Varför kan ja inte mappa mitt orginal styrsystem till min honda???

PoFF
24 oktober 2011 · 15 Inlägg

hej

har en honda prelude 2,3 94a och ska trimma den nu i vinter med lite vassare kammar och lite till.
och hade tänkt att mappa den sen så ja hörde med maxxtuning om dom kunde göra detta men då
va ja tvungen att köpa ett nytt styrsystem men det kosta nästan 12 tusen finns det något annat
sätt att göra det på eller billigare styrsystem? tack på förhand /Kristoffer

Bensinskallen P o r s c h e
24 oktober 2011 · 1 700 Inlägg

12 tusen behöver det kanske inte kosta.

Megasquirt går väl att få tag på runt 3000?

Men i alla fall, när det kommer till original styrsystem så är det inte alltid så enkelt. Det är troligtvis inte alls omöjligt att din går att mappa om, men det krävs då att man har program och kan koppla in sig, och jag misstänker att det inte är allt för vanligt med folk som har dessa prylar till din bil. Inte världens vanligaste trimmobjekt kanske. Vet dock väldigt lite om din bil wink.

Är väl dessutom lite krångligare program original, till skillnad mot MS m.fl. som är gjorda för att mappas om och greja med

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Richtenb
25 oktober 2011 · 1 365 Inlägg

Man kan fultrimma med bränsltrycksregulator. Köper du dessutom till en bredbandslambda typ LC-1 så får du det helt ok. Det blir aldrig lika bra som mappbart styrsystem men billigare och som sagt helt ok.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
torpis Forummoderator
25 oktober 2011 · 10 576 Inlägg

Richtenb skrev:
Man kan fultrimma med bränsltrycksregulator. Köper du dessutom till en bredbandslambda typ LC-1 så får du det helt ok. Det blir aldrig lika bra som mappbart styrsystem men billigare och som sagt helt ok.

Effekten ligger i tändningen inte bränslet i första hand.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Richtenb
25 oktober 2011 · 1 365 Inlägg

Och jag har aldrig skrivit motsatsen? I det här fallet så handlar det om att 12 000 kr är för mycket pengar och då är detta en alternativ metod som inte ger lika mycket effekt som nytt styrsystem och riktig mapp. Men han får ivarjefall till bränslet någorlunda korrekt. För mig låter 12 000 som ett kap men handlar det om en bil för 40 000 så hade jag inte heller handlat. Då hade jag kört med btr och bredbandslambda och kört med orginal tändning och varit nöjd med att inte fått ut de extra 10 hk och 10 nm. Ökad tändning kan dessutom kräva kallare tändstift för att inte knacka. Bränslet är bara en säkerhetsåtgärd i det hela, mest effekt får han dock i att han bytt kammar och inte i att justera tändningen. men visst får han ytterligare effekt av att även kunna justera tändningen.   

torpis skrev:

Richtenb skrev:
Man kan fultrimma med bränsltrycksregulator. Köper du dessutom till en bredbandslambda typ LC-1 så får du det helt ok. Det blir aldrig lika bra som mappbart styrsystem men billigare och som sagt helt ok.

Effekten ligger i tändningen inte bränslet i första hand.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
PoFF
26 oktober 2011 · 15 Inlägg

tackar för detta få se hur ja gör.....här är styrsystemet ja kollat på om du undrade vad som kostade 12.000 http://witune.se/webshop/honda/68-aem-e … 96-00.html

Bensinskallen P o r s c h e
26 oktober 2011 · 1 700 Inlägg

PoFF skrev:
tackar för detta få se hur ja gör.....här är styrsystemet ja kollat på om du undrade vad som kostade 12.000 http://witune.se/webshop/honda/68-aem-e … 96-00.html

De är ju bara en utbytbar ECU box, inget styrsystem. Därför den ä dyr

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
thetommy lala~~
27 oktober 2011 · 88 Inlägg

Går det inte chippa dom som P28 boxarna och sen bara köra på Crome eller någon annan gratis program?
Chippnings sakerna kostar ju inte mer än 2-300kr från staterna.

HotSauce
21 februari 2012 · 92 Inlägg

3-5000kr kostar det absolut inte! Du kan t.ex köpa en redan färdig box med sockel som ex. en p28 på t.ex HPC från 800-1200kr. Enda som behövs är sedan en mapp på ett SST chip som du kan köpa för typ 10kr... Crome Pro programmet är redan gratis och vet du vad du ger dig in på kan du mappa själv, och vissa boxar stödjer även loggning, oavsett vad så räcker detta mer än väl för dina modifieringar.

HotSauce
21 februari 2012 · 92 Inlägg

Neptune RTP hör inte till de "billiga" styrsystemen om du inte visste om det...

HotSauce
21 februari 2012 · 92 Inlägg

Neptune RTP är ungefär i samma klass som Hondata S300 vilket vore rakt av HELT onödigt att skaffa om han nu bara ska byta kammar och typ basic, I/H/E. Kommer fungera lika bra med en vanlig p28 box med lödad sockel tillsammans med Crome Pro.

HotSauce
21 februari 2012 · 92 Inlägg

Handlade inte om rätt eller fel. Nu handlar det inte om en överladdad motor, Neptune RTP & S300 m.fl i denna prisklass har massvis med nödvändiga funktioner svar; ja, för överladd!
Men så länge det gäller en sugare är massvis av dess funktioner oanvändbara eller onödiga på en N/A.

Fördelen är självklart enklare samt väldigt exakta mapptabeller samt flertal funktioner vad gäller överladd, men då detta handlar om en sugare i relativt orginalskick så kan en bra mappare få till en minst lika bra mapp i Crome Pro.

Jag körde själv med Crome Pro i min Turbo Prelude innan, fungerade hur bra som helst. Dock dags att gå över mot ett mer avancerat system, denna gång S300.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang