Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 144 831 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
12 januari 2012 · 5 071 Inlägg

Skallington skrev:
Slipa är det bästa som finns! Eller!?

Betydligt roligare än att titta på sport på TV wink

-MATS- VWetgirig hobbymekare
12 januari 2012 · 1 917 Inlägg

JohnWayne skrev:

Streetfreak skrev:
Ganska ok denna med?

http://www.picaclicks.com/images/Nature … nchero.jpg

Gillar Ranchero:na skarpt. Vackra linjer. Stark kontrast mellan de båda färgerna. Jag skulle ha föredragit mindre hjul roll

Kan inte låta bli att posta en autentisk bild från Stockholm 1959:
http://1.bp.blogspot.com/_r6QD9cjpNXc/Sqa9IqMCg7I/AAAAAAAAB5w/jYZE7IDG1Sg/s1600/s530010.jpg

Och så lite från broschyren:
http://1.bp.blogspot.com/_r6QD9cjpNXc/Sqa8-4WNcxI/AAAAAAAAB5o/HuzYtLqy5Cw/s1600/090908ranchero59.jpg

Jo - jag är helt insnöad på Ford (och gamla VW) roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
JohnWayne
12 januari 2012 · 5 071 Inlägg

-MATS- skrev:

JohnWayne skrev:

Streetfreak skrev:
Ganska ok denna med?

http://www.picaclicks.com/images/Nature … nchero.jpg

Gillar Ranchero:na skarpt. Vackra linjer. Stark kontrast mellan de båda färgerna. Jag skulle ha föredragit mindre hjul roll

Kan inte låta bli att posta en autentisk bild från Stockholm 1959:
http://1.bp.blogspot.com/_r6QD9cjpNXc/S … 530010.jpg

Och så lite från broschyren:
http://1.bp.blogspot.com/_r6QD9cjpNXc/S … hero59.jpg

Jo - jag är helt insnöad på Ford (och gamla VW) roll

Dom är bara för läckra smile

Funderar på om jag ska ha lackerade plåtisar med de små navkapslarna och white walls. De är så snyggt smile

Streetfreak
12 januari 2012 · 693 Inlägg

ja snyggt med lackade plåtisar med whitewalls

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
13 januari 2012 · 1 917 Inlägg

Hur tänker du lösa detta? Plåtarbete eller mera spackel?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Power-krille
13 januari 2012 · 672 Inlägg

jag har en fråga, tush penna på sånt  som ska målas/lackas????? silicon??? neutral

"Väx inte upp! det är en fälla"
Laejv0
14 januari 2012 · 51 Inlägg

Power-krille skrev:
jag har en fråga, tush penna på sånt  som ska målas/lackas????? silicon??? neutral

siliconlösare? wink

Volvo 740 16v Turbo "Blixxxternöjd nr 2" (1990)
Buick electra 225 convertible "scarecrow" (1966)
Power-krille
14 januari 2012 · 672 Inlägg

Laejv0 skrev:

Power-krille skrev:
jag har en fråga, tush penna på sånt  som ska målas/lackas????? silicon??? neutral

siliconlösare? wink

ok, så det gäller bara att vara medveten! smile

"Väx inte upp! det är en fälla"
-MATS- VWetgirig hobbymekare
14 januari 2012 · 1 917 Inlägg

Power-krille skrev:

Laejv0 skrev:

Power-krille skrev:
jag har en fråga, tush penna på sånt  som ska målas/lackas????? silicon??? neutral

siliconlösare? wink

ok, så det gäller bara att vara medveten! smile

Jag förstår inte riktigt tror jag: Vad är problemet med att markera med tushpenna? Så har jag gjort många gånger och har aldrig reflekterat över att det skulle vara något som ger problem/biverkningar.

Teach me smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Power-krille
14 januari 2012 · 672 Inlägg

-MATS- skrev:

Power-krille skrev:

Laejv0 skrev:

siliconlösare? wink

ok, så det gäller bara att vara medveten! smile

Jag förstår inte riktigt tror jag: Vad är problemet med att markera med tushpenna? Så har jag gjort många gånger och har aldrig reflekterat över att det skulle vara något som ger problem/biverkningar.

Teach me smile !

njae ! det är jag som är okunnig... har bonnlackat lite grann då o då, och tycker att färgen har väldigt svårt
att fastna på tex tush-streck

"Väx inte upp! det är en fälla"
JohnWayne
14 januari 2012 · 5 071 Inlägg

-MATS- skrev:
Hur tänker du lösa detta? Plåtarbete eller mera spackel?

Jag knackar försiktigt ned partiet som är för högt och spacklar där det är för lågt.

JohnWayne
14 januari 2012 · 5 071 Inlägg

Power-krille skrev:

-MATS- skrev:

Power-krille skrev:
ok, så det gäller bara att vara medveten! smile

Jag förstår inte riktigt tror jag: Vad är problemet med att markera med tushpenna? Så har jag gjort många gånger och har aldrig reflekterat över att det skulle vara något som ger problem/biverkningar.

Teach me smile !

njae ! det är jag som är okunnig... har bonnlackat lite grann då o då, och tycker att färgen har väldigt svårt
att fastna på tex tush-streck

Man kan få verkliga problem om det lämnar siliconrester där man skall lackera. Brukar sluta med att man får slipa bort alla färglager ända ner till plåten (i värsta fall). Dupont hade en lösning som man skvätte i några droppar i färgen när man målade så brukade silcionfläckarna försvinna.

Har dock inte haft några problem med tusch men för säkerhetsskull slipade jag bort tuschstrecken med slippapper och torkade med tinner  smile

JohnWayne
14 januari 2012 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5e8d70e49fbf4d8e7a55e0a73ae7c6e8.jpg

Hittade nytillverkade dörrhandtag på eBay. Köpte fyra stycken men tyvärr visade det sig att handtagen fram och bak skiljer. Sånt borde man kollat upp madmadmadmad

Så nu har man nya åt framdörrarna medan de åt bakdörrarnas ser ut som skit madmadmad

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
14 januari 2012 · 3 929 Inlägg

Men kvittar det? Du kommer ju ändå endast sitta fram wink
Bör väl inte vara så svårt att hitta bak också? T.ex två dörrars bilarna, skyline osv hade dom helt andra handtag?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
14 januari 2012 · 1 917 Inlägg

JohnWayne skrev:
Hittade nytillverkade dörrhandtag på eBay. Köpte fyra stycken men tyvärr visade det sig att handtagen fram och bak skiljer. Sånt borde man kollat upp madmadmadmad

Så nu har man nya åt framdörrarna medan de åt bakdörrarnas ser ut som skit madmadmad

Surt för dig sad ... Tyvärr är det så att repro till 4-dörrars bilar och stationsvagnar är mycket sällsynt. Firmorna resonerar som så att det är "ingen" som renoverar sådana, utan de slaktas för att rädda tvådörrars och cabriolet-modeller roll . Renoverar själv en 59:a Edsel stationsvagn med samma kaross som motsvarande Ford, så jag har fått känna på hur det ligger till...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
JohnWayne
14 januari 2012 · 5 071 Inlägg

-MATS- skrev:

JohnWayne skrev:
Hittade nytillverkade dörrhandtag på eBay. Köpte fyra stycken men tyvärr visade det sig att handtagen fram och bak skiljer. Sånt borde man kollat upp madmadmadmad

Så nu har man nya åt framdörrarna medan de åt bakdörrarnas ser ut som skit madmadmad

Surt för dig sad ... Tyvärr är det så att repro till 4-dörrars bilar och stationsvagnar är mycket sällsynt. Firmorna resonerar som så att det är "ingen" som renoverar sådana, utan de slaktas för att rädda tvådörrars och cabriolet-modeller roll . Renoverar själv en 59:a Edsel stationsvagn med samma kaross som motsvarande Ford, så jag har fått känna på hur det ligger till...

Jåå, ingen har sätt värde på såna bilar. Det är bara cabbar och hard topar som räknas.
Det är väl bara framskärmarna och grillen som skiljer Edsel farmarn från Forden?

-MATS- VWetgirig hobbymekare
14 januari 2012 · 1 917 Inlägg

Du har så rätt om hur man länge sett ner på bruksmodellerna, men jag tror att de kommer starkt nu smile !

Vad som skiljer Ford/Edsel är: Allt synligt framför vindrutan, instrumentering (brädan samma dock) och avslutningen av fenorna där bakljusen är placerade på en Edsel. Chassiet är helt identiskt, men största FE-motorn är på 361" mot Fords 352".

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang