Mystiskt missljud från motorn!!! Audi a4 1.8T -02

Delawar
16 september 2011 · 6 Inlägg

Jag hoppas ni kan hjälpa mig med mitt problem

Info om bilen:
*Audi A4 1.8T
*Motorkod: AVJ
*15300 mil
*BSR optiflow sportluftfilter (missljudet fanns även innan monteringen av detta)
*Har ej varit på verkstad, inga felkoder elr lampor har tänts i bilen.
*För övrigt helt orgina

Förklaring:
Bortse från dumpljudet, låter först 30 sek hela tiden vid kallstart tillsammans med ett ökat avgasljud, och sedan övergår det till enbart missljudet när man gasar så turbon laddar, när man ger jämn gas låter det ej. När man sedan har accelererat iväg ca 10 sek försvinner även missljudet och motorn låter normalt igen. Ljudets frekvens ökar i takt med motorvarven när turbon laddar. Jag tycker att missljudet kommer från vänster sida av motorn alltså grenrör/turbo sidan. Bilen går toppen för övrigt jämnt och fint.

Revotech Pedal To The Metal
19 september 2011 · 750 Inlägg

Hur låter ljudet? Skrammeöl? Rassel?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Delawar
19 september 2011 · 6 Inlägg
k1mm0 tokfrans
20 september 2011 · 982 Inlägg

kan inte lyssna på filmen. men du har inte læck i någon grenrør eller læck mellan grenrør/turbo?

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
freddy_82 Truckreparatör
20 september 2011 · 221 Inlägg

Ta loss slangen i i turbon och kolla om det finns glapp. tycker att det låter som om turbin bladen tar i.

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
zekezz
23 december 2011 · 4 Inlägg

Hur gick det sedan? Har något liknande ljud i min också..

trimma-nu
23 december 2011 · 14 Inlägg

har haft inne 2 st bilar på jobbet nyligen med liknande symptom. efter oljepumps byte och byte från castrol till motul olja så va ljudet borta i båda bilarna tror notan hamnade på ca 7000ink moms

vissa admins på garaget borde säga vad dom heter så dom kan få hotbrev !
trimma-nu
23 december 2011 · 14 Inlägg

har haft inne 2 st bilar på jobbet nyligen med liknande symptom. efter oljepumps byte och byte från castrol till motul olja så va ljudet borta i båda bilarna tror notan hamnade på ca 7000ink moms

vissa admins på garaget borde säga vad dom heter så dom kan få hotbrev !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang