Byta tändstift volvo v50

freddy_82 Truckreparatör
3 september 2011 · 221 Inlägg

Hej!
Skulle hjälpa en polare att byta bromsar och tändstift på hans v50.  Bromsarna gick ju bra. Men sen kom vi till tändstiften. och jag hoppas att jag har fel. Men behöver man ta bort insuget för att byta?? det är ialf en 5cylindrig motor utan turbo.

Volvo har ju alltid vart smarta så jag hoppas att de gjort nått bra för att komma åt tändstiften utan att ta insuget.

Om det nu är som jag befarar behöver man byta någon packning till insuget då ? Det är ju inte hela insuget som behöver plockas bort utan bara den delen som är av plast. (ändå riktigt dum konstruktion)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
3 september 2011 · 5 042 Inlägg

rätt säker på att det är under plasten.
Det är det även på äldre volvos. 850 m.m.

C H E V R O L E T <3
freddy_82 Truckreparatör
3 september 2011 · 221 Inlägg

Jo jag vet hur det ser ut på de gamla. men på denna motorn så ligger hela insuget där plast locket sitter på de äldre motorerna.(insuget ligger ovanför ventilkåpan) och därför tror jag att man behöver ta lossa insuget. Insuget är tvådelat en plast del och en metall del. Plast delen kan man såklart skruva lös från metall delen. Men då undrar jag om det ligger en vanlig packning där som måste bytas eller om det är tätat med o-ringar som går att återanvända, någon som vet?

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
titum
3 september 2011 · 164 Inlägg

bytte på mitt härke å de är o-ringar så de är lugnt... snabbmeckat wink

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
Bjornn
3 september 2011 · 749 Inlägg

Har inte Volvo V50 Ford Mondeo motor?
V50 är iallafall byggd på Ford Mondeos stomme och har samma avgassystem fläktpaket med mera.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
3 september 2011 · 5 042 Inlägg

inte en aning Men kan du inte se tändspolarna när du lyft upp plastkåpan ?

C H E V R O L E T <3
titum
3 september 2011 · 164 Inlägg

antog att de var volvo 5:an... den är väl en volvo maskin vad jag vet... ingen koll på ford flexifuel bajs motorn

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Bajen_Adde
3 september 2011 · 20 Inlägg

bort med insuget bara, plätt lätt!

V50 med 5cyl motor har ingen ford mondeo motor... 1.8F o 2.0F är fords fina framställningar...
dessutom är nog V50 byggd på en Focus om något..

är det ingen 5.a så sitter dom ännu bättre till under motor skyddet..

Senast redigerat av Bajen_Adde (3 september 2011)

Bjornn
3 september 2011 · 749 Inlägg

Bajen_Adde skrev:
bort med insuget bara, plätt lätt!

V50 med 5cyl motor har ingen ford mondeo motor... 1.8F o 2.0F är fords fina framställningar...
dessutom är nog V50 byggd på en Focus om något..

Jepp Focus är det nog.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
3 september 2011 · 5 042 Inlägg

Bjornn skrev:
Har inte Volvo V50 Ford Mondeo motor?
V50 är iallafall byggd på Ford Mondeos stomme och har samma avgassystem fläktpaket med mera.

Även Mazda 3 delar vad jag hört.
Motorn  är Volvos. även växellåda

C H E V R O L E T <3
freddy_82 Truckreparatör
3 september 2011 · 221 Inlägg

Detta är volvo motorn. o-ringat bra då vet jag tack för hjälpen. Ville inte riskera att bilen blev stående om det var så att någon packning behövde bytas i samband med demontering.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang