Välja Dumpventil till Saab 9-5??

Hybbe_
26 augusti 2006 · 190 Inlägg

Vilken slaggs dumpventil ska man köpa till en saab 9-5 för den ska pysa så mycket som möjligt??

Saab 9-5 2.0T :)
Mr Lemon Satans Kung
26 augusti 2006 · 467 Inlägg

Installera ett öppet sportluftfilter..Ljudet får man genom filtret..

Många säger att man kan installera Hybrid-dump men ibland kan det va svårt att få den att funka på rätt sätt, så man man inte pajjar nått då man är inne o mekar med LMM-styrningen så kan det gå illa..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
Cobicon
26 augusti 2006 · 179 Inlägg

Håller med mr lemon, jag har ett öppet filter och orginaldump visst det låter inte lika mycket som en öppen, men man slipper alla dåliga effekter som en öppen skapar i trionic 7, där finns ju en hybrid på speedparts som är 50/50 öppen/återcirkulerande som är "speciellt" framtagen till trionic 7 (du har väl trionic 7 i din?) men det blir ju inte riktigt hundra ändå pga du får för fet bränsleblandning av att du förlorar luft i systemet, om man köper en metalldump (återcirkulerande) kanske man får ett mer distinkt ljud? (rätta mig om jag har fel)

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
olssson Saab nörd
26 augusti 2006 · 224 Inlägg

Vill inte vara petig. Men de finns inget som riktigt heter "dumpventil" på saabarna. Det heter avlastningsventil. Dumpventil är en såkallad atmosfärisk dump som släpper ut luften ur turbo systemet istället för en avlastningsventil som återcirkulerar luften i systemet.

Senast redigerat av olssson (26 augusti 2006)

Saab For Life!
Cobicon
26 augusti 2006 · 179 Inlägg

ok, taget, man är väl lite lat och skriver dump istället för avlastningsventil, det är ju ett föremål för stor debatt som det är ändå typ var, hur, när, vafför?? wink

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
Hybbe_
26 augusti 2006 · 190 Inlägg

tack tack för all info! ska fixa ett filter :p.. NICE NICE

Saab 9-5 2.0T :)
Cobicon
26 augusti 2006 · 179 Inlägg

jodå det var så lite så, blev väl lite mycket utsvävningar off topic, men tänk på om du köper ett filter så skaffa ett kit som innehåller en värmesköld...

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
ascona-tic
26 augusti 2006 · 1 496 Inlägg

Luftfiltret monteras i hjulhuset så värmesköld behövs inte.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Cobicon
26 augusti 2006 · 179 Inlägg

ok, my bad

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
Race-Jimmy
26 augusti 2006 · 10 Inlägg

kör inte 9-5orna med mapsensor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ?
då ska det ju vara noll problem å köra med öppen dump om det är så. (har en till salu/byts om intresse finnes)

BMW 535 "www.team-kamphund.se" (1989)
BMW 320 "Rostig" (1999)
Race-Jimmy
26 augusti 2006 · 10 Inlägg

skriven en rad till...............
finns inte annars kolvdump i återcirkulerande form oxå? då ska det ju bli mera pysch ljud

BMW 535 "www.team-kamphund.se" (1989)
BMW 320 "Rostig" (1999)
KarlNilsson Örebroare i exil
27 augusti 2006 · 970 Inlägg

Vissa årsmodeller av 9-5 verkar klara av öppen dump, medans andra årsmodeller av9-5 får tokspel med öppen dump. Bästa sättet att få svar är nog att testa sig fram på egen hand smile

Hej FRA!
olssson Saab nörd
27 augusti 2006 · 224 Inlägg

Race-Jimmy skrev:
kör inte 9-5orna med mapsensor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ?
då ska det ju vara noll problem å köra med öppen dump om det är så. (har en till salu/byts om intresse finnes)

Dom fanns på 9000. 95 sitter de lmm på..

Saab For Life!
Race-Jimmy
27 augusti 2006 · 10 Inlägg

olssson skrev:

Race-Jimmy skrev:
kör inte 9-5orna med mapsensor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ?
då ska det ju vara noll problem å köra med öppen dump om det är så. (har en till salu/byts om intresse finnes)

Dom fanns på 9000. 95 sitter de lmm på..

de va risigt! ett steg bakåt i utvecklingen

BMW 320 "Rostig" (1999)
BMW 535 "www.team-kamphund.se" (1989)
olssson Saab nörd
27 augusti 2006 · 224 Inlägg

Race-Jimmy skrev:

olssson skrev:

Race-Jimmy skrev:
kör inte 9-5orna med mapsensor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ?
då ska det ju vara noll problem å köra med öppen dump om det är så. (har en till salu/byts om intresse finnes)

Dom fanns på 9000. 95 sitter de lmm på..

de va risigt! ett steg bakåt i utvecklingen

Jo de tycker man hmm

Saab For Life!
ascona-tic
27 augusti 2006 · 1 496 Inlägg

Det sitter väl både map sensor och lmm som kontrollerar varandra, alltså ett steg framåt.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Gazer Gazer
27 augusti 2006 · 59 Inlägg

Kolla på min bil angående öppen "dump"

Fungerar kanon, dock väldigt känslig på vad för avlastingsventil man har, den måste vara snabb att släppa luften, annars tänds motorlampan, och felaktig funktion bypass.
Alltså fungerar bara enkelkolv, då dubbelkolvs är på tok för långsamma på att släppa luften.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
Hybbe_
27 augusti 2006 · 190 Inlägg

om man ska sattsa på ett öppet sportfilter. vilken dimension ska man ha på anslutnings kopplingen då? finns nåra olika. så man inte beställer fel.

Saab 9-5 2.0T :)
precision
27 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

Hybbe_ skrev:
om man ska sattsa på ett öppet sportfilter. vilken dimension ska man ha på anslutnings kopplingen då? finns nåra olika. så man inte beställer fel.

mät diam på din anslutning

linnardt
27 augusti 2006 · 72 Inlägg

Ska inte denhär från speedparts funka? http://www.speedparts.se/images/prod/ventiler/d1560v2_small.jpg   Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt. Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang