Diffen låst på min 328!!!

wiiden
8 oktober 2011 · 27 Inlägg

Tjena!
Diffen har låst sig i diffat läge på min e36 328. det är ju en vanlig lamell-diff och jag undrar om det är nåt man kan göra åt den klump man har, finns det delar osv. Eller är det bara att skrota klumpen och leta reda på en ny? hmm

Tacksam för svar mvh wiiden

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
8 oktober 2011 · 1 342 Inlägg

Byt ut den, Kan inte kosta många kr på skroten smile

Audis in Scandinavia Crew
Grabber Dagdrömmare
9 oktober 2011 · 2 836 Inlägg

Finns billigare här på "köp o sälj" som är i bättre slick wink
Reparation skulle kosta för mycket...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Germax
9 oktober 2011 · 12 086 Inlägg

Låst i diffat läge?

Ända sättet jag kan tänka mig att en lamelldiff går sönder på är att det blir ras i nått drev eller att lamellerna slits. Förstår inte ditt dilemma.

Cupra_
9 oktober 2011 ·

JapMax skrev:
Låst i diffat läge?

Ända sättet jag kan tänka mig att en lamelldiff går sönder på är att det blir ras i nått drev eller att lamellerna slits. Förstår inte ditt dilemma.

Precis :S I DIFFAT läge är den dessutom inte låst, så jag antar att du menar ODIFFAT..

wiiden
9 oktober 2011 · 27 Inlägg

Ja fel av mig den är ju såklart låst i odiffat läge..
Nån som har en fungerande klump liggande?

SportPilot Ubåtsingenjör
9 oktober 2011 · 7 234 Inlägg

wiiden skrev:
Ja fel av mig den är ju såklart låst i odiffat läge..
Nån som har en fungerande klump liggande?

så den fungerar som en svets diff nu ? bara så att det inte blir några missförstånd smile lätt att det blir det när det disskuteras diffar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
wiiden
9 oktober 2011 · 27 Inlägg

haha ja den är som stumsvetsad. Bägge hjulen snurrar lika mycket hela tiden...

CHEEVA skrev:

wiiden skrev:
Ja fel av mig den är ju såklart låst i odiffat läge..
Nån som har en fungerande klump liggande?

så den fungerar som en svets diff nu ? bara så att det inte blir några missförstånd smile lätt att det blir det när det disskuteras diffar

Germax
9 oktober 2011 · 12 086 Inlägg

Troligen har axeln till mittdreven skurit, köp ny diff.

Eyesonly
14 oktober 2011 · 53 Inlägg

Eller som gör man som jag gör just nu åker svetsdiffat, kastar ut fint i kurvorna wink

wiiden
14 oktober 2011 · 27 Inlägg

haha ja jag slipper ju jobbet med att svetsa iaf=)

Senast redigerat av wiiden (14 oktober 2011)

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
14 oktober 2011 · 1 778 Inlägg

Akta driv axlarna bara. På BMW gillar inte axlarna när diffen är stum. Specieöt inte om du har breda däck.
Jag knäckte en av axlarna när jag åkte i en rondell med 195 breda vinterdäck på asfalt.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
wiiden
14 oktober 2011 · 27 Inlägg

ja det ska till en ny klump snart här=P Någon som vet hur det funkar om man byter till en klump med annan utväxling? Tänkte mest på hastighetsmätaren?

Eyesonly
14 oktober 2011 · 53 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Akta driv axlarna bara. På BMW gillar inte axlarna när diffen är stum. Specieöt inte om du har breda däck.
Jag knäckte en av axlarna när jag åkte i en rondell med 195 breda vinterdäck på asfalt.

Finns nya att köpa

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
15 oktober 2011 · 1 778 Inlägg

Eyesonly skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Akta driv axlarna bara. På BMW gillar inte axlarna när diffen är stum. Specieöt inte om du har breda däck.
Jag knäckte en av axlarna när jag åkte i en rondell med 195 breda vinterdäck på asfalt.

Finns nya att köpa

O fan?! Det finns nya motorer i köpa också, men har man för dåligt soppa tryck så motorn spikar vill man väl ändå undvika kolvras? Lite samma sak.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Kmarcus
16 oktober 2011 · 854 Inlägg

Du har inte bytt olja i den på senaste tiden?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Kmarcus
16 oktober 2011 · 854 Inlägg

Du har inte bytt olja i den på senaste tiden?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Eyesonly
17 oktober 2011 · 53 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Eyesonly skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Akta driv axlarna bara. På BMW gillar inte axlarna när diffen är stum. Specieöt inte om du har breda däck.
Jag knäckte en av axlarna när jag åkte i en rondell med 195 breda vinterdäck på asfalt.

Finns nya att köpa

O fan?! Det finns nya motorer i köpa också, men har man för dåligt soppa tryck så motorn spikar vill man väl ändå undvika kolvras? Lite samma sak.

Lite lätt pris skillnad på den va? Plus att spikningar vill väl ingen åka med? Svettsdiffat vill man åka med i vissa fall så du får nog komma med ett lite bättre argument än så.

Kmarcus
17 oktober 2011 · 854 Inlägg

Eyesonly skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Eyesonly skrev:

Finns nya att köpa

O fan?! Det finns nya motorer i köpa också, men har man för dåligt soppa tryck så motorn spikar vill man väl ändå undvika kolvras? Lite samma sak.

Lite lätt pris skillnad på den va? Plus att spikningar vill väl ingen åka med? Svettsdiffat vill man åka med i vissa fall så du får nog komma med ett lite bättre argument än så.

Lägg ner nu, du gör bort dig.
Spelar ingen roll om prylarna är dyra eller billiga, man vill inte att det ska rasa när man är 20 mil hemifrån eller har båttom någon stans. Det är dessutom väldigt irriterande när saker inte håller som dom ska och man får skruva i onödan.

Be någon komma med bättre argument när man själv inte ens är "läskunnig"... Pinsamt. Killen i tråden vill bli av med sin låsta diff och du säger att man ibland vill åka svetsdiffat, vilket inte hör till tråden för fem öre. Det är väl ändå upp till var och en att bestämma. Så är det någon som ska komma med bättre argument är det du, för ärligt talat, vad har du haft för vettigt att säga?

Lägg ner det här nu och vill du ha sista ordet, ta det via PM så slipper vi skräpa ner tråden.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Eyesonly
19 oktober 2011 · 53 Inlägg

Kmarcus skrev:

Eyesonly skrev:

marwin_of_sweden skrev:

O fan?! Det finns nya motorer i köpa också, men har man för dåligt soppa tryck så motorn spikar vill man väl ändå undvika kolvras? Lite samma sak.

Lite lätt pris skillnad på den va? Plus att spikningar vill väl ingen åka med? Svettsdiffat vill man åka med i vissa fall så du får nog komma med ett lite bättre argument än så.

Lägg ner nu, du gör bort dig.
Spelar ingen roll om prylarna är dyra eller billiga, man vill inte att det ska rasa när man är 20 mil hemifrån eller har båttom någon stans. Det är dessutom väldigt irriterande när saker inte håller som dom ska och man får skruva i onödan.

Be någon komma med bättre argument när man själv inte ens är "läskunnig"... Pinsamt. Killen i tråden vill bli av med sin låsta diff och du säger att man ibland vill åka svetsdiffat, vilket inte hör till tråden för fem öre. Det är väl ändå upp till var och en att bestämma. Så är det någon som ska komma med bättre argument är det du, för ärligt talat, vad har du haft för vettigt att säga?

Lägg ner det här nu och vill du ha sista ordet, ta det via PM så slipper vi skräpa ner tråden.

Men sötnos vill man inte att bilen ska rasa långt hemifrån ska man inte ha en bil, för vilken bil som helst kan rasa vart som helst, det e fakta.

Och för det andra e det min gammla bil som nuvarande ägare köpte av mig och han tog min kommentar med ett leende då han redan i mitt tycke fått ett svar på sin fråga samt även håller på å löser prolemet, sen att det sitter cry babys som dig å hettsar upp sig över små saker gör ju bara min vardag snäppet roligare än den redan va.

Å till Wiiden, du har väl mitt nr kvar, bara höra av dig om du behöver hjälp med något.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang