Problem att öppna bagageluckan på en saab 9-5 2002

-Firefighter-
6 september 2011 · 22 Inlägg

Morsan har en saab 9-5 årsmodell 2002 2,3turbo.

Nu har bagageluckan slutat att fungera. Dvs. det går inte att öppna med knappen i förardörren, och enligt henne inte på något annat sätt heller... Hon bor 100 mil bort så jag kan inte åka och hjälpa henne.

Hon har bett en mekaniker kolla på bilen och han har bytt ut en massa kablar men utan resultat...

Någon som vet och har förslag på lösning... Tacksam för alla svar...

Thereturn
7 september 2011 · 28 Inlägg

Oftast brukar de vara att nyckel låset ärgar/rostarigen då man mest använder knappen. Väldigt vanligt fel på Saab. 5-56, spruta på och prova " jucka lite" fram och tillbaks har funkar för mig en gång om de nu är själva låset som de är fel på. smile

-Firefighter-
7 september 2011 · 22 Inlägg

men finns det ett nyckellås och i så fall var...? Jag frågade morsan men hon säger att det inte finns något hål för nyckeln utan bara knappen...

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
7 september 2011 · 1 594 Inlägg

-Firefighter- skrev:
men finns det ett nyckellås och i så fall var...? Jag frågade morsan men hon säger att det inte finns något hål för nyckeln utan bara knappen...

Kabelbrott alldeles vid gångjärnet är vanligt, likaså att motorn som drar i låset låset dör.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Thereturn
7 september 2011 · 28 Inlägg

hotrodder skrev:

-Firefighter- skrev:
men finns det ett nyckellås och i så fall var...? Jag frågade morsan men hon säger att det inte finns något hål för nyckeln utan bara knappen...

Kabelbrott alldeles vid gångjärnet är vanligt, likaså att motorn som drar i låset låset dör.

Finns en liten "dörr" vid högra bak lampan.  Den kan man ta bort så ska hon selåset där och kunna öppna för hand. smile

Thereturn
7 september 2011 · 28 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/70/69326/145668/145668-1348175.jpg

Liten liten lucka bredvid lampan smile

-Firefighter-
7 september 2011 · 22 Inlägg

ok... nu är klockan lite mycket.. men jag ska medela henne imorgon så får vi se vad det leder till... Tack så mycket för all hjälp av er alla... Jag återkommer om hur det utvecklar sig...-

-Firefighter-
7 september 2011 · 22 Inlägg

läser instruktionsboken på nätet och enligt den verkar den lilla luckan vid höger baklampa där man kan använda nyckeln bara finnas på kombivarianten och hon har en sedan...

Thereturn
7 september 2011 · 28 Inlägg

-Firefighter- skrev:
läser instruktionsboken på nätet och enligt den verkar den lilla luckan vid höger baklampa där man kan använda nyckeln bara finnas på kombivarianten och hon har en sedan...

Hum.. då får jag återkomma.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang