Seg bmw 730 D 03:a

Saelent
23 september 2011 · 3 Inlägg

Hej, har en bmw 730 diesel 03:a (ca: 23k mil) som införskaffades för cirka ett halvår sen. för cirka 3 månader sen så började den gå slött över 2500 varv, ryker lite extra, och upplever att bränslekonsumtionen gått upp 0,5l/m (0,88). En lampa tändes strax efter med som mekanikerna inte kan förklara, dom släcker den och efter några mil tänds den igen. Lampan ser ut i mina ögon att likna nån pump eller förgasare, gul och det står "emission limit!"
Har haft inne den ca 16 timmar på dyr värkstad utan att den har blivit fixad. turbon pumpen och motorn ger rätt värden på deras dator. spridarna och och väldigt mycket annat är med kollat. det sista nu så såg dom att grenröret har nog förmodligen en spricka i sig. Dom är tveksamma ifall det verkligen kan åtgärda problemet, men dom har ä ändå lämnat ett pris på 11-13k för det jobbet.
Vad tror ni, kommer det åtgärda problemet eller har ni några andra förslag på åtgärder.
Tack på förhand!

Saelent
23 september 2011 · 3 Inlägg

Uppdaterar efter läsning i forumet, det är tydligen den berömda lambdasondslampan som jag beskriver. fast det säger varken mig eller min mekaniker nånting.

Senast redigerat av Saelent (23 september 2011)

DJ_V8_BMW
23 september 2011 · 210 Inlägg

Om värdet är ok på turbon / laddtrycket så tror jag inte att en spricka i grenröret påverkar motorgången om den inte är allt för stor.
M57 motorn som du har tror jag saknar lambdasonder så grenrörs problemet kan inte påverka någon givare och lite extra syre vid EGR reglering har ingen betydelse alls för förbränningen.

Det som brukar ställa till det för moderna dieselmotorer är luftmassemätaren som har en viktig roll för regleringen av bränslet. Många gånger ser det ut som om värden i från LMM är korrekta men dom är helt utanför tolerans i verkligheten, det gör att styrenheten tolkar fel och ger då också fel förutsättningar och motorn kan tex bli slö, med inga felkoder som följd.   

Kärvande EGR ventiler brukar också vara en problem för dieslarna (kanske inte är jätte vanligt på bmw). Fastnar EGRen i öppet läge så kan laddtryck krypa ut i grenrör eller avgaser in i insug vid felaktig tidpunkt beroende på mottrycket mellan avgaser och laddtryck, det blir inte så bra alltså.

Nu kan det vara mycket troligt att din verkstad redan har kollat detta men det är dom punkterna jag alltid kollar först om jag saknar felkoder och parameter värdena är ok.

Du vet inte vad felkoden visade som mekanikern hade läst ut när lampan tände sig?


Lycka till!



///DJ

Senast redigerat av DJ_V8_BMW (24 september 2011)

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Saelent
23 september 2011 · 3 Inlägg

Tack för tipsen, lite att fundera över. luftmasemätaren är ersatt med en ny, men egr ventilen vet jag inte om dom har kollat upp. kommer inte ihåg vad felkoden var, får kolla upp det på måndag.

Kavli Motborgare
24 september 2011 · 1 099 Inlägg

Saelent skrev:
Tack för tipsen, lite att fundera över. luftmasemätaren är ersatt med en ny, men egr ventilen vet jag inte om dom har kollat upp. kommer inte ihåg vad felkoden var, får kolla upp det på måndag.

Har du kollat att det inte är något så enkelt som att det är luftfilteret som är igensatt?
Är det skillnad på spoolup mellan belastad och obelastad motor?

Hur låter den på tomgång? Går den rent på alla cylindrar?
Drar den olja? Är det övertryck i vevhuset?

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang