Jeep Grand Cherokke -95. Vandrar på vägen i 120 km/h

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2011 · 17 546 Inlägg

Visst, det är ju ingen sportbil men man får sitta och "passa" den på motorvägen då den spårar och vandrar i filen som en k*t snok. I Farter från 100 och neråt går den stabilt.

Blir de så med åren eller är denna mindre bra. Har ännu inte köpt bilen och kan dra mig ur... I övrigt ok. Blir lite tveksam faktiskt.

Mvh
DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jottosson
9 september 2011 · 606 Inlägg

farsan hade en sådan den var jävligt skönt å köra men i lite högre fart tycks jag minnas att den blev lite svajjig iaf... mer vet jag inte... är det en 6a eller v8 ? 6an drar soppa så inihelvete bara så du vet det!

Kan det lagas ska det lagas! :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2011 · 17 546 Inlägg

jottosson skrev:
farsan hade en sådan den var jävligt skönt å köra men i lite högre fart tycks jag minnas att den blev lite svajjig iaf... mer vet jag inte... är det en 6a eller v8 ? 6an drar soppa så inihelvete bara så du vet det!

6an tyvärr. Jo enligt färddatorn gurglar den i sig 1.43 l/mil så det har jag förstått!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jottosson
9 september 2011 · 606 Inlägg

är bilen fin i övrigt ? farsan krängde iväg sin för 16 papp med knölig passagerar dörr smile

Kan det lagas ska det lagas! :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2011 · 17 546 Inlägg

jottosson skrev:
är bilen fin i övrigt ? farsan krängde iväg sin för 16 papp med knölig passagerar dörr smile

Nej den har rost här och var. Men priset är rätt. Tro mig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jottosson
9 september 2011 · 606 Inlägg

okej okej ;D bra jaktbil dock har den för kort mellan fram och bakaxel så dom suger ganska hårt på vintern :p

Kan det lagas ska det lagas! :)
Hermanssons_Garage
9 september 2011 · 2 415 Inlägg

upp med några bilder på den smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
ajonasson
9 september 2011 · 583 Inlägg

Hissa bilen och ryck, titta på bussningarna samt leder ifall något antyder på glapp.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2011 · 17 546 Inlägg

jottosson skrev:
okej okej ;D bra jaktbil dock har den för kort mellan fram och bakaxel så dom suger ganska hårt på vintern :p

Det får du gärna utveckla även om det är lite OT. Tanken är just att jag kan plöja fram i 30 cm snö på min väg hemma utan och fastna och slippa ploga. Fast ju längre ju stabilare såklart. På vägen alltså. I skogen är det ju tvärtom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2011 · 17 546 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:
upp med några bilder på den smile

Blir inte "Min" förren nästa vecka. Om det nu blir så! Som mod får man hålla på reglementet!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
9 september 2011 · 12 512 Inlägg

Äh en Grand Cherokee kan klättra om något, man får ha riktigt höga krav om man påstår att denna "suger på vintern". Vandrar på vägen dock, det är väl inte så konstigt? Det är inte autobahn dessa bilar är byggda för utan de är ganska instabila i hög fart, sedan kan det förstås bli ännu sämre men det är svårt att säga något om utan att ha kört den och jämfört.

Men passa den på motorvägen det får man vara beredd på. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2011 · 17 546 Inlägg

Rquired skrev:
Äh en Grand Cherokee kan klättra om något, man får ha riktigt höga krav om man påstår att denna "suger på vintern". Vandrar på vägen dock, det är väl inte så konstigt? Det är inte autobahn dessa bilar är byggda för utan de är ganska instabila i hög fart, sedan kan det förstås bli ännu sämre men det är svårt att säga något om utan att ha kört den och jämfört.

Men passa den på motorvägen det får man vara beredd på. smile

Anade det. Tack. Fast nu såg jag att en kompis som är bilhandlare fått in en exakt likadan fast med mindre mil på. Ska prova den imorgon så får vi se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JeepErnie
10 september 2011 · 40 Inlägg

Kolla bussningar i framvagnen och styrsnäckan styraxel osv.

Jeep wrangler "laredo" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 september 2011 · 17 546 Inlägg

JeepErnie skrev:
Kolla bussningar i framvagnen och styrsnäckan styraxel osv.

Snäcka på den??? Jaha... Men visst. Lyfter den med trucken på tis-ons och känner efter. Tack.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
10 september 2011 · 1 594 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Rquired skrev:
Äh en Grand Cherokee kan klättra om något, man får ha riktigt höga krav om man påstår att denna "suger på vintern". Vandrar på vägen dock, det är väl inte så konstigt? Det är inte autobahn dessa bilar är byggda för utan de är ganska instabila i hög fart, sedan kan det förstås bli ännu sämre men det är svårt att säga något om utan att ha kört den och jämfört.

Men passa den på motorvägen det får man vara beredd på. smile

Anade det. Tack. Fast nu såg jag att en kompis som är bilhandlare fått in en exakt likadan fast med mindre mil på. Ska prova den imorgon så får vi se.

Mycket info och bra att läsa om dessa bilar hittar du på jeepsweden.net
Kolla tex.
http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=11535

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
JeepErnie
10 september 2011 · 40 Inlägg

Skrev generellt för bilar eftersom det finns en uppsjö styranordningar på jänkar.Jag menar styrväxelhuset som sitter på  många bilar.Speca gärna vilken yp av styranrättning du har så kan jag svara mer exakt;)

Dieselsmurfen skrev:

JeepErnie skrev:
Kolla bussningar i framvagnen och styrsnäckan styraxel osv.

Snäcka på den??? Jaha... Men visst. Lyfter den med trucken på tis-ons och känner efter. Tack.

Jeep wrangler "laredo" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 september 2011 · 17 546 Inlägg

hotrodder skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Rquired skrev:
Äh en Grand Cherokee kan klättra om något, man får ha riktigt höga krav om man påstår att denna "suger på vintern". Vandrar på vägen dock, det är väl inte så konstigt? Det är inte autobahn dessa bilar är byggda för utan de är ganska instabila i hög fart, sedan kan det förstås bli ännu sämre men det är svårt att säga något om utan att ha kört den och jämfört.

Men passa den på motorvägen det får man vara beredd på. smile

Anade det. Tack. Fast nu såg jag att en kompis som är bilhandlare fått in en exakt likadan fast med mindre mil på. Ska prova den imorgon så får vi se.

Mycket info och bra att läsa om dessa bilar hittar du på jeepsweden.net
Kolla tex.
http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=11535

Detta svar innebär att jag vet vad jag ska kolla efter. Många tack! Ska undersöka så fort bilen kommer hem igen på tis/ons. Den är i Sthlm snart med nuvarande ägare. Diverse höjningar intresserar mig inte. Man får redan nu ta ett ordentligt kliv upp i bilen (ungarna kan bli ett problem) Så den är säkert lite höjd redan. Men Lådor och motor är ju bra att läsa på om. Ska kolla på forumet du länkar till.

Mvh
DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
10 september 2011 · 1 594 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

hotrodder skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Anade det. Tack. Fast nu såg jag att en kompis som är bilhandlare fått in en exakt likadan fast med mindre mil på. Ska prova den imorgon så får vi se.

Mycket info och bra att läsa om dessa bilar hittar du på jeepsweden.net
Kolla tex.
http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=11535

Detta svar innebär att jag vet vad jag ska kolla efter. Många tack! Ska undersöka så fort bilen kommer hem igen på tis/ons. Den är i Sthlm snart med nuvarande ägare. Diverse höjningar intresserar mig inte. Man får redan nu ta ett ordentligt kliv upp i bilen (ungarna kan bli ett problem) Så den är säkert lite höjd redan. Men Lådor och motor är ju bra att läsa på om. Ska kolla på forumet du länkar till.

Mvh
DS

Visst är det mest skogsåka där men det finns oerhört mycket mer om probs med elfel, pajjade fördelningslådor osv.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
RD_87 Skrotsamlare
10 september 2011 · 4 031 Inlägg

Fästet till bakaxelns tvärstag kan rosta bort, blir instabil & dunkar. Värt att kolla oavsett om det är där problemet ligger eller inte.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 september 2011 · 17 546 Inlägg

hotrodder skrev:

Dieselsmurfen skrev:

hotrodder skrev:

Mycket info och bra att läsa om dessa bilar hittar du på jeepsweden.net
Kolla tex.
http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=11535

Detta svar innebär att jag vet vad jag ska kolla efter. Många tack! Ska undersöka så fort bilen kommer hem igen på tis/ons. Den är i Sthlm snart med nuvarande ägare. Diverse höjningar intresserar mig inte. Man får redan nu ta ett ordentligt kliv upp i bilen (ungarna kan bli ett problem) Så den är säkert lite höjd redan. Men Lådor och motor är ju bra att läsa på om. Ska kolla på forumet du länkar till.

Mvh
DS

Visst är det mest skogsåka där men det finns oerhört mycket mer om probs med elfel, pajjade fördelningslådor osv.

Å fy fan! Förra vintern la jag min MB W124 300D i diket pga att vägen tydligen var 2 meter bredare än den brukar vara... Plogat ut i diket alltså... Tänkte undvika samma scenario i vinter (Jo, jag tror den kommer att bli lika jävlig) Fast nu känner jag ju vägen efter att ha bott där ett litet tag. Men har man en 4wd kanske man kan fiska upp grannar som har kört fast (inte ovanligt, Saab 9-5 Areo sänkt, BMW 750 sänkt, Volvo 940 med en pensionär och alla dessa Hyundai i30 som hemtjänsten kör till min handikappade granne ovan mig. Blivit sen till jobbet mer än en gång pga bilar i diket och väntat på bärgare...

Elfel klarar jag men lådor som krånglar är över min kunskap. Hoppas jag klarar att navigera förbi dessa...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang