Skakningar i saab 9-3 2.0t -99? hjälp snälla!

masterr lastbilsmekaniker
6 oktober 2011 · 67 Inlägg

hej!  jag köpte en saab 9-3 2.0t -99 för nån vecka sen och det är så att det finnt några skakningar i hela bilen. skakningarna kommer vid gaspådrag runt 80 mest. kör man snabbare eller saktare är det knappt märkbart. har pratat lite med lite olika personer och fått svar att det är den inre drivknuten. så hissade upp bilen och ryckte lite i drivaxlarna och kände ett glapp i den vänstra inre. så släppte lite på damasken för att kolla glappet lite nogare. men det är inget glapp mellan tripoden och medbringaren utan det verkar som att hela midringaren glappar! någon som vet vad de kan vara? och om det är någon fara att köra med tills jag fått tag i delar och har tid att laga det?

tack på förhand!

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
J_Erixzzon
6 oktober 2011 · 1 270 Inlägg

Min är precis likadan, skakar mellan 80-90. I andra hastigheter märker man det inte, fast i min vart det så när jag satte på mina 18" fälgar smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
masterr lastbilsmekaniker
6 oktober 2011 · 67 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
Min är precis likadan, skakar mellan 80-90. I andra hastigheter märker man det inte, fast i min vart det så när jag satte på mina 18" fälgar smile

okej:P min har dock bara 16" fälgar xD

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
J_Erixzzon
6 oktober 2011 · 1 270 Inlägg

masterr skrev:

J_Erixzzon skrev:
Min är precis likadan, skakar mellan 80-90. I andra hastigheter märker man det inte, fast i min vart det så när jag satte på mina 18" fälgar smile

okej:P min har dock bara 16" fälgar xD

Du kanske ska prova att balansera dom och se om det blir bättre eller bara prova med några andra fälgar?

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
masterr lastbilsmekaniker
6 oktober 2011 · 67 Inlägg

J_Erixzzon skrev:

masterr skrev:

J_Erixzzon skrev:
Min är precis likadan, skakar mellan 80-90. I andra hastigheter märker man det inte, fast i min vart det så när jag satte på mina 18" fälgar smile

okej:P min har dock bara 16" fälgar xD

Du kanske ska prova att balansera dom och se om det blir bättre eller bara prova med några andra fälgar?

men då borde det ju inte sluta skaka när jag släpper gasen väl? och jag känner ett glapp i drivaxlen men det verkar vara nått längre in än knuten :S

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
Toppi
6 oktober 2011 · 8 Inlägg

Ska inte vara ngn fara att köra med det tills du fått tag på delar. Beror väll lite på hur allvarliga skaningarna är just nu.  Klassiskt fel. Bara byta hela rubbet på den sidan som problemet har uppstått. 

Mvh

masterr lastbilsmekaniker
6 oktober 2011 · 67 Inlägg

Toppi skrev:
Ska inte vara ngn fara att köra med det tills du fått tag på delar. Beror väll lite på hur allvarliga skaningarna är just nu.  Klassiskt fel. Bara byta hela rubbet på den sidan som problemet har uppstått. 

Mvh

blir byte bägge, den ena hade klarat ett tag till men lika bra att ta bägge

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
releese
6 oktober 2011 · 2 Inlägg

dra åt hjulbultarna!

micke-opel
7 oktober 2011 · 562 Inlägg

Börja med ovanstående.. balansera hjul och rengör mellan nav och fälg..

Annars kan det vara bussningen till vä drivaxel som glappar för mycket, det ska vara en aning glapp där, men blir det för mycket så kan vibrationer uppstå under acceleration. Bussningen sitter i växellådan (diffen).

Alltså inte i själva knuten (tripoden) som jag har förstått att du har kollat upp.

Senast redigerat av micke-opel (7 oktober 2011)

9-5 Aero Sedan -05
Janneutanb
7 oktober 2011 · 7 272 Inlägg

Är bilen sänkt?
I vissa fall räcker det med att montera distanser under bakre motorkudde för att få tillbaka samma vinkel på drivaxlarna som det var innan sänkningen.

maarden
7 oktober 2011 · 10 Inlägg

Låter som att micke-opel har en bra lösning. Ska finnas en bra guide hur du byter denna styrhylsa/bussning. Den guiden använde jag mig av när jag bytte på min 900S -95. Ska se om jag kan hitta den.

masterr lastbilsmekaniker
7 oktober 2011 · 67 Inlägg

micke-opel skrev:
Börja med ovanstående.. balansera hjul och rengör mellan nav och fälg..

Annars kan det vara bussningen till vä drivaxel som glappar för mycket, det ska vara en aning glapp där, men blir det för mycket så kan vibrationer uppstå under acceleration. Bussningen sitter i växellådan (diffen).

Alltså inte i själva knuten (tripoden) som jag har förstått att du har kollat upp.

ska tripoden är inte bra så ska testa att byta den. men kan även vara att glapp i den bussningen du pratar om. ska kolla upp det:)

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
masterr lastbilsmekaniker
7 oktober 2011 · 67 Inlägg

maarden skrev:
Låter som att micke-opel har en bra lösning. Ska finnas en bra guide hur du byter denna styrhylsa/bussning. Den guiden använde jag mig av när jag bytte på min 900S -95. Ska se om jag kan hitta den.

vore kanon big_smile

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!
Saab 9-5 2.3t vector "Hirsch" (2003)
maarden
8 oktober 2011 · 10 Inlägg

Den bussningen ska som sagt vara ett glapp i. Men det brukar slita upp sig pga att det bara är vanligt stål i bussningen.

Så har biln gått ca 20k mil  så är den säkert sliten.

De innre drivknutarna ska inte slitas, om inte damasken är trasig. Men tar du ur hela drivaxeln så känner man lätt om den är dålig eller inte.

Lycka till!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang