Import England

Scarman
22 september 2011 · 144 Inlägg

hejsan!
har fått upp ögonen för det här med att åka över till UK och köpa bil i detta fall en Nissan Skyline r33. Har läst på massa olika forum och har börjat förstå hur det går till men det är några frågor som jag inte kan hitta svar på bland annat:

1- Vilka papper är ett måste att ha med hem förutom V5C Dokumentet och ett kvitto?

2- När man är i england och ska fylla i den delen för export (den lila) skriver man sitt eget namn på den eller vad fyller man i på den?

3- Ägarbytes delen, behöver man fylla i den eller sköts ägarbytet automatiskt när export-delen i england har gått igenom hos DVLA?

4- Om man ska köra hem bilen och tecknar en såndär 30 dagars försäkring hur blir det om bilen inte står på mig då (om engelsk polis stoppar en)?

Tacksam för svar smile

de finns bara två hastigheter, "snabbt" och "va fan va de"
Saab 9-5 Aero "Glaciär på hjul" (2004)
Xal3 Bilplåtslagare
22 september 2011 · 160 Inlägg

körde hem en bil förra helgen och gjorde som såhär efter diverse tips:

1. det räcker med de papprena, se dock till att det står med allt på kvittot. (chassinummer, regnummer, datum och bådas namn) osäker på om allt måste vara med, men kanske lika bra?

2 och 3. fyllde inte i ett skit, utan se till att ha hela v5 dokumentet orört, alltså båda "halvorna" som sitter ihop. sen när du skickar in denna till transportstyrelsen för ursprungskontroll så löser dom detta. (så fick jag det förklarat)

4. vi blev stannade i tullen ut ur england mot frankrike, då var det lite frågor och så, men kan man bara visa upp ett giltigt kvitto och alla dokument så var det grönt ljus. ska inte vara några problem med polisen heller.
se dock gärna till att ha med dig ditt försäkringsbevis om möjligt.

hoppas jag var något till hjälp. Dock har jag enbart gjort detta på tips och råd från andra som gjort samma sak, så kan ha fel smile

ett tips! om du ska köra bilen hem genom frankrike, belgien osv, ta vägen via nurbergring (stavning?) lätt värt omvägen smile

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu
Nissan s14a (1998)
Scarman
22 september 2011 · 144 Inlägg

Xal3 skrev:
körde hem en bil förra helgen och gjorde som såhär efter diverse tips:

1. det räcker med de papprena, se dock till att det står med allt på kvittot. (chassinummer, regnummer, datum och bådas namn) osäker på om allt måste vara med, men kanske lika bra?

2 och 3. fyllde inte i ett skit, utan se till att ha hela v5 dokumentet orört, alltså båda "halvorna" som sitter ihop. sen när du skickar in denna till transportstyrelsen för ursprungskontroll så löser dom detta. (så fick jag det förklarat)

4. vi blev stannade i tullen ut ur england mot frankrike, då var det lite frågor och så, men kan man bara visa upp ett giltigt kvitto och alla dokument så var det grönt ljus. ska inte vara några problem med polisen heller.
se dock gärna till att ha med dig ditt försäkringsbevis om möjligt.

hoppas jag var något till hjälp. Dock har jag enbart gjort detta på tips och råd från andra som gjort samma sak, så kan ha fel smile

ett tips! om du ska köra bilen hem genom frankrike, belgien osv, ta vägen via nurbergring (stavning?) lätt värt omvägen smile

Okej verkar ju inte så omständigt. Så man ska alltså INTE fylla i export delen ens? smile

de finns bara två hastigheter, "snabbt" och "va fan va de"
Saab 9-5 Aero "Glaciär på hjul" (2004)
sir_daniel www.kudoz.se
22 september 2011 · 3 802 Inlägg

samt att se till att du tecknar en försäkring på chassienumret, dock så gäller den ej i england, eller snarare engelsmännen godkänner inte försäkring på chassienummer...

Scarman
22 september 2011 · 144 Inlägg

sir_daniel skrev:
samt att se till att du tecknar en försäkring på chassienumret, dock så gäller den ej i england, eller snarare engelsmännen godkänner inte försäkring på chassienummer...

Det var mer än vad jag visste. Hur bär man sig åt då med försäkringar den biten i england som man måste åka?

de finns bara två hastigheter, "snabbt" och "va fan va de"
Saab 9-5 Aero "Glaciär på hjul" (2004)
Xal3 Bilplåtslagare
22 september 2011 · 160 Inlägg

Scarman skrev:

sir_daniel skrev:
samt att se till att du tecknar en försäkring på chassienumret, dock så gäller den ej i england, eller snarare engelsmännen godkänner inte försäkring på chassienummer...

Det var mer än vad jag visste. Hur bär man sig åt då med försäkringar den biten i england som man måste åka?

kör och hoppas på att förra ägarens försäkring gäller? vet faktiskt inte, tror det mest är hålla tummarna och göra vad man kan för att inte bli stoppad smile

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu
Nissan s14a (1998)
sir_daniel www.kudoz.se
22 september 2011 · 3 802 Inlägg

precis, han man köper av står på försäkringen till färjan/tunneln eller hoppas på det bästa (även om polisen ibland gör raider vid överfarterna o kolla just detta, ganska höga böter...)

Scarman
22 september 2011 · 144 Inlägg

Okej så man kan åka på ägarens ( i england) försäkring till färja om bilen är skattad och påstalld? Det vore ju lättast så :-)

de finns bara två hastigheter, "snabbt" och "va fan va de"
Saab 9-5 Aero "Glaciär på hjul" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang