Hur skiljer sig den mekaniska verkningsgraden beroende på lastfall?

m_s70R
8 november 2011 · 56 Inlägg

Hej

Den mekaniska verkningsgraden på en "vanlig" motor sägs vara 90% dvs, 10% av effekten går ut för att övervinna friktion i lager, kolvringer, pumpar mm.

Men vid full gas och vid högsta möjliga indikerat medeltryck i cylindrarna, pressas ju som bekant kolvringarna  ännu hårdare mot cylinderväggarna än vid tomgång, och trycket på lagren ännu hårdare osv..

Har läst i bla boken "Internal Combustion Engine Fundamentals" av john B Heywood att den är väldigt svår att bestämma och varierar med varvtal och last pga det jag beskrivit ovan.

Någon med lite koll som approximativt vet hur mycket den minskar? 88%? 70%?

Sharky
9 november 2011 · 10 287 Inlägg

Hmmm,
Mekaniska förlusterna är procentuellt störst vid låg last och minst vid max last om jag har förstått det rätt eftersom dom flesta mekaniska förlusterna är konstanta.

Se tex här:

http://www.tpub.com/content/engine/1407 … 75_142.htm

Hur det varierar med varv vågar jag inte svara på men att det blir större absoluta mekaniska förluster vid ökande varv torde väl inte vara nån hemlighet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
m_s70R
9 november 2011 · 56 Inlägg

Texten du hänvisade till borde ju stämma, då det verkar vara USA's flottas sjöingenjörs manual..

http://www.hnsa.org/doc/pdf/engineman1.pdf

"When an engine is operating under part load,
it has a lower mechanical efficiency than when
operating at full load
. The explanation for this
is that most mechanical losses are almost independent
of the load, and therefore, when load
decreases, ihp decreases relatively less than bhp.
Mechanical efficiency becomes zero when an
engine operates at no load because then bhp = 0,
but ihp is not zero. In fact, if bhp is zero and the
expression for fhp is used, ihp is equal to fhp.
To show how mechanical efficiency is lower
at part load, assume the engine used in preceding
examples is operating at three-fourths load. Brake
horsepower at three-fourths load is 900 × 0.75
or 675. Assuming that fhp does not change with
load, fhp = 443. The ihp is, by expression, the
sum of bhp and fhp."

Men nu kika jag lite på en text där en professor från MIT skrivit

"Since the friction power includes the power required to pump gas into and out ofthe engine, mechanical efficiency depends on throttle position as well as engine design and engine speed. Typical values for a modern automotive engine at wide-open or full throttle are 90 percent at speeds below about 30 to 40 rev/s (1800 to~2400 ev/min), decreasing to 75 percent at maximum rated speed. As the engine is throttled, mechanical efficiencydecreases, eventually to zero at idle operation."


http://www.scribd.com/doc/27767235/Inte … -B-heywood

Nu hittade jag ju iof svaret jag letat efter om jag förstått det riktigt?wink Men det ser ju onekligen ut som att  dem talar mot varandra.. ?

Sharky
9 november 2011 · 10 287 Inlägg

OK. Tar man med pumpförlusterna så blir det som han från MIT skriver. Nu är ju inte jag mekanikingenjör men det är kanske normalt att baka in pumpförlusterna i dom mekaniska förlusterna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Big Al Dr. Turbo
9 november 2011 · 459 Inlägg

Vill minnas att man inte räknar med varken pumpförluster eller värmeförluster via lager osv när man räknar på mekaniska verkningsgraden så faktum är väl att den är nog ganska konstant. Har i bakhuvudet att jag hört siffror på 95% mekanisk verkningsgrad på en vanlig ottomotor, så kanske 90% är det "sämsta" det kan bli?

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
tekniknissen1
10 november 2011 · 866 Inlägg

kan det vara så att beroende på lager bredd och och radie så kan man få ökad lagermotstånd vid högre  belastning. Så även om man dra alla ottomotorer över en kant så får man olika mekanisk verknings grad på olika motorer. Typ BMW med alucil på cylinder väggarna har nog en lägre friktion. och vilken grund effekt son dom är tänkta till från början? Eller har jag otur när jag tänker så :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang