D24, Startproblem

Mercedesturbodiesel Sothora <3
18 november 2011 · 1 201 Inlägg

en film!!!!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Dippeh
23 november 2011 · 29 Inlägg

såhär ligger det till nu. Har kollat så att den inte läckte vid bränslefiltret, och de gjorde den inte.. Det går att starta den direkt efter den har varit igång. När den är kall startar den fortfarande inte. De kommer ingen rök ur avgasröret när ja kör på startmotorn heller.. de måste innebära att den inte får diesel eller ?

haweri
23 november 2011 · 335 Inlägg

sitter det nån elbränslepump på den? om inte kan du testa å sätta på en sån.

Dippeh
23 november 2011 · 29 Inlägg

Nepp de gör de inte. Jo ja har tänkt och prova med det.. Men de är så konstigt för den starta lätt innan renovering?

Mercedesturbodiesel Sothora <3
23 november 2011 · 1 201 Inlägg

för att eliminera bränsle problem.. ta den slangen som matar bränsle till pumpen och sätt ned den i en petflaska med diesel i.

Men du skulle inte kunna filma hur den låter när den är igång? skulle underlätta mkt

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
VolvoD24Tic
24 november 2011 · 6 Inlägg

känner igen detta problemet mkt väl, har labbat mycket med min d24 sista året.

gör så här,

1 vrid vevaxeln till exakt 0 punkt.

2 titta på pumpdrevet, du skall se ett "jack" på detta, motsvarande del finns vid ena fästörat på pumpen, i form av ett streck, ser du inte jacket på drevet så vrid vevaxeln ett varv så den hamnar exakt på noll, när du gjort detta, skall jacket på pumpens drev vara mittför strecket på pumphusets fästöra, då är motorn grundinställd och skall starta. står pumpen fel, tar du och lättar på bakre kamdrevets bult, efter detta dubbelkollar du vevxelns position igen, står den på 0 så är det bara att vrida det lossade drevet så märket på pumpdrevet hamnar mittför strecket på pumphuset, håll fast det lossade drevet med npgot lämpligt, dra åt bulten lagom, inte för löst! dubbelkolla markeringarna, svänghul, och pumpdrev igen, står detta nu rätt så skall motorn starta utan problem.

varför jag skriver om att dubbelkolla märkningarna, är för att motorn brukar kunna ändra läge när man drar loss bulten till bakre kamdrevet, och när man drar fast den, gör som så när du ska dra åt drevet att du drar försiktigt först tills det börjar nypa fast, sen kan du ta i mera och dra fast det ordentligt, då minimerar man risken att inställningen man just gjort ändras och man slipper börja om. återkom gärna med resultatet, eller om de är nåt mer du undrar över. Hälsning Bj

nilzzzon
27 november 2011 · 43 Inlägg

Ljudet han menar är att den knackar lite extra högt vid typ mitten på registret om man säger, han har filmat men vet inte om han lagt upp det än! när väl videon kmr upp så hör efter det väldigt distinkta knacket, hörs d inte beror d på ljudupptagningen i kameran/mobilen! smile och om ni undrar hur ja vet detta så var det för att jag va där o kikade idag

Dippeh
27 november 2011 · 29 Inlägg

Det har inget med att den inte startar. Satte dit en bensinpump idag och då starta den när den var kall! lägger upp en film på ljudet, lägg märke till färgen på avgaserna. Motorn är varm och de luktar typ "tändvätska" tongue.. De måste innebära att pumpen står feL?

Danne_1977
28 november 2011 · 3 292 Inlägg

Gör som nån tidigare sagt.. nollställ hela motorn så kammen står rätt åxå.. och kolla så dreven bak på pumpen står rätt (finns jack på remskivan på pumpen som ska matcha strecket på gjutgodset som pumpen sitter fast i), troligen är nåt med remmarna som är fel..

Om du har knack i motorn så beror det antagligen på att den går hårt eftersom nån rem är fel kuggad. Eller så är det vaccum stången som sitter på toppen och reglerar vaccum från kammen till vaccumklockan.. blir den stången sliten så uppstår ett knack.. byt den och problemet är löst (om det är den som orsakar knacket vill säga)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
nilzzzon
29 november 2011 · 43 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Gör som nån tidigare sagt.. nollställ hela motorn så kammen står rätt åxå.. och kolla så dreven bak på pumpen står rätt (finns jack på remskivan på pumpen som ska matcha strecket på gjutgodset som pumpen sitter fast i), troligen är nåt med remmarna som är fel..

Om du har knack i motorn så beror det antagligen på att den går hårt eftersom nån rem är fel kuggad. Eller så är det vaccum stången som sitter på toppen och reglerar vaccum från kammen till vaccumklockan.. blir den stången sliten så uppstår ett knack.. byt den och problemet är löst (om det är den som orsakar knacket vill säga)

vaccumstången tror jag det är i sådana fall! kan tyckas va svårt att höra men när man hör knacket så låter de som vid mitten av motorn tycker jag. jag var med o renoverade denna motorn och när vi sen skulle i med den o allt skulle ställas så ställde vi drevets jack o pumpens ristning gick i "fas" men visst d kan völ ha flyttat sig sen när man dragit åt det bakre kamdrevet men det kan inte va mycket för vi hade ett mothållsverktyg eller va d heter!

Mercedesturbodiesel Sothora <3
29 november 2011 · 1 201 Inlägg

har ni ens ställt pumpen med indikator klocka?

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Krille93
29 november 2011 · 63 Inlägg

nilzzzon skrev:

Danne_1977 skrev:
Gör som nån tidigare sagt.. nollställ hela motorn så kammen står rätt åxå.. och kolla så dreven bak på pumpen står rätt (finns jack på remskivan på pumpen som ska matcha strecket på gjutgodset som pumpen sitter fast i), troligen är nåt med remmarna som är fel..

Om du har knack i motorn så beror det antagligen på att den går hårt eftersom nån rem är fel kuggad. Eller så är det vaccum stången som sitter på toppen och reglerar vaccum från kammen till vaccumklockan.. blir den stången sliten så uppstår ett knack.. byt den och problemet är löst (om det är den som orsakar knacket vill säga)

vaccumstången tror jag det är i sådana fall! kan tyckas va svårt att höra men när man hör knacket så låter de som vid mitten av motorn tycker jag. jag var med o renoverade denna motorn och när vi sen skulle i med den o allt skulle ställas så ställde vi drevets jack o pumpens ristning gick i "fas" men visst d kan völ ha flyttat sig sen när man dragit åt det bakre kamdrevet men det kan inte va mycket för vi hade ett mothållsverktyg eller va d heter!

Jacket på pumpdrevet ska stå några mm till höger om strecket på pumpen (om man står framför bilen)

Mercedesturbodiesel Sothora <3
29 november 2011 · 1 201 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63303/63303-203c52059c587116cac20c29d8d1cf51.jpg

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
nilzzzon
30 november 2011 · 43 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
har ni ens ställt pumpen med indikator klocka?

självfallet! dock har han ställt pumpen en gång till så ja vet inte hur den står nu, men vi förställde den lite då jag var med för remmen va ganska spänd så när den blir slappare skulle graderna gå "ner" lite smile

nilzzzon
30 november 2011 · 43 Inlägg

varit ute nu och dolat lite, vi rullade igång den o körde lite sen dog den av dieselstopp tongue sen starta den på nyckeln och allt var frid o fröjd. Sen började vi fundera över ljudet, vi skruvade av vaccumklockan och tog ur stången. Andreas som äger bilen har haft en till diesel som reservdelsbil, där hade han en extra vaccumklocka och en stång, men den andra stången är 2mm grövre, den satt mer tajt i hålet tyckte vi. kan finnas en chans att dessa här två stänger har blivit ihopblandade tidigare så att fel stång sitter i nu och att den grövre är den som är rätt. dock lurar vi på om nått annat kan hända om vi sätter i denna?

Danne_1977
30 november 2011 · 3 292 Inlägg

nilzzzon skrev:
varit ute nu och dolat lite, vi rullade igång den o körde lite sen dog den av dieselstopp tongue sen starta den på nyckeln och allt var frid o fröjd. Sen började vi fundera över ljudet, vi skruvade av vaccumklockan och tog ur stången. Andreas som äger bilen har haft en till diesel som reservdelsbil, där hade han en extra vaccumklocka och en stång, men den andra stången är 2mm grövre, den satt mer tajt i hålet tyckte vi. kan finnas en chans att dessa här två stänger har blivit ihopblandade tidigare så att fel stång sitter i nu och att den grövre är den som är rätt. dock lurar vi på om nått annat kan hända om vi sätter i denna?

Ni ska inte sätta in nån annan vaccumstång än en som är exakt lika som den som sitter där, jag vet att det kan sitta lite olika beroende på årgång och turbo/sugmotor..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Dippeh
1 december 2011 · 29 Inlägg

Här har ni motorljudet, knacket låter endast när man gasar.. http://www.youtube.com/watch?v=W5c4xnmaKSE

Danne_1977
1 december 2011 · 3 292 Inlägg

Det där är nog inte vaccumstången... det låter mer som nåt annat.. lite svårt att höra på videon.. men vaccumstången har jag för mig låter mycket mer hela tiden.. det här hördes mest när man varvade upp den o sen slutade det..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
1 december 2011 · 3 292 Inlägg

Kolla ventilspelet... kanske några brickor som måste bytas..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
1 december 2011 · 3 292 Inlägg

Dippeh skrev:
Här har ni motorljudet, knacket låter endast när man gasar.. http://www.youtube.com/watch?v=W5c4xnmaKSE

Det låter även som om den går lite hårt.. alltså att diesel inte sprutas i exakt när den ska.. pumpen kanske står lite fel endå.. och/eller kam,

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang