Tips på bil för en 19 åring.

Andromeda Rumpmas
2 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

19 år och de bilarna? När jag som 28-åring kollar på vad det kostar att försäkra en BMW 330 blir jag lite nyfiken på hur du med "Svensson-ekonomi" tycker att försäkringen blir rimlig? För du är medveten om att du lär få betala ett par tusen i månaden för att ha bilen helförsäkrad?

Tänker du dra upp premierna för medelålders genom att ställa bilen på en förälder bör du vara medveten om att den sortens bil börjar försäkringsbolaget utreda om sonen smäller med "förälderns" bil. Klantar du dig det minsta då riskerar du att bli åtalad för försäkringsbedrägeri och bli utan ersättning.

Det var inte min mening att komma in här och gnälla bort allt det roliga för dig, men ingen annan hade ju nämnt det än. Det är kul när man börjar jobba och tjäna pengar, och märker att man har råd med en rolig bil. Men att äga en bil är så mycket annat än bara inköpspris och bensin, och försäkring är en del av det tråkiga. Personligen anser jag att man inte ska köpa sig en bil man inte tycker det är värt att försäkra lagligt, dvs i sitt eget namn.

Har du "Svensson-ekonomi" har du råd att både köpa en sådan bil och försäkra den, det är inte det jag menar, men det är ju en sak att ha råd med något och en annan att tycka att det är värt det.

Senast redigerat av Andromeda (2 oktober 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Forzzell
2 oktober 2011 · 57 Inlägg

Tjena igen!

Jag tackar alla för fina tips och råd och jag är medveten om att ekonomin kanske jag skulle tagit med, ber om ursäkt för detta.

Budgeten skulle väl ligga på en max 200 000, men jag är för tillfället inte inne på att köpa bil just imorgon.

Det var bara roligt att för höra synpunkter från experterna så att säga, så man kan vidga vyerna från folk som har erfarenhet.

Jag är ledsen om jag tog upp er tid, men tackar återigen för fina tips!

Ta väl hand om er själva i trafiken och era bilar!

Vänligen
Putte

You'll Never Walk Alone
HalfShell
2 oktober 2011 · 162 Inlägg

Året runt bil för 200k; BMW M5, BMW M3, Audi RS6, Evo, Wrx Sti...

Det är dem jag har ögat på för tillfället ;p

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Forzzell
3 oktober 2011 · 57 Inlägg

Hehe nice, sounds aweeezzooomee!! big_smile

Lycka till!

Vänligen
Putte

You'll Never Walk Alone
henke_99 Offroad Racing
3 oktober 2011 · 3 122 Inlägg

En v8 är ju alltid en v8, ju större cylindevolym desto bättre vad gäller både ljud o effekt... (nothing beats cubic inches) Men det är ju bara min åsikt wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
werik
3 oktober 2011 · 144 Inlägg

^

Köp en v8 medans det fortfarande går att finansiera åkandet. Du kommer inte att ångra dig, om några år lär det bli en omöjlighet med tanke på hur bensinpriset stiger. En v8 är relativt unik i karaktären, jag ångrar mig inte en sekund att jag köpte min bil.

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Forzzell
3 oktober 2011 · 57 Inlägg

Håller sannerligen med!!

V8 har alltid varit en dröm att få äga men regeringens dumma "dröm" är att fasa ut de fossila bränslena till år 2030. Visserligen är jag själv 38 år då, men man får ju innerligen hoppas att detta inte går igenom! smile

Kommer nog bli inbördeskrig mellan bilentusiaster och miljövänner wink

Drömmen är ju Camaro SS 6.2 L V8 2010, men den firren kostar över 200 hmm.

Eller varför inte en Dodge Challenger R/T?

Så werik och henke_99 har helt rätt smile V8 och inget annat!

You'll Never Walk Alone
Nybergrobin
3 oktober 2011 · 2 385 Inlägg

Håller med ovanstående talare ang v8 smile   Köp!

Castel Mustangfrälst
15 oktober 2011 · 199 Inlägg

Köp en Musse. Bra bil, rellativt billig att äga och bra priser om något händer.
Försäkring på dig skulle jag gissa ligger på drygt 2400kr/mån. (för en 2005+)

Du har ju även de lite äldre modellerna som är helt schyssta oxå! Tycker jag.
Och det finns mängder med billiga prylar att köpa från USA!

// Danne

Senast redigerat av Castel (15 oktober 2011)

Classic Mustang Club Sweden - För alla årsmodeller utav Mustang och Shelby
Classic Mustang Club Sweden @ Facebook
Alden_88
15 oktober 2011 · 84 Inlägg

Beror väl också på vad för sorts drift du vill ha på bilen? Framhjuls? Bakhjulsdrift? Fyrhjulsdrift?

BMW I3s "Stormtrooper" (2019)
HalfShell
22 oktober 2011 · 162 Inlägg
How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
23 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

HalfShell skrev:
http://www.blocket.se/pitea/Chevrolet_Corvette_c4_Turbo_785rwhp_1137rwnm_36752845.htm?ca=23_3&w=3

Asbra förstabil !

Ååååh, MUMS!
Där har du en snabb bil med bra kurvtagning!

Kan säga såhär, jänkebilar är väldigt billiga i försäkring jäntemot vad du har.
T.ex min Mark Viii som har på pappret nästan 300hk betalar jag knappt 5000 helår i halvförsäkring (står på min far då) medans jag betalar över 2500:- helår trafik på min Saab 9000. Som är reggad på 130hk eller något sådant.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang