12:9 bult till toppen på en m20

lillisGTI
24 november 2011 · 152 Inlägg

Hallå nu är jag trött på trasiga topp packningar och lösa topplocksbult så jag tänkte dra dit toppen med 12:9 pinnbultar på min m20b27 turbo. min fråga är hur ska man dra sånna bult hur många NM? jag vet att det finns 1000 trådar om det här men det finns även 1000 olika svar så jag frågar själv en gång.

//Oscar

schnauz
24 november 2011 · 1 758 Inlägg

lillisGTI skrev:
Hallå nu är jag trött på trasiga topp packningar och lösa topplocksbult så jag tänkte dra dit toppen med 12:9 pinnbultar på min m20b27 turbo. min fråga är hur ska man dra sånna bult hur många NM? jag vet att det finns 1000 trådar om det här men det finns även 1000 olika svar så jag frågar själv en gång.

//Oscar

Har du problem med att skruvarna gängar upp sig? Först och främst: säker på att du har momentdragit på rätt sätt? Använt nya skruvar eller återanvänt gamla? Mätt upp att packningsytorna är plana och fina?

lillisGTI
24 november 2011 · 152 Inlägg

Alltid nya bult och ny packning. Ja alltså jag har bytt kanske 4 gånger i sommar och momentdragit enligt konstens alla regler med riktig digital momentnyckel. och varenda gång har bulten suttit så löst att jag kan ta ett vanligt spärrskaft och trycka lite lätt med handen på så lossnar dom. sist jag bytte packning och bult planade jag även toppen

schnauz
24 november 2011 · 1 758 Inlägg

Jag hade nog försökt med någon form av gänglåsning. Loctite eller liknande.
Byta skruvkvalitet bör man helst undvika så långt det är möjligt.

lillisGTI
24 november 2011 · 152 Inlägg

jo visst men jag vet inte hur bra orginal bulten håller heller för till nästa sommar kommer det bli närmare 500hk och många kör med 12:9 bult och jag kommer köra med pinnbult så det blir mutter på ovansidan plus loctite för det ska inte kunna släppa igen.

schnauz
24 november 2011 · 1 758 Inlägg

Om du känner till andra som kör med 12.9 och får det att hålla ihop så kan det ju vara värt att prova!

lillisGTI
24 november 2011 · 152 Inlägg

ARP är ju 12:9 och det är väldigt många som kör med det dock är dom fingängade högst upp. men nu till min fråga hur ska man dra 12:9 för att det ska bli bra och så man inte spräcker blocket eller knäcker någon bult. blocket är oringat och jag kör med orginal packning

Senast redigerat av lillisGTI (24 november 2011)

danteho
24 april 2013 · 2 Inlägg

Tråkigt att du inte fick nå svar. Jag undrar samma sak nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang