Varför är volvos serie av 850 så populär i Sverige?

Johanness
15 oktober 2011 · 853 Inlägg

Hej.

Som frågan ovan antyder;

Varför är volvos serie av 850 så populär i Sverige?

Jag har ju som sagt en själv, men anser att den är driftsäker och inte kostar en förmögenhet.

Så vad säger ni?

Navkapsel
16 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Jo, 850 är en ganska vettig och framförallt säker bil.

Men orsaken är nog att det är en Volvo och när det gäller det märket skiter folk i kvalitet, design mm.

Senast redigerat av Navkapsel (16 oktober 2011)

Rquired Allmänt envis
16 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Jag tror det beror på märket, inget ont om 850 men jag tror inte den varit i närheten av att vara lika populär om den haft ett Ford-emblem i fronten istället.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
xXSammy
16 oktober 2011 · 6 586 Inlägg

850 kom med ABS, standard också. Sen introduceras väl de nya 5orna.

Sen som sagts..Märket håller kvar. Dock får vi se hur länge, kvalitet har ju inte ligger på "topp" längre

De/Dem
Mack Forum- och sitemoderator
16 oktober 2011 · 26 176 Inlägg

Malheus skrev:
850 kom med ABS, standard också. Sen introduceras väl de nya 5orna.

Sen som sagts..Märket håller kvar. Dock får vi se hur länge, kvalitet har ju inte ligger på "topp" längre

Gjorde inte 940 det också..?

Senast redigerat av AirOne (16 oktober 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo_Mannen Volvoskadad
16 oktober 2011 · 6 017 Inlägg

AirOne skrev:

Malheus skrev:
850 kom med ABS, standard också. Sen introduceras väl de nya 5orna.

Sen som sagts..Märket håller kvar. Dock får vi se hur länge, kvalitet har ju inte ligger på "topp" längre

Gjorde inte 940 det också..?

Nej, inte de första årsmodellerna

Jonas
Mack Forum- och sitemoderator
16 oktober 2011 · 26 176 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

AirOne skrev:

Malheus skrev:
850 kom med ABS, standard också. Sen introduceras väl de nya 5orna.

Sen som sagts..Märket håller kvar. Dock får vi se hur länge, kvalitet har ju inte ligger på "topp" längre

Gjorde inte 940 det också..?

Nej, inte de första årsmodellerna

Ok.
Då rättar jag mig efter det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2011 · 13 777 Inlägg

numera är inte abs orginalmonterat längre på 850 ungefär varannan är ur funktion smile

att 850 är vanlig beror på att det är en svensk bil isverige

nu börjar folk sälja av dom
har dock hört att det börjar bli svårt att sälja 850

kvaliten är långt ifrån lika bra som på 940 och tidigare volvosar
och det skiten som finns på blocket är verkligen inga pärlor

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
16 oktober 2011 · 26 176 Inlägg

Growe skrev:
numera är inte abs orginalmonterat längre på 850 ungefär varannan är ur funktion smile

att 850 är vanlig beror på att det är en svensk bil isverige

nu börjar folk sälja av dom
har dock hört att det börjar bli svårt att sälja 850

kvaliten är långt ifrån lika bra som på 940 och tidigare volvosar
och det skiten som finns på blocket är verkligen inga pärlor

Har väl lite med att göra hur bilarna är skött från start, av ägarna också?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Putteliten
16 oktober 2011 · 9 086 Inlägg

940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
16 oktober 2011 · 1 163 Inlägg

Putteliten skrev:
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Ja man blir fan mörkrädd när man ser en helt original 945 ltt -95 för 30-40k.. och så hittar man en 850 t5 för 25.. haha galet

~Andy~
Kassaapparat För ung och för dum
16 oktober 2011 · 29 Inlägg

För att det är en otroligt snygg sedanmodell med bra funktioner. Att det är en Volvo medför billiga och lätthittade delar och enkel modifikation. Sen att 850 går att hitta för så bra priser är bara galet, men inte mig emot...
Kan instämma med tidigare skribenter om hur billiga dem är jämföresvis med just 940, 740 osv. En polare köpte igår en 854 T5 i galet fint skick med milmätaren ståendes som fabriksny (Vi snackar ju Volvo, dem är ju nyss inkörda vid 30.000!) för 10.000.

Drivlinan i min egen ska man absolut inte klaga på. Passerade igår 30.000 mil (Dagen den kom hem.. Woho!) och växellådan går som en dröm och motorn har ett extremt skönt ljud och drag och det är den lilla motorn på 144hk!

Så... 850 är en kvalitétsbil enligt mig. Den har sina brister med exempelvis ABS-systemet som krånglar rätt ofta. Men man kan säga att 850:n var en testmodell, där många nya tekniska system sattes in. Självklart kommer vissa barnsjukdomar med, då.

Senast redigerat av Kassaapparat (16 oktober 2011)

Navkapsel
16 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Andyy90 skrev:

Putteliten skrev:
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Ja man blir fan mörkrädd när man ser en helt original 945 ltt -95 för 30-40k.. och så hittar man en 850 t5 för 25.. haha galet

Men väldigt många får jävligt mkt för sin fina 740/940. Varför då sälja billigt?
Bättre bil och fler som har användning för dem än en 850 T5...

turbotompa fritidsprofessor
16 oktober 2011 · 1 197 Inlägg

Putteliten skrev:
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Jag har en 940 utan ABS, kan någon förklara varför.. det är en sv-såld 92:a
Samtliga andra 940 av års.mod 91-92 jag haft har varit med ABS.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2011 · 13 777 Inlägg

AirOne skrev:

Growe skrev:
numera är inte abs orginalmonterat längre på 850 ungefär varannan är ur funktion smile

att 850 är vanlig beror på att det är en svensk bil isverige

nu börjar folk sälja av dom
har dock hört att det börjar bli svårt att sälja 850

kvaliten är långt ifrån lika bra som på 940 och tidigare volvosar
och det skiten som finns på blocket är verkligen inga pärlor

Har väl lite med att göra hur bilarna är skött från start, av ägarna också?

klart det är så..men att hitta en 850 som är i okej skick är riktigt svårt

har slutat leta utan jag köper hellre en som har rasad motor för 4-6K och fixar en motor som är i bra skick och utgår ifrån det då slipper man alla skranliga 850 som finns

det är ingen kvalite på en 850 om man är van vid att åka gamla rwd volvosar
även om man åker bättre i en 850 som är i bra skick så är risken föga att man hittar en fin

dock har jag varit relativt nöjd med mina 850 fast jag har aldrig gett mer än 6K för en 850
billigaste är nog min 855turbo den kostade oförskämt lite pengar
tror den kostade mig 2000kr efter lite byten
fast den är rätt äklig

så visst får man mycket bil för pengarna men många äger rena lik

har skruvat mycket 850 och 1av 10 är okej resten är rena skäcken
rackliga odugliga påvägen osv

just nu äger jag 3st 850 en 10v 140hk sen min 854turbo och sen en 855turbo turbosarna är 94:or
en manuell en automat  båda med R inredning 3" chip osv
dom går förbannat bra när dom lever

men dom tål inte det där tokstryket man kan ge en rwd volvo då dör dom direkt
så jag förstår att 940 är dyrare just nu

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Navkapsel
16 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

turbotompa skrev:

Putteliten skrev:
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Jag har en 940 utan ABS, kan någon förklara varför.. det är en sv-såld 92:a
Samtliga andra 940 av års.mod 91-92 jag haft har varit med ABS.

Det är inte konstigt alls eftersom ABS inte är standard på alla 940.

Putteliten
16 oktober 2011 · 9 086 Inlägg

Navkapsel skrev:

turbotompa skrev:

Putteliten skrev:
940 var första Volvon med standard ABS, sista årsmodellerna 740 hade som tillval.. Att 850 har blivit populär är väl att den är billig i inköp och delar, så som 740 var för 8-10 år sen.. Folk som äger en 740 eller 940 idag tror ju att det är guld dom ska sälja om den är fräsch.

Jag har en 940 utan ABS, kan någon förklara varför.. det är en sv-såld 92:a
Samtliga andra 940 av års.mod 91-92 jag haft har varit med ABS.

Det är inte konstigt alls eftersom ABS inte är standard på alla 940.

Är det krockkudde på förarsidan som var standard då? Vet att det var någon säkerhets detalj som var standard på 940 till skillnad mot 740.

schnauz
16 oktober 2011 · 1 758 Inlägg

Putteliten skrev:
Är det krockkudde på förarsidan som var standard då? Vet att det var någon säkerhets detalj som var standard på 940 till skillnad mot 740.

Tror (men är inte alls säker) att förar-airbag blev standard 93. Du kanske tänker på trepunktsbälte på alla sittplatser? Det hade 940 redan från början.

Navkapsel
16 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Putteliten skrev:

Navkapsel skrev:

turbotompa skrev:
Jag har en 940 utan ABS, kan någon förklara varför.. det är en sv-såld 92:a
Samtliga andra 940 av års.mod 91-92 jag haft har varit med ABS.

Det är inte konstigt alls eftersom ABS inte är standard på alla 940.

Är det krockkudde på förarsidan som var standard då? Vet att det var någon säkerhets detalj som var standard på 940 till skillnad mot 740.

Nej, inte standard. Kanske bältessträckare eller vad det heter och nåt mer med bältet kanske? Var visserligen även standard på senare 740 (90- tror jag...

Standard på 940 var däremot trepunktsbälte även i mittenplatsen bak. Det fick man väl altid köpa till 740?

SIPS blev standard 1992 tror jag.

Senast redigerat av Navkapsel (16 oktober 2011)

Munkis
16 oktober 2011 · 1 637 Inlägg

Den är nog populär för att det är som många redan skrivit att delar är lätt-tillgängliga samt att det finns ett stort spann av motorer att välja på 126hk-250hk.

En skött 850 går utmärkt att fräsa runt i. Jag har ägt min över ett år utan några problem. Har bytt lite bromsar som var slitet vid inköp, sen så har den tuffat på smile

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte 850.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang