P1200VB
22 september 2011
· 51 Inlägg
M_icke_ skrev:
P1200VB skrev:
evilaudio skrev:
ja tror inte... hållit på med bilstereo sen 1996 å har hyffsad koll.
Oavsett om du anser dig ha hyfsad koll så är det fortfarande fysikens lagar som gäller
Det är skämmande hur otroligt envis du är!
I en bil så påverkas allting av fler faktorer än vad man kan räkna med. Ljudet studsar i en liten kupé mot ytor som dessutom rör sig. Har du fler högtalare så är risken stor att dom istället för att hjälpa varandra, helt enkelt motverkar varandra.
Detta trotsar inte fysikens lagar på något sätt men jag eftersom det är så pass många faktorer som spelar in så kan du inte utnyttja dig av en enkel fysisk lag.
Att sitta o envisas med en enkel teori när det sitter folk som har många års praktisk erfarenhet av detta är bara dumt..
Om du hade läst vad jag skrivit så hade du sett att jag skrev att det gäller då högtalarna ligger perfekt i fas vilket de inte gör om inte spelar från exakt samma punkt i rummet. Och visst, har man en väldans massa högtalare som är utspridda på olika håll så kommer de naturligtvis motverka varandra just pga detta och så småningom kommer man ju till en gräns där fler högtalare innebär sämre ljudtryck med samma totaleffekt. Men normalt sett, om du exempelvis har en högtalare och skaffar en exakt likadan och delar på effekten till dessa så kommer det spela högre, det är inte så mycket att diskutera.
ExtraKim skrev:
Men frekvensgången kommer INTE vara den samma vid 120dB som vid 150dB. Ska man nå 150dB (över ett bredare frekvensomfång) så krävs ofta stora lådor som i sin tur kommer påverka mätningarna...
Det jag försöker säga är att du kan inte mäta/räkna fram hur bilen kommer att uppföra sig.
Det räcker normalt att göra mätningarna vid en volym så länge man håller sig inom alla högtalares linjära område där de inte distar för mycket. Sen så kan man ju fråga sig vad det skulle ha för syfte när man tävlar i ljudtryck, där är det ju knappast en jämn frekvenskurva man är ute efter eller hur?
Det jag ville visa är att man faktiskt kan mäta upp en bils ljudkarakteristik och sen anpassa en anläggning efter den för att få det att låta bättre. Sen att det finns folk som spelar så högt att plåten bucklar sig och ingenting stämmer tror jag inte att BMW, Rolls Royce och de andra som köper Diracs tjänster bryr sig så mycket om.