Vilken bilmodell drar minst bensin?

FLindgren
8 oktober 2011 · 5 089 Inlägg

Nissan micra?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Evildan
8 oktober 2011 ·

Jagkallasempe skrev:
Finns det någon kombibil som inte drar så mycket?

är kombi ett krav?

zoopåse
8 oktober 2011 · 1 171 Inlägg

Evildan skrev:
suzuki swift men finns ej som kombi.

http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_sw … 12&w=3
5-dörrarsvarianten är ganska kombilik för att vara en småbil. Ränkas som halvkombi men är nog svår att hitta för 5000. 3-dörrarsvarianten brukar kunna gå för det priset.

Lurken_85
8 oktober 2011 · 832 Inlägg

Kan bara säga att jag är sjukt imponerad av min omega kombi när det gäller förbrukningen. Den ligger runt litern blandat (mest statskörning) och det med tanke på att det är en 3 l 6a med automat och det är ju inte direkt en liten bil heller.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Evildan
8 oktober 2011 ·

zoopåse skrev:

Evildan skrev:
suzuki swift men finns ej som kombi.

http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_sw … 12&w=3
5-dörrarsvarianten är ganska kombilik för att vara en småbil. Ränkas som halvkombi men är nog svår att hitta för 5000. 3-dörrarsvarianten brukar kunna gå för det priset.

det är ändå inte en kombi om det är en halvkombi, då är ju SAAB 900 og oxå en kombi?
tex: polo 3dr, arosa, starlet osv är inte heller kombibilar.
men swift är ett bra snålt transportmedel, det håller jag till fullo med om.

Evildan
8 oktober 2011 ·

http://www.blocket.se/kalix/Opel_Ascona … 11&w=1

inte en kombi men en rymlig halvkombi och relativt snål.
är ju skitdåligt med billiga körbara besiktigade bilar uppe i Norrbotten.

Jagkallasempe
8 oktober 2011 · 11 Inlägg

Jo jag skulle vilja ha en 745 stort bagageutrymme och billigt att laga. Men pojkvännen tyckte de drar så mycket.

Jagkallasempe
8 oktober 2011 · 11 Inlägg

Evildan skrev:

Jagkallasempe skrev:
Finns det någon kombibil som inte drar så mycket?

är kombi ett krav?

Nej har 2 stora hundar hemma, men ska ha bilen mest till jobbet

JsoooN
8 oktober 2011 · 388 Inlägg

Astra karavan är också ganska stora (inte som en 745 då), drar lite soppa och min "halvkombitjosanhejsan" astra är ju lättmekad och inte alltför dyrt med delar tror jag. tongue

Senast redigerat av JsoooN (8 oktober 2011)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
RD_87 Skrotsamlare
9 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

Jag förstår ju inte hur man kan rekomendera en astra till någon? Rostar, läcker gärna olja, drar hinkvis med soppa i förhållande till bilens storlek, trång så in i helvete och stearinbelysning framåt. Har ni inga krav grabbar? tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Dansken-
9 oktober 2011 · 950 Inlägg

Tänk också på hur stor fordonsskatten är för de olika bilarna. En gammal dieselbil skattas ganska hårt.

mopar300
9 oktober 2011 ·

Dansken- skrev:
Tänk också på hur stor fordonsskatten är för de olika bilarna. En gammal dieselbil skattas ganska hårt.

efter 30 år så e den fri från skatt.............

volvo_245_racing
9 oktober 2011 · 667 Inlägg

http://www.blocket.se/varmland/Billig_a … =7&w=1

Billig årsskatt endast 360kr

drar 0,49 blandad körning lite dyrare i inköp än 5tusen men det jämnar nog ut sig i längden wink

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Dansken-
9 oktober 2011 · 950 Inlägg

mopar300 skrev:

Dansken- skrev:
Tänk också på hur stor fordonsskatten är för de olika bilarna. En gammal dieselbil skattas ganska hårt.

efter 30 år så e den fri från skatt.............

Helt rätt smile
Men nog inte så lätt att hitta en bränslesnål bil, som är mer än 30 år gammal.

JsoooN
9 oktober 2011 · 388 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag förstår ju inte hur man kan rekomendera en astra till någon? Rostar, läcker gärna olja, drar hinkvis med soppa i förhållande till bilens storlek, trång så in i helvete och stearinbelysning framåt. Har ni inga krav grabbar? tongue

Så är verkligen inte min astra, visst har den rost i skärmkanterna fram osv men de flesta bilar som är kring 19 år gamla rostar väl, åkte med min igår kväll polackutrustad (se bild i min profil) ca 10 mil och den drog inte ens 6 liter bensin... (Och det var mest stadskörning och sedan över till Fagersta och tillbaka 2ggr då jag låg i ca 110 hela vägen.)

Olja läcker den väl men inte nämnvärt, nån deciliter på 150-200 mil går åt ungefär.

Jämnfört med en polares golf 2 så tkr jag iaf att astran är en bra bit större invändigt (känns iaf som det).

Stearingbelysning framåt? yikes
Är helt förvånad över hur bra halvljus min har, slog min förra 740 med hästlängder och tycker att det är ett sjujävla bra lyse om man jämnför med hur små lyktorna är osv. :S

Men det är ju mitt exemplar det, relativt välskött av gammal gubbe innan så det kanske bidrar till något, är väl mest zigenare och annat pack som åker runt i dessa bilar annars och dom sköter väl inte om grejerna lika bra kanske. D:

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
Knugcab
9 oktober 2011 · 5 111 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag förstår ju inte hur man kan rekomendera en astra till någon? Rostar, läcker gärna olja, drar hinkvis med soppa i förhållande till bilens storlek, trång så in i helvete och stearinbelysning framåt. Har ni inga krav grabbar? tongue

Har man krav på bilarna får man oftast slanta upp mer än 5K. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
henke_99 Offroad Racing
9 oktober 2011 · 3 122 Inlägg

Många bilar är bränslesnåla när man kör som en kärring, men opelmotorerna är mycket snåla även vid hårdare körning. Det är den främsta skilladen not dom flesta andra tillverkare. En volvo 850 är ju inte så svårt att få upp i 1,5 l/mil och en opel får man jobba väldigt hårt med för att ens komma över litern.

Jag hade en golf 3:a för ett par år sen o den drack enkelt en liter vid blandad landsvägskörning. Kadetten på samma sträcka gjorde åt 0,8 och kördes betydligt hårdare, plus att den är trimmad och därför drar mer soppa än den hade gjort annars.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
zoopåse
9 oktober 2011 · 1 171 Inlägg

Med tanke på att det kostar kanske 20-30tusen att hålla en bil igång om året så rekommenderar jag nästan att hyra en bil på OK tills man har sparat ihop lite mer pengar till en bil som kan gå riktigt billigt.

alexbenhard Hemlig Agent
9 oktober 2011 · 1 115 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag förstår ju inte hur man kan rekomendera en astra till någon? Rostar, läcker gärna olja, drar hinkvis med soppa i förhållande till bilens storlek, trång så in i helvete och stearinbelysning framåt. Har ni inga krav grabbar? tongue

Du har nog erfarenhet från ett dåligt exemplar.
Astra drar inte mycket soppa.
Läcker den olja så byter man den trasiga packningen annars slutar det inte...

För max 5000:- så får du ingen lyxbil.
En Astra 1,6 är ganska pigg och pålitlig, något jag kanske hade satsat på om jag hade haft samma behov.

ascona-tic
9 oktober 2011 · 1 497 Inlägg

Enda sura med astrorna är att det är väldigt korta kamremsintervaller på 16v typ 6000 mil, annars är det en snål rackare,

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang