Vilken glykol?

Dawwit
16 oktober 2011 · 12 Inlägg

tjena! behöver fylla på kylarvätska i bilen. tittade i boken och där står det "G11 V8B" Specifikation : TL-VW 774 B.

Bilen är en Audi a6 2.8 quattro från -95.

Åkte iväg på okq8 där hittade jag rödaktig "longlife glykol" som var utsedd för audi,vw,skoda. men i bilen har jag en blå/grön blandning. eftersom jag köpt bilen nyligen vet jag inte säkert vad det är i?

efter vad jag hört så kan man endast blanda blå & grön glykol? Jag köpte iaf en liter färdigblandad blå glykol. tänkte bara höra mig för nu innan jag fyller på så jag inte gör något tokigt smile

Högst tacksam för alla svar.

akerstrom_
16 oktober 2011 · 30 Inlägg

Tjenare!

Blått till blått och rött till rött. De andra gröna och gula och allt vad de har för färger är oftast någon universalhistoria som man kan blanda med allt. Det är iaf vad jag har fått lära mig smile

De lärda säger även att man kan hälla i röd glykol i ett system som har blå men inte tvärtom, varför vet jag inte. Så i ditt fall kan du hälla i vad som. Ha det fint!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2011 · 13 807 Inlägg

det viktigaste är att inte blanda olika typer av glykol!

även om man ska använda rätt glykol till rätt bil är det absolut viktigaste att ha blanda rätt glykoltyper med varandra

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dawwe ...has left the building...
16 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

O glöm inte, det kan vara som så att någon bytt ut originalglykolen mot en annan, det har jag gjort tex. Min bruxis skall ha original "G11" tror jag (VW -95) men jag har bytt till "vanlig" blå glykol, givetvis tömde jag systemet o spolade rent innan, har funkat klockrent i ca 14000 mil. Så mitt råd är börja med att kolla vad som fyllts från fabrik, tag sedan reda på vilken/vilka färger denna glykol kan ha, jämför med färgen på ditt kylarvatten (färgen kan "blekna" med tiden eller bli "brunaktig"). Är du osäker på vad för slags glykol som finns i systemet så skulle jag tömma, spola rent o fylla på med lämplig glykol.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang