KÖPRÅD: Volkswagen Passat 2.0 TDI Sport

Nybakk_240 DREAMTEAM
23 september 2011 · 248 Inlägg

Tjena, letar ny bruksbil och det ska vara en kombi.
Blivit sugen på en Passat diesel 2008 - 2009 års modell

Kraven jag har är att det ska vara en sport så man inte sitter i ett par tråkiga stolar.
AUX ingång är ju riktigt fint att ha också.
Letar i första hand efter en 140hk - kan ju montera KCR för att få 170hk.

Har hört att det finns problem med 2.0 170hk? vevaxlar som gått av? (!!) sant eller inte?

*Spelar det stor roll hur långt den har gått?
*Problemfria chassin?
*kamremsbyte, intervall?

någon som ägt eller äger en som vill ge mig lite kött på benen innan man ger sig ut och letar upp en pärla.

Tack på förhand!

Senast redigerat av Nybakk_240 (23 september 2011)

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
snudis
23 september 2011 · 8 Inlägg

Passat 2.0 TDI Highline, grejjer det.

Strul med elektrisk handbroms ifa... Prata med Cristian Holt han har lite koll på felen, snacka me han förut om dem där...

Nybakk_240 DREAMTEAM
27 september 2011 · 248 Inlägg

Tack för det Nisse smile ska snacka med holt då.
Har hittat en passat 2.0 TDI som har gått som firmabil i tyskland.
Nuvarande ägare jobbar med bilarna och har tillgång till goliath programet så han har kollat bilens historik och alla servicar är utförda, inget fusk med antal mil osv... kan länka till annonsen. lika bra tongue

http://www.blocket.se/alvsborg/VW_Passa … =7&w=2
Vad tros & tänks det om denna? Borde man bli skrämd av att den rullat 19500mil?

Senast redigerat av Nybakk_240 (27 september 2011)

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
X-Trail Göteborgare
27 september 2011 · 51 Inlägg

Firmabil=Man bryr sig inte hur man kör
Tyskland=Fri fart på autobahn

Firmabil + Tyskland= Man bryr sig inte hur fort man kör på autobahn

Alla heter Glenn i Göteborg....
http://www.garaget.org/?car=399839
Toyota MR2 "Roadster" (2000)
snudis
29 september 2011 · 8 Inlägg

Som sagt Autobahn (betongskarvarna) är juh en liten nackdel kanske?
19500 mil, moroten tuffar nog allt på ett tag till, men resten da? Stötämpare, bussningar, bromsskivor, kulleder, hjullager... You name it! Ne en bil som rullat max 10000mil! tongue Helst 0!!! big_smile
Fan min e juh slut redan, har gått 5200 tongue

peegee Forummoderator
29 september 2011 · 2 924 Inlägg

Klart det spelar roll hur långt en bil gått men sen får man ju utgå hur mycket man själv kör och hur länge man ska ha bilen utifrån amorteringstid etc.

Det där med kamaxlar som går av lät ju lite skumt men är det inte samma kamaxlar på 140 och 170hk motorn?

Sport, menar du GT sport då? I så fall finns väl de bara i 170hk?

KCR-box är bara dynga, så hoppa över det.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Rquired Allmänt envis
29 september 2011 · 12 512 Inlägg

Har haft två stycken TDI170 DSG varav en med 4motion efter varann i jobbet och kan rekommendera modellen, väldigt trevlig. Bägge bilarna hade aldrig några problem med drivlinan trots att en del upplevt problem med DSG, den första (Första årsmodellen) hade rullat drygt 14.000mil när den såldes och den nuvarande (2010) ligger väl runt 5000. Bägge har också körts hårt, en del gasglatt folk som inte bryr sig om firmabilen enligt ovan tyvärr. Varvstopp ut från parkeringen på morgonen (Iskall motor...) har jag sett mer än en gång tyvärr.

Har däremot upplevt en hel del irriterande småfel på modellen, där en handbroms som vägrar gå i eller värre helt vägrar att släppa hör till de mer utmärkande. Jag struntade med tiden helt i att använda denna, jag ville inte riskera att bli ståendes. Men jag tror inte detta är något specifikt för Passat, jag har upplevt liknande saker på bilar av de flesta märken och tror det hör ihop med mängden teknik i moderna bilar.

Så gillar du Passat så slå till, jag tror inte chiptrim är något bra i längden utan försök hitta en 170 som räcker väl. Överväg även att köra en fyrhjulsdriven eftersom den starka dieseln gör framvagnen väldigt orolig, det rycker lite i ratten men framför allt så spinner den väldigt enkelt. När vi bytte till den fyrhjulsdrivna Passaten upplevde jag den mycket mer harmonisk men visst dricker den lite till.

Kvalitén tror jag inte du behöver oroa dig över, vid 14.000mil kändes i alla fall ovanstående bil fortfarande fräsch. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nybakk_240 DREAMTEAM
5 oktober 2011 · 248 Inlägg

Tack för lite härliga svar! Bra info från din sida "Rquired". Jag har dock bestämt mig för att vänta ett tag till. Golfen får duga tills man hittat jobb i hemlandet igen. Får kika på större bil då istället smile Får ta mig tid och provköra lite olika under tiden då big_smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang