt trevlig smile har du skruvat ut den max ?

Senast redigerat av nyllet (15 juli 2014)

tack till:
www.MBSCA.com
JKDesign
15 juli 2014 · 4 442 Inlägg

nyllet skrev:

JKDesign skrev:
Fundering:

Dämpningsvägen är 10cm kortare på coilsen, ska man verkligen ha original bumpstopp?
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-86e2d6ccd6e079206105d872a6fb0e2f.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

ring mikael på MR tuning kolla han verkar ju vara väldigt trevlig smile har du skruvat ut den max ?

Funderar nästan på det, dämpar stången kan man väl inte justera?

Och använder man org bumpstopp får man inte på dammskyddet hmm

Ringde micke och han trodde inte man skulle flytta över genomslagsgummit utan endast använda själva topplagringen.

Dock så går det ändå inte att skruva ihop fjäderbenet som det är original. Får klura vidare på detta

Senast redigerat av JKDesign (15 juli 2014)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Funkiee Saab älskare!
15 juli 2014 · 4 597 Inlägg

Nej orginal genomslagsgummit får du kasta. Vad är det som inte funkar när du ska dra ihop den i tornet då?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
15 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:
Nej orginal genomslagsgummit får du kasta. Vad är det som inte funkar när du ska dra ihop den i tornet då?

Original sitter det en gummibussning med en stor "bricka" på insidan i tornet och en med bricka på utsidan, den som skall sitta på insidan kommer man aldrig få fast då det är så kort. Och sätter man inget på insidan av tornet kommer inget hålla fast dämparen, den kommer då hänga löst när bilen fjädrar ihop.

Dock tror jag vet hur ja ska lösa det men måste räkna lite smile ska lägga upp bild

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
15 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Allt det här + fjädertornets topp mittimellan gummina
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-edd8e8d434d401c9f4858eafb1de7e0a.jpg

Skall få plats på denna ytan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3e563a824414ea106259403ee360f76d.jpg

Sen är hela fjäderbenet typ maxat, går inte sänka mycket mer om inte fjädern sätter sig flera cm.

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
15 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Såhär långt nedskruvad är den när man kan sätta ihop allt = inte mkt justeringsmöjlighet kvar. Dock lär fjädern sätta sig lite och man kan spänna upp den lite extra
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0115adde46e0e5798a13d0e72c5ab377.jpg

Skulle man vilja sänka mer så är nog svaret hör då den a hylsan är lite lång i min mening
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-68b2f4a5410668b5d0fa74a9c6b94a55.jpg

Går faktiskt att kapa bort så man kan sänka 3cm ytterligare
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b0ab1589f476cca2a585981c1982dcd7.jpg

Men först ska jag få ihop det som det ska vara så får vi se vilken höjd bilen har!

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
jappsen
15 juli 2014 · 356 Inlägg

Följer tråden slaviskt, men är förbannat dålig på att kommentera! Allt du gjort ser riktigt bra ut måste jag säga, du får fin stil på de! Riktigt nyfiken på hur de blir med coiloversena, har tänkt köpa dem själv i ett par månader nu!
Keep it up! smile

JKDesign
15 juli 2014 · 4 442 Inlägg

jappsen skrev:
Följer tråden slaviskt, men är förbannat dålig på att kommentera! Allt du gjort ser riktigt bra ut måste jag säga, du får fin stil på de! Riktigt nyfiken på hur de blir med coiloversena, har tänkt köpa dem själv i ett par månader nu!
Keep it up! smile

Trevligt! Tackar för din kommentar!

Jag är också sjukt sugen på coilsen nu smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
15 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Nu har jag fått ihop ett coiloverben bak.

Tada!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6afceef1f4cbbd54bd7a84dbb0b89a70.jpg

Ska visa hur jag gick tillväga!

Strax.....

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Funkiee Saab älskare!
15 juli 2014 · 4 597 Inlägg

du kommer inte behöva kapa för min är långt ifrån böttsänkt o den är låg smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
16 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Obs! Detta är bara hur jag gjorde, finns säkert andra sätt.

Oem topplagring på yellowspeed coilovers:

Började med att plocka isär allt så endast dämparen + dammskydd och genomslagsgummi( sitter redan på coilsen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6fea781b77c7f862a4de0ff9689e90c2.jpg

Trädde på fjädern
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-00247bcd8b6fcccb00b9848fed84ca25.jpg

Sedan brickan som sitter original på ett fjäderben
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3718573f43b40583154cd4ef8a0c2ea3.jpg

Här gjorde jag en special, tog 10mm solid gummimatta ist för den något högre bussningen som sitter original
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-182d77bd46c50322fd4c0dbb7d5c49e7.jpg

Sedan trä på konsolen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-27a718cd7178afffb10f552c5cbb8fde.jpg

Original gummibussning + brickan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2fbd3d44cde5e1f7df476c6ada8d2f97.jpg

Sedan skruva ihop lagom hårt så allt hålls på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0e68d429d092ca1fc854b18a7c9ddf60.jpg

Vände på coilen och skruvade förspänningen till 5cm så det är lika spänning på bägge sidorna
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ae25a2118bfd8b78d33d532e43ccc4fb.jpg

Sist skruvade ja på låsmuttern i toppen och satte hylsan med 1,5cm mellanrum
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-72d85da389454d9a0ea227ad98646798.jpg


Oem genomslagsgummi används ej.

Nu i efterhand så ser det ut som man skulle kunna använda originalgummi där jag satte 10mm gummi. Dock blir coilen några mm längre då smile


Montering på bilen kommer så fort jag får tillfälle....

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
16 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:
du kommer inte behöva kapa för min är långt ifrån böttsänkt o den är låg smile

Hoppas det är samma för mig wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
-Norgren-
16 juli 2014 · 95 Inlägg

Ser förjävla fint ut det där du!

Väntar med spänning på montering!

JKDesign
16 juli 2014 · 4 442 Inlägg

-Norgren- skrev:
Ser förjävla fint ut det där du!

Väntar med spänning på montering!

Tack så mycket, ska bli spännande att se hur det känns med coils och hur det ser ut smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
to0b
16 juli 2014 · 202 Inlägg

Ser ju ut att rulla på detta!

Tycker dock att du ska köra på samma variant som jag hade idag på jobbet wink

http://i57.tinypic.com/2vjbynq.jpg

JKDesign
16 juli 2014 · 4 442 Inlägg

to0b skrev:
Ser ju ut att rulla på detta!

Tycker dock att du ska köra på samma variant som jag hade idag på jobbet wink

http://i57.tinypic.com/2vjbynq.jpg

Perfekt racing stuk wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
nyllet
16 juli 2014 · 2 564 Inlägg

så här blev min förra 9-5 med coilovers på smile

https://www1.garaget.org/archive/9/8845/269991/269991-2789982.jpg

tack till:
www.MBSCA.com
JKDesign
16 juli 2014 · 4 442 Inlägg

nyllet skrev:
så här blev min förra 9-5 med coilovers på smile

http://www1.garaget.org/archive/9/8845/269991/269991-2789982.jpg

Gillas! Det är så det skall se ut!

Ska bli så skönt att kunna justera så den inte ser så trött ut i röven smile

Senast redigerat av JKDesign (16 juli 2014)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang