Vad för gängstigning på skruv för drivknut? Volvo S60

te_wik Forummoderator
24 november 2011 · 12 813 Inlägg

Någon som kan säga vilken gängstigning det är på skruven för drivknuten på en Volvo S60 års 01-09?
Kanske olika om det är en AWD eller R så hade varit bra om ni har måtten till alla.

Vill minnas att det är M10x1.25mm men inte helt säker.





Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Germax
24 november 2011 · 12 086 Inlägg

Tvivlar starkt på att det är M10, 1.25 är dessutom en ganska ovanlig stigning.

te_wik Forummoderator
24 november 2011 · 12 813 Inlägg

JapMax skrev:
Tvivlar starkt på att det är M10, 1.25 är dessutom en ganska ovanlig stigning.

Vad tror du att det är då? Måste kanske ner på bildelsaffären och mäta, verkar inte finnas info om det någonstans.
1.25 kan jag inte hålla med om är direkt ovanlig?





Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Germax
24 november 2011 · 12 086 Inlägg

Jag har fått uppfattningen om att M10x1.25 är ganska ovanligt.

Jag skulle ju tippa på minst M12, säkert större.
Jag försökte hitta något åt dig på diverse ställen men utan att hitta något.

te_wik Forummoderator
24 november 2011 · 12 813 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har fått uppfattningen om att M10x1.25 är ganska ovanligt.

Jag skulle ju tippa på minst M12, säkert större.
Jag försökte hitta något åt dig på diverse ställen men utan att hitta något.

Nå, jag vill iaf minnas att det är M10 på dessa bilar, det är inte så grovt som man kan tro.
Jag har också försökt kolla på div sidor som säljer bildelar men ingen nämner vilka gängor det är på den. hmm




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
F4S4N CAD-konstruktör
25 november 2011 · 1 392 Inlägg

Jo någon M12 är det knappast. Den är ju inte lika stor som en hjulbult.

Förstår dock inte ditt problem riktigt. Vad är du ute efter? En ny bult? Du har väl kvar den gamla bulten så det är ju bara att kolla vilken stigning den synkar emot. Annars får du väl åka till affärn och höra med dom.

Är 99% säker på att du har rätt. M10x1.25 (som för övrigt är en väldigt vanlig stigning) wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
te_wik Forummoderator
25 november 2011 · 12 813 Inlägg

F4S4N skrev:
Jo någon M12 är det knappast. Den är ju inte lika stor som en hjulbult.

Förstår dock inte ditt problem riktigt. Vad är du ute efter? En ny bult? Du har väl kvar den gamla bulten så det är ju bara att kolla vilken stigning den synkar emot. Annars får du väl åka till affärn och höra med dom.

Är 99% säker på att du har rätt. M10x1.25 (som för övrigt är en väldigt vanlig stigning) wink

Ska byta damask på en bekants bil och vill som minnas att det är väldigt simpelt att dra loss knuten från axeln genom att gänga in en gängstång eller en längre bult, den bottnar då mot axeln och knuten trycks ut. Lättare än att börja knacka och riskera att man råkar slå ut eller isär inre knuten.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
F4S4N CAD-konstruktör
25 november 2011 · 1 392 Inlägg

te_wik skrev:

F4S4N skrev:
Jo någon M12 är det knappast. Den är ju inte lika stor som en hjulbult.

Förstår dock inte ditt problem riktigt. Vad är du ute efter? En ny bult? Du har väl kvar den gamla bulten så det är ju bara att kolla vilken stigning den synkar emot. Annars får du väl åka till affärn och höra med dom.

Är 99% säker på att du har rätt. M10x1.25 (som för övrigt är en väldigt vanlig stigning) wink

Ska byta damask på en bekants bil och vill som minnas att det är väldigt simpelt att dra loss knuten från axeln genom att gänga in en gängstång eller en längre bult, den bottnar då mot axeln och knuten trycks ut. Lättare än att börja knacka och riskera att man råkar slå ut eller isär inre knuten.




Mvh Tommy

Då förstår jag!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
te_wik Forummoderator
26 november 2011 · 12 813 Inlägg

En polare kollade på Vadis, M10 är det och längden är 65mm. Låter kort..
Men fortfarande ingen aning om gängstigningen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Germax
26 november 2011 · 12 086 Inlägg

Om nu M10x1.25 är så jävla vanligt köp båda gängstigningarna och testa..


Jag är van vid att skruva loss M24 muttrar när jag byter drivknutar, på brorsans Audi sitter det en M14 bult. så jag vart förvånad att volvo skulle ha en klen M10, men det räcker kanske på en Volvo?

Senast redigerat av JapMax (26 november 2011)

F4S4N CAD-konstruktör
26 november 2011 · 1 392 Inlägg

JapMax skrev:
Om nu M10x1.25 är så jävla vanligt köp båda gängstigningarna och testa..


Jag är van vid att skruva loss M24 muttrar när jag byter drivknutar, på brorsans Audi sitter det en M14 bult. så jag vart förvånad att volvo skulle ha en klen M10, men det räcker kanske på en Volvo?

Hur menar du? Är en M10 klen? Har du någon aning om hur mycket kraft det krävs för en M10 bult att gå av? Kraften är ju helt vinkelrät mot navet!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
JimpeBoy
26 november 2011 · 529 Inlägg

Det stämmer att det är M10x1.25, hade isär båda mina drivaxlar för tre veckor sen och fettade om dom!

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
te_wik Forummoderator
26 november 2011 · 12 813 Inlägg

JimpeBoy skrev:
Det stämmer att det är M10x1.25, hade isär båda mina drivaxlar för tre veckor sen och fettade om dom!

Tack! Det svaret jag behövde. Använde du dig av metoden jag beskrev ovan?




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
26 november 2011 · 12 813 Inlägg

JapMax skrev:
Om nu M10x1.25 är så jävla vanligt köp båda gängstigningarna och testa..


Jag är van vid att skruva loss M24 muttrar när jag byter drivknutar, på brorsans Audi sitter det en M14 bult. så jag vart förvånad att volvo skulle ha en klen M10, men det räcker kanske på en Volvo?

Visst låter det klent jämfört med andra bilar men det skall tydligen räcka, den ska inte heller dras speciellt hårt jämfört med vissa bilar som kan överstiga 300Nm.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2011 · 13 776 Inlägg

anledningen är att det är andra lager på volvon mot dom äldre
på dom äldre var det muttern på drivaxeln som höll ihop lagret på dom nya är lagret uppbyggt på ett annat sätt (läs sämre)
så det blir inte samma kraft derför sitter det en simpel m10 som håller kvar allt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
blink_pj
26 november 2011 · 477 Inlägg

man brukar få med den bulten om man köper en damask sats! iaf från meca/mekonomen...
vill minnas att de finns nån regel som säger att man inte får återmontera dessa bultar så därför ingår den "alltid" för liknade jobb

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
JimpeBoy
26 november 2011 · 529 Inlägg

te_wik skrev:

JimpeBoy skrev:
Det stämmer att det är M10x1.25, hade isär båda mina drivaxlar för tre veckor sen och fettade om dom!

Tack! Det svaret jag behövde. Använde du dig av metoden jag beskrev ovan?
Mvh Tommy

Jag använde mig av den metoden du inte ville använda dig av, men för mig gjorde det inget att inre knuten gled isär eftersom jag skulle tvätta upp den och i med nytt fett. Dom brukar inte sitta så hårt, bankade bara med en gummiklubba några gånger så hoppade den lös.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
te_wik Forummoderator
26 november 2011 · 12 813 Inlägg

JimpeBoy skrev:

te_wik skrev:

JimpeBoy skrev:
Det stämmer att det är M10x1.25, hade isär båda mina drivaxlar för tre veckor sen och fettade om dom!

Tack! Det svaret jag behövde. Använde du dig av metoden jag beskrev ovan?
Mvh Tommy

Jag använde mig av den metoden du inte ville använda dig av, men för mig gjorde det inget att inre knuten gled isär eftersom jag skulle tvätta upp den och i med nytt fett. Dom brukar inte sitta så hårt, bankade bara med en gummiklubba några gånger så hoppade den lös.

Ja vill och vill, har gjort så på andra bilar så vet ju att det går. Men vill pröva denna metoden också smile




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
JimpeBoy
26 november 2011 · 529 Inlägg

te_wik skrev:

JimpeBoy skrev:

te_wik skrev:

Tack! Det svaret jag behövde. Använde du dig av metoden jag beskrev ovan?
Mvh Tommy

Jag använde mig av den metoden du inte ville använda dig av, men för mig gjorde det inget att inre knuten gled isär eftersom jag skulle tvätta upp den och i med nytt fett. Dom brukar inte sitta så hårt, bankade bara med en gummiklubba några gånger så hoppade den lös.

Ja vill och vill, har gjort så på andra bilar så vet ju att det går. Men vill pröva denna metoden också smile
Mvh Tommy

Ja men då är det ju bara testa, det värsta som kan hända är väl att knuten glider isär?big_smile

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
2jzinside Fartygsingenjör
26 november 2011 · 550 Inlägg

Tipps till trådskaparen är gängstång från ÖoB wink, låter otroligt men det var den enda affär som hade öppet i stan när jag behövde det. Bytte på en s60 -01, M10 är dimensionen.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang