Hjälp att identifera en trasig sak på volvo 940

DanneKempa
26 oktober 2011 · 107 Inlägg

hej, vet inte vad delen heter så undrar om någon vet de. det är nämligen så att den gick av nyss. och vad heter den stora (svarta) delen på bilden som den röda inringade saken sitter fast i? hela den har vridits, måste byta hela skiten...


http://img710.imageshack.us/img710/1412/kaosc6.jpg

dawwe ...has left the building...
26 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Ser ut att vara nåt stabiliseringsstag till bakaxeln....Gissar på att det är ett "Panhard stag"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
turboforssen Telge Drifting Team
26 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

momentstag  har jag för mig dom heter  och momentbrygga

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
turboforssen Telge Drifting Team
26 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

dawwe skrev:
Ser ut att vara nåt stabiliseringsstag till bakaxeln....Gissar på att det är ett "Panhard stag"

Panhard staget är det som går sidleds med bilen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
dawwe ...has left the building...
26 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Turbo: Ok, då har jag lärt mig nåt nytt smile , som sagt en gissning bara då jag visste att Panhard-staget borde sitta bak *haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Alexarn
26 oktober 2011 · 73 Inlägg

Brukar även kallas hundben wink Efter lite avlösning av gamla däck blev mina stag också snea.. När du ändå byter så passa på att förstärka "infästnings bryggan" (stora svarta delen) för den är av klenaste sort original, så det inte händer igen smile

Mvh

Volvo 945 Turbo "Sparrisen" (1995)
jimmzzan
26 oktober 2011 · 1 168 Inlägg

Om du lider utav att du inte får det och sitta, dvs att bulten skruvar upp sej själv.
Jag tog en bult som var en storlek mindre (tex 10mm org så satte jag 8mm) och en låsmutter på baksidan och brickor på bägge sidor, och efter det så släppte det aldrig igen!

DanneKempa
26 oktober 2011 · 107 Inlägg

http://img98.imageshack.us/img98/1412/kaosc6.jpg

vad heter den inringande blåa delen? måste byta hela den. "hundbenet" gick av så den "blåa" delen har vridits så den ligger emot kardanstången och skaver.

Lonefox Bad music kills good sound
26 oktober 2011 · 7 241 Inlägg

Ursäkta mig DanneKempa.....men är det så svårt att besöka en volvoverkstad med dina frågor?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
_Bigboy
26 oktober 2011 · 21 Inlägg

Ursäkta mig Lonefox .. Men är inte det här ett bilforum för ALLA bilmärken som man ska kunna ställa sådana frågor på ?

Lonefox Bad music kills good sound
26 oktober 2011 · 7 241 Inlägg

_Bigboy skrev:
Ursäkta mig Lonefox .. Men är inte det här ett bilforum för ALLA bilmärken som man ska kunna ställa sådana frågor på ?

Jodå.....
Men faktum kvarstår att de har SPRÄNGSKISSER och RITNINGAR och kan tala om på ngn minut vad han behöver för saker...

Jag kanske är för gammal för att använda internet med tanke på att jag är uppvuxen med att man själv får söka sig fram till fakta istället för att bara fråga här o där och får det halvt serverat.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
DanneKempa
26 oktober 2011 · 107 Inlägg

Ursäkta mig Lonefox... mycket av detta forum är att folk behöver hjälp med sin bilar, vore det inte enklare då att alla tar sina bilar och uppsöker verkstad? så kanske du tycker..

Många här på garaget har mekat med en volvo nån gång, så många kan och vet väldigt mycket om 700/900 serien. Därav att jag frågar här.

Och så jobbar jag natt, så volvoverkstaden i norrköping har då inte öppet när jag har tid. på helgerna har dom stängt.

te_wik Forummoderator
26 oktober 2011 · 12 813 Inlägg

Nu vandrar ni lite väl offtopic, detta får ni ta sinsemellan i GB eller PM eller hur ni nu vill lösa det.
Åter till topic.


Mvh Tommy, Moderator

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DanneKempa
27 oktober 2011 · 107 Inlägg

åkte till skroten idag och har nu alla delar jag behöver. försökte ta bort de gamla trasiga stagen med mera, men dom sitter fast som satan! ska göra klart allt i helgen.

dannnej
5 november 2011 · 761 Inlägg

Om det är din bil på bilden så kan du nog varken uppsöka volvoverkstad eller en skrot för att hitta dom delarna.

Både "hundbenen" och bryggan är förstärkt på bilderna, och har du vridit dom så lär originalgrejerna inte hålla många dagar.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
5 november 2011 · 3 404 Inlägg

jimmzzan skrev:
Om du lider utav att du inte får det och sitta, dvs att bulten skruvar upp sej själv.
Jag tog en bult som var en storlek mindre (tex 10mm org så satte jag 8mm) och en låsmutter på baksidan och brickor på bägge sidor, och efter det så släppte det aldrig igen!

Mindre bult? Jag hade snarare valt en större och dragit dit med nordlockbrickor samt nylockmutter

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
DanneKempa
5 november 2011 · 107 Inlägg

dannnej skrev:
Om det är din bil på bilden så kan du nog varken uppsöka volvoverkstad eller en skrot för att hitta dom delarna.

Både "hundbenen" och bryggan är förstärkt på bilderna, och har du vridit dom så lär originalgrejerna inte hålla många dagar.

nej bilden är inte på min bil. grejerna är nu utbytt. men har ett nytt problem, axeln som går in till bakaxeln från kardanstången är inte rak.

dannnej
5 november 2011 · 761 Inlägg

menar du ingående axel i bakaxeln?

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Xuri One Man Clan
5 november 2011 · 4 287 Inlägg

om du vridit hela momenbryggan finns de risk att kardan samt medbringare på bakaxeln är skevt tyvärr, i bästa fall bara knuten som är på väg å ge sig.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
DanneKempa
6 november 2011 · 107 Inlägg

dannnej skrev:
menar du ingående axel i bakaxeln?

japp, ingående axeln i bakaxeln snurrar inte rakt när vi snurrar på däcket. går det att bara byta ingående axeln eller måste man byta hela bakaxel klumpen? isåfall går det att byta ingående axeln med en från en "vanlig" bakaxel? (sitter slungdiff i min)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang