Bygger ljud i e30;n - spelar förbaskat bra,mer än nöjd!

eastmotorsport -sommar ska de va....
13 september 2011 · 4 524 Inlägg

Systemet är ju nu bestämt och det som återstår är installation .
Kommer att montera delningsfilterna inne i dörrarna på två plåtar gar monterar. Det innebär att dessa inte går att ställa efter det att allt är monterat utan jag får förinställa dom. Hur tror ni dessa ska ställas i bilen som har uppställning av ljud enligt skissen? De möjligheter som finna är  +3db  , 0db   -3db

Så här är tanken att mitt system kommer att vara. Tack Putteliten för hjälpen med schemat

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-515e37b7108ebcd3f956384efcfba842.jpg

Senast redigerat av eastmotorsport (5 juli 2012)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
spungeBob
13 september 2011 · 179 Inlägg

Det är väl bra tänkt, man vill ju gärna ha ljudet i kupén och inte i skuffen. Tänk på att få det tätt mellan hatthylla och baslåda bara. Skulle det spela för högt så kan du alltid ställa ner gainen på slutsteget.

eastmotorsport -sommar ska de va....
13 september 2011 · 4 524 Inlägg

spungeBob skrev:
Det är väl bra tänkt, man vill ju gärna ha ljudet i kupén och inte i skuffen. Tänk på att få det tätt mellan hatthylla och baslåda bara. Skulle det spela för högt så kan du alltid ställa ner gainen på slutsteget.

Ja tanken är en helt tät  komplett låda som hänger under och att jag tar hål i hatthyllans plåt för att släppa ut ljudet.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
spungeBob
13 september 2011 · 179 Inlägg

Vilken typ av låda hade du tänkt bygga? Sluten?

jeppsthepepps
13 september 2011 · 116 Inlägg

Bygg en vanlig öppen låda och led basportarna upp genom hatthyllan, går ju räkna ut hur stor diameter och längd porten/portarna ska ha för att basen i kupen ska bli optimal. beror ju dock på hur stora basar du ska ha. små kanske e bättre att ha direkt i hatthyllan med en custom låda, medans större basar passar den lådan jag föreslog. Tycker du ska satsa på 2 st feta 10" typ MDS fr10 (grymt prisvärda å spelar nå djävulskt) å mata dom med bra effekt å en låda som jag beskrev så kommer du inte bli missnöjd! smile

MVH// Jesper

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)
BMW 325i X-Drive "brukisen" (2006)
eastmotorsport -sommar ska de va....
13 september 2011 · 4 524 Inlägg

En sluten låda var det jag hade tänkt mig. Dels för att det är lätt att göra den , dels för att den borde vara lätt att passa in mellan golvet i bagaget och hatthyllan.  Vad är fördelen med portar upp i hyllan?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
spungeBob
13 september 2011 · 179 Inlägg

En annan karaktär på basen, stämmer du av en låda på 40hz så peakar den där i krokarna. En sluten låda spelar lite mer allround men inte riktigt lika djupt som en portad.

jeppsthepepps
13 september 2011 · 116 Inlägg

jag är mer för tyngre bas så jag kör på större basar å portat men är det mer alround bas du vill ha så kör på slutet då mot hatthyllan smile

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)
BMW 325i X-Drive "brukisen" (2006)
eastmotorsport -sommar ska de va....
13 september 2011 · 4 524 Inlägg

Jag skulle vilja ha en "rapp" bas , svårt att beskriva men alltså inget som ligger och mullrar på låg frekvens.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
spungeBob
13 september 2011 · 179 Inlägg

Då är det sluten låda som gäller.

eastmotorsport -sommar ska de va....
13 september 2011 · 4 524 Inlägg

Jag tänkte mig att man kunde bygga ihop det lite snyggt med ett slutsteg infällt antingen i lådkonstruktionen eller på sidan mot bakskärmen eller i reservhjulsbaljan .

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
spungeBob
13 september 2011 · 179 Inlägg

Det är bara hitta en lämplig plats, helst inte på lådan då vibrationer inte är det bästa för elektronikkomponenter.

jeppsthepepps
13 september 2011 · 116 Inlägg

å stäng inte in steget för mycket. det ska ha bra kylning å då värme inte heller är så jättebra i längden

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)
BMW 325i X-Drive "brukisen" (2006)
eastmotorsport -sommar ska de va....
14 september 2011 · 4 524 Inlägg

En tanke till har kommit , en basreflexlåda som spelar igenom där en skidlucka normalt hade suttit. En låda på höjden , utsläppet eller vad det kallas från basreflexen upptill direkt under hatthyllan och basen en bit under det.

Detta naturligtvis väl fastsatt skrammelfritt mot väggen bakom ryggstödet och lämpliga urtag gjorda i plåten samt att enbart yttertyget finns kvar i ryggstödet vid dessa urtag.

Senast redigerat av eastmotorsport (14 september 2011)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
spungeBob
14 september 2011 · 179 Inlägg

Då hade jag hellre satt både aeroport och bas upptill eller mot skidluckan.

NMI
14 september 2011 · 1 045 Inlägg

jag hade byggt en bandpass,, får du allt ljud i kupen, och dessa brukar spela allt om man gör dom ordentligt..
går inte jämföra med varken portad eller sluten i en sedan bil.

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
eastmotorsport -sommar ska de va....
14 september 2011 · 4 524 Inlägg

Försökte mig på en enkel skiss hur tanken var.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-74816e35ea2edd884c23b4925c2d7040.jpg

Tanken är en 12" bas som spelar framåt där skidluckan brukar sitta eller upp genom hatthyllan där en av högtalarna satt tidigare,  samt  ett rör upp igenom befintligt hål i hatthyllan , lådan har jag fått tips om bör vara på runt 55 liter samt en port på 10cm samt 25 cm lång

Senast redigerat av eastmotorsport (14 september 2011)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
mrfiregotti
14 september 2011 · 50 Inlägg

När jag hade min e30 så byggde jag med 2st 4" portar upp genom hatthyllan och en 15" stroker mot skidluckan och täta med skivor, spelade rappt och riktigt bra till musik. Går att ta bort plåten väldigt enkelt som sitter i ryggstödet (är punktad med 6-8 svetsloppor)

BMW 328 "E36" (1998)
eastmotorsport -sommar ska de va....
14 september 2011 · 4 524 Inlägg

Ok , det låter ju vettigt ,min plåt bakom ryggstödet är hel , ingen punktad lucka men det är lätt att ta upp lämpliogt hål ändå.
Absolut enklast är ju annars en "Open air" men lite av tjusningen med att bygga låda försvinner ju då tyvärr.

Senast redigerat av eastmotorsport (14 september 2011)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
mrfiregotti
14 september 2011 · 50 Inlägg

Jo nästan bättre då kan man ta upp en exakt storlek efter elementet. Jo det funkar ju det med, dock så blir det ju så mycket som går förlorat gentemot att ha i låda enligt min egna uppfattningen

BMW 328 "E36" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang