Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
23 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

BoraV6 skrev:

Founder skrev:

jonesono skrev:

Jättebra inlägg du.. förneka klassamhället, då finns det väl inte?! Eller?
Jisses, har du glömt att de som har det dåligt ställt kanske inte gärna kan spara pengar pga att de måste använda sina pengar för att kunna överleva på existensminimum!!??
Visst är det hemskt att betala skatt när man kan göra fler hemlösa och få fler att bli avvikande och hamna utanför samhället... det som inte syns, det finns inte... nej, men seriöst lägg ner!
Och nej, det går inte alls att bli vad du vill om man bara anstränger sig! Har du en inte allt för lyckad ekonomi har det sån frukansvärt stor påverkan på ditt sociala liv, leverne, kontakter (ja jag kan mala på) att du blir begränsad. Det kan och har troligen även påverkan på hur du mår och uppfattar dig själv vilket kanske gör att inte alla är så värst motiverade att satsa allt man har på något de vet inte är ouppnåeligt. Det trodde jag skulle säga sig själv.. men för alla är inte alltid kontakterna kopplade på rätt sätt.

Nu tycker jag att du va lite väl hård, vi kanske ska ta o tona ner lite o disskutera mer än argumentera...

Jag ser det som så att varje vuxen människa hamnar själv i det läget man försatt sig i, därför har man ingen annan att skylla på än sig själv. Det finns heller ingen annan som kan fixa till den situation man är i än personen själv. Jag har själv haft dålig ekonomi då jag försatt mig med en väldigt hög levnadsstandrad som jag till slut inte hade råd med, men då får man ta ett steg tillbaka och verkligen rensa upp sin ekonomi, det kan ta flera år men man ska absolut inte skylla det på någon annan.

Poängen är också lite den att jag känner folk som hade precis samma förutsättningar från starten och alla som varit i min ålder har fått samma chans här i livet, vissa har slösat bort den chansen på att supa och skolka när man gick i skolan, dom går numera på social bidrag och dom jag pratat med ångrar att dom inte tog tag i livet redan i skolan, vissa av dom har inte lärt sig än...

Andra har det gått bättre för, dom har läst högskola eller fått fasta jobb som dom trivs med. Poängen är den att de födda på 70-talet o framåt har bara sig själva att skylla om dom har gjort livet surt för sig,... varför ska vi andra betala för deras dumhet?

Jag känner vuxna människor som inte lyckats hålla i ett enda fast jobb på 20-25 år, vad är problemet? nej dom orkar inte att jobba och när dom väl inser vad som krävs av dom så blir dom sjukskrivna på grund av det ena eller andra. Det finns farligt många sådana människor här i Sverige.

Sedan finns det ju självklart dom som kommer ifrån familjer som är splittrade eller att föräldrarna är alkoholiserade eller det ena eller det andra... dom måste det finnas ett skyddsnät för. Men vi som har kämpat för att lyckas här i livet eller som fortfarande gör det, vi ska inte behöva betala för våra gamla vänner som tyckte att det va coolare att supa o skolka sig igenom skolan... kan det ligga något i det jag säger?

Mvh Tim

Resonerar mycket likt dig.
Dock är jag fortfarande mycket orolig att folk i min närhet får det sämre.

Tex farsan är sjukpensionär, morsan delvis sjukskriven pga fibromyalgi, och ex flickvän som står mig mycket nära är 23år gammal och kommer troligtvis aldrig kunna jobba mer än 50% på grund av sjukdom.
Men samtidigt är jag trött på den här skiten!
Farsan vill jobba eftersom han bara några år efter ha tvingats till att bli sjukpensionär tillfrisknade och insisterade på att han kunde jobba iaf 50%. Men fick nej av f-kassan.
Vilket dessutom innebär att när han fyller 65 går han från sjukpensionär till vanlig pensionär och den allmäna pensionen är ju inte så hög om man slutade jobba som 40 åring med ett kraschat privat företag i ryggen! Vilket innebär inga pengar som går att leva för.

Ex flickvännen har inte blivit betrodd av f-kassan och har levt på mindre än existensminimum i över 2 år. Och Sociala bryr sig inte eftersom de tycker att det är a-kassan som ska betala för försäkringskassan anser att hon kan jobba 50%. Men a-kassan vill inte betala för hon nekar alla jobb och utbildningar hon blir erbjuden för hon klarar inte av dom.

So fuck de system!
Måste bli en ändring så att systemet funkar.
Och sossarna spenderar så mycket pengar på bidrag till de som inte behöver att vi snart kommer att få se en statsskuld i taket eller nära och kära som lever som uteliggare trots "ett  socialt system"

Och varför finns det uteliggare i Sverige när vi har ett sånt välfärdssystem? Jo för att systemet inte funkar utan bara kostar pengar.
Roffe i kyrkparken fryser varje natt, men han har råd med öl!

Nej, nu får det va slut på tramms!

Jag är fortfarande orolig att det blir svårt för mina nära och kära. Men det som redan är ett sånt helvete lär ju inte kunna bli sämre!

Så blått blir det!

äntligen någon som fick det sagt! varför ska man inte få jobba om man vill det? depressionen går i taket och livet i botten om man mister hela sitt liv utanför hemmet och frun! mammas vännina blev svårt cancer sjuk men ville trots det jobba, för att hon inte skulle vara hemma och bara "sitta". tror ni hon fick det? Nej! hemma skulle hon vara och tills slut gick hon bort... hade väl vart bättre om hennes "sista" önskan från staten gått i uppfyllelse?

Dagens system fungerar inte och jag är så j*vla trött på hur det går till! sossarna har inte skött sig tycker jag och det är dags att ge "bollen" till moderaterna för att se hur dom sköter sig. jag röstar alltså enligt uteslutningsmetoden, nej till rött och då är det "bara" blått kvar (som har en chans att ta över makten)

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!
Fel_xi
23 augusti 2006 · 211 Inlägg

Toresson skrev:

MrMonsterZ skrev:

Toresson skrev:

jag påstår inte att alla ska känna lika mkt. men är det rätt att visa tjänar flera miljoner om året medans andra tjänar 200000 tusen före skatt om året. det att kalla mig för parasit bara för att jag skrev så tycker jag va ett väldigt lågt uttalande

Nåja, inte meningen att kalla dig parasit...
Men om jag investerar mina pengar rätt och tjänar miljoner om året... Vad har det med dig att göra? Vill du också tjäna miljoner? Gör det då!

Återkommer till vad jag tycker om att man kan bli vad f*n man vill, bara man vill tillräckligt mycket...

jo visst ska en läkare tjänar mer än en verkstad arbetare. men får ju finnas gränser och då menar jag typ högt uppsatta direktörer och vd som tar ut 6-8 miljoner varje år i lön

MEN hur många mäniskor i swe tror du klarar av att utföra deras jobb??
//Felix

Toresson
23 augusti 2006 · 38 Inlägg

Fel_xi skrev:

Toresson skrev:

MrMonsterZ skrev:

Nåja, inte meningen att kalla dig parasit...
Men om jag investerar mina pengar rätt och tjänar miljoner om året... Vad har det med dig att göra? Vill du också tjäna miljoner? Gör det då!

Återkommer till vad jag tycker om att man kan bli vad f*n man vill, bara man vill tillräckligt mycket...

jo visst ska en läkare tjänar mer än en verkstad arbetare. men får ju finnas gränser och då menar jag typ högt uppsatta direktörer och vd som tar ut 6-8 miljoner varje år i lön

MEN hur många mäniskor i swe tror du klarar av att utföra deras jobb??
//Felix

jag kan fortfarande inte se hur dom ska tjänna dessa mändger med pengar.. skulle tro att det finns ganska många i sverige som skullle klara av deras jobb

Ena Colaberoende
23 augusti 2006 · 1 219 Inlägg

Toresson skrev:

Fel_xi skrev:

Toresson skrev:

jo visst ska en läkare tjänar mer än en verkstad arbetare. men får ju finnas gränser och då menar jag typ högt uppsatta direktörer och vd som tar ut 6-8 miljoner varje år i lön

MEN hur många mäniskor i swe tror du klarar av att utföra deras jobb??
//Felix

jag kan fortfarande inte se hur dom ska tjänna dessa mändger med pengar.. skulle tro att det finns ganska många i sverige som skullle klara av deras jobb

Och även om dom inte klarar av jobben så har dom framtiden klar ekonomiskt pg.a alla fallskärmar och andra avtal.

Att vissa tjänar mer på en månad än vad en 2 barns familj gör åt med på flera år kan ju inte vara rättvist.

A-Kassan är lagom hög nu så som den är.. Lönerna måste däremot stiga så det känns att man jobbar. Nu går det ju runt om man har en bit att pendla varje dag.

Lägg ner alla s.k "plusjobb" och praktikplatser.  Företagen utnyttjar detta mest numera.
Att bli fast anställd idag är skitsvårt pg.a alla "tjänster" som arbetsförmedlingen tillhandahar.

Är själv timanställd.. Jobbade 250 timmar förra månaden för att visa att jag vill och kan.
Men Chefen vågar inte anställa pg.a kostnadera ifall det blir minskad orderingång.

Jag hade gärna suttit på arslet och beslutat om saker politikerna inte har en närmaste aning om i verkligheten.: Dom ser bara siffror.: inte problemen.

/Ena

Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Toresson skrev:
men hur försvarar ni maud olofssons uttlande i radion idag då. där hon sa att tandläkare från öststaterna kunde komma till sverige o arbeta så att fler lågavlönade skulle ha råd att gå till tandläkaren. men kan inte ni förklara för mig hur det löser arbetslösheten och va ska dom svenska tandläkarna göra

Jag tror du missuppfattade sammanhanget, det handlar om vilka skyldigheter och rättigheter samt vilka löner som dom skulle få om dom kom hit o jobbade. Alltså hon pratade om ett gemensamt regelverk för hela europa om vilka avtal som ska följas så att det inte uppstår blokader m.m. som fackföreningarna har skapat nu det senaste året när byggarbetare kommer ifrån balkan o jobbar billigt här...

Problemet finns ju redan, det kan komma hur mycket tandläkare som helst o jobba här om dom vill för rena skit löner och ingen kan stoppa dom...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:

Founder skrev:

jonesono skrev:

Jättebra inlägg du.. förneka klassamhället, då finns det väl inte?! Eller?
Jisses, har du glömt att de som har det dåligt ställt kanske inte gärna kan spara pengar pga att de måste använda sina pengar för att kunna överleva på existensminimum!!??
Visst är det hemskt att betala skatt när man kan göra fler hemlösa och få fler att bli avvikande och hamna utanför samhället... det som inte syns, det finns inte... nej, men seriöst lägg ner!
Och nej, det går inte alls att bli vad du vill om man bara anstränger sig! Har du en inte allt för lyckad ekonomi har det sån frukansvärt stor påverkan på ditt sociala liv, leverne, kontakter (ja jag kan mala på) att du blir begränsad. Det kan och har troligen även påverkan på hur du mår och uppfattar dig själv vilket kanske gör att inte alla är så värst motiverade att satsa allt man har på något de vet inte är ouppnåeligt. Det trodde jag skulle säga sig själv.. men för alla är inte alltid kontakterna kopplade på rätt sätt.

Nu tycker jag att du va lite väl hård, vi kanske ska ta o tona ner lite o disskutera mer än argumentera...

Jag ser det som så att varje vuxen människa hamnar själv i det läget man försatt sig i, därför har man ingen annan att skylla på än sig själv. Det finns heller ingen annan som kan fixa till den situation man är i än personen själv. Jag har själv haft dålig ekonomi då jag försatt mig med en väldigt hög levnadsstandrad som jag till slut inte hade råd med, men då får man ta ett steg tillbaka och verkligen rensa upp sin ekonomi, det kan ta flera år men man ska absolut inte skylla det på någon annan.

Poängen är också lite den att jag känner folk som hade precis samma förutsättningar från starten och alla som varit i min ålder har fått samma chans här i livet, vissa har slösat bort den chansen på att supa och skolka när man gick i skolan, dom går numera på social bidrag och dom jag pratat med ångrar att dom inte tog tag i livet redan i skolan, vissa av dom har inte lärt sig än...

Andra har det gått bättre för, dom har läst högskola eller fått fasta jobb som dom trivs med. Poängen är den att de födda på 70-talet o framåt har bara sig själva att skylla om dom har gjort livet surt för sig,... varför ska vi andra betala för deras dumhet?

Jag känner vuxna människor som inte lyckats hålla i ett enda fast jobb på 20-25 år, vad är problemet? nej dom orkar inte att jobba och när dom väl inser vad som krävs av dom så blir dom sjukskrivna på grund av det ena eller andra. Det finns farligt många sådana människor här i Sverige.

Sedan finns det ju självklart dom som kommer ifrån familjer som är splittrade eller att föräldrarna är alkoholiserade eller det ena eller det andra... dom måste det finnas ett skyddsnät för. Men vi som har kämpat för att lyckas här i livet eller som fortfarande gör det, vi ska inte behöva betala för våra gamla vänner som tyckte att det va coolare att supa o skolka sig igenom skolan... kan det ligga något i det jag säger?

Mvh Tim

Men anser du att klassamhället inte finns, eller vad?
Du måste väl hålla med om att ingen själv bestämmer i vilken social tillhörighet man kommer att tillhöra, utan man föds in i den. Jag tror de flesta försöker göra det bästa av situationen de befinner sig i, men alla har det inte lika bra, alla kan inte välja själva vad de vill. Alla har inte samma förutsättningar.. det är så blåögt det går att bli att inte inse en sånt självklart faktum!
Men det är väl kanske just därför så många ändå inte förstår det, de ser inte skiten!

Gissningsvis tillhör du medelklass, du har lyckats utbilda dig till pilot (grattis) men jag tror på fullaste allvar att inte alla har förutsättningarna för att göra det, och jag menar inte det där med perfekt syn etc. Utan helt enkelt förutsättningarna! Kostar det inte väldigt mycket att utbilda sig till pilot? Ja, redan där sållas en hel del människor bort som kanske vill utbilda sig.

Självklart gillar inte jag heller när folk ibland kan tänkas "kasta bort" sina liv, men jag ser hellre att det satsas så att de får hjälp och en omstart och kan komma igång med arbete osv än att man pinkar på dem och skiter fullständigt om de fortsätter i nedgång och blir kriminella.
Många talar om den "svenska avundsjukan".. jag talar om det "svenska egot"!.. det enormt självcentrerade, egofixerade och fullkomligt kapitalistgenomsyrade tankesättet som satt sin prägel i för mångas sinnen.

Jag nämnde inte ett ord om klass-samhälle, klart det finns och det kommer alltid att finnas, den som menar att man ska göra sig av med det har en omöjlig uppgift framför sig...

Självklart kostar det hemska summor med pengar att bli pilot och ja, man kan bli det utan att vara rik, det finns en gratis utbildning om man kommer in och klarar dom medicinska kraven. Men nu är det inte mig vi pratar om här eller vad jag valt att göra.

Men nu får du tänka efter lite här vad jag skrev, det är en fråga om att alla i min generation har haft samma "skol" förutsättningar och samma förutsättningar att utbilda sig och göra något av sitt liv. Flera av mina vänner har inte ett öre pengar och föddes in i en familj som va totalt panka och ändå pluggar dom på högskola o tar rejäla lån för att satsa på sig själva.

Jag menar att om man försatt sig själv i en jäkligt taskig situation så är det ens egen uppgift att lösa den också, vad stoppar personen i fråga från att försätta sig i samma situation igen om han vet att han garanterat får hjälp och allt ordnar sig ändå? Då finns det inget som motiverar honom från att inte hamna där igen...

Självklart ska man inte låta folk gå ut på gatan men vi i Sverige är alldeles för "snälla" mot dom som har det lite dåligt för att ens reflektera över varför dom fick det så dåligt...

Folk kan idag bo i villa eller dyra lägenheter med tv m.m. och vara totalt försupna till tusen och ändå få 10'000 i månaden eller mer utan att behöva jobba, det är något seriöst fel om det är så... Jag har sett flera och upplevt människor som har det så, en satt tex på soffan o söp som en galning o sa, visst är Sverige underbart. Han hade inte jobbat på flera år...

Säg mig, varför ska jag betala för en sådan person?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:
Måste bara säga att det var bra att du startade den här tråden Founder.. ibland behöver jag skriva av mig, och det är perfekt att göra det här smile

Man har allt fått tänka till mer än en gång och det är väldigt intressanta inlägg och synpunkter som folk tar upp, riktigt intressant. Är faktsikt glad över att det varit debatt och inte argumentation mest här... smile

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Lunki Type-X Edition on the way!
23 augusti 2006 · 7 Inlägg

Finns inget mer meningslöst att diskutera än politik. Alla anser att dom har rätt och sitter på lösningarna på problemen trots att dom olika partierna alltid går åt motsatt håll i alla frågor.

Ställ er frågan hur politiker (som förhoppningvis vet vad dom snackar om då dom har det som yrke) kan sitta där å argumentera för samma sak, men alltid ha komplett olika åsikter om allt.

Det generella inom politiken är "you give some, you get some". Sänks den ena skatten så går en annan upp (oftast lika mycket). Ganska simpelt egentligen.

Sossarna vill (jag säger dock inte att dom lyckats särskilt bra) hjälpa problembarn/sjuka/pensionärer etc med bidrag.

Moderaterna vill (även här säger jag att dom inte lyckats särskilt bra under sin tid vid styret) hjälpa samma omfång av folk genom att sänka bidragen och försöka göra det lättare för företag att anställa. Någon form av "sätta folk i arbete med piska lr morot".

Båda har givetvis sina poänger. Visst är det bra att vissa får bidrag, men det måste ju vara rätt personer som får dom. Och visst är det bra att försöka tvinga ut folk i arbete genom att göra det svårare att leva på bidrag, men för helvete...sätt RÄTT folk i arbete. Rätt meningslöst att tvinga "Gösta, 55" i arbete när han faktiskt är sjuk och inte kan jobba medans det är lika sjukt att "Rune, 50" nekas jobba när har repat sig från sin sjukdom/skada och vill jobba även om det bara blir till 50%. Lika meningslöst är det att ge bidrag till "Anders, 26" som bara inte orkar jobba (och gör allt för att mygla) medans ensamstående "Anna, 28" med 2 barn som studerar febrilt för att bli sjuksköterska hotas bli fråntagen sina bidrag för att hon jobbar ihop en nödvändig slant på helgerna för att barnen ska få nya kläder och en leksak.

Nästa punkt som förklarar ovanstående stycke är att medierna har sin beskärda del i skulden. Alla personer som jag nyss skrev om är just sådana personer som alla medier skriver om. Det skrivs bara om dom dåliga sakerna vilket ger en bild av att systemet inte funkar OAVSETT hur man vrider och vänder på det lr vilka som har makten. Det finns faktiskt korrekta fall av bidragsgivandet oxå. Folk som behöver som faktiskt får sina nödvändiga pengar. Men detta skrivs det ju aldrig om...det har ju inget journalistiskt värde. Aftonbladet säljer inga upplagor med sådana rubriker.

Fatta mig inte fel nu. Det är BRA att Aftonbladet skriver om "Anna, 28" så regeringen kan gå in och korrigera det felet som uppenbarligen föreligger i systemet. Likaså borde jakten på bidragsfuskare bli mer intensiv. Det behövs en mer fördjupad relation med varje bidragstagare så rätt folk får rätt bidrag lr hjälp. Att enbart säga att man inte vill betala för någons bidrag för att folk varit förslappade (som någon ovanstående talare uttryckte sig) låter helt banalt. Allt är inte så svart lr vitt som vissa verkar tro. Jag betalar gladligen min skatt och ser i mina ögon att just mina pengar går till "Anna, 28" som har det tufft med sina småttingar, studier och extra-arbete.

Det jag INTE vill betala för är t.ex skadegörelse då detta är en totalt onödig belastning på den kommunala budgeten. Klotter och sönderslagna busskurer gynnar ingen och kostar en ofantlig summa att reparera. Minimera alla dessa utgifter som är en belastning istället för att börja sänka lr ta bort bidrag.

Usch...det finns så mycket mer att snacka om inom politiken och jag ville ju inte gå in på det egentligen så jag avslutar det här innan det blir för mycket.

Senast redigerat av Lunki (23 augusti 2006)

ISSUES!?!? I don't care about issues! I've got better things to do then argue with every wrongheaded crackpot with an ignorant opinion. I'm a busy man!
”Memento te mortalem esse”
Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

BoraV6 skrev:

Founder skrev:

jonesono skrev:

Jättebra inlägg du.. förneka klassamhället, då finns det väl inte?! Eller?
Jisses, har du glömt att de som har det dåligt ställt kanske inte gärna kan spara pengar pga att de måste använda sina pengar för att kunna överleva på existensminimum!!??
Visst är det hemskt att betala skatt när man kan göra fler hemlösa och få fler att bli avvikande och hamna utanför samhället... det som inte syns, det finns inte... nej, men seriöst lägg ner!
Och nej, det går inte alls att bli vad du vill om man bara anstränger sig! Har du en inte allt för lyckad ekonomi har det sån frukansvärt stor påverkan på ditt sociala liv, leverne, kontakter (ja jag kan mala på) att du blir begränsad. Det kan och har troligen även påverkan på hur du mår och uppfattar dig själv vilket kanske gör att inte alla är så värst motiverade att satsa allt man har på något de vet inte är ouppnåeligt. Det trodde jag skulle säga sig själv.. men för alla är inte alltid kontakterna kopplade på rätt sätt.

Nu tycker jag att du va lite väl hård, vi kanske ska ta o tona ner lite o disskutera mer än argumentera...

Jag ser det som så att varje vuxen människa hamnar själv i det läget man försatt sig i, därför har man ingen annan att skylla på än sig själv. Det finns heller ingen annan som kan fixa till den situation man är i än personen själv. Jag har själv haft dålig ekonomi då jag försatt mig med en väldigt hög levnadsstandrad som jag till slut inte hade råd med, men då får man ta ett steg tillbaka och verkligen rensa upp sin ekonomi, det kan ta flera år men man ska absolut inte skylla det på någon annan.

Poängen är också lite den att jag känner folk som hade precis samma förutsättningar från starten och alla som varit i min ålder har fått samma chans här i livet, vissa har slösat bort den chansen på att supa och skolka när man gick i skolan, dom går numera på social bidrag och dom jag pratat med ångrar att dom inte tog tag i livet redan i skolan, vissa av dom har inte lärt sig än...

Andra har det gått bättre för, dom har läst högskola eller fått fasta jobb som dom trivs med. Poängen är den att de födda på 70-talet o framåt har bara sig själva att skylla om dom har gjort livet surt för sig,... varför ska vi andra betala för deras dumhet?

Jag känner vuxna människor som inte lyckats hålla i ett enda fast jobb på 20-25 år, vad är problemet? nej dom orkar inte att jobba och när dom väl inser vad som krävs av dom så blir dom sjukskrivna på grund av det ena eller andra. Det finns farligt många sådana människor här i Sverige.

Sedan finns det ju självklart dom som kommer ifrån familjer som är splittrade eller att föräldrarna är alkoholiserade eller det ena eller det andra... dom måste det finnas ett skyddsnät för. Men vi som har kämpat för att lyckas här i livet eller som fortfarande gör det, vi ska inte behöva betala för våra gamla vänner som tyckte att det va coolare att supa o skolka sig igenom skolan... kan det ligga något i det jag säger?

Mvh Tim

Resonerar mycket likt dig.
Dock är jag fortfarande mycket orolig att folk i min närhet får det sämre.

Tex farsan är sjukpensionär, morsan delvis sjukskriven pga fibromyalgi, och ex flickvän som står mig mycket nära är 23år gammal och kommer troligtvis aldrig kunna jobba mer än 50% på grund av sjukdom.
Men samtidigt är jag trött på den här skiten!
Farsan vill jobba eftersom han bara några år efter ha tvingats till att bli sjukpensionär tillfrisknade och insisterade på att han kunde jobba iaf 50%. Men fick nej av f-kassan.
Vilket dessutom innebär att när han fyller 65 går han från sjukpensionär till vanlig pensionär och den allmäna pensionen är ju inte så hög om man slutade jobba som 40 åring med ett kraschat privat företag i ryggen! Vilket innebär inga pengar som går att leva för.

Ex flickvännen har inte blivit betrodd av f-kassan och har levt på mindre än existensminimum i över 2 år. Och Sociala bryr sig inte eftersom de tycker att det är a-kassan som ska betala för försäkringskassan anser att hon kan jobba 50%. Men a-kassan vill inte betala för hon nekar alla jobb och utbildningar hon blir erbjuden för hon klarar inte av dom.

So fuck de system!
Måste bli en ändring så att systemet funkar.
Och sossarna spenderar så mycket pengar på bidrag till de som inte behöver att vi snart kommer att få se en statsskuld i taket eller nära och kära som lever som uteliggare trots "ett  socialt system"

Och varför finns det uteliggare i Sverige när vi har ett sånt välfärdssystem? Jo för att systemet inte funkar utan bara kostar pengar.
Roffe i kyrkparken fryser varje natt, men han har råd med öl!

Nej, nu får det va slut på tramms!

Jag är fortfarande orolig att det blir svårt för mina nära och kära. Men det som redan är ett sånt helvete lär ju inte kunna bli sämre!

Så blått blir det!

Det var en tråkig situation dina nära o kära har det, beklagar... har själv "nära" som varit sjuka i väldigt många år och har fått kämpa för att få ut någon alls.

Det är ju som jag sa självklart att det måste finnas något skyddsnät i botten MEN som du säger, roffe på parkbänken ska fan inte få chansen att köpa öl med pengar som han borde köpa mat o kläder för!! speciellt inte om dom pengarna är mina skattepengar...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Toresson skrev:

MrMonsterZ skrev:

Toresson skrev:

jag påstår inte att alla ska känna lika mkt. men är det rätt att visa tjänar flera miljoner om året medans andra tjänar 200000 tusen före skatt om året. det att kalla mig för parasit bara för att jag skrev så tycker jag va ett väldigt lågt uttalande

Nåja, inte meningen att kalla dig parasit...
Men om jag investerar mina pengar rätt och tjänar miljoner om året... Vad har det med dig att göra? Vill du också tjäna miljoner? Gör det då!

Återkommer till vad jag tycker om att man kan bli vad f*n man vill, bara man vill tillräckligt mycket...

jo visst ska en läkare tjänar mer än en verkstad arbetare. men får ju finnas gränser och då menar jag typ högt uppsatta direktörer och vd som tar ut 6-8 miljoner varje år i lön

Det som är intressant är att dom direktörerna ofta är politiker i grund o botten... smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Phaetoon
23 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Sen socialdemokraterna tog tillbaka makten har statsskulden ökat med nästan en halv biljon, arbetslösheten har skenat iväg till katastrofala nivåer. Vi ligger nu bland dom länder i Europa som har högst arbetslöshet (om man räknar på det sättet som Europa räknar på. Bara Sverige och Kanada och något annat land till som räknar på "vårat" sätt). Antalet företagskonkurser har ökat, Många svenka företag har blivit uppköpta och flyttat utomlands. Klasskillnaderna har ökat.
Borgeligheten styrde Sverige i en lågkonjunktur. Men ändå så var det bättre då, trots alla åtstramningspaket och stålbad. Till och med utlandsbidragen var högre.

Den här senaste debatten om tandläkarna tycker jag är helt fel.
Vi snackar om lönedumpning och liknande. Ingen tänker på att det egentligen handlar om en solidaritetsfråga. Om vi låter tandläkare från andra länder komma och utföra tandvård i Sverige så låter vi dom tjäna pengar. Deras lön i Sverige är bra mycket högre än den i deras hemland.
Varför ska vi sätta upp murar och bygga upp ett nytt klassamhället där Sverige förbjuder mindre lyckligt lottade från andra länder att jobba och förbättra sin tillvaro här i Sverige?
Det där med löner är förresten ganska så lätt ordnat. Man kan ju göra som många andra länder i EU har gjort. Man kan skriva in en minimilön i lagen...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Slovenian
23 augusti 2006 · 482 Inlägg

Founder skrev:

MrMonsterZ skrev:

Slovenian skrev:

Nepp det kan du inte. För att "bli ngt" behöver du kontakter som kan hjälpa dig lite på vägen då de nämner dig lite här och var. Så nej, du kan inte bli vad du vill, inte utan kontakter.

Och vem kan skapa dom kontakterna då...!?

Jo... en själv!

Vill du bli nått bli det då... Sitt inte hemma och tyck synd om dig själv...
Då kommer du absolut ingenstans...

Jag håller fullständigt med dig, samhället idag är så väl utvecklat så vem som helst kan bli vad man vill i stort sett om man bara satsar mcyket själv på det. Själv har jag snart förverkligat min mitt drömyrke och det är fan inte tack vare någon annan som det har hänt.

Det finns ingen som bara "har" kontakter, man skapar dom själv...

Sitta hemma och tycka synd om mig själv?
Om du vill dra upp det så kan jag med nästan all säkerhet säga att jag har försökt "komma någonstans" om man säger så, betydligt mer än dig. Dock har jag varken lust eller ork för att dra upp detta och skapa en fientlig diskussion på ett forum.

Founder: Jag är glad för din skull att du lyckas uppnå ditt drömjobb. Och jag säger grattis att du lyckats helt själv.

Men i dagens Sverige, där det finns en massa arbetslöshet och soccar som ljuger om statistik, så kan du inte bara trava in på ex: ett företag och få jobb som ekonom. Och Per Nuder som har predikat om högkonjuktur? Högkonjuktur..? Ifall det nu är sådan högkonjuktur varför har vi tex en jädrans massa arbetslösa ekonomer?
Och med dagens arbetsförmedling som endast fixar totalt skit, så hur gör man? Om de jobben som nu finns i första hand går till de som blivit rekommenderade?
Jag finner det inte rimligt att en högutbildad akademiker ska få slita som en städare efter att ha pluggat i flera år?

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
abe-gbg
23 augusti 2006 · 83 Inlägg

jobb får man inte av arbetsförmedlingen, utan genom mer eller mindre privata kontakter.

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience
Slovenian
23 augusti 2006 · 482 Inlägg

abe-gbg skrev:
jobb får man inte av arbetsförmedlingen, utan genom mer eller mindre privata kontakter.

Tack så mycket!

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
abe-gbg
23 augusti 2006 · 83 Inlägg

Slovenian skrev:

abe-gbg skrev:
jobb får man inte av arbetsförmedlingen, utan genom mer eller mindre privata kontakter.

Tack så mycket!

mitt inlägg va inte menat som ett svar på något annat utan mer ett konstaterande.
smile

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience
Slovenian
23 augusti 2006 · 482 Inlägg

abe-gbg skrev:

Slovenian skrev:

abe-gbg skrev:
jobb får man inte av arbetsförmedlingen, utan genom mer eller mindre privata kontakter.

Tack så mycket!

mitt inlägg va inte menat som ett svar på något annat utan mer ett konstaterande.
smile

Aarå men ngn som håller med mig iaf, att man kommer inte långt utan kontakter smile

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
Founder
23 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Slovenian skrev:

Founder skrev:

MrMonsterZ skrev:

Och vem kan skapa dom kontakterna då...!?

Jo... en själv!

Vill du bli nått bli det då... Sitt inte hemma och tyck synd om dig själv...
Då kommer du absolut ingenstans...

Jag håller fullständigt med dig, samhället idag är så väl utvecklat så vem som helst kan bli vad man vill i stort sett om man bara satsar mcyket själv på det. Själv har jag snart förverkligat min mitt drömyrke och det är fan inte tack vare någon annan som det har hänt.

Det finns ingen som bara "har" kontakter, man skapar dom själv...

Sitta hemma och tycka synd om mig själv?
Om du vill dra upp det så kan jag med nästan all säkerhet säga att jag har försökt "komma någonstans" om man säger så, betydligt mer än dig. Dock har jag varken lust eller ork för att dra upp detta och skapa en fientlig diskussion på ett forum.

Founder: Jag är glad för din skull att du lyckas uppnå ditt drömjobb. Och jag säger grattis att du lyckats helt själv.

Men i dagens Sverige, där det finns en massa arbetslöshet och soccar som ljuger om statistik, så kan du inte bara trava in på ex: ett företag och få jobb som ekonom. Och Per Nuder som har predikat om högkonjuktur? Högkonjuktur..? Ifall det nu är sådan högkonjuktur varför har vi tex en jädrans massa arbetslösa ekonomer?
Och med dagens arbetsförmedling som endast fixar totalt skit, så hur gör man? Om de jobben som nu finns i första hand går till de som blivit rekommenderade?
Jag finner det inte rimligt att en högutbildad akademiker ska få slita som en städare efter att ha pluggat i flera år?

Jag håller fullständigt med dig om arbetsförmedlingen, dom är ren skit... jag har sökt jobb där flera gånger och bara fått skit av dom. Alla jobb jag fått har jag fixat själv genom att ringa runt o träffa folk på företag. Det är skamligt att dom behandlar utbildade människor på det sättet dom gör i det här landet...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
AdamOpel DraMinBil.nu
23 augusti 2006 · 1 016 Inlägg

något parti som stödjer streetrace?smile då får dom min röst! hehe.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Fel_xi
23 augusti 2006 · 211 Inlägg

Ena skrev:

Toresson skrev:

Fel_xi skrev:

MEN hur många mäniskor i swe tror du klarar av att utföra deras jobb??
//Felix

jag kan fortfarande inte se hur dom ska tjänna dessa mändger med pengar.. skulle tro att det finns ganska många i sverige som skullle klara av deras jobb

Och även om dom inte klarar av jobben så har dom framtiden klar ekonomiskt pg.a alla fallskärmar och andra avtal.

Att vissa tjänar mer på en månad än vad en 2 barns familj gör åt med på flera år kan ju inte vara rättvist.

A-Kassan är lagom hög nu så som den är.. Lönerna måste däremot stiga så det känns att man jobbar. Nu går det ju runt om man har en bit att pendla varje dag.

Lägg ner alla s.k "plusjobb" och praktikplatser.  Företagen utnyttjar detta mest numera.
Att bli fast anställd idag är skitsvårt pg.a alla "tjänster" som arbetsförmedlingen tillhandahar.

Är själv timanställd.. Jobbade 250 timmar förra månaden för att visa att jag vill och kan.
Men Chefen vågar inte anställa pg.a kostnadera ifall det blir minskad orderingång.

Jag hade gärna suttit på arslet och beslutat om saker politikerna inte har en närmaste aning om i verkligheten.: Dom ser bara siffror.: inte problemen.

/Ena

Ioch för sig så behöver du knappast vara VD för att få en sjujäkla pension/fallskärm kalla det va du vill. Va på en föreläsning som en 91 årig(inte säker på åldern) man hade. han hade jobbat hela sitt liv på SJ (enbart för att slippa jobba sa han) wink och samtidigt handlat med aktier, han hade nu ett konto med 85Miljoner och en pension på250K i månaden, pengar som han inte tar ut för att han dåmåste betala skatt på dom.

Nått säjjer mig att när så många affärer/jobb inom bygg/lack osv sker "utan kvitto" så är något fel..
//Felix

abe-gbg
23 augusti 2006 · 83 Inlägg

Jag tror inte att problemet ligger endast hos arbetsförmedlingen heller, jag tror att många företag har börjat tvivla på arbetsförmedlingen (och deras arbetsslkande) och därmed själva försöker hitta folk. som då självklart kommer från deras egna kontakter.
eller vad tror ni?

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang