* se till att motor e nollad och att kammar står rätt. Börja med att montera kedjan på avgaskammen först.
* montera kedjestäckaren rätt.. först sträckaren i sitt innersta läge och sen fjäder.
* bort med alla tändstift och kör runt motorn manuellt så att du verkligen vet att allt är rätt.
*kör på starten en stund för att pumpa runt oljan överallt.
*I med tändstiften å kassett å starta
Sen förutsätter jag att du monterat oljeröret innan du monterat tråget.. lätt att glömma. Kladda inte runt me tråget mot blocket.. använd inget överflöd av Flänstätning. Det krävs endast liiite.
Gör fixet i toppen också mot läckande plugg på höger sida avgaskammen. Ta bort överfallet.. rengör pluggen och släng på lite Flänstätning runt den.. även på överfallets ytor mot toppen.. livstids garanti mot läckage där
jojje81 skrev: Viktig innan du vrider om nyckeln då...
Sammanfattning i punktform och i den ordningen.
* se till att motor e nollad och att kammar står rätt. Börja med att montera kedjan på avgaskammen först.
* montera kedjestäckaren rätt.. först sträckaren i sitt innersta läge och sen fjäder.
* bort med alla tändstift och kör runt motorn manuellt så att du verkligen vet att allt är rätt.
*kör på starten en stund för att pumpa runt oljan överallt.
*I med tändstiften å kassett å starta
Sen förutsätter jag att du monterat oljeröret innan du monterat tråget.. lätt att glömma. Kladda inte runt me tråget mot blocket.. använd inget överflöd av Flänstätning. Det krävs endast liiite.
Gör fixet i toppen också mot läckande plugg på höger sida avgaskammen. Ta bort överfallet.. rengör pluggen och släng på lite Flänstätning runt den.. även på överfallets ytor mot toppen.. livstids garanti mot läckage där
Hoppas tipsen har hjälp hittills
Tack så mycket!!! Klockrent med sån här lista
Planerar att eventuellt starta på onsdag om allt går som planerat, imorgon blir lite semesterdag
Kul och se att du börjar mecka på allvar. Hoppas du får till det med motorn utan problem. Men du får bra tips av Jojje.
Du får räkna med att färgen på grenröret kommer att brinna upp och det blir en del rök av det, möjligen även snorkeln ner mot turbon. Det finns egentligen bara två lösningar om man vill ha ett snyggare grenrör. Lämna iväg det på kromning (ca 2000kr här http://www.dalakrom.se/index.html) eller köp en viss typ av coating som skall klara +1000 grader här (http://www.weirdperformance.se). Möjligen att det funkar med spissvärta, men det har jag inte provat. Det skulle i så fall vara ett billigt alternativ.
GarageKenger skrev: Kul och se att du börjar mecka på allvar. Hoppas du får till det med motorn utan problem. Men du får bra tips av Jojje.
Du får räkna med att färgen på grenröret kommer att brinna upp och det blir en del rök av det, möjligen även snorkeln ner mot turbon. Det finns egentligen bara två lösningar om man vill ha ett snyggare grenrör. Lämna iväg det på kromning (ca 2000kr här http://www.dalakrom.se/index.html) eller köp en viss typ av coating som skall klara +1000 grader här (http://www.weirdperformance.se). Möjligen att det funkar med spissvärta, men det har jag inte provat. Det skulle i så fall vara ett billigt alternativ.
Tack, ja det är roligt 😉👍
Jo färgen lär ju krulla sig men ser bra ut vid montering sugröret till turbon tror jag är lugnt, hade vanlig svart sprayfärg innan och den höll sig kvar utan problem.
Dock är jag väldigt sugen på att snickra ihop egen "cobra", original är verkligen plutt mini liten.
Har bråkat som fan med en avbruten pinnbult i toppen, men det är löst iaf. Nu har kommit så långt så att jag skulle testa dra runt motorn, kommer typ ett halvt varv sen tar det stopp.
Misstänker att avgaskammen står fel och att ventilerna krokar i varandra.
Avgas
Insug
Kom görna med tips, tror dock det bara är att släppa spännaren igen och montera om kedjan med början på avgas igen, may the force be with me 😉
Har ju kämpat jävel med en avbruten pinnbult i typ 1 timme effektiv tid med raseriutbrott.
När denna var fixad lekte livet igen och ihopmonteringen började ;P
Allt började hitta till rätt plats, nollade vevaxeln och monterade kamdreven på kamaxlarna som jag inte rört. Sen när jag skulle dra runt motorn tog det stopp enligt illustrationen
Så jag tog bort spännaren till kedjan och monterade om kamdreven säkert 3 gånger, så det kan jag nu Lik förbanat tar det stopp på samma ställen
Rev toppen och hittade orsaken till stoppen, 1an
4an
2an och 3an är det ingen fara med, konstigt nog
Så den stora frågan är vad som orsakar detta? får dåligt svarvade kolvar? fel på kamaxlarna?
Och hur jag löser detta snabbast/bäst? Rent spontant känner jag för att slipa i kolven så ventilerna går fritt, men dom skall väl inte vara öppna när kolven är i toppläge?
Jag tror att jag tyvärr har tråkiga nyheter till dig.
Ang att ventiler gick i beror nog på nollningen. Gör som jag sa i telen.. nolla veven när du har dom gula länkarna uppe.. och nolla delvis med kammarna men även med dreven.
Nu till dom tråkiga nyheterna.
Du har kolvarna vända åt fel håll. Pilarna ska peka mot kamkedjan!
Varför? Jo för att alla kolvar har ett urtag i kolvkjolen där munstyckerna till kolvkylningem ska löpa fritt.
Nu har du antagligen varit i dom också.. så bara bort me allt igen.
jojje81 skrev: Jag tror att jag tyvärr har tråkiga nyheter till dig.
Ang att ventiler gick i beror nog på nollningen. Gör som jag sa i telen.. nolla veven när du har dom gula länkarna uppe.. och nolla delvis med kammarna men även med dreven.
Nu till dom tråkiga nyheterna.
Du har kolvarna vända åt fel håll. Pilarna ska peka mot kamkedjan!
Varför? Jo för att alla kolvar har ett urtag i kolvkjolen där munstyckerna till kolvkylningem ska löpa fritt.
Nu har du antagligen varit i dom också.. så bara bort me allt igen.
Slave_joe skrev: Är bilderna upp och ner eller har du monterat kolvarna åt fel håll? Pilarna ska vara mot transmissionen, på motorn alltså dvs kedjan.
Bra att ni är med på noterna Kolvarna ska jag ta och vända det är lugnt.
Dock är jag lite osäker på om jag vågar sätta tillbaka allt utan att göra något åt höjden på kolvarna dock låter ju som att nollningen kan varit lite fel men svårt att tro det.