Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 129 939 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
18 november 2016 · 5 071 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Superfint :-)

Supertack big_smile

Djo
18 november 2016 · 10 157 Inlägg

JohnWayne skrev:

Djo skrev:
Snyggt och prydligt smile

Haha ja jag kan höja luftfjädringen så kan du få inspektera om du vill det (är jag inte nöjd så kan jag ju sänka istället wink

En fördel med luftfjädring smile

Vist är det så plus att i Sverige är vägarna grymt urusla är ojämnt knöligt och potthåll och är det inte det så är det kullersten och fartgupp vart man än åker iprincip så skönt kunna åka bekvämt utan att slå sönder sig själv och bilen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JohnWayne
18 november 2016 · 5 071 Inlägg

Nu skall pinjongmuttern spännas 175 Nm. Och då förstår ni ju att när man vrider pinjonmuttern kommer den att vrida pinjonaxeln, som i sin tur vrider kronhjulet och i förlängningen bakhjulen.

Hade axeln varit monterat på bilen hade det gått att spänna pinjongmutter med hjälp av bilens egen tyngd. Både kronhjul och pinjongaxel hade varit låsta.

Nu finns inte den möjligheten sad

Och att försöka låsa båda drivaxlarna på något sätt känns inte så lockande sad

Får bli att göra ett specialverktyg som låser pinjongaxeln.

Fixar till en gaffel som passar på pinjong-yoken. En gaffel med 1,5 meters skaft. Så får farsan hålla mot medan jag spänner muttern till rätt moment smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9cefc701802e2374904f0f468aee1855.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6b022ec4ce81189154fd05de42f902ba.jpg

JohnWayne
18 november 2016 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:

JohnWayne skrev:

Djo skrev:
Snyggt och prydligt smile

Haha ja jag kan höja luftfjädringen så kan du få inspektera om du vill det (är jag inte nöjd så kan jag ju sänka istället wink

En fördel med luftfjädring smile

Vist är det så plus att i Sverige är vägarna grymt urusla är ojämnt knöligt och potthåll och är det inte det så är det kullersten och fartgupp vart man än åker iprincip så skönt kunna åka bekvämt utan att slå sönder sig själv och bilen smile

Dessutom ser det väldigt bra ut med låga bilar smile

JohnWayne
18 november 2016 · 5 071 Inlägg

Pinjongskyddet också på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-932611593df8180270f02b408afbe071.jpg

Tyvärr blev färgen de nylackade bultskallarna förstör sad sad sad sad

men kanske det går att bättra på pensel roll

turbo57
18 november 2016 · 1 011 Inlägg

Nöden är uppfinningarnas moder och vete fasen om inte du  är en av dess fäder smile

Djo
18 november 2016 · 10 157 Inlägg

Med en fin pensel kan du få till dom där bult skalarna igen med rätt metod kommer det inte se penslat ut smile

Jo vist är det så snyggt med lågt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Marcus_89 Biltokig elektriker
18 november 2016 · 3 352 Inlägg

Att dra en lackad bult är alltid svårt. Bättre att måla dem efteråt. Men borde inte vara några problem om du bättrar till det med pensel smile

JohnWayne
19 november 2016 · 5 071 Inlägg

turbo57 skrev:
Nöden är uppfinningarnas moder och vete fasen om inte du  är en av dess fäder smile

Ha ha ha  big_smile  Långt däirfrån hmm

JohnWayne
19 november 2016 · 5 071 Inlägg

Djo skrev:
Med en fin pensel kan du få till dom där bult skalarna igen med rätt metod kommer det inte se penslat ut smile

Jo vist är det så snyggt med lågt smile

Marcus_89 skrev:
Att dra en lackad bult är alltid svårt. Bättre att måla dem efteråt. Men borde inte vara några problem om du bättrar till det med pensel smile

Det är stört omöjligt att inte förstöra färgen på lackade skruvar och bultar när man skruvar fast dem sad

Tyvärr. Därför har jag skickat så många det gått på passivering, eller skaffat nya. Även där det orginal skulle varit lackade...

JohnWayne
19 november 2016 · 5 071 Inlägg

Då var det att hänga dit bladfjädrarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-05cedde65d5fb9cbcc8d6e33411a3ca7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-98039762ad8f3312be6b685788cca730.jpg

Man kan vända hängslena både så de pekar uppåt och så de pekar nedåt. Dessa ska peka uppåt. Jag får det fel på en sida och får börja om igen sad


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-adcb5ec683ec045b88647959100251ee.jpg

jarleb
19 november 2016 · 914 Inlägg

Du gjør det vanskelig for oss andre å bli fornøyd med bilene våre , for et høyklass bygge smile

JohnWayne
20 november 2016 · 5 071 Inlägg

jarleb skrev:
Du gjør det vanskelig for oss andre å bli fornøyd med bilene våre , for et høyklass bygge smile

Din bil (och många andra läsare också) har eller håller på med utomordentligt fina bilar/renoveringar.

Man får lyfta på hatten att man är i riktigt gott sällskap med en massa proffs smile

Men tack för de värmande orden big_smile big_smile big_smile

JohnWayne
20 november 2016 · 5 071 Inlägg

Nu skall snart bakaxeln komma på plats.

Jag virar lite plast runt yoken ifall den skulle skrapa i garagegolvet under monterings-skedet
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ec4d540988f6a20b262d82b6f9573f64.jpg


När bakaxeln är på plats märker jag att jag har klåpat igen yikes

Som ni kanske minns så använde jag millimeters-bult i bladfjäderpaketet

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-82dffbeee5b42d27d06f0a1cda3f6811.jpg


och eftersom den var aningen klenare än motsvarande tumsbult så valde jag att montera en bricka före muttern.

Det resulterade i att bakaxeln inte börjar ligga mot fjäderpaketet som tänkt, utan endast brickan ligger mot  yikes yikes yikes yikes yikes

Så jag får riva paketen och ta bort brickan...

Då blir det som det ska smile

Hålen i fjäderpaketens fästen har också förstorats lite, så bultsskallen ryms
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1d7bcb5bf37c6e11ba154fbad8260fea.jpg

Hålet i mitten på dessa "plattor" är det enda som centrerar bakaxeln på plats

JohnWayne
22 november 2016 · 5 071 Inlägg

Jag har bakaxeln på liggvagnen och skjuter in den under bilen. Sen är det bara att lyfta den på bladfjäderpaketen
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-56a5d2afce928e4a7a89db28614db053.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e7b8e5bf11aa5907140e8b53ee458827.jpg

De passiverade U-klämmorna kommer på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3c2a2e0786619b65f32e7d3752be62b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e880b12f0363a36a930aff33df1114fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-13b0d2aac2a65b97a5f31807a4c0503d.jpg

Kopparpasta på gängorna gör att de inte rostar fast första sommaren tongue

Djo
22 november 2016 · 10 157 Inlägg

Snyggt smile

Ett tips jag fick av en jag käner som har bilverkstad är att ha på tunnflytande rostskydd på bultar/muttrar då rostar det inte fast smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
23 november 2016 · 10 157 Inlägg

Riktigt snyggt med dom röda stötdämparna smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BlueScreeen
24 november 2016 · 2 030 Inlägg

Riktigt snyggt!!!!!! roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang