Avställning, några funderingar

Haas
22 september 2011 · 385 Inlägg

Vet att man helst ska byta olja innan den ställs in, men den jag har i nu kommer knappt ha rullat 400mil så känns lite surt att byta igen.
Vad tror ni, är det overkill att byta?

Sen det här med full tank, blir det verkligen så mycket kondens? Bilen kommer aldrig att utsättas för frost.

sleepyoh
22 september 2011 · 1 319 Inlägg

Byta olja kan du väll göra när du ska börja köra igen?`Full tank är väll bättre än halv men jag vet ingen som haft problem efter att ha stått med lite bensin i under lång tid. knappast så att du får flera liter vatten i tanken liksom..

_----------'
DJ_V8_BMW
22 september 2011 · 210 Inlägg

Jag byter alltid olja på våren på mina vinterförvarade bilar som alltid står kallt, har nästan aldrig någon bensin kvar i tanken utan problem. Byter alltid olja på våren då ev kondens som oljan utsätts för under vintern följer med den gamla oljan ut.


///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Haas
22 september 2011 · 385 Inlägg

Skönt att höra att ni inte haft några efterföljder för att man inte bytt olja eller fyllt tanken helt. Blir nog att låta oljan va kvar i under vintern.

Sen är ju frågan om man ska starta den någongång eller om man ska låta bli det helt?

Vita_Vargen
22 september 2011 · 1 281 Inlägg

Undra lite samma sak, har precis haft bilen inne på service och fått ny olja men ska ställa av den om 1 månad och den kommer enbart rulla ca 50 mil tills dess... Känns ju lite surt att byta olja efter 50 mil när man pröjsat 500 kr för den smile

sleepyoh
22 september 2011 · 1 319 Inlägg

Aldrig hört talas om att något bytt oljan innan man ställer av och ställer in, varför skulle man göra det?

Kommer bilen stå ute eller inne? Att starta i minusgrader ger ju ett otroligt slitage, och om du skulle köra bilen lite halvvarm på tomgång och sen stänga av, där om något får du ju kondens/vatten i oljan.

_----------'
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
22 september 2011 · 2 405 Inlägg

byt oljan efter istället innan du tar ut den om du har kondens efter förvaringen. Ju mer soppa du har i tanken desto mindre kondens så du behöver inte tömma den och de är väldigt lite som blir när den står i vårt garage med värmen smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Haas
22 september 2011 · 385 Inlägg

Tack för svaret! smile
Har tidigare bara haft bilar avställda i kalla utrymmen som ofta ändrade temperaturer, då kanske det är lite annorlunda än i vårt fina krypin smile

Senast redigerat av Haas (22 september 2011)

DJ_V8_BMW
22 september 2011 · 210 Inlägg

Haas skrev:
Skönt att höra att ni inte haft några efterföljder för att man inte bytt olja eller fyllt tanken helt. Blir nog att låta oljan va kvar i under vintern.

Sen är ju frågan om man ska starta den någongång eller om man ska låta bli det helt?

Inte fel att starta den någon gång under perioden om den står varmt. Få upp olja till tryckarna är inte fel om det är bmwn som ska ställas in!? Vissa motorer kan få problem vid uppstart om dom står länge då det kan ta tid att få upp olja till tryckarna och bilen blir lite svårstartad eller gå orent ett tag.



///DJ

Senast redigerat av DJ_V8_BMW (22 september 2011)

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
OnlineEvil
27 september 2012 · 146 Inlägg

Undrar lite hur jag ska gå till väga nu när golfen ställs av under vintern. Mest Klimat/Acn jag tänkte på. Hört att om den står för länge kan packning börja läcka osv och acn tar stryk borde jag starta upp bilen 1gång i mån låta stå på tomgång och köra full kyla på acn och stänga av när motorn gått varm  ? bilen står i garage 20+

mvh

Senast redigerat av OnlineEvil (27 september 2012)

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
27 september 2012 · 2 405 Inlägg

Anledningen till att acn börjar läcka är för att oljan du har i ac'n inte går runt och smörjer alla oringar du har som packningar. Får dom inte smörjning torkar dom och tätar sämre.
Det rekomenderas att man servar acn en gång om året (bästa tid är våren då) men detta är absolut inte nödvändigt. Skall du va hundra på allt så bör du gå ner i garaget någon gång ibland och starta den och låta acn stå på i någon minut.

Passa på att drömma om sommaren smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
baltis
27 september 2012 · 1 948 Inlägg

Dom flesta motorerna mår bra utav att få ny olja en gång om året, men det har då ingen betydelse om du byter den innan du ställer av den eller efter.... eller 3 månader efter att du tagit fram den på våren.

Att hålla på att starta bilen under vintern är bara ren idioti, tjänar ingenting till. Sliter bara mer än vad det skulle hjälpa.




Här har du en bra guide på hur du vinterförvarar en bil (välbeprövad).

Tvätta bilen ordentligt, in och utvändigt (se till att det inte finns några som helst matrester kvar i bilen).
Kontroller glykolen (om den ska stå kallt).
Öka ringtrycket med typ 1kg, slipper du ovala däck första milen på våren.
Tanka upp den (alltid skönt att slippa åka och köpa 1000kr det första man gör på våren big_smile ).
Ställ eventuellt in en "torrboll" i bilen om den kommer stå fuktigt.
Montera en underhållsladdare på batteriet, pengarna en sån kostar är insparade ganska fort big_smile

När våren sen kommer gör du på följande sätt.

Ta av udnerhållsladdaren.
Ta ur torrbollen.
Öppna motorhuven och glo... du kommer nu undra varför du gör detta då det inte finns något att glo på.
Ställ dig på knä och kika så att det inte runnit ut olja... du kommer nu undra varför du gör detta...
Starta bilen och låt den gå på tomgång medans du en än gång ställer dig på knä och spanar efter något läkage.
Sänk ringtrycket
NJUT AV VÅREN!

JaggaChafen Tesla Senior Technician
27 september 2012 · 2 307 Inlägg

baltis skrev:
Dom flesta motorerna mår bra utav att få ny olja en gång om året, men det har då ingen betydelse om du byter den innan du ställer av den eller efter.... eller 3 månader efter att du tagit fram den på våren.

Att hålla på att starta bilen under vintern är bara ren idioti, tjänar ingenting till. Sliter bara mer än vad det skulle hjälpa.




Här har du en bra guide på hur du vinterförvarar en bil (välbeprövad).

Tvätta bilen ordentligt, in och utvändigt (se till att det inte finns några som helst matrester kvar i bilen).
Kontroller glykolen (om den ska stå kallt).
Öka ringtrycket med typ 1kg, slipper du ovala däck första milen på våren.
Tanka upp den (alltid skönt att slippa åka och köpa 1000kr det första man gör på våren big_smile ).
Ställ eventuellt in en "torrboll" i bilen om den kommer stå fuktigt.
Montera en underhållsladdare på batteriet, pengarna en sån kostar är insparade ganska fort big_smile

När våren sen kommer gör du på följande sätt.

Ta av udnerhållsladdaren.
Ta ur torrbollen.
Öppna motorhuven och glo... du kommer nu undra varför du gör detta då det inte finns något att glo på.
Ställ dig på knä och kika så att det inte runnit ut olja... du kommer nu undra varför du gör detta...
Starta bilen och låt den gå på tomgång medans du en än gång ställer dig på knä och spanar efter något läkage.
Sänk ringtrycket
NJUT AV VÅREN!

Känns precis som jag gör varje år smile Förutom att nån jävel alltid har ryckt ur laddaren..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
IX ____________________________________
27 september 2012 · 1 340 Inlägg

Brukar alltid ha fulltank när jag ställer av bilen övervintern, mycket roligare att slippa behöva köpa bensin det första man gör smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang