2854
Sök

Besiktiga med styrdator i bilen?

BornStreetracer
197 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hallå!

Har försökt få igenom min skyline på bilprovningen 2ggr nu utan vidare resultat...

GRÄNSVÄRDEN INOM PARANTES!

fick första gången:

CO: 0,1(0,5)
CO2500: 1,7(0,3)
HC:57(100)
LAMBDA:0,98(0,97-1,03)

så CO2500 värdet var lite för högt...

körde hem, bytte till en ny katalysator i hopp om att det skulle hjälpa...

påvägen till bilprovningen igen så dyngade jag i 1,5L E85 till kanske 10L bensin i tanken och då blev värdena skyhöga...

andra gången:

CO:2,5(0,5)
CO2500:4,4(0,3)
HC:200(100)
LAMBDA:0,93(0,97-1,03)

Fuck.. körde slut den soppan som var i och tankade i rent bensin.. testade i avgasmätaren på jobbet. och fick ungefär samma värden som första gången.

och då till min fråga!!


FÅR jag koppla in den handburna jobb datorn i mitt "OBD" uttag och ändra bränslemängd och tändning så jag får bra värden i avgaserna? grejjen är att den måste vara inkopplad för att mina juisteringar skall vara aktiva..

MVH//Alex
Senast redigerat av Persson_307 (5 oktober 2011)


Bilhora
51 Inlägg
5 oktober 2011
#2
bara dom inte ser det wink Alternativet är att byta till orginal styrbox utan chip wink

Mikael W

297 Inlägg
5 oktober 2011
#3
jag löste alla mina avgasvärden med koncentrerad spolarvätska smile avgaserna blev kliniskt rena .
jag hade från början problem med både CO och HC .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
5 oktober 2011
#4
Precis, göm skiten så dom inte ser att den är inkopplad. Förmodar att du har kammar med mycket overlap, så se till att backa tändningen tio grader och höj tomgången så ska du se att du kommer igenom utan problem. smile Skitnajs att du har avgasmätare på jobbet, bara testa sig fram då! smile


2 624 Inlägg
5 oktober 2011
#5
omegaman1 skrev:
jag löste alla mina avgasvärden med koncentrerad spolarvätska smile avgaserna blev kliniskt rena .
jag hade från början problem med både CO och HC .

vilket jävla hemmameck lol


297 Inlägg
5 oktober 2011
#6
martinn skrev:
omegaman1 skrev:
jag löste alla mina avgasvärden med koncentrerad spolarvätska smile avgaserna blev kliniskt rena .
jag hade från början problem med både CO och HC .

vilket jävla hemmameck lol

precis som k-sprit o etanol varianten . men det funkar .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

2 624 Inlägg
5 oktober 2011
#7
omegaman1 skrev:
martinn skrev:
omegaman1 skrev:
jag löste alla mina avgasvärden med koncentrerad spolarvätska smile avgaserna blev kliniskt rena .
jag hade från början problem med både CO och HC .

vilket jävla hemmameck lol

precis som k-sprit o etanol varianten . men det funkar .

varför försöka lura besiktningen hela tiden? varför inte laga bilen så den går genom på vanlig väg? wink

går en orginalmotor som den ska och allt e bra så får man inte skyhöga värden.. tongue
Senast redigerat av martinn (5 oktober 2011)


297 Inlägg
5 oktober 2011
#8
njaa , gammal audi som jag hade som vinterbil . över 43tusen mil på mätaren , en sån lägger man inte alltför mycket pengar på .
Senast redigerat av omegaman1 (5 oktober 2011)

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

2 624 Inlägg
5 oktober 2011
#9
Okej.. det förklarar saken wink


BornStreetracer
197 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#10
martinn skrev:
omegaman1 skrev:
martinn skrev:

vilket jävla hemmameck lol

precis som k-sprit o etanol varianten . men det funkar .

varför försöka lura besiktningen hela tiden? varför inte laga bilen så den går genom på vanlig väg? wink

går en orginalmotor som den ska och allt e bra så får man inte skyhöga värden.. tongue

grejjen är att den går bra och har bra värden med ORGINAL chip, Nismo chippet gör att det blir lite höga värden.. är inte vem som hällst som har ett R32 GTR chip liggandes tyvär hmm

och nej jag har inte orginal chippet i min ägo längre..



Sök