Livslängd på basar?

evilaudio
22 september 2011 · 16 195 Inlägg

P1200VB skrev:

evilaudio skrev:

P1200VB skrev:

Det där stämmer inte. Om man har två högtalare som spelar med samma effekt så ökar ljudtrycket 6dB jämfört med en högtalare. Och en halvering av effekten minskar ljudtrycket med 3dB. Det innebär att du får 3dB högre ljudtryck med 2 st högtalare du matar med 50w st jämfört med en högtalare du matar med 100w. Det förutsätter naturligtvis att högtalarna ligger perfekt i fas och det är i praktiken omöjligt att uppnå till 100%. Men skillnad blir det helt klart.

de vill ha ha bevis på..

Vad är det som är så konstigt? Dubbla effekten och dubbla konarean ger totalt sett 6dB högre ljudtryck. Dubbla effekten med samma konarea ger dock bara 3dB högre ljudtryck vilket innebär att en halvering av effekten ger 3dB lägre ljudtryck. 6dB - 3dB = 3dB, ganska simpel matematik om jag får säga det själv. Tror du mig inte så ta och simulera i valfritt ljudberäkningsprogram.

Lonefox skrev:
I teorin ja........i teorin....
Vad som sedan händer i bilen är en HELT annan sak....vilket jag går på.
Sedan är inte dubbel konarea lika med 6db utan ungefär 3db.....vid samma effekt som ett element får.
Dubblar du effekten så får du dina 6db med dubbla konarean. Men återigen....i teorin...

Du påstod att det blev plus minus noll vilket inte stämmer. Visst, du kanske inte får exakt 3dB högre ljudtryck med 2 element och samma totaleffekt i praktiken men inte långt ifrån. Högre spelar det utan tvekan.

program e helt ointressant..  för de stämmer ALDRIG i en bil.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
M_icke_
22 september 2011 · 3 466 Inlägg

P1200VB skrev:

evilaudio skrev:

P1200VB skrev:

Det där stämmer inte. Om man har två högtalare som spelar med samma effekt så ökar ljudtrycket 6dB jämfört med en högtalare. Och en halvering av effekten minskar ljudtrycket med 3dB. Det innebär att du får 3dB högre ljudtryck med 2 st högtalare du matar med 50w st jämfört med en högtalare du matar med 100w. Det förutsätter naturligtvis att högtalarna ligger perfekt i fas och det är i praktiken omöjligt att uppnå till 100%. Men skillnad blir det helt klart.

de vill ha ha bevis på..

Vad är det som är så konstigt? Dubbla effekten och dubbla konarean ger totalt sett 6dB högre ljudtryck. Dubbla effekten med samma konarea ger dock bara 3dB högre ljudtryck vilket innebär att en halvering av effekten ger 3dB lägre ljudtryck. 6dB - 3dB = 3dB, ganska simpel matematik om jag får säga det själv. Tror du mig inte så ta och simulera i valfritt ljudberäkningsprogram.

Lonefox skrev:
I teorin ja........i teorin....
Vad som sedan händer i bilen är en HELT annan sak....vilket jag går på.
Sedan är inte dubbel konarea lika med 6db utan ungefär 3db.....vid samma effekt som ett element får.
Dubblar du effekten så får du dina 6db med dubbla konarean. Men återigen....i teorin...

Du påstod att det blev plus minus noll vilket inte stämmer. Visst, du kanske inte får exakt 3dB högre ljudtryck med 2 element och samma totaleffekt i praktiken men inte långt ifrån. Högre spelar det utan tvekan.

Program.. hmm.. har du provat detta i teorin i bil När det gäller att bygga ljud i bil så är det inte i närheten samma sak som att bygga i en lokal och jag kan garantera att det inte finns något som helst program som kan simulera ljudet i en bil.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
P1200VB
22 september 2011 · 51 Inlägg

evilaudio skrev:
program e helt ointressant..  för de stämmer ALDRIG i en bil.

För att kunna räkna på saker måste man ha en teoretisk modell. Hur nära verkligheten man kommer beror på hur avancerad den teoretiska modellen är. En bils akustiska egenskaper går att ta hänsyn till vid konstruerandet av en högtalaranläggning men då måste man mäta upp bilen innan. Sen så var det ju inte detta vi diskuterade utan huruvida man får ett högre ljudtryck med 2 baselement i stället för ett och med samma totaleffekt.

M_icke_ skrev:
Program.. hmm.. har du provat detta i teorin i bil När det gäller att bygga ljud i bil så är det inte i närheten samma sak som att bygga i en lokal och jag kan garantera att det inte finns något som helst program som kan simulera ljudet i en bil.

Fel. Det finns företag som sysslar med detta bland annat Dirac Research.

http://www.dirac.se/en/start.aspx

Volvo Amazon "P1200VB" (1958)
evilaudio
22 september 2011 · 16 195 Inlägg

P1200VB skrev:

evilaudio skrev:
program e helt ointressant..  för de stämmer ALDRIG i en bil.

För att kunna räkna på saker måste man ha en teoretisk modell. Hur nära verkligheten man kommer beror på hur avancerad den teoretiska modellen är. En bils akustiska egenskaper går att ta hänsyn till vid konstruerandet av en högtalaranläggning men då måste man mäta upp bilen innan. Sen så var det ju inte detta vi diskuterade utan huruvida man får ett högre ljudtryck med 2 baselement i stället för ett och med samma totaleffekt.

M_icke_ skrev:
Program.. hmm.. har du provat detta i teorin i bil När det gäller att bygga ljud i bil så är det inte i närheten samma sak som att bygga i en lokal och jag kan garantera att det inte finns något som helst program som kan simulera ljudet i en bil.

Fel. Det finns företag som sysslar med detta bland annat Dirac Research.

http://www.dirac.se/en/start.aspx

kan ju sätta i 4st 18" i min bil.. till 90% så e ja säker på att de kommer spela lägre.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
M_icke_
22 september 2011 · 3 466 Inlägg

P1200VB skrev:

evilaudio skrev:
program e helt ointressant..  för de stämmer ALDRIG i en bil.

För att kunna räkna på saker måste man ha en teoretisk modell. Hur nära verkligheten man kommer beror på hur avancerad den teoretiska modellen är. En bils akustiska egenskaper går att ta hänsyn till vid konstruerandet av en högtalaranläggning men då måste man mäta upp bilen innan. Sen så var det ju inte detta vi diskuterade utan huruvida man får ett högre ljudtryck med 2 baselement i stället för ett och med samma totaleffekt.

M_icke_ skrev:
Program.. hmm.. har du provat detta i teorin i bil När det gäller att bygga ljud i bil så är det inte i närheten samma sak som att bygga i en lokal och jag kan garantera att det inte finns något som helst program som kan simulera ljudet i en bil.

Fel. Det finns företag som sysslar med detta bland annat Dirac Research.

http://www.dirac.se/en/start.aspx

Och jag kan garantera att dom inte lyckas särskilt bra, det är för många faktorer man har med o göra. 2 exakt likadana bilar behöver inte spela likadant trots att du har samma grejer i dom.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ExtraKim Team dBAkuten!
22 september 2011 · 3 263 Inlägg

Hur ska du beräkna t.ex plåtflex?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
P1200VB
22 september 2011 · 51 Inlägg

evilaudio skrev:
kan ju sätta i 4st 18" i min bil.. till 90% så e ja säker på att de kommer spela lägre.

Känns ganska meningslöst att fortsätta diskutera så länge du inte kan bemöta mina påståenden med konkreta argument. Du får gärna tro att det spelar lägre om du vill


M_icke_ skrev:
Och jag kan garantera att dom inte lyckas särskilt bra, det är för många faktorer man har med o göra. 2 exakt likadana bilar behöver inte spela likadant trots att du har samma grejer i dom.

Jag råkar faktiskt känna en kille som arbetar där och jag kan garantera dig att de lyckas ganska bra. I vart fall blir det betydligt bättre jämfört med om du inte använder rumskorrigering alls.


ExtraKim skrev:
Hur ska du beräkna t.ex plåtflex?

Plåtflex påverkar också frekvensgången i bilen och det är den de mäter upp och sedan korrigerar för. Sen går det naturligtvis inte att få en 100% jämn kurva ändå men det blir betydligt bättre jämfört med utan korrigering.

Senast redigerat av P1200VB (22 september 2011)

Volvo Amazon "P1200VB" (1958)
evilaudio
22 september 2011 · 16 195 Inlägg

P1200VB skrev:

evilaudio skrev:
kan ju sätta i 4st 18" i min bil.. till 90% så e ja säker på att de kommer spela lägre.

Känns ganska meningslöst att fortsätta diskutera så länge du inte kan bemöta mina påståenden med konkreta argument. Du får gärna tro att det spelar lägre om du vill


M_icke_ skrev:
Och jag kan garantera att dom inte lyckas särskilt bra, det är för många faktorer man har med o göra. 2 exakt likadana bilar behöver inte spela likadant trots att du har samma grejer i dom.

Jag råkar faktiskt känna en kille som arbetar där och jag kan garantera dig att de lyckas ganska bra. I vart fall blir det betydligt bättre jämfört med om du inte använder rumskorrigering alls.


ExtraKim skrev:
Hur ska du beräkna t.ex plåtflex?

Plåtflex påverkar också frekvensgången i bilen och det är den de mäter upp och sedan korrigerar för. Sen går det naturligtvis inte att få en 100% jämn kurva ändå men det blir betydligt bättre jämfört med utan korrigering.

ja tror inte... hållit på med bilstereo sen 1996 å har hyffsad koll.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
P1200VB
22 september 2011 · 51 Inlägg

evilaudio skrev:
ja tror inte... hållit på med bilstereo sen 1996 å har hyffsad koll.

Oavsett om du anser dig ha hyfsad koll så är det fortfarande fysikens lagar som gäller wink

Volvo Amazon "P1200VB" (1958)
evilaudio
22 september 2011 · 16 195 Inlägg

P1200VB skrev:

evilaudio skrev:
ja tror inte... hållit på med bilstereo sen 1996 å har hyffsad koll.

Oavsett om du anser dig ha hyfsad koll så är det fortfarande fysikens lagar som gäller wink

exakt.. å dom spelar ett SPRATTnär man stoppar in saker i en bil..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ExtraKim Team dBAkuten!
22 september 2011 · 3 263 Inlägg

P1200VB skrev:

ExtraKim skrev:
Hur ska du beräkna t.ex plåtflex?

Plåtflex påverkar också frekvensgången i bilen och det är den de mäter upp och sedan korrigerar för. Sen går det naturligtvis inte att få en 100% jämn kurva ändå men det blir betydligt bättre jämfört med utan korrigering.

Hur ska du kunna mäta upp det INNAN du har byggt? För att få en uppfattning om hur mycket t.ex en dörr kan röra sig så kan jag nämna att jag har klämt fingrarna i dörrkarmen när jag försökte hålla emot, d.v.s de rör sig över 1cm när någon trycker på dem. Gissa hur mycket de rör sig när man inte trycker på dem.
Sen har du tak, golv, torpedvägg och rutor som även dem rör sig.

Det är väldigt många faktorer som man måste ha med om man ska kunna beräkna fram ett resultat, dessutom så har du olika tryck beroende på vart basen är i sin sinuskurva. På vägen ut så trycker ljudtrycket ut t.ex dörrarna var på luft kan smita ut, på vägen in så sugs dörrarna mot karossen.


Nu är vi väldigt O.T, men faktum kvarstår att teori och praktik inte går hand i hand när det gäller bilstereo.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
P1200VB
22 september 2011 · 51 Inlägg

evilaudio skrev:

P1200VB skrev:

evilaudio skrev:
ja tror inte... hållit på med bilstereo sen 1996 å har hyffsad koll.

Oavsett om du anser dig ha hyfsad koll så är det fortfarande fysikens lagar som gäller wink

exakt.. å dom spelar ett SPRATTnär man stoppar in saker i en bil..

Fysikens lagar gäller alltid, däremot kan det vara svårt att ta hänsyn till alla faktorer i sina beräkningar. För att man ska få 6dB högre ljudtryck med 2 högtalare och dubbla totaleffekten så krävs det t.ex. att högtalarna ligger perfekt i fas vilket de inte gör om inte spelar från exakt samma punkt i rummet.


ExtraKim skrev:
Hur ska du kunna mäta upp det INNAN du har byggt? För att få en uppfattning om hur mycket t.ex en dörr kan röra sig så kan jag nämna att jag har klämt fingrarna i dörrkarmen när jag försökte hålla emot, d.v.s de rör sig över 1cm när någon trycker på dem. Gissa hur mycket de rör sig när man inte trycker på dem.
Sen har du tak, golv, torpedvägg och rutor som även dem rör sig.

Det är väldigt många faktorer som man måste ha med om man ska kunna beräkna fram ett resultat, dessutom så har du olika tryck beroende på vart basen är i sin sinuskurva. På vägen ut så trycker ljudtrycket ut t.ex dörrarna var på luft kan smita ut, på vägen in så sugs dörrarna mot karossen.


Nu är vi väldigt O.T, men faktum kvarstår att teori och praktik inte går hand i hand när det gäller bilstereo.

Man kör ett sinussvep sen använder man en micarray med 3 till 6 micar och mäter i varje säte. Mikrofonerna har rätt rak frekvensgång men man använder ändå en kalibreringskurva som man kompenserar mätningarna för. Kalibreringen sker sen med hjälp av mjukvara som är speciellt anpassad för varje bilmodell.

Det man implementerar i en digital signalprocessor i bilstereon som gör själva filtreringen är oftast ett program som är olika för olika bilmodeller men korrigeringskurvan är fortfarande konfigurerbar med ett antal filterparametrar/filterkoefficienter.

Analysprogrammet för mätning och beräkning av filter är samma för alla modeller så att så komplicerat är det faktiskt inte.

Volvo Amazon "P1200VB" (1958)
evilaudio
22 september 2011 · 16 195 Inlägg

P1200VB skrev:

evilaudio skrev:

P1200VB skrev:

Oavsett om du anser dig ha hyfsad koll så är det fortfarande fysikens lagar som gäller wink

exakt.. å dom spelar ett SPRATTnär man stoppar in saker i en bil..

Fysikens lagar gäller alltid, däremot kan det vara svårt att ta hänsyn till alla faktorer i sina beräkningar. För att man ska få 6dB högre ljudtryck med 2 högtalare och dubbla totaleffekten så krävs det t.ex. att högtalarna ligger perfekt i fas vilket de inte gör om inte spelar från exakt samma punkt i rummet.


ExtraKim skrev:
Hur ska du kunna mäta upp det INNAN du har byggt? För att få en uppfattning om hur mycket t.ex en dörr kan röra sig så kan jag nämna att jag har klämt fingrarna i dörrkarmen när jag försökte hålla emot, d.v.s de rör sig över 1cm när någon trycker på dem. Gissa hur mycket de rör sig när man inte trycker på dem.
Sen har du tak, golv, torpedvägg och rutor som även dem rör sig.

Det är väldigt många faktorer som man måste ha med om man ska kunna beräkna fram ett resultat, dessutom så har du olika tryck beroende på vart basen är i sin sinuskurva. På vägen ut så trycker ljudtrycket ut t.ex dörrarna var på luft kan smita ut, på vägen in så sugs dörrarna mot karossen.


Nu är vi väldigt O.T, men faktum kvarstår att teori och praktik inte går hand i hand när det gäller bilstereo.

Man kör ett sinussvep sen använder man en micarray med 3 till 6 micar och mäter i varje säte. Mikrofonerna har rätt rak frekvensgång men man använder ändå en kalibreringskurva som man kompenserar mätningarna för. Kalibreringen sker sen med hjälp av mjukvara som är speciellt anpassad för varje bilmodell.

Det man implementerar i en digital signalprocessor i bilstereon som gör själva filtreringen är oftast ett program som är olika för olika bilmodeller men korrigeringskurvan är fortfarande konfigurerbar med ett antal filterparametrar/filterkoefficienter.

Analysprogrammet för mätning och beräkning av filter är samma för alla modeller så att så komplicerat är det faktiskt inte.

sinussvep  div 160-170 db kan bli DYRT.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
M_icke_
22 september 2011 · 3 466 Inlägg

P1200VB skrev:

evilaudio skrev:
ja tror inte... hållit på med bilstereo sen 1996 å har hyffsad koll.

Oavsett om du anser dig ha hyfsad koll så är det fortfarande fysikens lagar som gäller wink

Det är skämmande hur otroligt envis du är!

I en bil så påverkas allting av fler faktorer än vad man kan räkna med. Ljudet studsar i en liten kupé mot ytor som dessutom rör sig. Har du fler högtalare så är risken stor att dom istället för att hjälpa varandra, helt enkelt motverkar varandra.
Detta trotsar inte fysikens lagar på något sätt men jag eftersom det är så pass många faktorer som spelar in så kan du inte utnyttja dig av en enkel fysisk lag.

Att sitta o envisas med en enkel teori när det sitter folk som har många års praktisk erfarenhet av detta är bara dumt..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ExtraKim Team dBAkuten!
22 september 2011 · 3 263 Inlägg

P1200VB skrev:

ExtraKim skrev:
Hur ska du kunna mäta upp det INNAN du har byggt? För att få en uppfattning om hur mycket t.ex en dörr kan röra sig så kan jag nämna att jag har klämt fingrarna i dörrkarmen när jag försökte hålla emot, d.v.s de rör sig över 1cm när någon trycker på dem. Gissa hur mycket de rör sig när man inte trycker på dem.
Sen har du tak, golv, torpedvägg och rutor som även dem rör sig.

Det är väldigt många faktorer som man måste ha med om man ska kunna beräkna fram ett resultat, dessutom så har du olika tryck beroende på vart basen är i sin sinuskurva. På vägen ut så trycker ljudtrycket ut t.ex dörrarna var på luft kan smita ut, på vägen in så sugs dörrarna mot karossen.


Nu är vi väldigt O.T, men faktum kvarstår att teori och praktik inte går hand i hand när det gäller bilstereo.

Man kör ett sinussvep sen använder man en micarray med 3 till 6 micar och mäter i varje säte. Mikrofonerna har rätt rak frekvensgång men man använder ändå en kalibreringskurva som man kompenserar mätningarna för. Kalibreringen sker sen med hjälp av mjukvara som är speciellt anpassad för varje bilmodell.

Det man implementerar i en digital signalprocessor i bilstereon som gör själva filtreringen är oftast ett program som är olika för olika bilmodeller men korrigeringskurvan är fortfarande konfigurerbar med ett antal filterparametrar/filterkoefficienter.

Analysprogrammet för mätning och beräkning av filter är samma för alla modeller så att så komplicerat är det faktiskt inte.

Men frekvensgången kommer INTE vara den samma vid 120dB som vid 150dB. Ska man nå 150dB (över ett bredare frekvensomfång) så krävs ofta stora lådor som i sin tur kommer påverka mätningarna...

Det jag försöker säga är att du kan inte mäta/räkna fram hur bilen kommer att uppföra sig.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
P1200VB
22 september 2011 · 51 Inlägg

M_icke_ skrev:

P1200VB skrev:

evilaudio skrev:
ja tror inte... hållit på med bilstereo sen 1996 å har hyffsad koll.

Oavsett om du anser dig ha hyfsad koll så är det fortfarande fysikens lagar som gäller wink

Det är skämmande hur otroligt envis du är!

I en bil så påverkas allting av fler faktorer än vad man kan räkna med. Ljudet studsar i en liten kupé mot ytor som dessutom rör sig. Har du fler högtalare så är risken stor att dom istället för att hjälpa varandra, helt enkelt motverkar varandra.
Detta trotsar inte fysikens lagar på något sätt men jag eftersom det är så pass många faktorer som spelar in så kan du inte utnyttja dig av en enkel fysisk lag.

Att sitta o envisas med en enkel teori när det sitter folk som har många års praktisk erfarenhet av detta är bara dumt..

Om du hade läst vad jag skrivit så hade du sett att jag skrev att det gäller då högtalarna ligger perfekt i fas vilket de inte gör om inte spelar från exakt samma punkt i rummet. Och visst, har man en väldans massa högtalare som är utspridda på olika håll så kommer de naturligtvis motverka varandra just pga detta och så småningom kommer man ju till en gräns där fler högtalare innebär sämre ljudtryck med samma totaleffekt. Men normalt sett, om du exempelvis har en högtalare och skaffar en exakt likadan och delar på effekten till dessa så kommer det spela högre, det är inte så mycket att diskutera.


ExtraKim skrev:
Men frekvensgången kommer INTE vara den samma vid 120dB som vid 150dB. Ska man nå 150dB (över ett bredare frekvensomfång) så krävs ofta stora lådor som i sin tur kommer påverka mätningarna...

Det jag försöker säga är att du kan inte mäta/räkna fram hur bilen kommer att uppföra sig.

Det räcker normalt att göra mätningarna vid en volym så länge man håller sig inom alla högtalares linjära område där de inte distar för mycket. Sen så kan man ju fråga sig vad det skulle ha för syfte när man tävlar i ljudtryck, där är det ju knappast en jämn frekvenskurva man är ute efter eller hur?

Det jag ville visa är att man faktiskt kan mäta upp en bils ljudkarakteristik och sen anpassa en anläggning efter den för att få det att låta bättre. Sen att det finns folk som spelar så högt att plåten bucklar sig och ingenting stämmer tror jag inte att BMW, Rolls Royce och de andra som köper Diracs tjänster bryr sig så mycket om.

Volvo Amazon "P1200VB" (1958)
evilaudio
22 september 2011 · 16 195 Inlägg

P1200VB skrev:

M_icke_ skrev:

P1200VB skrev:

Oavsett om du anser dig ha hyfsad koll så är det fortfarande fysikens lagar som gäller wink

Det är skämmande hur otroligt envis du är!

I en bil så påverkas allting av fler faktorer än vad man kan räkna med. Ljudet studsar i en liten kupé mot ytor som dessutom rör sig. Har du fler högtalare så är risken stor att dom istället för att hjälpa varandra, helt enkelt motverkar varandra.
Detta trotsar inte fysikens lagar på något sätt men jag eftersom det är så pass många faktorer som spelar in så kan du inte utnyttja dig av en enkel fysisk lag.

Att sitta o envisas med en enkel teori när det sitter folk som har många års praktisk erfarenhet av detta är bara dumt..

Om du hade läst vad jag skrivit så hade du sett att jag skrev att det gäller då högtalarna ligger perfekt i fas vilket de inte gör om inte spelar från exakt samma punkt i rummet. Och visst, har man en väldans massa högtalare som är utspridda på olika håll så kommer de naturligtvis motverka varandra just pga detta och så småningom kommer man ju till en gräns där fler högtalare innebär sämre ljudtryck med samma totaleffekt. Men normalt sett, om du exempelvis har en högtalare och skaffar en exakt likadan och delar på effekten till dessa så kommer det spela högre, det är inte så mycket att diskutera.


ExtraKim skrev:
Men frekvensgången kommer INTE vara den samma vid 120dB som vid 150dB. Ska man nå 150dB (över ett bredare frekvensomfång) så krävs ofta stora lådor som i sin tur kommer påverka mätningarna...

Det jag försöker säga är att du kan inte mäta/räkna fram hur bilen kommer att uppföra sig.

Det räcker normalt att göra mätningarna vid en volym så länge man håller sig inom alla högtalares linjära område där de inte distar för mycket. Sen så kan man ju fråga sig vad det skulle ha för syfte när man tävlar i ljudtryck, där är det ju knappast en jämn frekvenskurva man är ute efter eller hur?

Det jag ville visa är att man faktiskt kan mäta upp en bils ljudkarakteristik och sen anpassa en anläggning efter den för att få det att låta bättre. Sen att det finns folk som spelar så högt att plåten bucklar sig och ingenting stämmer tror jag inte att BMW, Rolls Royce och de andra som köper Diracs tjänster bryr sig så mycket om.

allt under 140db e ringsignal..wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ExtraKim Team dBAkuten!
22 september 2011 · 3 263 Inlägg

Du påstod att ett extra element var lika med en ökning med 3dB, det jag påstår är att detta inte stämmer p.g.a att du har så många fler faktorer att räkna in förutom den ökade konarean.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
P1200VB
22 september 2011 · 51 Inlägg

ExtraKim skrev:
Du påstod att ett extra element var lika med en ökning med 3dB, det jag påstår är att detta inte stämmer p.g.a att du har så många fler faktorer att räkna in förutom den ökade konarean.

Jag skrev att du får 3dB högre ljudtryck med 2 st högtalare du matar med 50w st jämfört med en högtalare du matar med 100w och att det förutsätter att högtalarna ligger perfekt i fas och det är i praktiken omöjligt att uppnå till 100% men att det helt klart blir en skillnad. Det är bara att bläddra tillbaka bland inläggen.

Vill du sen få ytterligare 3dB högre ljudtryck med samma totaleffekt så måste du ha 4 högtalare i stället för 2 men då börjar vi troligen få problem med att högtalarna inte ligger i fas längre och släcker ut varandra.

Volvo Amazon "P1200VB" (1958)
ExtraKim Team dBAkuten!
22 september 2011 · 3 263 Inlägg

Ett praktiskt test kommer förr eller senare av antingen mig eller Örjan så får vi se hur stor skillnaden är i praktiken.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang