Avlägsna rost från motorblockets kylkanaler

Metica
11 november 2011 · 170 Inlägg

Hej,

Håller på att renovera en V8. Är det någon här som har något bra tips på hur jag får bort rost från motorblockets kylkanaler? Helst utan att behöva kladda med några syror (blocket är nymålat/nyborrat).

Alla tankar och idéer mottages med glädje och tacksamhet.

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
tekniknissen1
11 november 2011 · 866 Inlägg

Hitta en stor plast balja så du får ner hela blocket. köp 1/2 kg typ citroncyra ställ det på ett skapligt varmt ställe typ 18-30grader C ner med blocket i 12-24-tim . Spola av med vatten! Ingen rost på eller i blocket!
Citronsyran tar inte på någon lack eller stål ytor men kan missfärga lageryter typ kamaxel lagerna. men lite fett på lageryterna löser detta. Kan även vända på det sätt på topp o insug på med an gammal va pump plugga övriga hål utom ett ! hel i citroncyran plugga hålet som du helt i! vänd motorn några varv i motorställ så du får syran överallt i kylkanalerna. Spola ut med vatten när du tagit av insug och pump!

Metica
11 november 2011 · 170 Inlägg

Själv blocket är finfint på utsidan (nymålat, så sagt), så det verkar som en dålig idé att sänka ner det i en balja vatten. I synnerhet som loppen också är nyborrade och henade. Men borde det inte gå att fylla blocket med citronsyra + vatten där det hänger på motorstället (plus plugga de hål som behövs)? Hänger det med ramlageröverfallen nedåt behöver jag ju inte plugga blockets kylkanaler där topparna sitter. Typ.

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
shogun
11 november 2011 · 2 117 Inlägg

Högtryckstvätt med smalt munstycke

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
sir_daniel www.kudoz.se
11 november 2011 · 3 802 Inlägg

eller så tar du o fixar det när du startar upp motorn, men kopplar bara kylslangarna till en stor dunk med citronsyra och skölj systemet med motorn i drift.

på jobbet har vi en kanonutr. som gör just det, då kopplar man in denna utr. i serie med org. kylsystemet o låter maskinen stå och cirkulera citronsyran i 24h sedan är det som nytt smile (går ju att göra sådant system själv med en elektrisk pump o om man plockar bort termostaten)

tekniknissen1
11 november 2011 · 866 Inlägg

Jovist det går utmärkt att hälla citronsyran i blocket när den hänger i motorstället men problemet blir att du kan bara komma upp till vattankanalerna i däcket då får man ta en gummi matta och en aluminium plåt och bulta på så det håller tätt mot däcket.  men då kan ställa det med svänghjules sidan neråt och hälla i vatenpumps hålen.

Metica
11 november 2011 · 170 Inlägg

Högtryckstvätt låter lockande (och jag har tillgång till en sådan). Men får man verkligen bort rosten med den styrkan på strålen?

Kommer att köra in kamaxel och andra delar i motorn när jag startar den, så den idén är bra men kanske inte just i detta fall. Men annars tokdiggar jag den idén, Sir Daniel!

Matta plus plåt kan ju vara en mycket bra idé! Tackar, tackar!

Senast redigerat av Metica (11 november 2011)

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang