Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

Founder
27 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Turbo_Erik skrev:

Founder skrev:

Turbo_Erik skrev:

Detta håller moderaterna väldigt tyst om, inget dom gör reklam för direkt....

Varken sossarna eller vänstern gör ju direkt reklam för att dom vill göra sig av med kungen o göra Göran till president heller smile

Ja kungen,, Vad f*n gör han för nytta igentligen..
Kommer med dumma uttalanden mm..

Mycket mer än så ska du veta smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
onej84
31 augusti 2006 · 1 854 Inlägg

Nu har jag inte läst igenom alla 11 trådar men skriver ändå.

Vinner Moderaterna så chock höjs bilskatten till det dubbla i januari 2007 = dom ska inte vinna


Jag röstar på S

Burken Utanlem
31 augusti 2006 · 895 Inlägg

940R skrev:
SD som vanligt..

Samma här smile
Sverigedemokraterna (:

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
jonesono Personal- och beteendevetare
31 augusti 2006 · 1 082 Inlägg

Turbo_Erik skrev:

Founder skrev:

jonesono skrev:

Hurra för moderaterna! *ironi*

Men då kan ju ni som vill rösta för moderaterna samla in pengar till överskottet för min försäkring alt. betala en resa så jag kan pysa ut ur landet och slippa stå ut med dem.

Ni missar halva grejen här, ni betalar redan samma summa, fast resterande går till försäkringskassan via skatter. Vad man gör är att man flyttar administrationen, så att istället för att 2 organisationer ska ta hälften av pengar, tar ena hand om allt, detta minskar administration och totala utgifter för Sverige...

Detta håller moderaterna väldigt tyst om, inget dom gör reklam för direkt....

Nej, det är ju inte direkt så att de vill skylta med ett förslag som kommer slå stenhårt mot låginkomsttagarna. De som går på bidrag för att de verkligen måste (det finns såna människor, i majoritet tom om nu inte alla förstår det) kommer bli de verkliga förlorarna med alliansens utsugningspolitik. Omvänd robin hood-politik!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
chrizz Administratör
31 augusti 2006 · 11 790 Inlägg

onej84 skrev:
Nu har jag inte läst igenom alla 11 trådar men skriver ändå.

Vinner Moderaterna så chock höjs bilskatten till det dubbla i januari 2007 = dom ska inte vinna


Jag röstar på S

Det där skulle jag gärna vilja veta källan på smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
jonesono Personal- och beteendevetare
31 augusti 2006 · 1 082 Inlägg

Founder skrev:

Turbo_Erik skrev:

Founder skrev:

Ni missar halva grejen här, ni betalar redan samma summa, fast resterande går till försäkringskassan via skatter. Vad man gör är att man flyttar administrationen, så att istället för att 2 organisationer ska ta hälften av pengar, tar ena hand om allt, detta minskar administration och totala utgifter för Sverige...

Detta håller moderaterna väldigt tyst om, inget dom gör reklam för direkt....

Varken sossarna eller vänstern gör ju direkt reklam för att dom vill göra sig av med kungen o göra Göran till president heller smile

Och kd gör ju inte direkt så mycket reklam för att de inte vill ge några andra än heterosexuella möjligheten att gifta sig, enbart pga den förbannade bibeln! Jag blir förbannad varje gång jag hör den där inskränkta göran hägglund tala om hur han vill begränsa denna möjlighet för andra människor.

Inte heller talas det så väldigt öppet från alliansens sida om all vapenexport till krigande länder.. juvligt.. mer sånt.. kalasbra!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
fredde85
31 augusti 2006 · 1 798 Inlägg

Jag röstar på Socialdemokraterna ser de ut som ok göran persson kankse skulle vart borta men den borgeliga alliansen har ju ett förslag på att trafikförsäkringen ska höjas med minst de dubbla sånt kan inte jag som kör bilen o behöver den rösta på.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Founder
31 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

fredde85 skrev:
Jag röstar på Socialdemokraterna ser de ut som ok göran persson kankse skulle vart borta men den borgeliga alliansen har ju ett förslag på att trafikförsäkringen ska höjas med minst de dubbla sånt kan inte jag som kör bilen o behöver den rösta på.

Jo men du läs på lite nu... Jag har skrivit minst 3 gånger här på forumet hur det ligger till idag och hur det kommer att vara om det här förslaget genomdrivs... du kommer inte att förlora ett smack på det här eftersom du redan betalar samma pengar till försäkringskassan genom skatt...

Man sänker skatten - höjer trafikförsäkringen... varför,? minskade administrativa kostnader när en instans tar hand om hela beloppet istället för två = minskade kostnader totalt för staten men samma kostnad för dig... så enkelt är det...

Senast redigerat av Founder (31 augusti 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
31 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Jag skulle bara vilja säga en sak om "Gratis" grejer. Det finns inget här i världen som staten kan göra gratis...

Tex Gratis tandvård, det är skitsnack, det betalas av dig o mig som betalar mer skatt

Tex Gratis bussturer för unga, det betalas av dig o mig i form av ökad skatt

Så lägg ner snacket med gratis grejer, INGET är gratis och INGET som staten kommer att erbjuda kommer någonsin att vara gratis...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
fredde85
31 augusti 2006 · 1 798 Inlägg

Ok ja har väl varit lite lat då o inte läst igenom allt kankse ja vet i fan va ja ska rösta ja tycker inte de blir bra hur man än röstar den ena kankse är bättre på de men då blir de sämre på något annat istället.Sen i slutänden så går de väl ihop o gör hur fan de vill ändå va vet jag

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Founder
31 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

fredde85 skrev:
Ok ja har väl varit lite lat då o inte läst igenom allt kankse ja vet i fan va ja ska rösta ja tycker inte de blir bra hur man än röstar den ena kankse är bättre på de men då blir de sämre på något annat istället.Sen i slutänden så går de väl ihop o gör hur fan de vill ändå va vet jag

Så har det ju faktiskt varit dom senaste 12 åren. Sossarna har gett tonvis med förslag som tex mer jobb, så har det inte blivit, istället döljer dom alla dåliga siffror genom att sätta alla på utbildningar och helt plötsligt är dom inte arbetslösa längre...

Samma sak med vårdplatser åt äldre. Dom skulle innan förra valet fixa 10'000 mer vårdplatser, det har blivit 15'000 mindre.

Dom säger att det går jättebra för Sverige, ändå har vi fler arbetslösa än någonsin och våran statsskuld har aldrig varit så hög som idag. Vi har inte ens råd i Sverige att betala av skulden och inte ens räntan... Om 3 år går många utav lånen ut och vi har inte betalat av något på dom...

Så jag håller med dig, även dom borgerliga gjorde mycket dumt när dom va i makten i fyra år i början på 90-talet men det man kan börja fundera på är varför har sossarna nästan precis samma ekonomiska politik som dom hade då när dom nu tycker att den va skit? Dom ändrade nästan inte på något när dom kom till makten... varför, jo för att det funkade...

Jag kan säga att jag har jäkligt mycket gemensamt med alla partier. Till och med Lars Ohly verkade vettig när jag lyssnade på hans utfrågning och telefonväkteri, något jag aldrig trodde skulle hända.

Man får helt enkelt tänka igenom noga vad som gynnar mig och sverige bäst. Ta sig lite tid o läsa igenom vad politikerna säger och sedan bestämma sig.

Jag röstar höger för att:
10'000 kr i rabatt till den som köper miljöbil - Kanonbra för SAAB och Volvo
Mer ordningspoliser - det händer alldeles för mycket brott idag
Bättre sjukvård och fler platser som är budgeterade
Lägre skatt (företag) - det finns bara en sak som ger arbete det är minskade utgifter för företagen.
Lägre skatt för människor - det är inget vidare att bara få ut 3 av 5 dagars jobb i pengar...
Mer seriös politik vad gäller skolan - idag blir man förbannad på systemet

Dom grejerna är viktiga för mig...

Gör en lista på vad som är viktigt för dig o sen ta reda på hur politikerna tycker... det räcker med att lyssna på nyheterna på kvällarna så får man en rätt bra bild av dom...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
AlvereZ
31 augusti 2006 · 787 Inlägg

Det spelar ingen roll vilka vi röstar på det blir skit av allt iaf!
Rösta på moderaterna gynnar väl inte mig som "svensson"
Hade jag däremot varit egenföretagare så visst,...

Lägger nog min röst på fet göran iaf smile 3:e gången gillt, nån gång måste han ju klara av något bra wink

Founder
31 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

AlvereZ skrev:
Det spelar ingen roll vilka vi röstar på det blir skit av allt iaf!
Rösta på moderaterna gynnar väl inte mig som "svensson"
Hade jag däremot varit egenföretagare så visst,...

Lägger nog min röst på fet göran iaf smile 3:e gången gillt, nån gång måste han ju klara av något bra wink

Det gynnar dig på så vis att du får sänkt skatt o ca 1000 kr mer i månaden kvar utav din lön...

Per Nuder, Lars Ohly, Maria Wetterstrand och även Göran har pratat om höjd skatt. Det kan man väl inte direkt säga gynnar en vanlig "svensson"...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
jonesono Personal- och beteendevetare
31 augusti 2006 · 1 082 Inlägg

Founder skrev:
Jag röstar höger för att:
10'000 kr i rabatt till den som köper miljöbil - Kanonbra för SAAB och Volvo
Mer ordningspoliser - det händer alldeles för mycket brott idag
Bättre sjukvård och fler platser som är budgeterade
Lägre skatt (företag) - det finns bara en sak som ger arbete det är minskade utgifter för företagen.
Lägre skatt för människor - det är inget vidare att bara få ut 3 av 5 dagars jobb i pengar...
Mer seriös politik vad gäller skolan - idag blir man förbannad på systemet

Dom grejerna är viktiga för mig...

Gör en lista på vad som är viktigt för dig o sen ta reda på hur politikerna tycker... det räcker med att lyssna på nyheterna på kvällarna så får man en rätt bra bild av dom...

1. Vilka har råd att köpa miljöbil, ja inte är det de som har kärvt med pengar. Dock är ett förslag om bidrag för konvertering väldigt bra, men jag har fortfarande svårt att tro att vem som helst bara kan hosta upp pengarna hur som helst.
2. Gå till botten med ursprungsproblemet först och främst. Med andra ord.. varför händer det så mycket brott idag, varför är samhällsklimatet som det är, är fängelse svaret på alla brott, men jag skulle nog se fler poliser ute i de mindre samhällena först och främst.
3. Bättre sjukvård.. för vem? För dig kanske, men för många andra?
4. Utgifterna för företagen finns där av en anledning och det är trots allt att företaget skall värna om sina anställda och inte kunna behandla dem hur som helst. Visst finns det företagsledare som aldrig skulle få för sig att göra detta, men så länge man hör och ser exempel på det motsatta så måste det nog finnas ett skyddsnät för de anställda och deras privilegier.
5. Den finns där av flera anledningar.
6. Hur menar du med skolpolitiken? Vad är det som du tycker inte är bra? Jag är själv inte nöjd med skolan, men jag vill bara veta vad det är här som inte är bra.

Jag skulle gärna se lite mer satsningar på oss studenter som ger fan allt för att få en riktigt bra utbildning från universiteten.. studiemedlet (och då menar jag bidragsdelen) måste höjas nu!! Det är fan inte hållbart som det är nu.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
31 augusti 2006 · 1 082 Inlägg

Founder skrev:

AlvereZ skrev:
Det spelar ingen roll vilka vi röstar på det blir skit av allt iaf!
Rösta på moderaterna gynnar väl inte mig som "svensson"
Hade jag däremot varit egenföretagare så visst,...

Lägger nog min röst på fet göran iaf smile 3:e gången gillt, nån gång måste han ju klara av något bra wink

Det gynnar dig på så vis att du får sänkt skatt o ca 1000 kr mer i månaden kvar utav din lön...

Per Nuder, Lars Ohly, Maria Wetterstrand och även Göran har pratat om höjd skatt. Det kan man väl inte direkt säga gynnar en vanlig "svensson"...

Nej, skall vara kvar där den är. Var har du hört detta? (källa)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Founder
31 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:
1. Vilka har råd att köpa miljöbil, ja inte är det de som har kärvt med pengar. Dock är ett förslag om bidrag för konvertering väldigt bra, men jag har fortfarande svårt att tro att vem som helst bara kan hosta upp pengarna hur som helst.
2. Gå till botten med ursprungsproblemet först och främst. Med andra ord.. varför händer det så mycket brott idag, varför är samhällsklimatet som det är, är fängelse svaret på alla brott, men jag skulle nog se fler poliser ute i de mindre samhällena först och främst.
3. Bättre sjukvård.. för vem? För dig kanske, men för många andra?
4. Utgifterna för företagen finns där av en anledning och det är trots allt att företaget skall värna om sina anställda och inte kunna behandla dem hur som helst. Visst finns det företagsledare som aldrig skulle få för sig att göra detta, men så länge man hör och ser exempel på det motsatta så måste det nog finnas ett skyddsnät för de anställda och deras privilegier.
5. Den finns där av flera anledningar.
6. Hur menar du med skolpolitiken? Vad är det som du tycker inte är bra? Jag är själv inte nöjd med skolan, men jag vill bara veta vad det är här som inte är bra.

Jag skulle gärna se lite mer satsningar på oss studenter som ger fan allt för att få en riktigt bra utbildning från universiteten.. studiemedlet (och då menar jag bidragsdelen) måste höjas nu!! Det är fan inte hållbart som det är nu.

1. Saab sålde 1022 st 9-5 Biopower i Sverige i Juni månad, så visst finns det dom som har råd... Sen håller jag med dig om att samma bidrag borde gälla konvertering till etanol, det hade varit kanon!!!

2. Självklart, men att döda någon och få 12 års fängelse är patetiskt och antalet våldtäkter som hänt senaste åren är farligt höga, varför? för att det inte är säkert på gatorna längre en lördagskväll... Man har försökt göra något åt problemet i flera år och inget har hänt, jo det har blivit värre... vård funkar inte mot folk som inte fattar... dom ser det som ett lätt sätt att slippa undan fängelse. Gör fängelset mer likt Lubijanka i Moskva så ska vi se hur många som vill begå brott i framtiden...

3. Bättre sjukvård för tex min mor som är svårt sjuk, bättre sjukvård för min grannes barn som mår dåligt och bara slussas mellan olika läkare som ingen har tid att ta hand om henne. Själv har jag privatvård så jag bryr mig inte, jag har bra sjukvård. Men jag tycker att dom som inte har råd även ska ha lika bra som jag har.

4. Utgifterna finns där av en anledning, och den anledningen gör att SAAB, Volvo, Wärtsilä funderar på att flytta utomlands. Visste du att om SAAB i Trollhättan försvinner betyder det ca 140'000 människor som förlorar jobbet runt om i Sverige. Då är inte dom utgifterna värda så mycket längre...

5. Staten har idag en statskuld som betyder mer än 100'000 per person i landet om man delar upp den, och den ökar hela tiden. Vi har världens högsta skatt... hur kommer det sig att staten inte har råd när vi betalar världens högsta skatt utan måste fortsätta låna pengar?

6. Vad som inte är bra är betygen, att så många kan gå ut skolan utan att ens veta hur man stavar. Jag känner flera som fått godkänt i Svenska i åk3 Gymnasiet men som skriver var tredje ord fel, kan man vara nöjd med en sådan svenska? Vi är långt ifrån bäst ska du veta. Lyssna och läs på statestiken på kanalen/websidan Euronews, där jämför dom EU länder med varandra o Sverige är inte ens bland top 10...

Mvh Tim

Senast redigerat av Founder (31 augusti 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
31 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:

Founder skrev:

AlvereZ skrev:
Det spelar ingen roll vilka vi röstar på det blir skit av allt iaf!
Rösta på moderaterna gynnar väl inte mig som "svensson"
Hade jag däremot varit egenföretagare så visst,...

Lägger nog min röst på fet göran iaf smile 3:e gången gillt, nån gång måste han ju klara av något bra wink

Det gynnar dig på så vis att du får sänkt skatt o ca 1000 kr mer i månaden kvar utav din lön...

Per Nuder, Lars Ohly, Maria Wetterstrand och även Göran har pratat om höjd skatt. Det kan man väl inte direkt säga gynnar en vanlig "svensson"...

Nej, skall vara kvar där den är. Var har du hört detta? (källa)

Källa till vad?

/Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Android
31 augusti 2006 · 892 Inlägg

Funderar på FP, men jag är allvarligt rädd för Moderaterna och är rädd att om jag röstar på FP så ger jag "alliansen" dvs. Moderaterna en röst. =/

M vill ju sänka ersättningen för arbetslösa, som om de inte har det illa nog! Jag har själv varit arbetslös ett tag och inte ligger jag hemma på soffan. Jag kämpar allt på så gott det går, och min ekonomi skulle *inte* täcka hyra och räkningar om det inte vore för min sambo! Ska jag, som gör vad jag kan, lida för att samhället ser ut som det gör!?

Vill inte alls ha lägre skatt, men verkligen inte högre heller! Det jag tycker är att t ex inom sjukvård så ska det finnas privatägda kliniker med kanske mindre vårdköer, men det ska även alltid finnas den statliga vården för dem som inte har råd med det kanske dyrare alternativet, och inte ska den vara sämre.

Vore det inte skönt med mer kontroll över vart skatterna går...? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Founder
31 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Här är moderaternas förslag till trafik försäkringen:

Det moderata förslaget går ut på att flytta kostnaderna för
sjukskrivningar efter trafikolyckor från sjukförsäkringen till
trafikförsäkringen. Det finns två motiv till förslaget.

Om en rejäl skattesänkning på arbete skall kunna ske snabbt, måste vi
också besluta om besparingar i statens utgifter - och det måste handla om
besparingar som verkligen ger en omedelbar effekt. Annars blir det inte
någon verklig skattesänkning, utan den äts bara upp av inflation. 

En överflyttning av trafikens sjukkostnader till trafikförsäkringen
innebär självfallet att försäkringspremien ökar. Men i andra vågskålen
ligger ännu större skattesänkningar.

I första hand handlar det om skattesänkningar på arbete. Därtill vill vi
kompenserara bilisterna genom att sänka bensin- och dieselskatterna,
inledningsvis med 15 respektive 30 öre per liter, samt höja reseavdraget
till 20 kronor per mil. Vi vill också göra betydande väginvesteringar och
säger nej till biltullar. Det innebär att vår politik ger plus i plånboken
för människor. (Det är absolut inte så att vi skulle vara ute efter
bilister. Tvärtom, är vi det partiet i riksdagen som mest har gått in för
att företräda bilisterna.)

Men det finns också ett annat skäl till att vi vill genomföra
förändringen. I dag finns ingen koppling mellan de risker människor
utsätter sig för i trafiken och kostnaderna för försäkringspremien. Det
innebär att en t.ex. kvinna i Kramfors, som använder bilen litet och kör
försiktigt, betalar lika mycket för sin försäkring som en MC-ägare i
Stockholm. Det anser vi inte är rimligt.

Själva kostnadshöjningen som förslaget leder till är inte så hög som en
del hävdar. För lågriskbilister handlar det om mindre än 40-50 kronor per
månad och för dem med hög risk omkring 290 kronor per månad.

Viktigt att poängtera är också att sjukvårdskostnaderna inte påverkas,
utan enbart sjukskrivningskostnaderna.

Syftet med våra förslag är att skattesänkningar skall ge människor bättre
ekonomi.

Med vänlig hälsning,
Christine

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
tobi
31 augusti 2006 · 562 Inlägg

Pirat eller sverige...

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang