Starta eget inom bilbranschen

CarpeDiem German Engineering
15 september 2011 · 9 081 Inlägg

Vet inte om frågan har hamnat på rätt forumsdel men gör ett försök smile Har haft funderingar sen ett bra tag på att starta eget men då undrar jag hur man går tillväga. Hur gör man med ekonomin? Måste man in själv med eget kapital eller kan man söka en så kallad starta eget-bidrag? Vad är skillnaden mellan enskild firma och aktiebolag? Enda jag har tagit reda på är att man inte måste ha en revisor om det är enskild. Vad brukar det kosta att anlita en revisor?

Tacksam för alla svar smile

Senast redigerat av CarpeDiem (4 december 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
RoberthR
15 september 2011 · 345 Inlägg

aktiebolag måste du gå in med en 50 000kr, enskilt företag är gratis att skapa, dock måste du kolla upp vad du kommer tjäna inom ett år för att reglera skatten efter det. Tänk på att du kommer gå med förlust dom tre första åren samt inte tjäna ett smack. smile

Supra Club Sweden
AudiRS6 Revisor
15 september 2011 · 151 Inlägg

Om jag var du hade jag gjort ett antal olika budgetar för att se att verksamheten går runt.
Du behöver inte gå med förslust de tre första åren, detta beror givetvis på hur stora intäkter och utgifter du har. Jobbar du mycket kan det säkert gå runt fortare än 3år. Men framförallt första året blir nog ett bottennapp eftersm det krävs stora investerngar för att starta ett företag.
Detta i sin tur kräver ett stort lån och egen nsats från ägaren så inte likviditeten går i botten.

Finns mycket att tänka på. Bäst är väl att prata med andra som gjort exakt samma sak:)

/Marcus

schnauz
15 september 2011 · 1 758 Inlägg

Det absolut viktigaste - och tillika det som många gör fel på - är att kolla att man faktiskt har en hållbar affärsidé och att det finns en hållbar marknad för den idén. Många tror för mycket på sig själva och sin affärsidé och drar igång utan att egentligen ha kollat om de finns utrymme för dem på marknaden. Mycket vanlig orsak till att nystartade företag snabbt går i konkurs igen.
Om du t.ex. ska starta en bilverkstad: finns det ett behov av en verkstad på orten? Finns det andra aktörer på orten? Om det finns andra, redan etablerade: varför skall folk välja just din verkstad? Kan du konkurrera med de andras priser? Eller ska du kanske ta ett högre pris, men då satsa på t.ex. grymt bra kundservice? Och i så fall: är folk i tillräckligt hög utsträckning beredda att betala mer för den servicen, eller vill de bara laga bilen så billigt som möjligt?

Finns otroligt många frågor du bör ha svar på först. Ett bra tips är att försöka få tag i någon som startat eget inom branschen och söka goda råd etc. Finns även företag som arbetar som mentorer och stöd åt folk som vill starta eget, de är också ett bra tips att ta kontakt med.
Det gäller förstås att tro stenhårt på sin affärsidé, men då måste den också vara realistiskt förankrad. Finns många, många exempel på folk som dragit igång företag "för fort" - de har trott för mycket på sin idé, men sen när företaget väl är igång så visar det sig att det inte finns tillräcklig kundbas. Efter något år har företaget gått i konkurs och har man då enskild firma, vilket de flesta brukar börja med, då är man personligen ekonomiskt ansvarig och sitter i skiten - arbetslös och med stora skulder.

Sök lite på internet också, finns flera hemsidor som riktar sig till de som tänker starta eget. Här finns t.ex. bra tips och råd samt guider om hur man går till väga med olika saker och hur man gör, men även länkar till sånna organisationer som jag nämnde ovan, dit du kan vända dig med frågor etc.

G-sson
15 september 2011 · 612 Inlägg

Enskild firma är en enklare och billigare företagsform som har vissa fördelar för en småföretagare, den största nackdelen är att ditt företag ÄR du, även ekonomiskt, vilket med andra ord betyder att om du lyckas köra företaget i konkurs så gäller samma sak din egen ekonomi också.

Aktiebolag kräver som sagt 50 000kr i startkapital, det är dock pengar du kan använda för investeringar i företaget så det behöver inte direkt ses som en kostnad. Du måste dock se till att det finns pengar/prylar i företaget till ett värde av minst 50% av det beloppet hela tiden, går man under det har man en begränsad tid på sig att komma över 50% igen alternativt sätta företaget i konkurs. Ett AB är en juridisk person, vilket kort sagt betyder att om det går i konkurs påverkar det inte din egen ekonomi så länge du följt alla regler - om man å andra sidan gör fel kan man bli personligt ansvarig för företagets skulder även här.

AB är alltså lite mer lämpligt för riskabla satsningar, det är lite mer omständigt men om det går åt h-e dras du inte med i fallet. Om man å andra sidan ska köra igång nått utan att ta lån för att betala utrustning, hemma i garaget så man slipper lokalhyra och en massa andra stora utgifter från företaget är det mycket mindre risk att företaget inte kan betala sina (ganska små) utgifter, då kan enskild firma vara ett bättre val.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
15 september 2011 · 1 594 Inlägg

Mcket prat om kokurser tycker jag... Har man bara som företagare koll på ekonomin, ser till att stålar finns på kontot när skatten skall in och de löpande utgifterna sköts så är det inga problem. Att börja gambla och "tro det löser sig" när det börjar bli ebb i kassan. Kanske ta nya kortfrist lån och skjuta skatteinbetalningen åt sidan eftersom skattekontoret i princip inte skickar ut kravbrev och inbilla sig att nästa månad blir säkert bättre... Då börjar man vara ute på djupt vatten.

Nä tro på dig själv och börja med (som redan sagts) en rejäl marknadsundersökning. Almi företagspartner http://www.almi.se/ är ett het tips som kan hjälpa till.
2, En revisor är inga probs att hitta. Tips; Kolla med nära och bekanta som redan kör eget. Gå på deras rekomendationer när det gäller revisionsbyrå och tänk på att du kan alltid byta sedan ifall det känns fel.
3, Ring din bank och boka en tid på företagsidan. Förklara dina tankar för du måste ha en bra rellation med en bank för massor inom ett företag går genom banken.
4, Ett bra bokföringsprogram är idag ett krav. Det blir enkelt både för dig själv och revisorn. Jag personligen har jättesvårt för papper eller rättare sagt... Jag är inte intresserad så allt hamnar på hög. Förklarade det för min revisor och hon tipsade då om Fort Knox. Jätte enkelt och hyggligt billigt där man löser en licens enbart på de delar du behöver för ditt företag. Till skillnad på ett program där du köper rubbet och kanske använder en tredjedel. Allting ligger online och du barav kopierar ut det som behövs i fråga om fakturor, kvitton, kassa osv. Men fördelen var att då slipper man köpa ett svindyrt kassaregister som blev lagkrav för styvt ett år sedan. Sedan kan revisorn på min inrådan gå in i min bokföring på distans och rätta till mina misstag. Finns givetvis andra program men när man inte vet så måste man ju gå på rekomendationer.
5, Försäkring... Samma där, boka tid hos ditt försäkringsbolag, alternativt be dom komma ut på plats för att se över försäkringsskyddet. Just försäkringar är VIKTIGT! Framförallt för ditt eget skydd eller tex. en miss vid ett kamrembyte på en dyr BMW roll

Finns givetvis massor av mer du måste tänka på...

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
RoberthR
15 september 2011 · 345 Inlägg

Föreslår att du googlar på Björn Lunden, jag har haft enskild firma i 4år och lärt mig en del av hans kunskaper.

Supra Club Sweden
Ayman00
15 september 2011 · 47 Inlägg

Ja öppnar mitt snart. Skriv i pm om du undrar över ngt smile sitter med ipaden så det blir jobbigt o skriva :p

mr_hehe
15 september 2011 · 137 Inlägg

gubben det har jag funderat länge över! jag har varit mekaniker i 6år inom VAG o honda an ja utan till. o ändå så e jag osäker om ja kommer klara av eget för man måste kunna meka med alla bilar och ha utrusninng till allt

Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Bjare
16 september 2011 · 945 Inlägg

Det är inte kostnadsfritt att starta en enskild firma och det finns billigare alternativ än 50tusen för ett AB.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
MiWi
16 september 2011 · 442 Inlägg

Ett alternativ till enskild firma och aktiebolag är handelsbolag.

RoberthR
16 september 2011 · 345 Inlägg

Bjare skrev:
Det är inte kostnadsfritt att starta en enskild firma och det finns billigare alternativ än 50tusen för ett AB.

har inte betalat ett smack när jag startade min firma så jag vet inte riktigt vart du har läst det? smile

Supra Club Sweden
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 september 2011 · 1 594 Inlägg

RoberthR skrev:

Bjare skrev:
Det är inte kostnadsfritt att starta en enskild firma och det finns billigare alternativ än 50tusen för ett AB.

har inte betalat ett smack när jag startade min firma så jag vet inte riktigt vart du har läst det? smile

Precis. Du fyller bara i en ansökan om F eller FA-skatt på skattemyndigheten så är det klart efter nån vecka.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Bjare
16 september 2011 · 945 Inlägg

hotrodder skrev:

RoberthR skrev:

Bjare skrev:
Det är inte kostnadsfritt att starta en enskild firma och det finns billigare alternativ än 50tusen för ett AB.

har inte betalat ett smack när jag startade min firma så jag vet inte riktigt vart du har läst det? smile

Precis. Du fyller bara i en ansökan om F eller FA-skatt på skattemyndigheten så är det klart efter nån vecka.

ptja..  Ska du bolagsregistrera företagsnamnet så kostar det och är fortfarande inte kostnadsfritt.
För att vara någorlunda exakt så var summan cirkus 1.250:- för 2år sen.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 september 2011 · 1 594 Inlägg

Bjare skrev:

hotrodder skrev:

RoberthR skrev:
har inte betalat ett smack när jag startade min firma så jag vet inte riktigt vart du har läst det? smile

Precis. Du fyller bara i en ansökan om F eller FA-skatt på skattemyndigheten så är det klart efter nån vecka.

ptja..  Ska du bolagsregistrera företagsnamnet så kostar det och är fortfarande inte kostnadsfritt.
För att vara någorlunda exakt så var summan cirkus 1.250:- för 2år sen.

Men det är inget krav att bolagsregistrera företagsnamnet för att köra igång ett företag. Det enda du vinner på det är att du skyddar ditt företagsnamn i de län/regioner du är verksam i och det är en ny avgift för varje län. Men detta har absolut ingenting med start och driften av själva företaget att göra.

Senast redigerat av hotrodder (16 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
jigab
16 september 2011 · 182 Inlägg

det viktigaste jag tycker är att man har känningar på folk som har behov av att laga bilen löpande typ åkerier eller taxi .det är oxå en fördel att jobba mot företagare då privat personer har så mycket rättigheter mot en företagare .samt det viktigaste av allt är att ha en ansvars försäkring  för ALLA gör fel stort eller litet men det e alltid skönt att ha en säkerhet när du har råkat göra något .

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se
Nissan GTi-R "PULSAR BY JIGAB" (1992)
CarpeDiem German Engineering
16 september 2011 · 9 081 Inlägg

Stort tack till er för alla svar smile Men det är några saker man funderar på. Vad kostar det att anställa folk?

Det här med skatten, vad brukar den ligga på? Arbetsgivaravgift?

Såg att en annan nämnde handelsbolag, vad är det för skillnad jämfört med aktiebolag och enskild firma? När det gäller organisationsnummer, är det samma nummer som personnummer eller har jag fattat fel tongue

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Hamilton
16 september 2011 · 8 864 Inlägg

Skatteverket har svaren på dina frågor
http://www.skatteverket.se/

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 september 2011 · 1 594 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Stort tack till er för alla svar smile Men det är några saker man funderar på. Vad kostar det att anställa folk?

Det här med skatten, vad brukar den ligga på? Arbetsgivaravgift?

Såg att en annan nämnde handelsbolag, vad är det för skillnad jämfört med aktiebolag och enskild firma? När det gäller organisationsnummer, är det samma nummer som personnummer eller har jag fattat fel tongue

Skatten är ju helt beroende på vilken omsättning du har. Det som e lite trixit när du drar igång det är att du "måste veta" hur mycket stålar du kommer rulla runt i bolaget. Skatteverket vill ha in en uppgift så att skatten kan räknas ut som du skall pröjsa in månad för månad vilket inte är så lätt eftersom du är i startläget. Om ett år och efter första bokslutet har du ju svart på vitt men antagligen har du ingen aning om vad du kommer hamna på och... Tar du i för mycket blir det ju en massa skattestålar du måste ut med och som det är taskig ränta på. Tar du i för lite så måste du efter ett tag betala ikapp och är man nystartad täljer man inte guld direkt. Visst du kan ändra skatten upp eller ner genom att göra ett preliminärt bokslut precis när du vill men du ska ju jobba och dra in pengar eller hur?
Det hela handlar alltså om att du måste höfta på ett ungefär vad du tror att bolaget komme rulla runt och alltså försöka hamna rätt. Inte så enkelt mao.

Ett aktiebolag kan ha en eller flera delägare där varje person stoppar in en rejäl kontantinsats.  Bolagsägarna är sedan skyddade och har inget personligt ansvar för bland annat skulder.

Ett handelsbolag ägs av flera personer och där är ägarna personligen ansvariga för bl.a skulder och avtal.

I en enskild firma är det du och ingen annan som har ansvaret för rubbet som skulder, avtal etc. Organisationsnumret på en enskild firma är som du förstått ditt personnummer.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Hamilton
16 september 2011 · 8 864 Inlägg

hotrodder skrev:

CarpeDiem skrev:
Stort tack till er för alla svar smile Men det är några saker man funderar på. Vad kostar det att anställa folk?

Det här med skatten, vad brukar den ligga på? Arbetsgivaravgift?

Såg att en annan nämnde handelsbolag, vad är det för skillnad jämfört med aktiebolag och enskild firma? När det gäller organisationsnummer, är det samma nummer som personnummer eller har jag fattat fel tongue

Skatten är ju helt beroende på vilken omsättning du har. Det som e lite trixit när du drar igång det är att du "måste veta" hur mycket stålar du kommer rulla runt i bolaget. Skatteverket vill ha in en uppgift så att skatten kan räknas ut som du skall pröjsa in månad för månad vilket inte är så lätt eftersom du är i startläget. Om ett år och efter första bokslutet har du ju svart på vitt men antagligen har du ingen aning om vad du kommer hamna på och... Tar du i för mycket blir det ju en massa skattestålar du måste ut med och som det är taskig ränta på. Tar du i för lite så måste du efter ett tag betala ikapp och är man nystartad täljer man inte guld direkt. Visst du kan ändra skatten upp eller ner genom att göra ett preliminärt bokslut precis när du vill men du ska ju jobba och dra in pengar eller hur?
Det hela handlar alltså om att du måste höfta på ett ungefär vad du tror att bolaget komme rulla runt och alltså försöka hamna rätt. Inte så enkelt mao.

Ett aktiebolag kan ha en eller flera delägare där varje person stoppar in en rejäl kontantinsats.  Bolagsägarna är sedan skyddade och har inget personligt ansvar för bland annat skulder.

Ett handelsbolag ägs av flera personer och där är ägarna personligen ansvariga för bl.a skulder och avtal.

I en enskild firma är det du och ingen annan som har ansvaret för rubbet som skulder, avtal etc. Organisationsnumret på en enskild firma är som du förstått ditt personnummer.

Märker man att det blir mindre eller mer pengar så lämnar man ju bara in en ny "Preliminär självdeklaration "

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang