Lättare svänghjul?

BrOtTaR3
12 oktober 2011 · 32 Inlägg

Hejsan. undrar om det är någon som vet hur stor skillnaden blir i hk och nm om man monterar ett lättare svänghjul på en bmw 325i e36 92? och vart kan man köpa ett sådant svänghjul?smile

turboforssen Telge Drifting Team
12 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

BrOtTaR3 skrev:
Hejsan. undrar om det är någon som vet hur stor skillnaden blir i hk och nm om man monterar ett lättare svänghjul på en bmw 325i e36 92? och vart kan man köpa ett sådant svänghjul?smile

det blir ingen skillnad i hk eller nm

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
G-sson
12 oktober 2011 · 612 Inlägg

Som sagt, motorn ger exakt samma effekt och vrid oavsett vad det hänger bakom den. Däremot får man lite mer effekt tillgänglig för att accelerera bilen om man slipper dra upp ett tungt svänghjul i höga varvtal samtidigt, med andra ord blir motorn lite rappare och lite bättre på snabba varvtalsförändringar.

turboforssen Telge Drifting Team
12 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

G-sson skrev:
Som sagt, motorn ger exakt samma effekt och vrid oavsett vad det hänger bakom den. Däremot får man lite mer effekt tillgänglig för att accelerera bilen om man slipper dra upp ett tungt svänghjul i höga varvtal samtidigt, med andra ord blir motorn lite rappare och lite bättre på snabba varvtalsförändringar.

men man tappar det på högre varv smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
G-sson
12 oktober 2011 · 612 Inlägg

Va? Du får nog specificera vad "det" är för att det ska gå svara på detdär...

turboforssen Telge Drifting Team
12 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

G-sson skrev:
Va? Du får nog specificera vad "det" är för att det ska gå svara på detdär...

svårt att förklara men man tappar typ vrid på högre varv.
den kommer att vilja motorbroma så fort man släpper gasen
med ett tyngre svänghjul så har du en tyngre massa som inte slutar snurra lika lätt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
G-sson
12 oktober 2011 · 612 Inlägg

Man tappar inget vrid, som sagt produceras det av motorn och den påverkas inte av vad som sitter i resten av drivlinan. Det du pratar om är att man har mindre rörelseenergi lagrad så varvtalet ändras snabbare. Det gäller åt båda hållen, motorn varvas upp snabbare när man gasar och varvar ner snabbare när man släpper gasen.

turboforssen Telge Drifting Team
12 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

G-sson skrev:
Man tappar inget vrid, som sagt produceras det av motorn och den påverkas inte av vad som sitter i resten av drivlinan. Det du pratar om är att man har mindre rörelseenergi lagrad så varvtalet ändras snabbare. Det gäller åt båda hållen, motorn varvas upp snabbare när man gasar och varvar ner snabbare när man släpper gasen.

det va ju det jag mena typ:P släpper man gasen kommer den att motorbromsa och man får bygga upp farten igen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
turboforssen Telge Drifting Team
12 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

här finns en vettig tråd att läsa http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=53995

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
shogun
12 oktober 2011 · 2 117 Inlägg

Man får inte sämre vrid för att man lättar svänghjulet men man får mindre roterande massa vilket kan kännas som mindre vrid när man dumpar kopplingen. Mindre massa gör att det går åt mindre energi att öka vartalet, vilket gör att motorn varvar upp snabbare. Masströghetsmomentet.

Man får helt enkelt kompensera lite mer med gaspedalen och kopplingen för att undvika "kärringstopp"

Stor vikt hos svänghjulet = trögt att få igång och trögt att stanna (kräver mer kraft).

Liten vikt hos svänghjulet = snabbt komma upp och ner i varv (kräver mindre kraft).

Jämför med att köra iväg samt bromsa en tung resp lätt bil med samma motoreffekt och bromsstorlek.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Swemil93
12 oktober 2011 · 429 Inlägg

Man får ju heller inte glömma att bilen blir lite mer svårkörd, de sitter ju ett tungt svänghjul på av en anledning. Allting kommer ju med MINST två sidor, även svänghjulet!

Volvo V70 "D5" (2010)
vonU
13 oktober 2011 · 93 Inlägg

turboforssen skrev:

G-sson skrev:
Va? Du får nog specificera vad "det" är för att det ska gå svara på detdär...

svårt att förklara men man tappar typ vrid på högre varv.
den kommer att vilja motorbroma så fort man släpper gasen
med ett tyngre svänghjul så har du en tyngre massa som inte slutar snurra lika lätt

Tappa vrid på högre varv när man släpper gasen?? Det gör alla mina motorer jag har oavsett svänghjul smile

Clippe
13 oktober 2011 · 16 Inlägg

Haha, tappa vrid när man släpper på gasen... vad annars? Missade någon att vridmoment är en funktion av effekt och varvtal?
Den här tråden spårade ur direkt med newbie-nonsens! Om man inte vet vad man skriver om, låt bli!
Till dig Brottare, lätta svänghjulet! Du får en rappare motor och mer effekt till hjulen. Starter och växlingar får du lära om (mera gas!). Lycka till!

Mitsubishi Eclipse GST "Copper Penny" (1998)
turboforssen Telge Drifting Team
13 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

Clippe skrev:
Haha, tappa vrid när man släpper på gasen... vad annars? Missade någon att vridmoment är en funktion av effekt och varvtal?
Den här tråden spårade ur direkt med newbie-nonsens! Om man inte vet vad man skriver om, låt bli!
Till dig Brottare, lätta svänghjulet! Du får en rappare motor och mer effekt till hjulen. Starter och växlingar får du lära om (mera gas!). Lycka till!

läs hela tråden så kanske du fattar .
skriver redan i 2:a inlägger att man varken ökar hk eller nm.
men kom inte på nått bra sätt att förklara förlusterna på höga varv( att den tappar varven fortare från höga varv)
mer effekt till hjulen????????

Senast redigerat av turboforssen (13 oktober 2011)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
schnauz
13 oktober 2011 · 1 758 Inlägg

vonU skrev:
Tappa vrid på högre varv när man släpper gasen?? Det gör alla mina motorer jag har oavsett svänghjul smile

Clippe skrev:
Haha, tappa vrid när man släpper på gasen... vad annars? Missade någon att vridmoment är en funktion av effekt och varvtal?
Den här tråden spårade ur direkt med newbie-nonsens! Om man inte vet vad man skriver om, låt bli!
Till dig Brottare, lätta svänghjulet! Du får en rappare motor och mer effekt till hjulen. Starter och växlingar får du lära om (mera gas!). Lycka till!

Ett annat fiffigt tips är att se till att man verkligen har läst och förstått vad det står innan man kommer med spydiga inlägg.

vonU
13 oktober 2011 · 93 Inlägg

schnauz skrev:

vonU skrev:
Tappa vrid på högre varv när man släpper gasen?? Det gör alla mina motorer jag har oavsett svänghjul smile

Clippe skrev:
Haha, tappa vrid när man släpper på gasen... vad annars? Missade någon att vridmoment är en funktion av effekt och varvtal?
Den här tråden spårade ur direkt med newbie-nonsens! Om man inte vet vad man skriver om, låt bli!
Till dig Brottare, lätta svänghjulet! Du får en rappare motor och mer effekt till hjulen. Starter och växlingar får du lära om (mera gas!). Lycka till!

Ett annat fiffigt tips är att se till att man verkligen har läst och förstått vad det står innan man kommer med spydiga inlägg.

Ptja... kan utveckla ännu mera om du vill...
Både motorbromsar OCH 'tappar vrid' när jag lättar på gasen.

Både det här inlägget och mitt förra gav trådskaparen lika mycket info som inlägget jag citerade. Om inte mitt inlägg tillochmed var mer informativt.
Att man skulle tappa vrid av lättare svänghjul är väl inte direkt sanningen. Så vars vill du komma med det här? Vi kan ta det över PM så slipper vi skräpa ner i tråden med OT-snack.

turboforssen Telge Drifting Team
13 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

vonU skrev:

schnauz skrev:

vonU skrev:
Tappa vrid på högre varv när man släpper gasen?? Det gör alla mina motorer jag har oavsett svänghjul smile

Ett annat fiffigt tips är att se till att man verkligen har läst och förstått vad det står innan man kommer med spydiga inlägg.

Ptja... kan utveckla ännu mera om du vill...
Både motorbromsar OCH 'tappar vrid' när jag lättar på gasen.

Både det här inlägget och mitt förra gav trådskaparen lika mycket info som inlägget jag citerade. Om inte mitt inlägg tillochmed var mer informativt.
Att man skulle tappa vrid av lättare svänghjul är väl inte direkt sanningen. Så vars vill du komma med det här? Vi kan ta det över PM så slipper vi skräpa ner i tråden med OT-snack.

det jag med lättat svänghjul så motorbromsar den fortare än med original tunga , efter som det är svårare för motorn att stoppa ett tyngre roterande massa

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Janneutanb
13 oktober 2011 · 7 272 Inlägg

turboforssen skrev:

vonU skrev:

schnauz skrev:

Ett annat fiffigt tips är att se till att man verkligen har läst och förstått vad det står innan man kommer med spydiga inlägg.

Ptja... kan utveckla ännu mera om du vill...
Både motorbromsar OCH 'tappar vrid' när jag lättar på gasen.

Både det här inlägget och mitt förra gav trådskaparen lika mycket info som inlägget jag citerade. Om inte mitt inlägg tillochmed var mer informativt.
Att man skulle tappa vrid av lättare svänghjul är väl inte direkt sanningen. Så vars vill du komma med det här? Vi kan ta det över PM så slipper vi skräpa ner i tråden med OT-snack.

det jag med lättat svänghjul så motorbromsar den fortare än med original tunga , efter som det är svårare för motorn att stoppa ett tyngre roterande massa

Det han menar är att den roterande massan väger mindre så när du släpper på gasen så kommer motorn vilja varva ner snabbare då det inte är lika mycket energi lagrad pga den mindre vikten.

turboforssen Telge Drifting Team
13 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

Brains skrev:

turboforssen skrev:

vonU skrev:

Ptja... kan utveckla ännu mera om du vill...
Både motorbromsar OCH 'tappar vrid' när jag lättar på gasen.

Både det här inlägget och mitt förra gav trådskaparen lika mycket info som inlägget jag citerade. Om inte mitt inlägg tillochmed var mer informativt.
Att man skulle tappa vrid av lättare svänghjul är väl inte direkt sanningen. Så vars vill du komma med det här? Vi kan ta det över PM så slipper vi skräpa ner i tråden med OT-snack.

det jag med lättat svänghjul så motorbromsar den fortare än med original tunga , efter som det är svårare för motorn att stoppa ett tyngre roterande massa

Det han menar är att den roterande massan väger mindre så när du släpper på gasen så kommer motorn vilja varva ner snabbare då det inte är lika mycket energi lagrad pga den mindre vikten.

fan får man låna dig oftare, du förstår vad jag menar och kan skriva det med bra mycket bättre ord. tack:D

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Janneutanb
13 oktober 2011 · 7 272 Inlägg

turboforssen skrev:

Brains skrev:

turboforssen skrev:
det jag med lättat svänghjul så motorbromsar den fortare än med original tunga , efter som det är svårare för motorn att stoppa ett tyngre roterande massa

Det han menar är att den roterande massan väger mindre så när du släpper på gasen så kommer motorn vilja varva ner snabbare då det inte är lika mycket energi lagrad pga den mindre vikten.

fan får man låna dig oftare, du förstår vad jag menar och kan skriva det med bra mycket bättre ord. tack:D

Tycker inte att det var sååå svårt att lista ut vad du menade roll

med ett tyngre svänghjul så har du en tyngre massa som inte slutar snurra lika lätt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang