Wicca skrev:
Ok, ska bli extremt intressant att höra vad du tycker om det sen!
Det jag tänkt är mest standard-grejer antar jag, ljudisolering, nån annan sorts fjädring, skivbromsar runt om(Gärna med ABS om det inte är för jobbigt), AC, fjärrstyrt centrallås, bra stereo, nyare säten och en modernare drivlina, men jag har några saker jag tror är lite unika också:
Gömda elhissar, man tar veven och gör så att när man trycker den nedåt så rör den en elektrisk switch inuti dörren som tar ner rutan, och tvärt om. Original-look men modern funktion.
Etanoldrift, dels för att det är lite miljövänligt och framtidssäkrare än bensin, och dels för effektökningen.
Automatisk bagagelucke-öppnare och stängare, fjärrstyrd helst. Så man kan slimma bagageluckan från knappar.
Kolfiberdelar i fronten så man får bättre viktfördelning och lite lägre vikt. Antar att den är framtung original.
Urtagbar halvbur, för säkerhet och stagning på trackdays. Tanken är att man ska kunna plocka ur fram- och baksätena hyfsat lätt, montera in halvburen med skruvar och sen stoppa i racingstolar fram hyfsat enkelt. Kanske onödigt, men kul utmaning.
Sist men inte minst, och det här är helt säkert unikt, ett mekaniskt KERS-system. Man använder det i Formel 1 för att få extra krut under en viss begränsad tid. Man sparar energin från inbromsningen och sen pytsar man ut det med en knapp. Deras lösningar är dock halv- eller helelektriska. Detta är mest en dröm och kräver både mycket utveckling och en ordentlig finmekanisk verkstad.
Sådär, hoppas jag kunde ge dig någon idé iaf.
Det var en massa kluriga saker du funderar på, elhissanordningen va en kul grej. Etanol klurar jag själv på men bara om jag kommer att ladda på med kompressor eller turbo. Kolfiberdelar har jag inte skaffat nåt än men däremot glasfiberfront, orginalfronten är i gummi och järnvägsräls känns det som iaf. Orginalfronten väger säkert 25kg minst och domkraftsfästena sitter i den så man kan hissa hela bilen i den. Skuffen lär jag ha en mekanisk öppning på för batteriet ska bo där, inge kul alls med elektrisk öppning om batteriet skulle dö. Bur ska jag ha men hundbur, anpassar bilen efter min sambos stora intresse med whippets (vinthundar). Hundburen kommer att va där baksätet skulle varit och rejält skålade stolar kommer alltid att sitta i. KERS-system i en gammal jänk är en klurig nöt att knäcka men som du säger ska man sikta mot stjärnorna så man inte slår i trädtopparna.
Frille500 skrev:
Kollt bygge, samma tanke som jag har med mitt bygge.
Skulle vara kul att se några bilder på hur det ser ut idagsläget.
Uppdaterar med bilder som är i realtid mer eller mindre, så det du ser är det läge som bilen är i. Ditt bygge ska bli verkligt intressant att följa, brutalt kul med en massa pållar i en lätt kaross.
-Westerlund- skrev:
Vet inte hur mycket du har hunnit köra, men vet du hur det är med ekonomin på dessa? Har lite fördomar mot amerikanare för att dom förlitar sig på stora motorvolymer för att få ut sin effekt och med deras skatt så kan man ju skita blankt i om bilen drar mycket soppa, men jag kan ju ha fel. Vet du hur mycket de drar och om det är dyrt med reservdelar och så?
Frågar för att det står en Firebird generation 3 i byn som inte har flyttat på sig de tre år jag har gått och sneglat på den. Skulle vara skoj att ta hem och ordna till små skavanker och ha som glidare, det verkar ju inte som att ägaren har stor nytta av den eller några framtidsplaner
Har knappt kört nåt alls utan rev ned den direkt när jag fått hem den, misstänker att 454:an är väldigt glad i bensin. Det går att bygga bränslesnålt oxå rätt att det ligger ett amerikanskt vinkeljärn under huven, man behöver ju inte ha big-block om man inte vill. Vad det gäller reservdelar upplever jag att det är förvånansvärt billigt med jänkare, finns i stort sett allt till vettiga priser. Importerar det mesta själv från USA och det har gått snabbt och smidigt, skapligt pris rätt att man får betala tull och moms. Allt är ju relativt för bilrenovering och trimmning är inte billigt oavsett europeiskt eller amerikanskt.