LoFET´s Supra MKIV -94, Driftingbygge.

LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Jo tänkte dela med mig lite av vad som händer och sker i garaget,

Får väl börja med att som har hänt hitills,

Hösten 2010 Blev suget att bygga något för att åka drifting med för stort.  Såbytte ju bort den gula MK3 supran jag hade mot en 2JZ motor i slutet av september....

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/mars-2010005.jpg

Sen letade jag länge efter ett nytt projekt till att bygga seriösare sladdbil på då ett mk3 chassie med targatak känndes både tungt och lite väl ostabilt.

Var inne på soarer länge och även Chaser men efter en del velande blev det en supra till  smile

Så sista helgen i november bar det av till england för att hämta den.
Det är en vit MKIV N/a med följande spec.

Manuell.
Eftermarknads avgas.
Sänkfjädrar samt hårdare dämpare.
Japspeed fjäderbens stag fram och bak,
19" Racinghart cx.
Trial Bodykitt.

Först skulle den reggas men var planerna följande:


x2JZ GTE engine swap.
xBPU trim.
x Torque vattenkyl i alu, samt ett 12raders oljekyl.
xR154 låda från Supra MK3 ,HPF/ACT koppling.
xSvets diff   lol
xTein flex coilovers, .
xRensa invändigt och montera fullbur från Finess.
xBygga om främre hjulnav för mer styrvinkel.
xStörre EU/US bromsarna fram.
xFIA godkännda stolar och bälten.
x K-sport Hydraulisk handbroms.
+lite annat.

Ganska smutsig efter 200mil i skitväder..... Fick draghjälp sista halvmilen av brorsans A6 quattro då den inte kom upp för backarna  hmm

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/nov2011001.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/nov2011006.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/nov2011002.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/nov2011005.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/nov2011009.jpg


Tanken var att den skulle stå klar tills i början av maj.

Senast redigerat av LoFET (20 november 2011)

Inline sixes ist sie scheisse.......
LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Kort efter det började bilen strula, gick jätte fett, och missade,

Felsökte ett bra tag, och bytte diverse komponenter,

Men tålamodet för N/a motorn tog slut mad så började riva ner bilen .
tänker inte lägga mer tid på något jag inte skall använda ändå, och går det inte att regga den sen så kör jag endast vagnbok på den......

Det var det ju snart vår så det fick F*N börja hända lite om det skall bli något åka i sommar.

Så rev större delen av inredningen inför burbygget som skulle komma senare.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2126.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2127.jpg

River resten av inredningen imorgon,förutom instrumentbrädan den får sitta kvar tills det är dags, och börjar på demontera allt för att lyfta ur motor och låda så långt jag hinner.

Var även förbi J-spec i Karlstad i helgen och snackade med dem när jag ändå var i närheten för svenska rallyt.

J-spec blev första sponsorerna till bygget  smile  Med hem åkte ett set med 25mm spacers och ett kylarslangskitt till TT samt en Torqe Alukylare....

Så stort tack till Fredrik och Carl på J-spec.

Senast redigerat av LoFET (20 november 2011)

Inline sixes ist sie scheisse.......
LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Rev resten av inredningen. bara innertak och instrumentbrädan kvar.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2130.jpg

Plockade ner fronten på bilen med samt kyl och avgassystem.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2132.jpg

Imorgon blir det nog inget gjort tyvärr. men till helgen får jag packningskittet till TT motorn så man kan börja dra ihop resten på den med.

Lite bilder på delar som ligger och väntar på att monteras  smile

Torque vattenkyl, slangar spacers.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2133.jpg

Torque Kamdrev, Tein Flex coilovers och en mocca kringla.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_1988.jpg

Inline sixes ist sie scheisse.......
LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Så fick gjort en del idag även om halva dagen gick till att hämta delar.

Fått hem packnings kittet och en K-sport hydralisk handbroms.

Sen fortsatte jag med att ta ur N/a motorn.

Färdigt för lyft .

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2134.jpg

Borta  smile

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2137.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2142.jpg

Så nu är det bara att börja skruva ihop resten av TT motorn......

Började nästa dag med att byta bellhouse på R154 lådan till JZ specat.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2147.jpg

Jämförde där efter lådorna mot varandra. W58 från mkiv närmast R154 från mk3 längst bort.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2150.jpg

Skiljer 120mm på spakens plasering .... så kommer få bygga om spakstället en del. finns soarer spakcentral att beställa men bygger bara ca 1" bakåt så det räcker ändå inte. Blir att bygga någon egen lösning istället.

Skiljde ca 15mm på kardanen så det är lungt. därimot passade inte stödlagret från mk3 kardanen, men det var samma inner dimension så kunde flytta över från W58 kardanen.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2159.jpg

Sen slipade jag ner och grundade ventilkåporna då förra ägaren för sökt sig på en polering av den ena....... Kommer bli silver bara.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2162.jpg

Bonus bild på GTE motorn.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2163.jpg

Inline sixes ist sie scheisse.......
LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Fortsatte skruva ihop motorn,

Bytt insug och spridare, Lödat ihop kabelhärvan då några kablar var klippta efter de haft en boost cut controler där.

så nu är Nästan allt på kalla sidan monterat,

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2165.jpg

Behöver betsälla lite packningar mm för att kunna montera ihop avgas sidan,

Passade på att slipa ner och lacka om tändstiftskåpan då den såg illa ut, var grå och flagad, blev vit istället.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2166.jpg

Skruvat ihop turbosidan på motorn, bara lite småkrams kvar nu innan den är redo för att åka i ....

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2173.jpg

Rev ur instrument brädan nu i veckan med och innertaket.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2175.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2178.jpg

Och fredags så åkte den iväg till brorsans garage så vi kan börja med buren.

Rensat alla asfalts mattor på golvet, och så började vi med boxarna för infästningen till buren idag. de bak är klara  fram är mallen klar så skär ut dem och börjar med dem imorgon  smile

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2186.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2189.jpg

Inline sixes ist sie scheisse.......
Flawo0
20 november 2011 · 136 Inlägg

Kommer följas till 100! big_smile lycka till!

LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Ja då var det dags för en liten update igen.

Vart nere hos brorsan och vi har hållt på med buren hela dagen.

Framstöttorna stämde piss. var överbockade i nedre böj, för lite bockade i övre böj och var nästan för korta trots att vi använder boxar, undra vad de höll på med den dagen de gjorde dem igentligen  mad

Nåja vi rätade nedre böjen och bockade de lite extra där uppe för att få dem närmre a stolpen och ytterdelen på taket. stämmer fortfarande inte alls som jag vill men hinner inte vänta på att mått beställa nya så det får bli så   hmm  Skall ju ändå bara bli en brötar bil så måste ju inte vara snyggt......

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2198.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2197.jpg

Näst ihop större delen av buren nu det är mest dörrsträvorna och om jag skall göra kryss i bak samt bältes staget.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2201.jpg

Stort tack till Brorsan och Tommy som hjälpte till idag smile

Målet är att allt skall vara ihopnäst imorgon  smile

Boxarna till buren med muttrar på undersidan.....

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2185.jpg

Brorsans goa jigg för att få raka kryss rör med på bilden.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2204.jpg

Blir rätt trångt mot dörren får ev bygga om öppnings handtaget....

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2205.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2207.jpg

Nu är allt ihop näst så nu är den urplockad för helsvetsning. så brorsan som är den av oss som har talang för att svetsa kommer tigga ihop den i veckan  big_smile

Inline sixes ist sie scheisse.......
LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Nu var det dags för update igen.

Köpte en R154 reservlåda på skroten förra veckan, fick skruva loss den själv men priset jag fick hade inte ens Ove Sundberg klagat på  big_smile

Bytte till coilovers i veckan och muttrade på spacers fram för att kolla lite på styrvinklar går att få en del mer iaf big_smile inga bilder på det tyvärr kameran var inte med .

Buren är helsvetsad nu och krysset bak och bältesröret fixat med . Har min bror att tacka för det  smile

Idag blev det en liten tripp till karlstad för att hämta mitt svänghjul som kommit samt ett par fälgar som jag kom över billigt.

Yokohama AVS 8,5x18" bara 2 dock, finns dock en 9,5 om över om någon sopat sin  :wink:

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2272.jpg

Torque svänghjul i Chromolly till 1JZ från J-spec.se.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2273.jpg

Sen när jag väl va hemma igen var klockan redan 7 så hann inte så mycket,

Men monterade i buren igen för att kolla så det inte slått sig för mycket vi helsvetsningen, var inte så farligt så det gick att lösa .....

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2276.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2284.jpg

Hellaflush ? 9x17 med 25mm spacers. kan bli bra med mer sänkning och camber ......

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2287.jpg

Går sakta men säkert frammåt  wink

Inline sixes ist sie scheisse.......
stewii
20 november 2011 · 318 Inlägg

Häftigt projekt! Detta kommer följas!! big_smile

LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Därefter tappade jag motivationen och bygget stod still i 2,5 månad........

Men i mitten av Juni hittades motivationen igen och bygget fortsatte wink

Monterat 1jz svänghjulet, samt ACT/HPF kopparkeramisk koppling.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2446.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2449.jpg

Byggt nya motorfästen, budgetvariant  roll

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2447.jpg

Samt knåpat ihop ett stummt växellådsfäste, hybrid av MK3/MKIV delar för att passa nya lådan.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2450.jpg

Och Hängt i drivlinepaketet.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2452.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2454.jpg

Nu var det ju gatebil mantorp till helgen så hände inte mycket närmsta veckan men men.

Redde ut lite el inuti bilen, lite kablar som var taskigt skarvade av luffiga engelsmän som tyckte att det räckte att tvinna ihop kablarna och eltejp runt mad

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2489.jpg

Monterat kyl, och ic (vet att den hänger långt ner skall byggas om men detta låg från andra supran så tog en tillfällig genväg ) smile

Monterat det mesta annat med, så är väl Bygga servo behållare, fylla vätskor och montera i brädan med tillhörande el för att kunna starta kvar nu.

Inline sixes ist sie scheisse.......
LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Börjar bli färdigt i motor rummet.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2490.jpg

Rotade fram den gamla Mine´s ECU:n och satte i.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_2492.jpg

Byggde i ordning servosystemet med en gammal mitsubishi behållare då det var som fanns närmast  roll

modifierade varvräknaren enligt en guide på N/a-t forums.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0017.jpg

Sen var det dags för provstart....

motorn gick runt men det var ingen hemma inte ett försök ens....

Kollade och det fanns ingen gnista, började mäta upp vevaxelgivare, och kamaxelgivarna, var ok.

Men noterade att motor lampan ej lyste vid tändning.....

Detta pga att den saknades i displayen roll så satte i en glödlampa och då glödde den svagt och sen slockna den när man vred på tändnigen hmm ???

Jordfel tänkte jag och började leta.. men visade sig att kantakten till ECU som skruvas i på dessa inte var i till 100% hade troligen bara dragit tills det klickade, så den skulle in 0,5mm till......

Nu fanns det gnista men ingen soppa..... pumpen död, blir så ibland, när man gör N/a-TT mod så fick göra 12v modden till pumpen bak att man vänder om strömmen innan fuelpump ecu:n i skuffen. sen startade den glatt men gick fett som satan.

Sne och trött en lördagskväll.....

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0026.jpg

Precis som att kallstarten låg kvar hmmm. började med att byta tempgivaren då jag vet att den kan orsaka detta symtom, men nix samma....
Kollade felkoder fanns inga....
Bryggade då över i kontakten fram till tempgivaren, då jag tänkte det kunde vara kabel fel men fick då felkod på tempgivare kortsluten.....

Visade sig till slut vara 3 vacum slangar som var växlade vid insuget, bland annat till mapsensorn och btr som hade för svagt vacuum.....

så nu går den som en klocka i motorn smile men tog fan en vecka att reda ut allt  mad

Gav mig då på att bygga ett växel länkage, enklast möjliga  smile 2st 240 spakställ vandaliserades för delar.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0033.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0032.jpg

Använde koppen från stället upp och ner som stativ och kapade av leden längs ner. som sattes på spaken uppe istället. tog den andra spakens led och svetsade på den avkapade orginal spaken i lådan och tadaa wink

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0035.jpg
Snyggt ? Nej men verkar funka så långt  smile får se hur det blir med alla vibrationer sen då allt är stum monterat......

Inline sixes ist sie scheisse.......
LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Så Än trevlig uppdate nu då. Byggt nya stolsfästen i veckan, samt monterat handbromsen, hade en hel del problem med läckage på hydrauliken, men blev bra till slut,

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMAG0053.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMAG0054.jpg

Och monterade ihop fronten mm idag och var ute och provade en sväng ...

Allt funkade kalas  big_smile

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMAG0047.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMAG0052.jpg

Så nu hänger den på lyften igen ner riven för att bygga nya IC rör, för att få en högre och därmed säkrare placering av ic:n. samt bygga om avgas systemet lite.....

På Söndagen så ändrade vi om tryckrören, och flyttade IC:n samt rev ner diffen,

Och på måndagen var jag på besök hos min bror som är aningens bättre på mig än svetsa  :wink: så han hjälpte meg att svetsa ihop avgas systemet och tryckrören.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMAG0062.jpg

Och diffen, No more Torsen ! Fulltime lock  :wink:

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMAG0064.jpg

Tisdagskvällen spenderades med återmontering, av diffen och avgassystemet, höll på till 22:30, sen orkade jag inte mer börjar ju jobba kl 06:45 så.....

Onsdagen, monterades ic och ic rör tillbaka,

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0097.jpg

Snickrade ihop ett par nedre fästen med....

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0095.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0098.jpg

Och Torsdag var jag och hämta ett Bälte Från Mocomp. TRS 6punkts FIA godkännt smile

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0099.jpg

Klockan var redan 8 när jag var hemma så struntade i att skruva något idag, och laddar för ett rejält pass Fredag kväll och helgen istället var ju bara en vecka kvar till gatebil septemerträffen nu vilket var målet  smile

Inline sixes ist sie scheisse.......
Robb192 Tokig 08a
20 november 2011 · 1 019 Inlägg

grymt jobb!

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Då var även helgens skruvande över.

Började med att byta Hjulspindlar fram då Jag fick hjälp av en kollega till min bror att korta av dem och bräna ihop dem, är inget man ger sig på med mag svetsen hemma direkt .....

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0104.jpg

Modifierad VS standard hubb.

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0109.jpg

Sen gjorde jag iordning bromsarna, runt om då det satt fast lite, eftersom den stått ett bra tag.... Och rev bort orginal handbromsmekanism..

Monterade även 25mm spacers bak för att den skall bli lite mer stabil..

Aspen och hans 4mån schäfer cheifen var och hälsade på på lördagen med, och blev en sväng in till stan för att kika på GBG:s snabbaste, racet smile

Idag söndag Höll jag på med inredningen, drog ihop buren monterade tillbaka stolarna, bälten, skruvade instrumentbrädan mm.

Blev rätt hemtrevligt till slut smile

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0127.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0128.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMG_0130.jpg

Så nu är det väl bygga nytt handtag inne då orginal tar i buren och montera dörrsidor kvar, och lite småservice, sen är den redo för Gatebil  big_smile

Inline sixes ist sie scheisse.......
_Fredrik
20 november 2011 · 2 788 Inlägg

Riktigt kul projekt att läsa igenom, ser grymt bra ut! smile Spännande att följa någon som bygger om en N/A till 2JZ smile


Önskar fortsatt lycka till! smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Så var det äntligen dags för första riktiga provkörningen på gatebil rudskogen  big_smile

Som vanligt med minsta möjliga tidsmarginal, bilen var klar klockan 20:00 onsdag kväll lastades på, och på torsdag efter jobbet bar det av mot norge !

Började med lite strul fredag morgon då den inte klarade ljudmätningen. Gränsen var 100db, den lät 106db....

Efter en 4mils resa till biltema, och monterat en extra dämpare var vi nere på 94db. dåså bara att ut och prova då  tongue

Funkade kalas, men är lite trött, orkar för dåligt för att få den riktigt goa rökridån tyvärr..... 100hp till hade gjort gött.....

Så 18 däck och ca 250L soppa gick det åt, körde istort sett hela helgen utan stul smile BPU is the shit !!

Lyckades för övrigt slå av hela dörrhandtaget på passagerardörren med slitbanan när ett däck small tongue

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/296306_2393718046677_1362692769_32773267_1296238859_n.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/298498_276386915705490_248730485137800_1138108_2083406476_n.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/311333_2393763567815_1362692769_32773399_1321505288_n.jpg

Sen hade jag lovat min bror att få prova den på söndag eftermiddag om den var hel, så han körde och laddade ganska friskt, (han är van vid mer effekt då han sladdar 600hk Audi S4 RWD annars) men det slutade i fållan efter 3 varv..... Fär väl säga att det är 1-1 då jag bombade hans förra s4 rwd i räcket på mantorp för 2 år sedan tongue

http://i187.photobucket.com/albums/x9/LoFET_MKIV/IMAG0075.jpg

Den satt gött där, men efter att ha ryckt av både dragöglan och fronten, när vi skulle dra upp den, så gick det till slut, så in i depån igen, och stripa fast fronten, sen ut och körde igen smile

Var utan tvekan en av dem som åkte flest varv den helgen så hållbarhet ? Check  big_smile

Så nu är det bara att fortsätta småfixa i vinter smile

Inline sixes ist sie scheisse.......
LoFET Almännt tokig
20 november 2011 · 481 Inlägg

Så planen inför Sesongen 2012 är :

Ta ut allt ur bilen ivändigt och lacka den inuti, hanns inte med innan....

Fixa lite små skador,

Byta till eurospec bromsarna fram.

Ev lite mer effekt med Snik singelturbo och E85 om tid/pengar räcker...

Inline sixes ist sie scheisse.......
S13Rasmus TEAM PONY DRIFT
4 december 2011 · 225 Inlägg

Grym bil! Helt rätt stuk , vad åker du för laddtryck med han? Eurospec motor?

Mvh Rasmus

Nissan Silvia S14.5 "Team Pony Drift" (1996)
Go_sideways
4 december 2011 · 428 Inlägg

Fan va najs. fin supra smile Fortsätt med detta. ska bli kul att se mer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang