3399
Sök

Volvo S80 inre drivknut

80 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Hej byte dämpare igår på min volvo s80 vänster fram.

Det var inga problem dock märkte jag inte att inre drivknut hade hoppat ut någon cm, Så när jag skulle dra iväg raslade det till rätt hårt. Var bara slita ner och titta vad som hade hänt, Då hade alla kullor trillat bort.

Inga synliga skador alls men får inte ihop det.

Där inre drivknut ska sitta finns det en nivåskillnad för själva ringen som ska hålla kulorna på plats. Och nu till frågan är det tanken att själv ringen ska ända in? Jag är rädd för att den har fått sig en smäll och blivet oval inget som går att se. Men hur jag än gör får jag inte in den längst in.

Har tittat på biltema/bildelsdatabsen/mekonomen med flera men ingen säljer inre drivknut?

helt förbryllad :S

Tacksam för svar.

1 321 Inlägg
4 november 2011
har du plockat lös drivaxeln från bilen? eller försöker du sätta i den när den sitter på plats?
Annars rekommenderar jag att du tar lös den och sätter den i ett skruvstäd..och så är det så att den passar på flera sätt, men bara ett är rätt..

Vad menar du med "Ringen"?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

80 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Yes axel är borta ifrån bilen nu.

Vad jag menar med ringen är som på följande bild.
http://img257.imageshack.us/img257/8610/dsc01089f.jpg

Där ser ni "ringen" som håller kulorna på plats. Jag får inte in den ringen hela vägen in. Men det kanske inte behövs?
Senast redigerat av thedeamon (4 november 2011)

529 Inlägg
4 november 2011
Spelar ingen roll om den är hela vägen in så länge axeln är ledad och inte stel. Om den skulle vara stel så lyfter du upp kulorna och ringen och flyttar allt ett kulhål till vänster eller höger, hoppas du förstår hur jag menar, men vad jag kan se på bilden så ser det rätt ut!
Senast redigerat av JimpeBoy (4 november 2011)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

80 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Tackar för snabba svar, Det löste sig hängde upp mig lite för mycket på nivåskillnaden. Tråd kan låsas!

Sök